Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Moschei și minarete

Referendumul elvețian dezvăluie îngrijorări în Europa

de pr. John Flynn, LC

Referendumul din Elveția împotriva construirii de minarete pentru moschei a ridicat încă o dată problema prezenței islamice crescânde în Europa occidentală. Conform rezultatului final, 57,5% dintre votanți și majoritatea cantoanelor s-au exprimat în favoarea interdicției.

În Elveția sunt prezente circa 200 de moschei și locuri de rugăciune, situate în mare parte în fabrici și depozite părăsite, conform unui raport al agenției de presă Swissinfo din 29 noiembrie. Numai patru dintre acestea dispun de un minaret.

Așa cum s-a prezentat de către agenția Zenit la 30 noiembrie, episcopii elvețieni au criticat interdicția de a construi minarete. Într-un comunicat publicat la 30 noiembrie, Conferința Episcopilor din Elveția a declarat că interdicția reprezintă "o piedică și o provocare pe drumul integrării în dialogul și în respectul reciproc".

Din fericire, cu puțin înainte de referendumul elvețian, Stefano Allievi, un sociolog italian de la Universitatea din Padova, a făcut un raport despre moschei cu titlul: "Conflicts Over Mosques in Europe: Policy Issues and Trends".

Publicat sub patronajul lui Network of European Foundations, raportul începe cu reparcurgerea diferitelor controverse apărute în Europa din cauza prezenței islamice.

- conflicte cu privire la principii și idei: de la problema Rushdie în Marea Britanie la aceea cu privire la vignetele publicate în Danemarca

- conflicte ce derivă din episoade de violență care au avut loc în Europa și referitoare la Islam sau provocate de terorismul islamic și din consecințele sale în țările europene

- controverse ridicate frecvent și obiect al dezbaterii publice cu privire la probleme de gender, ca de exemplu rolul femeilor în Islam.

Cultul

Cât privește problema moscheilor, Allievi explică faptul că nu se referă numai la construirea locurilor de cult, ci și la problema vizibilității lor în orașele europene, lucru care are o valoare simbolică evidentă.

Apoi este problema răspândirii lui adhan, chemarea la rugăciune din partea muezinilor, în afară de problema cimitirelor musulmane și de dreptul de a dispune de zone rezervate în cadrul cimitirelor deja existente.

Este o greșeală, afirmă raportul, a interpreta aceste conflicte ca și cum ar fi numai rezultatul instrumentalizărilor politice. În realitate - continuă Allievi - e vorba de probleme profunde de natură socială și culturală.

În trecutul recent, problema locurilor de cult islamic era legată de prezența muncitorilor musulmani veniți în Europa începând de câteva decenii în urmă. Inițial - explică Allievi - sălile de rugăciune apăreau în spațiile comune ale edificiilor în care muncitorii trăiau și lucrau.

Pe la sfârșitul anilor '60 și mai ales în anii '80, a existat o răspândire progresivă a sălilor de rugăciune, bazată pe conștiința crescândă a caracterului permanent al imigrației, notează raportul.

Cu timpul, numărul sălilor de rugăciune s-a înmulțit și a crescut concentrația de musulmani în comunitățile locale. Prin urmare, mai ales în marile capitale, au fost construite mari centre islamice. Acest lucru a fost făcut în mod normal cu finanțări externe - notează raportul - care proveneau adesea de la Liga Musulmană Mondială, o organizație sub controlul Arabiei Saudite.

În afara principalelor orașe, moscheile care au fost construite au fost plasate în suburbiile industriale, unde era mai ușor de găsit edificii cu dimensiuni potrivite scopului, sau în cartiere etnice, în periferiile marilor orașe.

Numerele

O parte a raportului lui Allievi conține o analizare a datelor cu privire la numărul de moschei prezente în Europa. În acest context autorul pune în raport numărul de moschei cu totalul de locuitori musulmani.

Cât privește Europa occidentală, el calculează că există 18,06 milioane de musulmani și 10.869 de moschei, grosso modo echivalent cu o moschee pentru fiecare 1.660 de musulmani. Acest raport este comparabil cu situația proprie din multe țări musulmane, precum și, în Europa, cu locurile de cult ale religiilor creștine mai mari din locul respectiv.

Apoi raportul exclude datele referitoare la Bosnia, unde islamul are o prezență istorică și înrădăcinată, și referitoare la Turcia, unde este prezentă o minoritate musulmană istorică. Rezultatul este că lumea imigraților islamici, care se ridică la circa 16,44 milioane de persoane, dispune de 8.701 moschei, care corespunde la un loc de rugăciune pentru fiecare 1.890 de musulmani care trăiesc în Europa.

"Acest fapt poate să pară surprinzător, dată fiind locul comun răspândit asupra numărului mic de locuri de cult musulmane", notează Allievi.

În timp ce această impresie răspândită poate să fie adevărată pentru unele țări, expuse unui fenomen imigrator mai recent, nu este întemeiată în termeni de medie europeană, adaugă el.

În afară de asta - continuă raportul - dacă se compară aceste date cu numărul de persoane de origine musulmană care practică efectiv religia lor, număr care se ridică la circa o treime, conform unui recent studiu citat, numărul de musulmani pentru o moschee se reduce în mod semnificativ. "De aceea, problema unei carențe de locuri de cult nu există", conclude autorul.

Apoi raportul examinează situația în acele țări în care prezența islamică este deosebit de concentrată. În Franța, musulmanii sunt circa 5,5 milioane de persoane, adică 8% din populație. Aceștia dispun de circa 2.100 locuri de cult islamice în țară. E vorba de o proporție inferioară față de alte țări, dar conform raportului, această realitate este asemănătoare cu aceea a celorlalte religii și se poate datora fenomenului de secularizare propriu ideologiei republicane a națiunii.

În comparație

Germania se plasează pe locul al doilea, după Franța, între țările europene cu populație musulmană mai mare - de la 3,2 la 3,4 milioane - care, dacă este pusă în raport cu populația totală, rezultă că este în mod considerabil mai mică: circa 3%.

Numărul de moschei în Germania este, în schimb, cel mai ridicat în Europa (cel puțin 2.600), conform studiului. De fapt, raportul între numărul de moschei și populația musulmană este cel mai ridicat de pe Bătrânul Continent, fiind exclusă Bosnia, și prezența lor este semnificativă și deosebit de vizibilă, conform lui Allievi.

În Regatul Unit, numărul de moschei este destul de relevant dacă se ține cont că populația musulmană de circa 2,4 milioane dispune de peste 1.000 de moschei, notează raportul.

În afară de asta, multe din aceste moschei au fost construite de la zero, mai ales în marile comunități etnice din țară. De fapt, există 116 moschei la Birmingham, dintre care 10 construite ex novo, pentru o populație musulmană de 140.000 de persoane. La Bradford sunt 44, dintre care 6 construite ex novo, pentru un total de 75.000 de musulmani. În timp ce la Manchester sunt 31, dintre care 5 construite ex novo, pentru 125.000 de musulmani.

În ansamblu, raportul moschei/musulmani este circa dublu față de media europeană, existând aproape o moschee pentru fiecare 1.000 de musulmani. În afară de asta se găsesc adesea locuri de rugăciune islamice și alte forme de structuri religioase în diferite tipologii de locuri: aeroporturi, centre comerciale și locuri de întâlnire de diferite tipuri, între care stadioanele de fotbal.

Tot în raport, autorul notează că minaretul "se pare că a devenit simbolul prin excelență al conflictului referitor la islam, sau mai bine zis, vizibilitatea lui în sfera publică".

Allievi nozează că, din punct de vedere istoric, construcția turnurilor a fost mereu un semn de putere și de dominare. De exemplu, în orașele medievale italiene, victoria unei familii sau a unui oraș asupra altuia era întotdeauna legată de distrugerea turnurilor părții învinse.

În concluzie autorul afirmă că moscheile în ele însele nu sunt o problemă. Problema se află în schimb în relativismul cultural și religios care se răspândește și care duce acum la o schimbare nu numai cantitativă ci și calitativă în statele europene. Modul în care Europa va trebui să înfrunte această situație va continua să fie o temă de mare interes pentru anii care vor veni.

(După Zenit, 13 decembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat