|
Ce este ecumenismul pentru Biserica Catolică? Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței. Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani. Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC. Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net. Recent a fost numit ca nou episcop de Frascati de către papa Benedict al XVI-lea. * * * Ce este ecumenismul? * Este mișcarea care tinde la unitatea creștinilor și care cuprinde "activitățile și inițiativele suscitate și organizate, în funcție de diferitele necesități ale Bisericii și după împrejurări, în favoarea unității creștinilor" (UR 4). Căutarea unității creștinilor este o misiune tot mai urgentă a Bisericii Catolice. Ecumenismul - care trebuie deosebit de dialogul interreligios - își are fundamentul în testamentul lăsat nouă de Isus însuși în ajunul morții sale: "Ut unum sint" (In 17,21). Conciliul al II-lea din Vatican a descris angajarea în favoarea unității creștinilor ca una din principalele sale intenții (UR 1) și ca un impuls al Duhului Sfânt (UR 1, 4). Papa Ioan Paul al II-lea a subliniat de mai multe ori "ireversibilitatea alegerii ecumenice" (Ut unum sint, 3). Și Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, încă din primele zile ale pontificatului său, a asigurat că se angajează profund pentru reconstituirea unității depline și vizibile a tuturor ucenicilor lui Cristos. În această misiune, criteriul prioritar este unitatea credinței. Punctul de plecare al ecumenismului este Botezul, cel de sosire este celebrarea comună a Euharistiei. * Dialogul ecumenic este bazat pe dreptul-obligația de a exprima fiecare, cu seninătate și obiectivitate, propria identitate, evidențiind ceea ce este fiecare, ceea ce unește și ceea ce desparte. A expune cu claritate propriile poziții nu limitează dialogul ecumenic ci-l favorizează. Pentru ce există ecumenismul? Pentru că, între creștini, există dezbinări, care sunt contrare voinței lui Cristos, care s-a rugat "pentru ca toți să fie una" (In 17,21), pentru ca "poporul lui Dumnezeu să ajungă cu bucurie la totala plinătate a gloriei veșnice, în Ierusalimul ceresc" (UR 3). Benedict al XVI-lea afirmă că creștinii agravează astăzi dezbinările lor îndeosebi din două motive: 1) din cauza "așa-numitelor acțiuni profetice întemeiate pe o hermeneutică ce nu e întotdeauna în consonanță cu realitatea din Scriptură și din Tradiție. Prin urmare, comunitățile renunță să acționeze ca un corp unit și preferă în schimb să acționeze după principiul opțiunilor locale. În acest proces, se pierde în unele părți necesitatea unei koinonia diacronice - comuniunea cu Biserica din toate timpurile - chiar în momentul în care lumea a pierdut orientarea și are nevoie de mărturii comune și convingătoare despre puterea mântuitoare a Evangheliei"; 2) mulți creștini consideră că trebuie "să se urmeze propria conștiință și să se aleagă acea comunitate care întâlnește mai bine propriile gusturi personale. Rezultatul se poate vedea în proliferarea continuă de comunități care adesea evită structuri instituționale și minimalizează importanța conținutului doctrinal pentru viața creștină. Și în cadrul mișcării ecumenice creștinii se pot dovedi îndărătnici de a afirma rolul doctrinei de teamă că acest lucru ar putea mai degrabă să exacerbeze decât să vindece rănile dezbinării" (Discurs, întâlnirea ecumenică de la New York în biserica "Sfântul Iosif", 18 aprilie 2008). Ce tip de rău provoacă dezbinările dintre creștini? * Provoacă diferite tipuri de rău, fie în interiorul Bisericii fie în exteriorul ei. De fapt: - Sunt un scandal care slăbește glasul Evangheliei. - "Separările dintre creștini împiedică Biserica să realizeze deplina catolicitate, ce-i este proprie, în acei fii ai săi care, deși îi aparțin prin Botez, sunt despărțiți de comuniunea deplină cu ea. Mai mult, și pentru Biserică e mai greu să-și exprime, sub toate aspectele, plinătatea catolicității în însăși realitatea vieții" (UR 4). - "Universalitatea proprie a Bisericii, condusă de urmașul lui Petru și de episcopi în comuniune cu el, din cauza dezbinării creștinilor, întâlnește un obstacol pentru realizarea sa deplină în istorie" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoarea Communionis notio, 17.3). * Această non-unitate dintre creștini aduce daună gravă și mărturiei pe care creștinii sunt angajați s-o propună necreștinilor: constituie o contra-mărturie. "Este dureros că în această situație creștinii pierd parte din râvna lor misionară și evanghelizatoare din cauza dezbinărilor care amenință viața lor internă și reduc credibilitatea lor apostolică" (Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, Îndreptar pentru aplicarea principiilor și normelor cu privire la ecumenism, Prezentare). De ce trebuie să se facă deosebire între unitatea Bisericii și unitatea creștinilor? * Pentru că unitatea Bisericii există deja. Unitatea "pe care Cristos a dăruit-o de la început Bisericii sale credem că dăinuie în Biserica Catolică fără a se putea pierde și sperăm că va crește din zi în zi, până la sfârșitul veacurilor" (UR 4). Pentru aceasta noi în Crez proclamăm: "Cred într-una... Biserică", și această Biserică una subzistă în Biserica Catolică (cf. LG 8). * Ceea ce lipsește este unitatea creștinilor. De fapt, "în această Biserică unică și unitară a lui Dumnezeu au apărut, încă de la începuturi, anumite sciziuni pe care Apostolul le condamnă cu asprime; în secolele următoare, s-au ivit dezbinări mai mari, iar comunități considerabile ca număr s-au despărțit de comuniunea deplină a Bisericii Catolice, uneori nu fără vina unor oameni de ambele părți" (UR 3). * "Unitatea unicei Biserici, care există deja în Biserica Catolică fără posibilitate de a fi pierdută, ne garantează că într-o zi și unitatea tuturor creștinilor va deveni realitate" (Ioan Paul al II-lea, Discurs, 13 noiembrie 2004). * Și totuși creștinii despărțiți de comuniunea deplină cu Biserica Catolică au, deja încă de acum, multe elemente în comun cu ea. Care sunt elementele pe care Bisericile și comunitățile creștine necatolice le au în comun cu Biserica Catolică? * Membrii acestor Biserici și comunități creștine necatolice: - "îndreptățiți prin credința primită la Botez, sunt încorporați lui Cristos și de aceea poartă pe drept numele de creștini și sunt recunoscuți pe bună dreptate ca frați în Domnul de către fiii Bisericii Catolice" (UR 3); - au "multe elemente de sfințire și de adevăr, cum ar fi cuvântul scris al lui Dumnezeu, viața harului, credința, speranța și iubirea, alte daruri interioare ale Duhului Sfânt și elemente vizibile" (UR 3). * "Duhul lui Cristos nu refuză să folosească aceste Biserici și comunități ecleziale drept mijloace de mântuire, a căror valoare derivă din însăși plinătatea harului și a adevărului care a fost încredințată Bisericii Catolice. Toate aceste bunuri provin de la Cristos și conduc la el" (UR 3); și "duc spre unitatea catolică" (LG 8). * "Cu aceia care, fiind botezați, poartă numele de creștini dar nu mărturisesc întreaga credință sau nu păstrează unitatea comuniunii sub conducerea urmașului lui Petru, Biserica se știe unită din mai multe puncte de vedere" (LG 15). * În același timp Biserica Catolică recunoaște că Bisericile ortodoxe sunt mai apropiate de ea față de comunitățile creștine necatolice, deoarece există mare diferență între acestea din urmă și Bisericile ortodoxe. Care este diferența dintre Bisericile ortodoxe și comunitățile ecleziale necatolice? * Bisericile ortodoxe, născute începând din anul 1054: - "au sacramente adevărate și, mai ales, în puterea succesiunii apostolice, au Preoția și Euharistia, prin care rămân foarte strâns unite cu noi" (UR 15); - deci "o anumită comunicare în cele sfinte este nu numai posibilă, ci chiar de dorit, atunci când există împrejurări favorabile, și cu aprobarea autorității bisericești" (UR 15); - merită titlul de "Biserici particulare sau locale", și sunt numite "Biserici surori ale Bisericilor particulare catolice" (UR 14); - prin celebrarea Euharistiei Domnului în fiecare din aceste Biserici, Biserica lui Dumnezeu este edificată și crește; - au o comuniune cu Biserica Catolică, așa de profundă "încât le lipsește foarte puțin pentru a ajunge la plinătatea care să autorizeze o celebrare comună a Euharistiei Domnului" (Paul al VI-lea, Discurs în Capela Sixtină cu ocazia celei de-a zecea aniversări a ștergerii reciproce a excomunicărilor între Bisericile de Roma și de Constantinopol, 14 decembrie 1975); - totuși nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică pentru că ele nu sunt în comuniune cu capul vizibil al unicei Biserici Catolice care este papa, urmaș al lui Petru. Și acesta nu este un fapt accesoriu, ci unul din principiile constitutive interne ale oricărei Biserici particulare. De aceea, de vreme ce "comuniunea cu Biserica Catolică, al cărei cap vizibil este episcopul de Roma și urmaș al lui Petru, nu este o oarecare completare externă Bisericii particulare, ci unul din principiile sale constitutive interne, condiția de Biserică particulară, de care se bucură acele venerabile comunități creștine, totuși resimte o carență" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Responsa ad quaestiones, 4). * Comunitățile ecleziale necatolice: - sunt mai ales cele născute din reforma din secolul al XVI-lea: protestante (inspirate din gândirea și din opera lui Martin Luter: 1483-1546), anglicană (născută cu Actul de Supremație al regelui Henric al VIII-lea din anul 1534)... În afară de acestea, există și o înmulțire a unor denumiri creștine mereu noi, care s-au născut și se nasc în continuare; - nu au succesiunea apostolică în sacramentul Preoției și de aceea sunt lipsite de un element constitutiv esențial al faptului de a fi Biserică; - în special din cauza lipsei preoției ministeriale, nu au păstrat substanța genuină și integră a misterului euharistic (cf. UR 22); - "pentru acest motiv, nu este posibilă, pentru Biserica Catolică, intercomuniunea euharistică cu aceste comunități" (CBC 1400); - totuși, "amintind la Cina Sfântă moartea și învierea Domnului, ele mărturisesc că arată viața de comuniune cu Cristos și așteaptă venirea lui în slavă" (UR 22); - nu pot, conform doctrinei catolice, să fie numite "Biserici" în sens propriu (cf. Congregația pentru Doctrina Credinței, Dominus Iesus, 17.2), deoarece nu au sacramentele Preoției și Euharistiei; - în ele se găsesc totuși "numeroase elemente de sfințire și de adevăr", "care, fiind daruri proprii ale Bisericii lui Cristos, duc spre unitatea catolică" (LG 8), ca de exemplu Sfânta Scriptură, Botezul, caritatea... Care principiu este important în dialogul ecumenic? În dialogul ecumenic "este valabil mereu principiul iubirii fraterne și al căutării înțelegerii și apropierilor reciproce; dar și apărarea credinței poporului nostru, confirmându-l în certitudinea fericită că «unica Christi Ecclesia... subsistit in Ecclesia catholica, a succesore Petri et Episcopis in eius communione gubernata» («unica Biserică a lui Cristos... subzistă în Biserica Catolică, condusă de urmașul lui Petru și de episcopi în comuniune cu el» (LG 8)" (Benedict al XVI-lea, Omilie, 12.05.2007). Cum trebuie să fie înțeleasă afirmația conform căreia Biserica lui Cristos subzistă în Biserica Catolică? "Cristos «a constituit pe pământ» o singură Biserică și a instituit-o ca și «comunitate vizibilă și spirituală», care de la începuturile sale și de-a lungul secolelor a existat și va exista mereu, și numai în ea se găsesc toate elementele instituite de Cristos însuși. «Aceasta este Biserica unică a lui Cristos pe care o mărturisim în crez una, sfântă, catolică și apostolică. [...] Această Biserică, orânduită și organizată în această lume ca societate, subzistă în Biserica Catolică, cârmuită de urmașul lui Petru și de episcopii în comuniune cu el». În Constituția dogmatică «Lumen Gentium», la nr. 8, subzistența înseamnă această durabilă continuitate istorică și permanența tuturor elementelor instituite de Cristos în Biserica Catolică, în care se găsește în mod concret Biserica lui Cristos pe acest pământ" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Responsa ad quaestiones, 2). Pentru ce este folosită de Conciliul al II-lea din Vatican (LG) expresia subsistit in și nu verbul est? * Cu acest cuvânt subsistit (subzistă), Conciliul: - indică identitatea deplină a Bisericii lui Cristos cu Biserica Catolică. Deoarece Biserica voită astfel de Cristos de fapt continuă să existe (subsistit in) în Biserica Catolică, continuitatea de subzistență comportă o identitate substanțială de esență între Biserica lui Cristos și Biserica Catolică. De aceea Conciliul a voit să învețe că Biserica lui Isus Cristos ca subiect concret în această lume poate să fie întâlnită în Biserica Catolică; - afirmă că acest cuvânt subzistă "poate să fie atribuit exclusiv numai Bisericii catolice, deoarece se referă tocmai la caracteristica unității mărturisită în simbolurile credinței (Cred într-una... Biserică)" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Responsa ad quaestiones, 2); - exprimă singularitatea și non-multiplicabilitatea Bisericii lui Cristos: Biserica lui Cristos este numai una și subzistă, în realitatea istorică, într-un unic subiect, care este Biserica Catolică; - astfel salvgardează unitatea și unicitatea Bisericii, care ar dispare dacă s-ar admite că ar putea să existe mai multe subzistențe ale Bisericii întemeiate de Cristos; - face să se evite imaginarea Bisericii lui Cristos ca "suma - diferențiată și într-un fel unitară în același timp - Bisericilor și comunităților ecleziale" sau "să se creadă că Biserica lui Cristos astăzi nu mai există în nici un loc și că, de aceea, trebuie să fie numai obiect de căutare din partea tuturor Bisericilor și comunităților" (Congregația pentru Doctrina Credinței, Mysterium Ecclesiae, 1). Dacă ar fi așa, unica Biserică a lui Cristos nu ar mai exista ca "una" în istorie sau ar exista numai în mod ideal adică in fieri într-o viitoare convergență sau reunificare a diferitelor Biserici surori, dorită și promovată de dialog; - exprimă mai clar că în afara adunării vizibile a Bisericii Catolice există "numeroase elemente de sfințire și de adevăr", "care, fiind daruri proprii ale Bisericii lui Cristos, duc spre unitatea catolică" (LG 8). De aceea recunoaște prezența, în comunitățile creștine necatolice ca atare, elementelor proprii ale Bisericii lui Cristos. "Prin urmare, aceste Biserici și comunități despărțite, deși socotim că suferă de carențe, nu sunt nicidecum lipsite de semnificație și de valoare în misterul mântuirii. Duhul lui Cristos nu refuză să le folosească drept mijloace de mântuire, a căror valoare derivă din însăși plinătatea harului și a adevărului care a fost încredințată Bisericii catolice" (UR 3); - permite o deschidere mai mare a Bisericii Catolice la cererea specială a ecumenismului de a recunoaște caracter și dimensiune realmente ecleziale comunităților creștine care nu sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică, din cauza acelor "plura elementa sanctificationis et veritatis" (elementelor multiple de sfințire și de adevăr) prezente în ele. * Deci expresia subsistit armonizează două afirmații doctrinale: pe de o parte, că Biserica lui Cristos, în pofida dezbinărilor creștinilor, continuă să existe pe deplin numai în Biserica Catolică și, pe de altă parte, existența de numeroase elemente de sfințire și de adevăr în afara adunării sale, adică în Bisericile și comunitățile ecleziale care încă nu sunt în comuniune deplină cu Biserica catolică (Congregația pentru Doctrina Credinței, Responsa ad quaestiones, 3 și articolul de comentariu). Ce trebuie făcut pentru unitatea creștinilor? * "Este nevoie de: - o înnoire permanentă a Bisericii într-o fidelitate mai mare față de vocația sa. Această înnoire este forța mișcării spre unitate; - convertirea inimii «pentru a trăi mai curat după Evanghelie», căci infidelitatea membrilor față de darul lui Cristos este cauza dezbinărilor; - rugăciunea în comun, căci «convertirea inimii și sfințenia vieții, împreună cu rugăciunile individuale și publice pentru unitatea creștinilor trebuie socotite sufletul întregii mișcări ecumenice și pot fi numite pe drept cuvânt ecumenism spiritual»; - cunoașterea frățească reciprocă; - formarea ecumenică a credincioșilor și în special a preoților; - dialogul între teologi și întâlnirile între creștinii diferitelor Biserici și comunități; - colaborarea între creștini în diferitele domenii ale slujirii oamenilor" (CBC, 821). * "Ecumenismul adevărat nu există fără convertire interioară și purificare a memoriei, fără sfințenia vieții în conformitate cu Evanghelia, și mai ales fără o rugăciune intensă și asiduă care să facă ecou la rugăciunea lui Isus" (Ioan Paul al II-lea, Discurs, 13 noiembrie 2004). * "Unirea cu Cristos este totodată unirea cu toți cei cărora el li se dăruiește. Nu pot să-l am pe Cristos numai pentru mine; pot să-i aparțin numai în unire cu toți cei care au devenit sau vor deveni ai lui. Comuniunea mă trage afară din mine însumi spre el și, în felul acesta, spre unitatea cu toți creștinii" (Benedict al XVI-lea, Deus caritas est, nr. 14). * * * NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească următoarele documente pontificale:
(După Zenit 27 iulie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 109.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |