|
Rugăciunile apologetice din Ordo Missae Rubrica de teologie liturgică sub îngrijirea părintelui Mauro Gagliardi În acest articol, scris la origine în spaniolă, se explică importanța și semnificația rugăciunilor "apologetice" în timpul celebrării sfintei Liturghii. E vorba de rugăciuni pe care preotul le recită în șoaptă, în "secret", în fața lui Dumnezeu, pentru a participa mai conștient și vrednic la misterele divine pe care le celebrează în favoarea întregii Biserici. Credincioșii însoțesc aceste rugăciuni sacerdotale cu tăcere externă evlavioasă și cu reculegere interioară, care favorizează o înțelegere mai deplină a ceea ce se desfășoară pe altar, deci o participare mai activă la liturgie. * * * O tăcere care contemplă și adoră Rugăciunile apologetice din Ordo Missae Liturgia sacră, pe care Conciliul Vatican II o caracterizează ca acțiune sacerdotală a lui Cristos, deci izvor și culme a vieții ecleziale, nu se poate reduce niciodată la o simplă realitate estetică, nici nu poate fi considerată ca un instrument cu scopuri pur pedagogice sau ecumenice. Celebrarea sfintelor taine este mai ales acțiune de laudă adusă maiestății supreme a lui Dumnezeu unul și întreit, acțiune voită de Dumnezeu însuși. Cu ea omul, personal și comunitar, se prezintă în fața Domnului pentru a-i aduce mulțumire, conștient de faptul că însuși ființa sa nu poate ajunge la propria plinătate dacă nu-l laudă și nu împlinește voința sa, în căutarea constantă a împărăției care este deja prezentă și totuși va veni definitiv în ziua parusiei Domnului Isus1. În lumina acestor lucruri, este clar că direcția oricărei acțiuni liturgice - care este aceeași pentru preot și credincioși - este cea îndreptată spre Domnul: spre Tatăl, prin Cristos, în Duhul Sfânt. De aceea "preotul și poporul desigur nu se roagă unul spre altul, ci spre unicul Domn"2. Este vorba de a trăi constant acel conversi ad Dominum, acea îndreptare acum spre Domnul, care presupune conversio, îndreptarea sufletului nostru spre Isus Cristos și, în felul acesta, spre Dumnezeul cel viu, adică spre lumina adevărată3. În felul acesta, celebrarea liturgică este trăită ca act al acelei virtuți a religiunii care, coerent cu natura sa, trebuie să se caracterizeze prin simțul profund al sacrului. În ea, omul și comunitatea trebuie să fie conștienți că se întâlnesc, în mod special, în fața Celui care este cel de trei ori Sfânt și Transcendentul. De aici rezultă că "un semn convingător al eficacității pe care o are cateheza euharistică la credincioși este fără îndoială creșterea în ei a simțului misterului lui Dumnezeu prezent în mijlocul nostru"4. Atitudinea potrivită în celebrarea liturgică nu poate fi alta decât aceea plină de reverență și de uimire, care provine din faptul că știm că suntem în prezența maiestății lui Dumnezeu. Oare nu acest lucru voia să-l indice însuși Dumnezeu poruncind lui Moise să-și scoată sandalele în fața tufișului care ardea? Nu se năștea oare din această conștiință atitudinea lui Moise și Ilie, care nu au îndrăznit să-l privească pe Dumnezeu față în față5? În acest cadru se înțeleg mai bine cuvintele din Canonul al II-lea al Liturghiei, care definesc perfect esența slujirii sacerdotale: Astare coram te et tibi ministrare. Așadar aceste două misiuni definesc esența slujirii sacerdotale: "a sta în prezența Domnului" și "a sluji în prezența lui". Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, comentând asemenea slujire, nota că termenul slujire se adoptă în mod fundamental pentru a se referi la slujirea liturgică. Acest lucru implică diferite aspecte și, printre altele, apropierea și familiaritatea. Scria papa: "Nimeni nu este așa de aproape de stăpânul său ca slujitorul care are acces la dimensiunea cea mai privată a vieții lui. În acest sens "a sluji" înseamnă apropiere, cere familiaritate. Această familiaritate comportă și un pericol: acela ca sacrul întâlnit încontinuu de noi să devină pentru noi obișnuință. Astfel, se stinge teama reverențioasă. Condiționați de toate obișnuințele, nu mai percepem faptul mare, nou, surprinzător, că el însuși este prezent, ne vorbește, ni se dăruiește. Împotriva acestei obișnuințe cu realitatea extraordinară, împotriva indiferenței inimii trebuie să luptăm fără încetare, recunoscând mereu din nou insuficiența noastră și harul care există în faptul că el se încredințează astfel în mâinile noastre"6. De fapt, înainte de orice celebrare liturgică, dar în mod special înainte de Euharistie - memorial al morții și învierii Domnului, grație căreia devine realmente prezent acest eveniment central al mântuirii și se realizează opera răscumpărării noastre - trebuie să stăm în adorație în fața misterului: mister mare, mister de milostivire. De fapt, ce ar fi putut să facă mai mult Isus pentru noi? Realmente, în Euharistie el ne arată o iubire care ajunge "până la sfârșit" (In 3,1), o iubire care nu are limite7. Rămânem uimiți și zăpăciți în fața unei realități atât de extraordinare: cu câtă condescendență umilă a voit Dumnezeu să se unească cu omul! Dacă peste puține săptămâni vom sta, emoționați, în fața ieslei, contemplând întruparea Cuvântului, ce trebuie să simțim în fața altarului, pe care Cristos se face prezent în timpul sacrificiul său, prin sărmanele mâini ale preotului? Nu rămâne decât să îngenunchem și să adorăm în tăcere marele mister al credinței8. Consecința logică a celor spuse este că poporul lui Dumnezeu trebuie să poată vedea, în preoți și chiar și în ceilalți slujitori ai altarului, un comportament plin de reverență și de demnitate, care să fie capabil să-i ajute să pătrundă lucrurile invizibile, chiar fără multe cuvinte sau explicații. În Liturghierul Roman numit "al sfântului Pius al V-lea", precum și în diferite liturgii orientale, se găsesc rugăciuni foarte frumoase, cu care preotul exprimă sentimentul său profund de umilință și reverență în fața sfintelor taine: ele revelează însăși substanța oricărei liturgii9. Câteva din aceste rugăciuni prezente în Liturghierul citat - care în ediția sa din anul 1962 este Liturghierul propriu al "formei obișnuite" a Ritului Roman - au fost reluate în Liturghierul promulgat după Conciliul Vatican II. Aceste rugăciuni sunt numite în mod tradițional "Apologii". La aceste rugăciuni se referă Institutio Generalis Missalis Romani la nr. 33. După referința la rugăciunile pe care preotul le rostește ca și celebrant în numele întregii Biserici, IGMR afirmă că: "uneori [el se roagă] în numele său personal, pentru a-și putea îndeplini oficiul său propriu cu mai multă atenție și pietate. Aceste rugăciuni care sunt propuse înainte de citirea evangheliei, la pregătirea darurilor, înaintea și după împărtășirea preotului, se spun în taină". Aceste formule scurte rostite în taină îl invită pe preot să personalizeze misiunea sa, să se încredințeze Domnului și în nume personal. Ele sunt în același timp un mod excelent de a merge - ca și ceilalți credincioși - la întâlnirea cu Domnul în mod în întregime personal, precum și comunitar. Și acesta este un prim aspect de importanță esențială, pentru că numai în măsura în care se înțeleg și se interiorizează structura liturgică și cuvintele liturgiei, se poate intra în consonanță interioară cu ele. Când se întâmplă asta, preotul celebrant nu vorbește cu Dumnezeu numai ca persoană individuală, ci intră în acel "noi" al Bisericii care se roagă. Dacă celebratio este rugăciune, adică un colocviu cu Dumnezeu - colocviul lui Dumnezeu cu noi și colocviul nostru cu Dumnezeu - acel "eu" propriu al celebrantului se transformă, intrând în acel "noi" al Bisericii. Se îmbogățește și se lărgește acel "eu" rugându-se cu Biserica, rugându-se cu cuvintele sale, și se stabilește realmente un colocviu cu Domnul. În felul acesta a celebra înseamnă realmente a celebra "cu" Biserica: inima se dilată - desigur nu în sens fizic, ci în sensul că ea se pune "cu" Biserica în colocviu cu Dumnezeu. În acest proces de lărgire a inimii, rugăciunile apologetice și tăcerea contemplativă și adoratoare pe care ele o produc reprezintă un element important și de aceea fac parte din structura celebrării euharistice de peste o mie de ani. În al doilea rând, în drumul către Domnul ne dăm seama de nevrednicia noastră. De aceea, devine necesar în timpul celebrării să cerem ca însuși Dumnezeu să ne transforme și să accepte să participăm la acea actio Dei care configurează liturgia. De fapt, spiritul de convertire continuă este una din condițiile personale care fac posibilă actuosa participatio (participarea activă) a credincioșilor și a însuși preotului celebrant. "Nu se poate aștepta o participare activă la liturgia euharistică, dacă ne apropiem de ea în mod superficial, fără mai întâi să ne întrebăm cu privire la propria viață"10. Reculegerea și tăcerea înainte și în timpul celebrării se înțeleg în acest context și facilitează realizarea cuvintelor lui Benedict al XVI-lea: "O inimă reconciliată cu Dumnezeu abilitează la adevărata participare"11. Rezultă din nou că rugăciunile apologetice desfășoară un rol important în celebrare. De exemplu, rugăciunile apologetice Munda cor meum, recitată înainte de proclamarea evangheliei, sau In spiritu humilitatis, care precede spălarea după prezentarea darurilor (pâinea și vinul), permit preotului care le rostește să conștientizeze realitatea nevredniciei sale și, în același timp, a măreției misiunii sale. "Preotul este mai mult ca oricând slujitor și trebuie să se angajeze încontinuu să fie semn care, ca instrument docil în mâinile lui Cristos, trimite la el"12. Tăcerea și gesturile de evlavie și reculegere ale celebrantului îi fac pe credincioșii care participă la celebrare să-și dea seama de necesitatea de a se pregăti, de a se converti, dată fiind importanța momentului liturgic la care participă: înainte de citirea evangheliei, sau în iminența începutului Rugăciunii euharistice. La rândul lor apologiile Per huius aquae et vini în timpul ofertoriului, sau Quod ore sumpsimus, Domine în timpul purificării vaselor sacre, se încadrează perfect în cadrul dorinței de a fi introduși și transformați în și din cauza actio divina. Trebuie amintit constant minții noastre și inimii noastre că liturgia euharistică este actio Dei care ne unește cu Isus prin intermediul Duhului său13. Aceste două apologii orientează existența noastră spre întrupare și înviere și, în realitate, constituie un element care favorizează realizarea acelei dorințe a Bisericii, ca nu asiste credincioșii la celebrări ca spectatori muți, ci să ia parte la ele în mod activ aducând mulțumire lui Dumnezeu și învățând să se ofere pe ei înșiși împreună cu Cristos14. Așadar, nu ni se pare excesiv să afirmăm că apologiile desfășoară un rol de prim plan amintind slujitorului hirotonit că "este același preot, Cristos Isus, al cărui rol îl îndeplinește cu adevărat slujitorul sacru. Dacă acesta este cu adevărat asimilat marelui preot datorită consacrării sacerdotale pe care a primit-o, el se bucură de capacitatea de a acționa prin puterea lui Cristos însuși, pe care îl reprezintă (virtute ac persona ipsius Christi)"15. În același timp, ele amintesc preotului că, fiind slujitor hirotonit, el este "legătura sacramentală ce unește acțiunea liturgică de ceea ce au spus și au făcut apostolii și, prin ei, de ceea ce a spus și a făcut Cristos, izvorul și temeiul sacramentelor"16. Rugăciunile spuse în taină de către preot constituie de aceea un mijloc extraordinar pentru a se uni unii cu alții, pentru a forma o comunitate care este "liturgă" și care participă în întregime îndreptată versus Deum per Iesum Christum. Una dintre apologii, păstrată în Ordo Missae post-conciliară, prezintă perfect ceea ce spunem: Domine Iesu Christe, Fili Dei vivi, qui ex voluntate Patris cooperante Spiritu Sancto per mortem tuam mundum vivificasti. De fapt, rugăciunile pe care preotul le spune în taină, și aceasta în mod deosebit, pot să ajute în mod eficace pe preot și pe credincioși să ajungă la conștiința clară că liturgia este lucrare a preasfintei Treimi. "Rugăciunea și ofranda Bisericii sunt inseparabile de rugăciune și de oferirea lui Cristos, capul său"17. Astfel, apologiile se configurează de peste o mie de ani ca simple formule purificate de istorie, pline de conținut teologic, care îi permit preotului care le rostește, și credincioșilor care participă la tăcerea care le însoțește, să-și dea seama de mysterium fidei la care participă și astfel să se unească cu Cristos recunoscându-l ca Dumnezeu, frate și prieten. Pentru aceste motive, trebuie să ne bucurăm că, în pofida faptului că reforma liturgică post-conciliară a redus în mod drastic numărul și a corectat în mod însemnat textul acestor rugăciuni, ele continuă să fie prezente și în Ordo Missae mai recent. Invitația adresată preoților este să nu neglijeze aceste rugăciuni în timpul celebrării, de asemenea să nu le transforme din rugăciuni ale preotului în rugăciuni ale întregii adunări, citindu-le cu voce tare la fel ca toate celelalte rugăciuni. Rugăciunile apologetice se bazează pe și exprimă o teologie diferită și complementară la aceea care este un fundal pentru celelalte rugăciuni. Această teologie se manifestă în modul tăcut și evlavios cu care recitate de preot și însoțite de ceilalți credincioși. (După Zenit, 25 noiembrie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |