Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Sfințire de diaconi

Optsprezece studenți din anul VI de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași au fost hirotoniți diaconi, marți, 8 decembrie 2009, în sărbătoarea Neprihănitei Zămisliri, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină", în cadrul Liturghiei de la ora 11.00, prezidată de PS Petru Gherghel. Au participat aproximativ 150 de preoți, numeroase persoane consacrate, rude ale diaconilor, precum și mulți alți credincioși.

Studenții hirotoniți diaconi s-au aflat în exerciții spirituale în perioada 30 noiembrie - 7 decembrie 2009, momente în care au avut ocazia să mediteze cât mai profund la taina de care urmau să fie făcuți părtași, primind prima treaptă a Preoției; în timpul exercițiilor spirituale au fost îndrumați de pr. Gheorghe Cojocaru, paroh la Nicolae Bălcescu (jud. Bacău).

Luni, 7 decembrie, la ora 17.00, cu o zi înainte de a fi hirotoniți, studenții teologi din anul VI au făcut profesiunea de credință în capela Institutului Teologic "Sfântul Iosif" din Iași în fața PS Petru Gherghel, a pr. Wilhelm Dancă, rector al Seminarului, a pr. Cristinel Fodor, director spiritual la Seminarul din Iași, a părinților profesori și a colegilor seminariști.

O procesiunea solemnă, inițiată din catedrala "Adormirea Maicii Domnului" spre catedrala nouă, a deschis acest moment de înălțare spirituală și de bucurie. La începutul celebrării, PS Petru Gherghel a adresat o scurtă rugăciune Maicii neprihănit zămislite, în sărbătoarea căreia a avut loc hirotonirea studenților teologi, și i-a salutat pe toți cei prezenți la acest mare eveniment.

După vestirea evangheliei, proclamat de diaconul Ciprian Bejan Piser, student la Universitatea Urbaniana din Roma, pr. Wilhelm Dancă i-a chemat pe nume pe candidații la diaconat, dând mărturie personal, alături de profesorii din Seminar, despre vrednicia noilor slujitori.

În cadrul omiliei, PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași, a evidențiat însemnătatea sărbătorii Neprihănita Zămislire. A accentuat rolul pe care l-a avut sfânta Fecioară în economia mântuirii. A evidențiat modul prin care Maria este "toată frumoasă", prin care noi celebrăm misterul frumuseții. Prin tot ceea ce a făcut, Fecioara Maria a devenit un model de curaj și călăuză pe drumul nostru spre Cristos. Lucrând în sfințenie și tăcere, ea a dus la îndeplinire planul hotărât de Dumnezeu de la început. Vorbind despre importanța treptei diaconale, Excelența sa a evidențiat rolul aparte al diaconului în cadrul Bisericii. Diaconii lucrează mereu în colaborare cu păstorul diecezei și cu ceilalți preoți, pentru a edifica poporul lui Dumnezeu. Prin vestirea cuvântului, prin administrarea unora dintre sacramente, prin celebrările la care pot lua parte, ei devin apropiați ai episcopului. De asemenea, PS Aurel a spus: "Vi se va cere mărturia carității"

După omilie, a urmat consacrarea tinerilor întru diaconat, prin impunerea mâinilor PS Petru Gherghel.

Sfânta Liturghie a fost animată de corul Institutului Romano-Catolic "sfântul Iosif", din Iași, sub conducerea pr. Florin Spătariu, la orgă fiind Octavian Bișoc, care ne-au înălțat sufletele prin cântări și în special prin celebra Missa Angelis și alte cântece specifice acestui moment.

Celebrarea s-a încheiat cu procesiunea spre catedrala "Adormirea Maicii Domnului".

Noii diaconi sunt:

  • pentru Dieceza de Iași:

    • Bîrnat Cristian (Frumoasa)

    • Blaj Marcelin (Buruienești)

    • Cimpoieșu Cazimir (Arini)

    • Cojan Marius (Bacău - "Sf. Nicolae")

    • Farcaș Cătălin (Bacău - "Fer. Ieremia")

    • Iancu Pius-Petru (Bacău - "Sf. Nicolae")

    • Ilieș Marius (Roman - "Sf. Tereza")

    • Imbrișcă Ionuț-Eremia (Săbăoani)

    • Mogda Petru-Mihăiță (Vizantea)

    • Pîrțac Emanuel (Răchiteni)

    • Robu Eugen (Săbăoani)

    • Rotăraș Ștefan Cătălin (Onești - "Sf. Tereza")

    • Sascău Gabriel (Bacău - "Sf. Nicolae")
       

  • pentru Arhidieceza de București
     

    • Blînda Marian (București - "Sf. Iosif")

    • Bordeuș Florin (Brașov - "Ss. Petru și Paul")

    • Bulai Maricel-Ghiorghiță (Nicolae Bălcescu)

    • Văcaru Claudiu (Săbăoani)
       

  • pentru Dieceza de Chișinău

    • Obreja Stanislav (Stăuceni - MD)

Seminarist Mihail Cojan

*

Predica ținută de PS Aurel Percă

Preasfințiile voastre,
Dragi confrați întru preoție,
Dragi candidați la ordinul diaconatului,
Dragi seminariști și persoane consacrate,
Iubiți frați și surori în Cristos,

"Toată frumoasă ești Marie, și prihană strămoșească nu este în tine!" Astfel cântă liturgia din timpuri străvechi în cinstea Mariei Neprihănite. Și o altă antifonă se adresează ei spunând: "Te bucură Fecioară preaslăvită, decât făptura toată mai mărită! Te salutăm a cerului minune!"

În centrul acestor cântări, dar și a liturgiei de astăzi, este frumusețea Mariei.

În ce sens Maria este "toată frumoasă"?

Evanghelia nu spune nimic despre fața ei sau despre trupul ei, dar credem că nu numai spiritualicește, dar și din punct de vedere omenesc a fost frumoasă.

Episcopul italian Tonnino Bello, într-o carte dedicată frumusețea Mariei, pune la începutul ei următoarea rugăciune: "Sfântă Marie, femeie prea frumoasă, prin tine vrem să mulțumim Domnului pentru misterul frumuseții".

Da, frumusețea Mariei ne trimite la frumusețea lui Dumnezeu.

Maria este frumoasă pentru că Dumnezeu a ferit-o de pata păcatului strămoșesc pe cea care din prima clipă a existenței sale, pe cea care trebuia sa devină mama Mântuitorului lumii. Nu era posibil ca ea să fie pătată de urmările păcatului.

Toate creaturile sunt chemate să fie reflexul frumuseții divine, dar mai ales Maria o întruchipează într-un mod extraordinar, încât a meritat salutul îngerului "cea plină de har", cea plină de frumusețea divină. Ea este icoana cea mai semnificativă, oglinda și conștiința cea mai fidelă a misterului lui Dumnezeu.

De aceea și noi astăzi celebrăm frumusețea ei spunând: "Ești toată frumoasă, Marie, nu pentru ceea ce ai, dar pentru ceea ce primești, pentru faptul că te-ai lăsat iubită de Dumnezeu și pentru încredințarea ta totală în cuvântul său.

Frumoasă ești pentru smerenia ta, pentru tăcerea ta, în care ai meditat secretele care ți-au fost încredințate.

Frumos este Magnificat-ul tău, pe care toți săracii pământului doresc să-l cânte.

Frumoasă ești pentru credința ta care a făcut din existența ta un da perfect și neîncetat.

Toată frumoasă ești Marie!"

Trebuie să cântăm și să celebrăm frumusețea Mariei în această zi minunată, care ne cheamă s-o contemplăm în Zămislirea ei Neprihănită!

Și în această solemnitate a Neprihănitei Zămisliri, în timp ce o contemplăm pe Maria Preacurata prezență de speranță vie în perioada Adventului, dieceza noastră, împreună cu arhidieceza de București și dieceza de Chișinău mulțumește Domnului pentru darul diaconatului care va fi conferit peste câteva momente acestor tineri, care sunt în fața noastră. Simțim acest moment ca un semn al bunătății lui Dumnezeu și a grijii sale față de comunitățile noastre.

Această celebrare propune contemplării noastre figura Preacuratei Fecioare Maria, călăuză și model al creștinilor. Noi o contemplăm așa cum ne-o prezintă evanghelistul Luca în Evanghelia pe care tocmai am proclamat-o.

Sfântul Luca în prezentarea scenei Bunei Vestiri ne oferă o imagine biblică extraordinară despre Maria:

1. Maria este prezentată mai înainte de toate ca "fecioara" consacrată în totalitate lui Dumnezeu. "Îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu la o fecioară, care se chema Maria" (Lc 1,26-27). Cel care se va naște din Maria nu va fi " din sânge, nici din voința trupului și nici din voința bărbatului" (In 1,12), dar va fi darul perfect și exclusiv al lui Dumnezeu.

2. În afară de aceasta, Maria este și "fecioară logodită": "Fecioară logodită cu un bărbat, din casa lui David, iar numele fecioarei era Maria" (Lc 1,27). Între ea și Iosif exista o legătură delicată de iubire, de gingășie, de comuniune de inimi, de ajutor reciproc de a trăi în totalitate pentru Dumnezeu și pentru Fiul său Isus.

3. Maria este "cea plină de har" prin excelență; astfel o salută îngerul: "Bucură-te, o plină de har, Domnul este cu tine"! (Lc 1,28). Maria este iubită de Dumnezeu, este "plină de iubirea lui Dumnezeu". Si această iubire face din ea "templul lui Dumnezeu".

4. Maria este "mama Domnului": "Vei zămisli și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare și va fi numit Fiul Celui Preaînalt" (Lc 1,31-32). Aceasta este temelia poziției eminente și unice a Mariei în misterul mântuirii. Această maternitate divină face din Maria modelul perfect al maternității Bisericii.

5. Maria este "slujitoarea Domnului": "Iată, slujitoarea Domnului; fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Titlul de "slujitor al Domnului" este folosit în Sfânta Scriptură pentru a-i indica pe cei care au un rol special în realizarea istoriei mântuirii, așa cum este Abraham, Moise, David și chiar însuși Mesia. Cu acest titlu, Maria exprimă totala sa disponibilitate să colaboreze la realizarea planului lui Dumnezeu cu darul întregii sale existențe.

Spre deosebire de Adam și Eva (prima lectură), Maria se pune în totalitate la dispoziția lui Dumnezeu. Datorită "da-ului" ei se realizează intervenția măreața și definitivă a lui Dumnezeu pentru mântuirea omului. Cu da-ul ei, ea dă început istoriei creștinismului.

Neprihănita Zămislire este, așadar, începutul istoriei unei vocații excepționale, al unei dăruiri totale, al unei consacrări definitive, al unei slujiri generoase față de planul lui Dumnezeu.

Figura Mariei, consacrată lui Dumnezeu în totalitatea existenței sale, luminează și identitatea și vocația noastră de creștini. Ne ajută în această confruntare lectura a doua de la această sfântă Liturghie, luată din scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni (1,3-6; 11-12).

Minunatul imn de binecuvântare al apostolului Paul ne amintește de faptul că și noi am fost chemați de Dumnezeu din veșnicie pentru a trăi în dragoste: "Dumnezeu ne-a ales în Cristos înainte de crearea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui în iubire" (Ef 1,4).

Exact ceea ce s-a întâmplat Mariei:

1. Și noi suntem iubiți nespus de mult de Dumnezeu, care "ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare spirituală în ceruri în Cristos" (Ef 1,3); suntem bogați în iubirea lui Dumnezeu, suntem un bine al lui Dumnezeu; întâlnindu-ne, ar trebui să ne spunem unii altora , așa cum a spus îngerul Mariei: "Bucură-te, tu cel iubit de Dumnezeu!"

2. Și noi am fost aleși de Dumnezeu; Dumnezeu "ne-a ales înainte de întemeierea lumii pentru a fi sfinți și neprihăniți înaintea lui în dragoste" (Ef 1,4). Suntem în inima lui Dumnezeu, Dumnezeu ne-a ales pentru a face din noi o manifestare a iubirii sale.

3. Și noi suntem destinați să devenim fii ai lui Dumnezeu și moștenitori ai Împărăției sale, adică să trăim un raport deosebit de intimitate cu el, ca și Maria, care este mama lui Dumnezeu: "Ne-a rânduit de mai înainte prin înfiere să fim fiii săi adoptivi prin Isus Cristos" (Ef 1,5). Nu suntem pe acest pământ din întâmplare, dar pentru a intra într-o comuniune deplină cu Dumnezeu și cu frații noștri.

4. Și noi am fost chemați să colaborăm la realizarea planului lui Dumnezeu, ca și Maria. Pentru aceasta "el ne-a făcut cunoscut misterul voinței sale după planul binevoitor pe care l-a hotărât de mai înainte... să-l aducă la îndeplinire la împlinirea timpurilor" (Ef 1,9-10).

Prin botez, Dumnezeu ne-a chemat și pe noi să fim "slujitori ai Domnului", să colaborăm pentru construirea unei noi omeniri, a unei lumi mai drepte, mai fraterne și mai solidare; să construim "o împărăție a adevărului și a vieții, o împărăție a sfințeniei și a harului, o împărăție a dreptății, a iubirii și a păcii".

De aceea fiecare dintre noi, unit cu Cristos prin credință și prin botez, este chemat să facă din viața sa un dar pentru alții. Să fie un semn al iubirii fidele a lui Dumnezeu față de omenire și o încurajare la iubirea reciprocă; să facă actual darul pe care Cristos l-a făcut de sine însuși, prin slujirea sa în Biserică și în societate.

Fiecare dintre noi este chemat să desfășoare slujirea sa în locuri și în moduri diferite, în funcție de vocația sa și de darurile particulare pe care le-a primit. Unii slujesc Biserica și societatea formând o familie; alții angajându-se în domeniul educației și al culturii, în administrația publică și în viața socială, în asistarea bolnavilor și a săracilor, alții prin forme speciale de viață consacrată.

Unii creștini sunt chemați la slujirea preoțească, pentru a însufleți și călăuzi comunitatea creștină prin vestirea cuvântului lui Dumnezeu și pentru a desfășura diferite slujiri, astfel ca toți să colaboreze spre edificarea comunității bisericești și pentru realizarea misiunii ei în lume.

Astăzi Biserica noastră diecezană precum și cea de București și Chișinău au bucuria de a accepta la slujirea diaconatului pe acești 18 tineri care se pregătesc în seminarul nostru din Iași pentru a deveni preoți.

Ceea ce celebrăm astăzi nu este un ritual oarecare, dar este un eveniment extraordinar de har.

Cine este diaconul? Ni-l spune chiar cuvântul însuși: "diacon" înseamnă "slujitor". "Slujitor" după exemplul lui Cristos, care a fost slujitorul lui Dumnezeu"; "slujitor" după exemplul Mariei, care este "slujitoarea Domnului". Și tinerii candidați la diaconat vor spune astăzi, asemenea Mariei: "Iată, sunt slujitorul Domnului, fie mie după cuvântul tău".

Instituirea sa, după o veche tradiție, datează din primele comunități creștine, când apostolii au ales "șapte bărbați cu nume bun, plini de Duhul Sfânt și înțelepciune" (Fap 6,1-6), pentru ca să-i asiste pe cei orfani și pe văduve din primele comunități creștine. "Diaconul" - a spus papa Ioan Paul II de venerată memorie - îl personifică pe Cristos, slujitorul Tatălui". El este rânduit în Biserică ca semn vizibil al lui Cristos, slujitor al tuturor.

Isus, la ultima cină, înainte de a-și dărui viața sub speciile pâinii și ale vinului, a început să spele picioarele ucenicilor săi. La sfârșit l-ea spus: "Ați văzut cer v-am făcut? Voi mă numiți Domn și Învățător, și bine spuneți, pentru că sunt. Dar dacă eu, Domn și Învățător, v-am spălat picioarele voastre, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora"

Și tot în acea împrejurare, Isus a spus: "Iată, eu sunt în mijlocul vostru ca unul care slujesc". Acea seara ne spune și nouă: "Fiți slujitori unii pentru alții!"O spune nouă tuturor și în special candidaților la sfântul diaconat.

Dragi candidați la ordinul diaconatului!

Odată cu sfințirea diaconală primiți mandatul de a sluji comunitatea Bisericii sub călăuza episcopului și a preoților uniți cu el, pentru a o ajuta ca și comunitate de credință, de rugăciune și de iubire. Pentru aceasta:

1. Vă va fi înmânată Evanghelia și vi se va încredința misiunea de a vesti Cuvântul Domnului: diaconatul vă face "vestitori ai Evangheliei lui Cristos" sau cu alte cuvinte, "vestitori ai bucuriei și ai speranței".

2. Vă va fi încredințată misiunea de a administra sacramentele: diaconatul vă abilitează să botezați și să împărțiți sacramentul trupului și sângelui lui Cristos.

3. Vi se va cere mărturia carității: diaconatul vă rânduiește să exercitați slujirea dragostei în numele episcopului, să-i slujiți pe cei săraci, să faceți să crească în toată comunitatea bisericii și în societate stilul de slujire. Cu stilul vostru de slujire va trebuie să-i educați pe toți creștinii să trăiască viața ca un dar, să facă proprie "logica dăruirii" în locul concurenței și a puterii.

Descoperiți tuturor creștinilor că viața creștină nu se poate trăi stând la birou sau la tribună, dar trebuie s-o trăiți în comunitatea Bisericii, pe teren, acolo unde se joacă "partida vieții". Ajutați-i pe toți să participe activ și responsabil la viața și la misiunea Bisericii și să purtați în comunitățile diecezane de care aparțineți stilul slujirii evanghelice.

Astăzi sunteți și voi chemați să vă îmbrăcați cu haina frumuseții slujirii, asemenea Preacuratei Fecioare Maria.

Celebrând frumusețea Mariei, vă îndemn să descoperiți și să iubiți misiunea de a răspândi adevărata frumusețe într-o lume în care pare să domine categoria urâtului.

Urâtul este tot ceea ce este vulgar, indecent, descompus. Urâtul îl ofensează pe Dumnezeu în frumusețea sa; urâtul este o formă de erezie teologică răspândită la nivelul vieții cotidiene, este o formă de ateism insinuant, trăit poate în mod inconștient, care întunecă imaginea lui Dumnezeu în creația sa. Trăim timpuri urâte pentru că urâtul triumfă în limbaj, în dezbaterile televizate, în spectacole, în comportamentele arogante ale persoanelor care ignoră respectul față de alții. În ultimele săptămâni am avut parte de o adevărata campanie a "urâtului", a urâțeniei".

În aceste săptămâni parcă am asistat la o sălbătăcire generală....

Și tocmai această zi, sărbătoarea neprihănitei Zămisliri, ne amintește că avem nevoie de o transfuzie de frumusețe pentru ca lumea să fie salvată (scriitorul rus Dostoievski spunea că "numai frumusețea va salva lumea"). Maria, femeia cea frumoasă, ne poate ajuta cu modestia ei, cu discreția ei, cu măsura cuvintelor sale, cu caracterul delicat al gesturilor sale, să regăsim ceva din frumusețea pierdută. Frumusețea cea mai luminoasă - să n-o uităm - este aceea a sfințeniei. Pentru că orice sfânt este expresia unei mare arte.

Maria Preacurata reprezintă capodopera frumuseții divine.

Noi nu vom reuși să facem din viața noastră o operă de artă, dar putem, cel puțin să năzuim spre o licărire de frumusețe. Incapabili să dobândim marile virtuți, putem cel puțin, cu ajutorul Mariei, să încercăm cu micile virtuți.

Dragi candidați la diaconat, aspirați la această frumusețe, și veți vedea că slujirea pe care o veți dărui Bisericii, mai întâi ca diaconi, și apoi ca preoți, va fi un izvor de adevărată rodnicie pastorală și spirituală. Odată cu diaconatul, voi veți primi și un har deosebit. Și încă un lucru de care nu trebuie să uitați.

Primiți sfințirea diaconală într-un an special, care va culmina, sperăm cu ajutorul Domnului, cu primirea darului sfintei preoții chiar în ziua încheierii Anului Sfintei Preoții, la 11 iunie 2010.

Papa Benedict al XVI-ea, în scrisoarea prin care a anunțat Anul Sfintei Preoții, ni-l prezintă pe Sfântul Paroh de Ars ca pe cel care "a știut să trăiască sfaturile evanghelice în modul cel mai adaptat la condiția sa preoțească".

Castitatea sa strălucea în privirile sale și credincioșii își dădeau seama de acest lucru când el privea tabernacolul cu ochii unui adevărat îndrăgostit.

Și ascultarea sfântului Ioan Maria Vianney a fost în întregime întrupată în adeziunea plină de suferință la exigențele zilnice ale slujirii sale. Regula de aur pentru o viață de ascultare i se părea aceasta: fă faci numai ceea ce poate fi oferit bunului Dumnezeu sărăcia sa nu a fost cea a unui călugăr, dar cea cerută pentru un preot: deși treceau mulți bani prin mâinile sale, el știa că totul era dăruit Bisericii și săracilor. Deoarece el era bogat în a da altora și era foarte sărac pentru sine.

Diaconatul este un stil de viață pentru cei care sunt chemați de Domnul ca să fie în slujirea Bisericii, un stil care permite să vă uitați și să priviți în jurul vostru cu ochiul lui Dumnezeu.

Să nu vă fie teamă. În această misiune că însoțește darul Duhului Sfânt pe care îl veți primi prin impunerea mâinilor episcopului și prin ocrotirea de mamă a Mariei neprihănit zămislită. Trăiți slujirea voastră cu bucurie, seninătate și cu bună dispoziție, pentru că "Domnul iubește pe cel care dă cu bucurie".

Așa să fie!

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 8 decembrie: Iași: Sfințire de diaconi (FOCUS)

* * *

Alte imagini de la acest eveniment puteți vedea și în albumul foto publicat pe situl Institutului Teologic Romano-Catolic "Sf. Iosif" din Iași: www.itrc.ro


 

lecturi: 62.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat