Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua predică de Advent: "Slujitori ai noii alianțe a Duhului"

Publicăm în continuare textul celei de-a doua meditații de Advent pe care predicatorul Casei Pontificale, părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o vineri în prezența lui Benedict al XVI-lea și a familiei pontificale în capela Redemptoris Mater din Palatul Apostolic.

Tema meditațiilor din acest an este: "Slujitori ai lui Cristos și împărțitori ai tainelor lui Dumnezeu" (1Cor 4,1).

Prima predică a fost ținută la 4 decembrie 2009. Următoarea va fi la 18 decembrie.

* * *

1. Slujirea Duhului

Data trecută am comentat definiția pe care o dă Paul despre preoți ca "slujitori ai lui Cristos". În Scrisoarea a doua către Corinteni găsim o afirmați aparent diferită. El scrie: "El ne-a făcut vrednici să fim slujitori ai noii alianțe, nu ai literei, ci ai Duhului, pentru că litera ucide, pe când Duhul dă viață. Iar dacă slujirea [care duce] spre moarte, cu litere săpate în piatră, a fost atât de plină de măreție încât fiii lui Israel nu puteau să se uite la fața lui Moise din cauza măreției feței lui, chiar dacă era trecătoare, cu cât mai măreață nu va fi slujirea Duhului?" (2Cor 3,6-8).

Paul se definește pe sine însuși și pe colaboratorii săi "slujitori ai Duhului" și slujirea apostolică o "slujire a Duhului". De fapt, confruntarea cu Moise și cultul vechii alianțe nu lasă îndoială că în acest text, ca în multe altele din aceeași Scrisoare, el vorbește despre rolul conducătorilor în comunitatea creștină, adică al apostolilor și al colaboratorilor lor.

Cine cunoaște raportul care există pentru Paul între Cristos și Duhul știe că nu există contradicție între faptul de a fi slujitori ai lui Cristos și faptul de a fi slujitori ai Duhului, ci continuitate perfectă. Duhul despre care se vorbește aici este de fapt Duhul lui Cristos. Însuși Isus explică rolul Mângâietorului față de el, atunci când le spune apostolilor: el va lua din ce este al meu și vă va vesti vouă, el vă va aminti ceea ce v-am spus, el îmi va da mărturie...

Definiția completă a slujirii apostolice și sacerdotale este: slujitori ai lui Cristos în Duhul Sfânt. Duhul arată calitatea sau natura slujirii noastre care este o slujire "spirituală" în sensul puternic al termenului; adică nu numai în sensul care are ca obiect spiritul omului, sufletul lui, ci și în sensul care are ca subiect, sau ca "agent principal", așa cum spunea Paul al VI-lea, Duhul Sfânt. Sfântul Irineu spune că Duhul Sfânt este "însăși comuniunea noastră cu Cristos"1.

Puțin mai sus, în aceeași Scrisoare a doua către Corinteni, apostolul a ilustrat acțiunea Duhului Sfânt în slujitorii noii alianțe cu simbolul ungerii: "Iar cel care ne întărește împreună cu voi în Cristos și ne-a uns este Dumnezeu, cel care ne-a însemnat cu sigiliul său și a pus în inimile noastre arvuna Duhului" (2Cor 1,21 și urm.).

Sfântul Atanasiu comentează astfel textul acesta: "Duhul este numit și este ungere și sigiliu... Ungerea este suflul Fiului, în așa fel încât acela care-l are pe Duhul să poată spune: «Noi suntem parfumul lui Cristos». Sigiliul îl reprezintă pe Cristos, așa încât acela care este însemnat de sigiliu să poată avea forma lui Cristos"2. Ca ungere, Duhul Sfânt ne transmite parfumul lui Cristos; ca sigiliu, forma, sau imaginea sa. De aceea nu este nici o dihotomie între slujirea lui Cristos și slujirea Duhului, ci unitate profundă.

Toți creștinii sunt "unși"; însuși numele lor nu înseamnă altceva decât asta: "unși", după asemănarea lui Cristos, care este Unsul prin excelență (cf. 1In 2,20.27). Însă Paul vorbește aici despre opera sa și a lui Timotei ("noi") față de comunitate ("voi"); de aceea este evident că se referă îndeosebi la ungerea și la sigiliul Duhului primite în momentul în care au fost consacrați slujirii apostolice, pentru Timotei prin impunerea mâinilor apostolului (cf. 2Tim 1,6).

Trebuie neapărat să redescoperim importanța ungerii Duhului pentru că în ea, sunt convins, este cuprins secretul eficacității slujirii episcopale și preoțești. Preoții sunt în mod esențial niște consacrați, adică niște unși. "Domnul nostru Isus - se citește în Presbyterorum ordinis - "pe care Tatăl l-a sfințit și l-a trimis în lume" (In 10,36) face întregul său Trup Mistic părtaș de acea ungere a Duhului pe care a primit-o El însuși". Același decret conciliar are grijă însă să scoată imediat în evidență specificul ungerii conferită de sacramentul Preoției. Pentru aceasta spune: "preoții, în virtutea ungerii Duhului Sfânt, sunt însemnați cu un caracter special și astfel sunt făcuți asemenea chipului lui Cristos Preotul, așa încât să poată acționa în persoana lui Cristos Capul"3.

2. Ungerea: figură, eveniment și sacrament

Ungerea, ca și Euharistia și Paștele, este una din acele realități care sunt prezente în toate cele trei faze ale istoriei mântuirii. De fapt, este prezentă în Vechiul Testament ca figură, în Noul Testament ca eveniment și în timpul Bisericii ca sacrament. În cazul nostru, figura este dată de diferitele ungeri practicate în Vechiul Testament; evenimentul este constituit de ungerea lui Cristos, Mesia, Unsul, la care tindeau toate figurile ca la împlinirea lor; sacramentul este reprezentat de acel ansamblu de semne sacramentale care prevăd o ungere ca rit principal sau complementar.

În Vechiul Testament se vorbește de trei tipuri de ungere: ungerea regală, sacerdotală și profetică, adică ungerea regilor, preoților și profeților, chiar dacă în cazul profeților e vorba în general de o ungere spirituală și metaforică, adică fără un ulei material. În fiecare din aceste trei ungeri schițează un orizont mesianic, adică așteptarea unui rege, a unui preot și a unui profet care va fi Unsul prin excelență, Mesia.

Împreună cu investitura oficială și juridică, prin care regele devine Unsul Domnului, ungerea, conform Bibliei, conferă și o reală putere interioară, comportă o transformare care vine de la Dumnezeu și această putere, aceste realități sunt tot mai clar identificate cu Duhul Sfânt. Ungându-l pe Saul ca rege Samuel spune: "Iată: Domnul te-a uns conducător peste Israel poporul său. Tu vei avea putere asupra poporului... Duhul Domnului te va investi și pe tine și vei deveni profet și vei fi transformat într-un alt om" (1Sam 10,1.6). Legătura dintre ungere și Duh este scoasă în evidență mai ales în cunoscutul text din Isaia: "Duhul Domnului este asupra mea, pentru că Domnul m-a consacrat prin ungere" (Is 61,1).

Noul Testament nu are ezitări în a-l prezenta pe Isus ca Unsul lui Dumnezeu, în care toate ungerile vechi au avut împlinirea lor. Titlul de Mesia, sau Cristos, care înseamnă, întocmai, Uns, este dovada cea mai clară pentru asta.

Momentul sau evenimentul istoric din care provine această împlinire este botezul lui Isus în Iordan. Efectul acestei ungeri este Duhul Sfânt: "Dumnezeu l-a uns cu Duh Sfânt și putere pe Isus din Nazaret" (Fap 10,38); însuși Isus, imediat după botezul său, în sinagoga din Nazaret va declara: "Duhul Domnului este asupra mea; m-a consacrat prin ungere" (Lc 4,18). Isus era desigur plin de Duh Sfânt încă din momentul întrupării, dar era vorba de un har personal, legat de unirea ipostatică, și de aceea necomunicabil. Ori, la ungere, primește acea plinătate de Duh Sfânt pe care, ca și cap, va putea s-o transmită trupului său. Biserica trăiește din acest har capital (gratia capitis).

Efectele triplei ungeri - regală, profetică și sacerdotală - sunt grandioase și imediate în slujirea lui Isus. În virtutea ungerii regale, el elimină împărăția satanei și instaurează împărăția lui Dumnezeu: "Dacă eu scot diavolii cu Duhul lui Dumnezeu, împărăția lui Dumnezeu a ajuns cu adevărat la voi" (Mt 12,28); în virtutea ungerii profetice el "anunță săracilor vestea cea bună"; în virtutea ungerii sacerdotale oferă rugăciuni și lacrimi în timpul vieții sale pământești și la sfârșit se oferă pe sine însuși pe cruce.

După ce a fost prezentă în Vechiul Testament ca figură și în Noul Testament ca eveniment, ungerea este prezentă acum în Biserică precum sacrament. Sacramentul ia din figură semnul și din eveniment ia semnificația; ia din ungerile din Vechiul Testament elementul - uleiul, crisma sau unguentul parfumat - și de la Cristos eficacitatea mântuitoare. Cristos n-a fost uns niciodată cu ulei fizic (în afară de ungerea din Betania), nici n-a uns vreodată pe cineva cu ulei fizic. În el simbolul a fost înlocuit de realitate, de "untdelemnul bucuriei" care este Duhul Sfânt.

Mai mult decât un sacrament unic, în Biserică ungerea este prezentă ca un ansamblu de rituri sacramentale. Ca sacramente de sine stătătoare avem mirul (care prin toate transformările trăite, provine, așa cum atestă numele, de la vechiul rit al ungerii cu crismă) și ungerea bolnavilor; ca parte din alte sacramente avem: ungerea botezială și ungerea la sacramentul preoției. La ungerea crismală care urmează după botez se face referință explicită la tripla ungere a lui Cristos: "El însuși te unge cu untdelemnul mântuirii, pentru ca făcând parte din poporul său să rămâi mereu preot, profet și împărat pentru viața cea veșnică".

Din toate aceste ungeri, pe noi ne interesează în acest moment aceea care însoțește conferirea Preoției sacre. În momentul în care unge cu sfânta crismă palmele fiecărui hirotonit îngenuncheată în fața sa, episcopul rostește aceste cuvinte: "Domnul Isus Cristos pe care Tatăl l-a uns cu Duhul Sfânt și putere, să te păzească pentru sfințirea poporului său și pentru oferirea jertfei sale".

Și mai explicită este referința la ungerea lui Cristos la consacrarea episcopală. Ungând cu ulei parfumat capul noului episcop, episcopul consacrator spune: "Dumnezeu, care te-a făcut părtaș de marea preoție a lui Cristos, să reverse asupra ta ungerea sa mistică și cu belșugul binecuvântării sale să dea rodnicie slujirii tale".

3. Ungerea spirituală

Există un risc, care este comun tuturor sacramentelor: acela de a ne opri la aspectul ritual și canonic al hirotonirii, la validitatea și liceitatea ei, și de a nu da suficientă importanță lui "res sacramenti", efectului spiritual, harului propriu al sacramentului, în acest caz la rodul ungerii în viața preotului. Ungerea sacramentală ne abilitează să îndeplinim anumite acțiuni sacre, cum ar fi a conduce, a predica, a instrui; ne dă, ca să spunem așa, autorizarea de a face anumite lucruri, nu în mod necesar autoritatea în săvârșirea lor; asigură succesiunea apostolică, nu în mod necesar succesul apostolic!

Ungerea sacramentală, cu caracterul indelebil ("sigiliul"!) pe care-l imprimă în preot, este o resursă din care putem lua ori de câte simțim nevoia, pe care o putem, ca să spunem așa, activa în orice moment al slujirii noastre. Se realizează și aici ceea ce în teologie se numește "reviviscența" sacramentului. Sacramentul, primit în trecut, "reviviscit", reînvie și eliberează harul său: în cazurile extreme pentru că este îndepărtat obstacolul păcatului (obex), în alte cazuri pentru că este înlăturată patina obișnuinței și se intensifică credința în sacrament. Se întâmpla ca și cu un flacon de parfum. Noi putem să-l ținem în buzunar sau să-l strângem în mână cât vrem, dar dacă nu-l deschidem parfumul nu se revarsă, este ca și cum n-ar exista.

Cum s-a născut ideea unei ungeri actuale? O etapă importantă este constituită, încă o dată, de Augustin. El interpretează textul din Prima Scrisoare a lui Ioan: "Voi ați primit ungerea..." (1In 2,27), în sensul unei ungeri continue, grație căreia Duhul Sfânt, învățător interior, ne permite să înțelegem înăuntru ceea ce ascultăm în exterior. De la el provine expresia "ungere spirituală", spiritalis unctio, primită în imnul Veni Creator4. Sfântul Grigore cel Mare, ca în multe alte lucruri, a contribuit la popularizarea acestei intuiții augustiniene, pentru întregul Ev Mediu5.

O nouă fază în dezvoltarea temei ungerii se deschide cu sfântul Bernard și sfântul Bonaventura. Cu ei se afirmă noua accepție, spirituală și modernă, a ungerii, care nu e legată atât de tema cunoașterii adevărului, cât mai ales de cea a experienței realității divine. Începând să comenteze Cântarea cântărilor, sfântul Bernard spune: "O asemenea cântare numai ungerea o învață, numai experiența o face înțeleasă"6. Sfântul Bonaventura identifică ungerea cu devoțiunea, concepută de el ca "un sentiment suav de iubire față de Dumnezeu provocat de amintirea binefacerilor lui Cristos"7. Ea nu depinde de natură, nici de știință, nici de cuvinte sau de cărți, ci "de darul lui Dumnezeu care este Duhul Sfânt"8.

În zilele noastre se folosesc tot mai des termenii uns și ungere (anointed, anointing) pentru a descrie acțiunea unei persoane, calitatea unui discurs, a unei predici, dar cu o diferență de accent. În limbajul tradițional, ungerea sugerează, așa cum s-a văzut, mai ales ideea de suavitate și dulceață, așa încât a dat loc, în uzul profan, accepției negative de "vorbire sau atitudine mieroasă și insinuantă, adesea ipocrită", și adjectivului "unsuros", în sensul de "persoană sau atitudine în mod neplăcut ceremonioasă și servilă".

În uzul modern, mai apropiat de cel biblic, ea sugerează mai degrabă ideea de putere și forță de convingere. O predică plină de ungere este o predică în care se percepe, ca să spunem așa, freamătul Duhului; o vestire care zdruncină, care convinge de păcat, care ajunge la inima oamenilor. E vorba de o componentă tipic biblică a termenului, prezentă de exemplu în textul din Faptele Apostolilor, în care se spune că Isus "a fost uns cu Duh și putere" (Fap 10,38).

Ungerea, în această accepție, apare mai mult un act decât o stare. Este ceva ce persoana nu posedă în mod stabil, ci ajunge deasupra ei, o "cuprinde" pe moment, în exercitarea unei anumite slujiri sau în rugăciune.

Dacă ungerea este dată de prezența Duhului și este dar al său, ce putem face noi pentru a o avea? Înainte de toate să ne rugăm. Există o promisiune explicită a lui Isus: "Tatăl ceresc îl va da pe Duhul Sfânt celor care i-l cer!" (Lc 11,13). Apoi să spargem și noi vasul de alabastru asemenea păcătoasei în casa lui Simon. Vasul este eu-l nostru, uneori intelectualismul nostru arid. A-l sparge înseamnă a ne renega pe noi înșine, a-i ceda lui Dumnezeu, cu un act explicit, frâiele vieții noastre. Dumnezeu nu-l poate încredința pe Duhul său celui care nu se încredințează în întregime lui.

4. Cum se obține ungerea Duhului

Aplicăm la viața preotului acest conținut biblic și teologic foarte bogat legat de tema ungerii. Sfântul Vasile spune că Duhul Sfânt "a fost prezent în viața Domnului, devenindu-i ungerea și însoțitorul inseparabil", așa încât "toată activitatea lui Cristos s-a desfășurat în Duhul Sfânt"9. Așadar, a avea ungerea înseamnă a-l avea pe Duhul Sfânt ca "însoțitor inseparabil" în viață, a face toate "în Duh", în prezența sa, cu conducerea sa. Ea comportă o anumită pasivitate, un a fi agitați, mișcați, sau, cum spune Paul, un "a ne lăsa conduși de Duh" (cf. Gal 5,18).

Toate acestea se traduc, în exterior, când în suavitate, calm, pace, dulceață, devoțiune, emoționare, când în autoritate, forță, putere, autoritate, în funcție de circumstanțe, de caracterul fiecăruia și chiar de funcția pe care o are. Exemplul viu este Isus care, mișcat de Duhul Sfânt, se manifestă ca blând și smerit cu inima, dar, când e necesar, plin și de autoritate supranaturală. Este o condiție caracterizată de o anumită luminozitate interioară care dă facilitate și stăpânire în săvârșirea lucrurilor. Un pic este ca "forma" pentru atlet și inspirația pentru poet: o stare în care reușim să dăm ceea ce este mai bun din noi.

Noi preoții ar trebui să ne obișnuim să cerem ungerea Duhului înainte de a începe o acțiune importantă în slujba împărăției: o decizie care trebuie luată, o numire care trebuie făcută, un document care trebuie scris, o comisie care trebuie prezidată, o predică de pregătit. Eu am învățat asta pe propria piele. Uneori a trebuit să vorbesc unui vast auditoriu, într-o limbă străină, eventual abia sosit dintr-o călătorie lungă. Întuneric total. Limba în care trebuia să vorbesc mi se părea că n-am cunoscut-o niciodată, incapacitate de a mă concentra asupra unei scheme, asupra unei teme. Și cântarea de la început urma să se termine... Atunci mi-am amintit de ungere și în grabă am făcut o scurtă rugăciune: "Tată, în numele lui Cristos, îți cer ungerea Duhului!".

Uneori efectul este imediat. Se experimentează aproape fizic venirea ungerii asupra noastră. O anumită emoție străbate trupul, claritate în minte, seninătate în suflet; dispare oboseala, nervozitatea, orice frică și orice timiditate; se experimentează ceva din calmul și autoritatea însăși a lui Dumnezeu.

Multe rugăciuni ale mele, ca și cele ale oricărui creștin, cred, au rămas neascultate, însă aproape niciodată rugăciunea pentru ungere. Se pare că în fața lui Dumnezeu avem un fel de drept de a o reclama. După aceea chiar am speculat un pic asupra acestei posibilități. De exemplu, dacă trebuie să vorbesc despre Isus Cristos fac o alianță secretă cu Dumnezeu Tatăl, fără a-l înștiința pe Isus, și spun: "Tată, trebuie să vorbesc despre Fiul tău Isus pe care îl iubești mult: dă-mi ungerea Duhului tău pentru a ajunge la inima oamenilor". Dacă trebuie să vorbesc despre Dumnezeu Tatăl, contrariul: fac o înțelegere secretă cu Isus... Învățătura despre Treime este minunată și pentru aceasta.

5. Unși pentru a răspândi în lume buna mireasmă a lui Cristos

În același context al Scrisorii a doua către Corinteni, apostolul, referindu-se tot la slujirea apostolică, dezvoltă metafora ungerii cu aceea a parfumului care este efectul ungerii; el scrie: "Mulțumire fie lui Dumnezeu care ne poartă întotdeauna la victorie în Cristos și răspândește prin noi în orice loc mireasma cunoașterii sale. Căci noi suntem înaintea lui Dumnezeu mireasma plăcută a lui Cristos" (2Cor 2,14-15).

Asta ar trebui să fie preotul: buna mireasmă a lui Cristos în lume! Însă apostolul ne avertizează, adăugând imediat după aceea: "Noi avem această comoară în vase de lut" (2Cor 4,7). Știm foarte bine, din recenta experiență dureroasă și umilitoare, ce înseamnă toate acestea. Isus le spunea apostolilor: "Voi sunteți sarea pământului. Dacă sarea își pierde gustul, cu ce se va săra? Nu mai este bună de nimic, decât să fie aruncată afară și călcată în picioare de oameni" (Mt 5,13). Adevărul acestui cuvânt al lui Cristos este în mod dureros sub ochii noștri. Și unguentul dacă-și pierde mirosul și se strică, se transformă în contrarul său, în duhoare, și în loc să atragă la Cristos, îndepărtează de el. Pentru a răspunde și la această situație Sfântul Părinte a convocat acest An al Sfintei Preoții. O spune deschis în scrisoarea de convocare: "Există, din păcate, și situații, niciodată deplorate îndeajuns, în care însăși Biserica suferă datorită infidelității unor slujitori ai săi. Și atunci lumea e cea care scoate din ele motiv de scandal și de refuz". Scrisoarea papei nu se oprește la această constatare; de fapt adaugă: "Ceea ce poate folosi cel mai mult Bisericii în aceste cazuri nu este revelarea amănunțită a slăbiciunilor slujitorilor săi, cât mai ales o conștiință reînnoită și bucuroasă a măreției darului lui Dumnezeu, concretizat în figuri splendide de Păstori generoși, de Călugări care ard de iubire față de Dumnezeu și față de suflete". Relevarea slăbiciunilor trebuie făcută și ea, pentru a face dreptate victimelor și Biserica recunoaște acum asta și o realizează cum poate mai bine, dar trebuie făcută în altă parte și, în orice caz, nu din ea va veni elanul pentru o reînnoire a slujirii sacerdotale. M-am gândit la acest ciclu de meditații despre preoție chiar ca la o contribuție mică în sensul dorit de Sfântul Părinte. Aș vrea, în locul meu, să-i dau cuvântul părintelui meu serafic sfântul Francisc. Într-un timp în care situația morală a clerului era fără comparație mai tristă decât aceea de astăzi, el, în testamentul său, scrie:

"Domnul mi-a dat și-mi dă atâta credință în preoții care trăiesc după forma sfintei Biserici Romane, din cauza ordinului lor, încât dacă ar fi să fiu persecutat vreau să recurg la ei. Și dacă eu aș avea atâta înțelepciune, cât a avut Solomon, și m-aș întâlni cu preoții sărăcuți din această lume, în parohiile în care locuiesc, nu vreau să predic împotriva voinței lor. Vreau să mă tem și de aceștia și de toți ceilalți, să-i iubesc și să-i cinstesc ca pe stăpânii mei și nu vrea să iau în considerare în ei păcatul, pentru că în ei îl văd pe Fiul lui Dumnezeu și sunt stăpânii mei. Și fac asta pentru că, din Fiul preaînalt al lui Dumnezeu eu nu văd nimic altceva trupește, în această lume, decât preasfântul său trup și sânge pe care numai ei le consacră și numai ei le administrează celorlalți".

În textul citat la început, Paul vorbește despre "măreția" slujitorilor Noii Alianțe a Duhului, imens mai înaltă decât cea veche. Această măreție nu vine de la oameni și nu poate fi distrusă de oameni. Sfântul Paroh răspândea cu siguranță în jurul său buna mireasmă a lui Cristos și din această cauză mulțimile mergeau la Ars; mai aproape de noi, părintele Pius de Pietrelcina răspândea parfumul lui Cristos, uneori și un parfum fizic, așa cum este atestat de nenumărate persoane vrednice de credință. Atâția preoți, necunoscuți de lume, sunt în ambientul lor buna mireasmă a lui Cristos și a evangheliei. "Parohul de țară" a lui Bernanos are nenumărați colegi răspândiți în lume, în orașe nu mai puțin decât la țară.

Părintele Lacordaire a trasat un profil al preotului catolic, care poate să apară astăzi un pic prea optimistă și idealizată, dar a regăsi idealul și entuziasmul pentru slujirea sacerdotală este tocmai lucrul de a care avem nevoie în acest moment și de aceea îl reascultăm la încheierea acestei meditații:

"A trăi în mijlocul lumii fără nici o dorință pentru plăcerile ei; a fi membru oricărei familii, fără a aparține la nici una dintre ele; a împărtăși orice suferință, a i se destăinui orice secret, a vindeca orice rană; a merge în fiecare zi de la oameni la Dumnezeu pentru a-i oferi evlavia lor și rugăciunile lor, și a se întoarce de la Dumnezeu la oameni pentru a le duce iertarea sa și speranța sa; a avea o inimă de oțel prin castitate și o inimă de carne prin caritate; a învăța și a ierta, a consola și a binecuvânta și a fi binecuvântat pentru totdeauna. O, Dumnezeule, ce fel de viață mai e și asta? Este viața ta, o, preot al lui Isus Cristos!"10

(După Zenit, 11 decembrie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Sfântul Irineu, Adv. Haer. III, 24, 1.
2 Sfântul Atanasiu, Scrisori către Serapion, III, 3 (PG 26, 628 și urm.).
3 PO 1, 2.
4 Sfântul Augustin, Despre prima scrisoare a lui Ioan, 3,5 (PL 35, 2000); cf. 3, 12 (PL 35, 2004).
5 Cf. Sfântul Augustin, Despre prima scrisoare a lui Ioan, 3,13 (PL 35, 2004 și urm.); cf. Sfântul Grigore cel Mare, Omelii despre Evanghelii, 30, 3 (PL 76, 1222).
6 Sfântul Bernard, Despre Cântarea cântărilor, I, 6, 11 (ed. Cistercense, I, Roma 1957, pag. 7).
7 Sfântul Bonaventura, IV, d. 23, a. 1, q. 1 (ed. Quaracchi, IV, pag. 589); Predica III despre sfânta Maria Maddalena (ed. Quaracchi, IX, pag. 561).
8 Ibidem, VII, 5.
9 Sfântul Vasile, Despre Duhul Sfânt, XVI, 39 (PG 32, 140C).
10 H. Lacordaire, citat de D. Rice, Shattered Vows, The Blackstaff Press, Belfast 1990, pag. 137.


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat