|
Iași (Parohia "Sf. Tereza): Hram sub privirile sfinților Patru noi statui - reprezentând Inima lui Isus, sfânta Fecioară Maria, Regină, sfântul Iosif și pe sfântul Anton de Padova - au vegheat cu privirile lor sărbătoarea hramului comunității catolice din Parohia "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" din Iași, reunită, duminică, 11 octombrie 2009, în biserica parohială recent renovată și redecorată, pentru celebrarea sfintei Liturghii, care a fost prezidată de PS Aurel Percă, episcopul auxiliar al Diecezei de Iași, alături de care au concelebrat pr. Anton Farcaș, parohul actual, pr. Pavel Chelaru, parohul anterior, și alți preoți din Iași și localitățile învecinate, într-o biserică plină de credincioși. Sărbătoarea hramului a început cu o procesiune din casa parohială către biserică, procesiune coordonată de cei doi vicari ai parohiei: pr. Felix-Marius Roca și pr. Eduard Patrașcu. Lecturile și psalmul responsorial au fost citite de trei credincioși, iar evanghelia a fost proclamată de pr. Wilhelm Dancă, rectorul Institutului Teologic Romano-Catolic "Sf. Iosif" din Iași. Cuvântul de învățătură de la predică a fost rostit de pr. Iulian-Eugen Kropp, paroh la Târgu Frumos. Un tânăr și o tânără au prezentat lui Dumnezeu invocările în cadrul rugăciunii credincioșilor. Înainte de a începe momentul ofertoriului propriu-zis, o tânără de origine rromă a oferit două buchete de flori la baza amvonului, lângă noul tablou înrămat, dedicat Anului Sfintei Preoții, cu figura sfântului preot Ioan Maria Vianney, care trona în biserică. La ofertoriu, copii, tineri și adulți din cadrul comunității parohiale au oferit lui Dumnezeu, prin mâinile episcopului Aurel Percă, mai multe daruri: pâine și vin, fructe, un glob pământesc, o biblie, și flori. A impresionat, în cadrul procesiunii de la ofertoriu, prezența unei fetițe, îmbrăcată asemenea sfintei Tereza, care a venit spre episcop ținând în mâini un buchet de flori și un crucifix, pe care episcopul le-a depus direct pe altar, unde au rămas până la încheierea celebrării euharistice. Corul parohiei a încântat audiența cu o misă compusă de Alban Lipp, pentru care s-au pregătit de mai multe săptămâni. Printre credincioșii din bănci, puteau fi văzute surori de la Căminul de bătrâni "Sf. Iosif" din Iași, al Congregației "Fiicele Sfintei Maria a Divinei Providențe" (unde celebrează pr. vicar Felix-Marius Roca), alte surori din congregațiile "Slujitoarele Duhului Sfânt", "Slujitoarele lui Cristos, marele Preot" și "Maria Bambina", precum și sr. Maria Teresa Candian, superioara generală a Institutului Secular "Sfânta Tereza a Pruncului Isus". În cuvântul de încheiere, pr. paroh Anton Farcaș a subliniat că, deși trecem ne aflăm într-o perioadă de mare criză pentru toți, a riscat să facă aceste lucrări din două motive. Mulțumind episcopului Aurel Percă pentru prezența în mijlocul credincioșilor din comunitatea parohială "Sfânta Tereza", parohul a mulțumit totodată ambilor episcopi pentru grija pe care au avut-o ca în această parte a orașului să fie o parohie cu biserică și casă parohială proprie. Părintele Farcaș a mărturisit că s-a simțit obligat ca acest mare dar să fie întreținut și înfrumusețat. O altă motivație pentru realizarea acestor lucrări la biserică a fost recunoștința pentru munca pe care au desfășurat-o predecesorii săi, pr. Isidor Iacovici și apoi pr. Pavel Chelaru, de asemenea părintele paroh Anton Farcaș spunând că s-a simțit obligat să continue munca pe care ei au început-o, de a termină și finisa lucrările din biserică și din curtea bisericii. Apoi, părintele paroh a scos în evidență faptul că toți ne-am simțit ca într-o mare familie, pentru că a fost prezent ep. Aurel, care, de altfel, sfințise, în ziua de 15 septembrie 2009, grota de lângă biserică și statuia dedicată papei Ioan Paul al II-lea, amplasată în fața casei parohiale. Sărbătoarea a fost amplificată și de prezența preoților din oraș și din parohiile vecine. Episcopul Aurel Percă a rostit formulele de sfințire și binecuvântare a noilor statui din biserică. Excelența sa i-a felicitat pe credincioși pentru realizările lor deosebite - renovarea interioară a bisericii, montarea statuilor și a noului ansamblu Calea crucii, încurajându-i în "întreținerea flăcării" credinței cu bucurie în Domnul. Statuile, reprezentând Inima lui Isus (1,60 m), pe sfânta Fecioară Maria, Regină (1,60 m), pe sfântul Iosif (1,20 m) și pe sfântul Anton de Padova (1,20 m), sunt concretizarea donațiilor unor familii din parohie. Noile stațiuni care alcătuiesc Calea crucii sunt tot din donații. Tablourile, în relief, montate pe rame din lemn, au înscrise și numele persoanelor care au contribuit prin donații la realizarea fiecărei stațiuni. Noul ansamblu Calea crucii va fi binecuvântat la începutul Postului Mare din anul 2010. După încheierea Liturghiei, în urma preoților au ieșit din biserică și majoritatea credincioșilor, îndreptându-se către casele lor, unde urmau să continue sărbătoarea hramului și în cadrul familiilor. În biserică însă, în fața noilor statui, au rămas și câțiva credincioși, îngenuncheați în rugăciune tăcută. Razele soarelui treceau prin ferestrele bisericii, luminau statuile, revărsându-se apoi asupra credincioșilor care se rugau, parcă aducându-le o fărâmă din frumusețea cerului de unde Tereza a promis că va revărsa asupra oamenilor o ploaie de trandafiri... Ovidiu Bișog * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 10 octombrie: Iași (Parohia "Sf. Tereza"): Hram sub privirile sfinților * * * Predica rostită de pr. Iulian-Eugen Kropp "Te preamăresc pe tine, Părinte, stăpânul cerului și al pământului, pentru că ai descoperit celor mici misterele împărăției tale" "Sfinții se nasc pe pământ și nu cad din cer" Și totul a început la 2 ianuarie 1873 în localitatea Alençon din Franța, când se năștea Tereza, al nouălea copil al soților Ludovic Martin și Zelia Guérin. Ludovic era ceasornicar-bijutier în orășelul Alençon, iar Zelia era lucrătoare într-un atelier de dantele. S-au căsătorit la o vârstă mai înaintată. A fost o familie binecuvântată, chiar dacă a îndurat multe încercări. Isus Cristos a spus: "Pomul bun face roade bune" (Mt 7,17). Anul trecut și părinții sfintei Tereza Ludovic și Zelia Martin au fost beatificați, fiind astfel ridicați la cinstea altarelor, alături de fiica lor, sfânta Tereza, pe care noi o comemorăm astăzi. Dar cine este sfânta Tereza? Cine este Terezina, așa cum o numesc italienii, sau Mica Floare, cum le place englezilor să o alinte, sau Tereza cea Mică, așa cum îi spunem noi? O sfântă foarte cunoscută, dar oare este ea bine cunoscută? Când i se pronunță numele ne vine în minte următoarea imagine: "O față cu trăsături gingașe, un surâs dulce, un crucifix încărcat cu trandafiri și strâns la piept...". Acesta este portretul pictat de sora sa Celina, portret răspândit în lumea întreagă în milioane de exemplare. A murit la vârsta de 24 de ani, la 30 septembrie 1897, la Lisieux în Franța. Papa Pius al XI-lea, care o numea "cea mai mare sfântă a timpurilor moderne", a beatificat-o în anul 1923, apoi canonizat-o în anul 1925, iar în anul 1927 a declarat-o "patroană a misiunilor". La 30 septembrie 1999, papa Ioan Paul al II-lea a declarat-o pe sfânta Tereza a Pruncului Isus "învățătoare a Bisericii": pentru o singură carte pe care a scris-o din porunca superioarei sale și care este autobiografia sa, Istoria unui suflet, în care dă mărturie despre sfințenia ei într-un incomparabil limbaj de umilință, de tărie, de iubire și încredere în Dumnezeu. "Nu cunosc altceva decât iubirea!" și această cale a iubirii a fost bătătorită din plin de pașii micii Tereza. De mică, Tereza se ruga cu o expresie ce atrăgea atenția celor din jur, iar la numai doi ani plângea pentru că din cauza ploii fusese ținută "departe de Isus al ei", neputând merge la sfânta Liturghie. Mai târziu va scrie: "De la vârsta de trei ani nu am refuzat nimic lui Dumnezeu". Se hotărăște să intre în mănăstire, la Carmel, unde erau deja două din surorile sale. Răspunde acestei vocații cu toată dăruirea: are curajul de a se duce la Roma împreună cu tatăl ei pentru a-i cere papei Leon al XIII-lea permisiunea de a intra în mănăstire la 15 ani, permisiune care îi fusese refuzată în Franța. După șase luni, este călugăriță carmelită și își ia numele de Tereza a Pruncului Isus și a Sfintei Fețe. A îndurat multe suferințe. Tatăl, pe care îl iubea atât de mult, își pierde luciditatea. În mănăstire programul este dur, iar surorile nu erau întotdeauna înțelegătoare. Suporta să fie neglijată, tratată cu asprime, suferea boli, își impune mortificații, într-un cuvânt se oferea pentru a mântui sufletele și mai ales se ruga pentru misionari. Viața ei în Carmel, deși a durat numai nouă ani, a fost o viață ascunsă, alcătuită numai din iubire și jertfă. L-a iubit pe Dumnezeu din toată inima ei. L-a iubit la nebunie. Scria: "Vocația mea este iubirea! Mi-am aflat locul în Biserică: în inima Bisericii eu voi fi iubirea! Astfel voi fi totul". Și-a încheiat viața pământească la numai 24 de ani, la 30 septembrie 1897, la Lisieux, Franța, în mănăstirea Carmel. Trei sunt virtuțile pe care le descoperim azi la sfânta Tereza, pe care aș vrea să le medităm: simplitatea, umilința și încrederea. În mănăstirea Carmel, mica Tereza a avut două taine pe care le-a trăit: copilăria lui Isus (care cere atitudini de ascultare și de abandon simplu și intim) și patima sa (care cere participare și sacrificiu): astfel, ea cere să fie numită sora Tereza a lui Isus și a Chipului Sfânt (a Sfintei Fețe). Tereza a iubit cu o iubire de copil, după cuvintele evangheliei proclamate astăzi: "De nu vă veți face asemenea copiilor, nu veți intra în împărăția lui Dumnezeu". Sfânta Tereza a realizat pe deplin în viața ei ambiția ca să devină copil în mâinile lui Dumnezeu. Deci Tereza ia în serios taina copilăriei lui Isus. Rămânând mică, Tereza face un singur lucru: nu încetează să-l iubească pe Dumnezeu. Într-o zi va explica astfel acest program spiritual: a rămâne copil în fața lui Dumnezeu înseamnă a recunoaște nimicnicia noastră; a aștepta totul de la bunul Dumnezeu precum un copil care așteaptă totul de la tatăl său. Aceasta este simplitatea Terezei. Astăzi sfânta Tereza cea Mică ne conduce pe calea copilăriei spirituale, care nu are nimic de-a face cu o atitudine infantilă, ba dimpotrivă, corespunde întru totul cuvântului Mântuitorului din evanghelie: "Dacă nu veți fi ca și copiii, nu veți intra în împărăția cerurilor". Această cale a copilăriei spirituale, trăită din iubire după exemplul sfintei Tereza, să fie pentru noi calea care să ne deschidă mereu iubirii Tatălui. Unită de simplitate este umilința, adică acceptarea totală a voinței divine. Tereza era mânată de impulsivitatea de a face multe lucruri, dar s-a umilit și s-a realizat prin lucruri făcute cu corectitudine, fie la sacristie, fie în infirmerie. Gândurile noastre se nasc din orgoliu, acelea ale lui Dumnezeu, din umilință; căile noastre sunt, în general, constituite din eforturile pe care le facem pentru a fi cât mai mari, acelea ale lui Dumnezeu se parcurg numai pentru a deveni cât mai mici. Așa cum pentru a merge spre nord este necesar să luăm direcția opusă sudului, la fel, pentru a merge pe căile lui Dumnezeu, trebuie să luăm direcția opusă aceleia spre care ne împinge orgoliul nostru. Tereza avea mari ambiții: voia să fie contemplativă și activă, apostol, doctor, misionar și martir, și scrie că o singură formă de martiriu îi părea puțin lucru și de aceea le dorea toate la un loc... dar Domnul a ajutat-o să înțeleagă că există o singură cale pentru a-i fi pe plac: să devină umilă și mică, iubind cu simplitatea, cu încrederea și abandonarea unui copil față de tatăl de care se știe iubit. Astfel, ea a trăit în Biserică cel mai curat spirit evanghelic care amintește un adevăr esențial: înainte de a-i da lui Dumnezeu ceva, trebuie mai întâi să primești. Noi avem tendința să privim întotdeauna la ceea ce dăm; Tereza a înțeles că Dumnezeu este iubirea gata întotdeauna să dea și că tot ce avem și tot ce suntem am primit de la el, este darul său. Cel care vrea să-și pună propria generozitate înaintea iubirii milostive a lui Dumnezeu este un om mândru; cel care primește ceea ce Dumnezeu îi dă cu simplitatea unui copil ajunge la sfințenie: e mulțumit să știe că nu face nimic și că primește totul de la Dumnezeu, că Dumnezeu face totul. Aceasta este o atitudine spirituală, este un dar al lui Dumnezeu, ceva cu totul deosebit de ceea ce numim pasivitate. Tereza a făcut din sine o ofertă eroică și a trăit boala și încercările spiritului cu energia și forța unui gigant: forța lui Dumnezeu se manifesta în slăbiciunea ei, cea care se abandona cu încredere în brațele divine. Ea a reușit, astfel, într-un mod miraculos, să transforme crucea în iubire, o cruce grea, dacă ținem cont de faptul că ea însăși la sfârșitul vieții va spune că nu credea că este posibil să sufere atât de mult. Și îl iubea în mod dezinteresat. "Dacă prin imposibil, spunea ea, Dumnezeu nu mi-ar vedea faptele bune, eu nu m-aș întrista: aș vrea să-i fac plăcere lui Dumnezeu fără ca el să știe, căci cunoscând fapta mea bună el e obligat să mi-o răsplătească..." - iată și a treia virtute a Terezei: încrederea. Toată viața ei nu a fost decât o continuă și intensă iubire: o iubire totală, o iubire de copil, o iubire efectivă și generoasă, o iubire cuceritoare, dar și o iubire răstignită. La Paris fuseseră asasinate în mod oribil două femei și o fetiță. Fusese arestat un italian, un anume Enrico Pranzini, în vârstă de treizeci de ani: un aventurier înalt, frumos, disprețuitor. Pe durata întregului proces, negase că ar fi comis el crimele, iar ziarele îl defineau drept un ticălos crud, monstru josnic. Condamnat fiind la moarte, a refuzat orice pocăință și orice alinare din partea Bisericii. Tereza, aflând de acest fapt în luna iunie 1887, l-a ales drept păcătosul său: s-a rugat fără a simți oboseală, a oferit sacrificii pentru convertirea lui. "În străfundurile sufletului meu - spune ea - știam cu siguranță că rugăciunea îmi va fi ascultată, iar pentru a-mi face curaj și pentru a continua să mă rog pentru păcătoși, i-am spus bunului Dumnezeu că sunt sigură că îl va ierta pe nenorocitul Pranzini, că voi continua să cred acest lucru chiar dacă el nu s-ar spovedi și nu ar arăta nici un semn de pocăință, atât de mare îmi era încrederea în dragostea infinită a lui Isus; îi ceream doar «un semn» de pocăință pentru a mă consola". În ziua următoare, a citit în ziar că Pranzini refuzase în mod nedemn orice preot, chiar și pe scările ghilotinei, însă, în ultima clipă, smulsese brusc crucea pe care preotul i-o întinsese, sărutând-o cu entuziasm de două ori. Tereza era în vârstă de paisprezece ani, l-a numit pe Pranzini primul fiu și de atunci a hotărât să-l iubească pe Isus cu ardoare: cele două cuvinte - iubire și suferință - erau pentru ea un tot indisolubil. Să învățăm această mare lecție de încredere, de umilință, de bucurie, și să o rugăm pe Tereza să ne ajute să mergem înainte asemenea ei în duhul de simplitate și în umilința inimii. Atunci vom fi inundați ca și ea de un fluviu de pace. Toți oamenii sunt chemați să primească în credință evanghelia care mântuiește. Biserica este trimisă la toate popoarele, în toate ținuturile și culturile: "Mergeți... și predicați la toate popoarele, botezând în numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt, învățându-i să observe tot ceea ce v-am poruncit" (Mt 28,19-20). Aceste cuvinte, pronunțate de Cristos înainte de a se înălța la cer, constituie esența mandatului misionar. Sfânta Tereza dorea cu ardoare să fie misionară, pentru a se dedica vestirii evangheliei și ar fi vrut să-și încoroneze propria mărturie cu supremul sacrificiu al martiriului. A susținut munca apostolică a părinților misionari în Africa și în China prin rugăciunea ei fierbinte. În acest elan de iubire pentru evanghelizare, Tereza avea un singur ideal, așa cum ea însăși a afirmat: "Ceea ce îi cerem este să lucrăm pentru slava sa și să-l iubim și să-l facem să fie iubit". Pentru aceasta va fi proclamată ca patroană a misiunilor. Isus însuși i-a arătat în ce mod ar fi putut să trăiască acea vocație: practicând cu plinătate porunca iubirii, susținând cu forța misterioasă a rugăciunii și a comuniunii pe vestitorii evangheliei. Sfânta Tereza de Lisieux nu a frecventat școli înalte, nu a urmat cursuri la nici o universitate. A murit la vârstă tânără, totuși este onorată ca învățător al Bisericii, chiar mai mult decât ar putea să o facă vreun "titlu academic", scriind numai o lucrare după cum am mai spus: Istoria unui suflet, aducând o lumină nouă asupra misterelor de credință, o înțelegere mai profundă a misterului lui Cristos. Dintre "învățătorii Bisericii", Tereza a Pruncului Isus este cea mai tânără, dar drumul său spiritual este atât de matur și de curajos, intuițiile de credință prezente în scrierile sale sunt atât de vaste și profunde, încât merită un loc între marii maeștri spirituali, spunea papa Ioan Paul al II-lea când a declarat-o învățătoare a Bisericii în anul 1999. Drumul pe care ea l-a străbătut pentru a ajunge la acest ideal de viață nu este drumul marilor aventuri, ci este o cale la îndemâna tuturor, este "calea cea mică", calea încrederii și a abandonării totale în harul lui Dumnezeu. Nu este o cale care să fie banalizată, ca fiind mai puțin angajatoare, ci este în realitate o cale exigentă, cum este întotdeauna evanghelia. Este calea pătrunsă de acel simț al abandonului plin de încredere în brațele milostivirii divine, care face ușoară și cel mai greu angajament al sufletului. "Întotdeauna am rămas mică, fiindcă nu am altă preocupare decât să culeg flori, florile iubirii și ale sacrificiilor, și pe acestea să le ofer lui Dumnezeu, bucurându-l pe el", spunea sfânta Tereza. Dorința pe care Tereza a exprimat-o - de "a-și petrece cerul făcând bine pe pământ" - să continue să se împlinească în mod minunat în fiecare dintre noi. Amin.
lecturi: 21.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |