Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinteza enciclicei sociale a lui Benedict al XVI-lea

Publicăm în continuare sinteza neoficială a enciclicei lui Benedict al XVI-lea, Caritas in veritate, distribuită de Sala de Presă a Sfântului Scaun.

* * *

"Caritatea în veritate, pentru care Isus a devenit martor" este "principala forță propulsoare pentru adevărata dezvoltare a oricărei persoane și a întregii umanități": așa începe Caritas in veritate, enciclica adresată lumii catolice și "tuturor oamenilor de bunăvoință". În Introducere, papa amintește: "caritatea este calea maestră a doctrinei sociale a Bisericii". Pe de altă parte, dat fiind "riscul de a o înțelege greșit, de a o scoate din trăirea etică", trebuie conjugată cu adevărul. Și avertizează: "un creștinism de caritate fără adevăr poate să fie confundat cu ușurință cu o rezervă de sentimente bune, utile pentru conviețuirea socială, însă marginale" (1-4).

Dezvoltarea are nevoie de adevăr. Fără el, afirmă pontiful, "acțiunea socială cade în voia intereselor private și a logicilor de putere, cu efecte dezagregatoare asupra societății" (5). Benedict al XVI-lea se oprește asupra a două "criterii orientative ale acțiunii morale" care derivă din principiul "caritatea în adevăr": dreptatea și binele comun. Fiecare creștin este chemat la caritate și printr-o "cale instituțională" care să aibă incidență în viața polis-ului, a trăirii sociale (6-7). Biserica, reafirmă el, "nu are soluții tehnice de oferit", însă are "o misiune de adevăr de îndeplinit" pentru "o societate pe măsura omului, a demnității sale, a vocației sale" (8-9).

Primul capitol al documentului este dedicat Mesajului din Populorum progressio a lui Paul al VI-lea. "Fără perspectiva unei vieți veșnice - avertizează papa - progresul uman în această lume rămâne lipsit fără respirație". Fără Dumnezeu, dezvoltarea este negată, "dezumanizată" (10-12).

Paul al VI-lea, se citește, a reafirmat "importanța Evangheliei de care nu se poate face abstracție pentru construirea societății după libertate și dreptate" (13). În enciclica Humanae vitae, papa Montini "indică legăturile puternice existente între etica vieții și etica socială". Și astăzi, "Biserica propune cu putere această legătură" (14-15). Papa explică apoi conceptul de vocație prezent în Populorum progressio. "Dezvoltarea este vocație" de vreme ce "se naște dintr-un apel transcendent". Și este cu adevărat "integrală", subliniază el, atunci când este "îndreptată spre promovarea oricărui om și a omului întreg". "Credința creștină - adaugă el - se ocupă de dezvoltare, fără să se bazeze pe privilegii sau pe poziții de putere", "ci numai pe Cristos" (16-18). Pontiful evidențiază că "motivele subdezvoltării nu sunt în primul rând de ordin material". Sunt înainte de toate în voință, în gândire și mai mult "în lipsa de fraternitate între oameni și popoare". "Societatea tot mai globalizată - afirmă el - ne face apropiați, dar nu ne face frați". Așadar trebuie să ne mobilizăm pentru ca economia să evolueze "spre rezultate pe deplin umane" (19-20).

În capitolul al doilea, papa intră în miezul Dezvoltării umane din timpul nostru. Obiectivul exclusiv al profitului "fără binele comun ca scop ultim - spune el - riscă să distrugă bogăția și să creeze sărăcie". Și prezintă câteva distorsiuni ale dezvoltării: o activitate financiară "în general speculativă", fluxurile migratoare "adesea doar provocate" și apoi rău gestionate și, iarăși, "exploatarea dezordonată a resurselor pământului". În fața acestor probleme legate între ele, papa invocă "o nouă sinteză umanistă". Criza "ne obligă să reproiectăm drumul nostru" (21).

Dezvoltarea, constată papa, este astăzi "policentrică". "Crește bogăția mondială în termeni absoluți, dar se măresc inegalitățile" și se nasc noi sărăcii. Corupția, este regretul lui, este prezentă în țări bogate și sărace; uneori mari firme transnaționale nu respectă drepturile muncitorilor. Pe de altă parte, "ajutoarele internaționale au fost adesea îndepărtate de finalitățile lor, datorită iresponsabilității" donatorilor și a beneficiarilor. În același timp, denunță pontiful, "există forme excesive de protecție a cunoașterii din partea țărilor bogate, printr-o folosire prea rigidă a dreptului de proprietate intelectuală, în special în domeniul sanitar" (22).

După sfârșitul "blocurilor", se amintește, Ioan Paul al II-lea ceruse "o reproiectare globală a dezvoltării", însă acest lucru "a avut loc numai în parte". Astăzi există "o evaluare reînnoită" a rolului "puterilor publice ale statului", și este de dorit o participare a societății civile la politica națională și internațională. Apoi își îndreaptă atenția spre delocalizarea producțiilor cu cost mic din partea țărilor bogate. "Aceste procese - este avertismentul său - au comportat reducerea rețelelor de siguranță socială" cu "pericol grav pentru drepturile muncitorilor". La asta se adaugă faptul că "reducerile cheltuielii sociale, adesea promovate de instituțiile financiare internaționale, pot să-i lase pe cetățeni neputincioși în fața riscurilor vechi și noi". De altfel, se întâmplă ca "guvernele din motive de utilitate economică, limitează adesea libertățile sindicale". De aceea amintește guvernanților că "primul capital care trebuie salvgardat și valorizat este omul, persoana în integritatea sa" (23-25).

Pe planul cultural, continuă el, posibilitățile de interacțiuni deschid noi perspective de dialog, însă există un pericol dublu. În primul rând, un eclectism cultural în care culturile sunt "considerate în mod substanțial echivalente". Pericolul opus este "aplatizarea culturală", "omologarea stilurilor de viață" (26). Astfel își îndreaptă gândul spre scandalul foametei. Lipsește, denunță papa, "o ordine de instituții economice în măsură" să facă față acestei urgențe. Își dorește recurgerea la "noi frontiere" în tehnicile de producție agricolă și o reformă agrară dreaptă în țările în curs de dezvoltare (27).

Benedict al XVI-lea ține să sublinieze că respectul față de viață "nu poate în nici un fel să fie despărțit" de dezvoltarea popoarelor. În diferite părți ale lumii, avertizează el, persistă practici de control demografic care "ajung să impună și avortul". În țările subdezvoltare s-a răspândit o "mentalitate antinatalistă care adesea se încearcă să se transmită și altor state ca și cum ar fi un progres cultural". În afară de asta, continuă el, există "suspiciunea întemeiată că uneori ajutoarele înseși date dezvoltării sunt legate" de "politici sanitare care implică de fapt impunerea" controlului nașterilor. De asemenea sunt îngrijorătoare "legislațiile care prevăd eutanasia". "Atunci când o societate se pornește spre negarea și suprimarea vieții - avertizează el - ajunge să nu mai găsească" motivații și energii "pentru a se ocupa de slujirea adevăratului bine al omului" (28).

Un alt aspect legat de dezvoltare este dreptul la libertatea religioasă. Violențele, scrie papa, "frânează dezvoltarea autentică", acest lucru "se aplică în special terorismului de inspirație fundamentalistă". În același timp, promovarea ateismului din partea multor țări "contrastează cu necesitățile dezvoltării popoarelor, sustrăgându-le resurse spirituale și umane" (29). Pentru dezvoltare, continuă el, este nevoie de interacțiunea diferitelor nivele ale științei armonizate de caritate (30-31).

Papa dorește apoi ca opțiunile economice actuale să continue "să urmărească în mod prioritar obiectivul accesului la muncă" pentru toți. Benedict al XVI-lea avertizează cu privire la o economie "de scurtă și uneori de foarte scurtă durată" care determină "coborârea nivelului de tutelare a drepturilor muncitorilor" pentru a face ca o țară să dobândească "mai mare competitivitate internațională". Pentru aceasta, îndeamnă la o corectare a disfuncțiilor modelului de dezvoltare așa cum cere astăzi și "starea de sănătate ecologică a planetei". Și conclude cu privire la globalizare: "Fără conducerea carității în adevăr, acest stimulent planetar poate să contribuie la crearea unor riscuri de daune necunoscute până acum și de noi dezbinări". De aceea, este necesară "o angajare inedită și creativă" (32-33).

Fraternitatea, dezvoltarea economică și societatea civilă este tema celui de-al treilea capitol al enciclicei, care se deschide cu un elogiu al experienței darului, adesea nerecunoscută "din cauza unei viziuni numai productiviste și utilitariste a existenței". Convingerea de autonomie a economiei de "influențele cu caracter moral - afirmă papa - l-a făcut pe om să abuzeze de instrumentul economic în mod chiar distructiv". În schimb, dacă dezvoltarea, "vrea să fie autentic umană" trebuie "să facă loc principiului de gratuitate" (34). Acest lucru este valabil îndeosebi pentru piață.

"Fără forme interne de solidaritate și de încredere reciprocă - este avertismentul lui - piața nu poate să-și îndeplinească pe deplin propria funcție economică". Piața, reafirmă el, "nu poate să se bazeze numai pe ea însăși", "trebuie să ia energii morale din alți subiecți" și nu trebuie să-i considere pe cei săraci o "povară, ci o resursă". Piața nu trebuie să devină "loc de samavolnicie a celui puternic asupra celui slab". Și adaugă: logica mercantilă trebuie "să aibă ca scop urmărirea binelui comun de care trebuie să se ocupe mai ales și comunitatea politică". Papa precizează că piața nu este negativă prin natură. Așadar, omul este cel chemat în cauză, "conștiința sa morală și responsabilitatea sa". Criza actuală, conclude papa, arată că "principiile tradiționale ale eticii sociale" - transparența, onestitatea și responsabilitatea - "nu pot fi neglijate". În același timp, amintește că economia nu elimină rolul statelor și are nevoie de "legi drepte". Reluând Centesimus annus, indică "necesitatea unui sistem cu trei subiecți": piața, statul și societatea civilă și încurajează o "civilizație a economiei". Sunt necesare "forme economice solidare". Piața și politica au nevoie "de persoane deschise la darul reciproc" (35-39).

Criza actuală, notează el, cere și "schimbări profunde" pentru întreprindere. Gestionarea ei "nu poate să țină cont numai de interesele proprietarilor", ci "trebuie să ia asupră-și" comunitatea locală. Papa face referință la managerii care adesea "răspund numai la indicațiile acționarilor" și în viață evită o folosire "speculativă" a resurselor financiare" (40-41).

Capitolul se încheie cu o nouă evaluare a fenomenului globalizare, care nu trebuie înțeles numai ca "proces socio-economic". "Nu trebuie să-i fim victime, ci protagoniști - îndeamnă el - acționând cu raționalitate, conduși de caritate și de adevăr". Globalizării îi este de folos "o orientare culturală personalistă și comunitară, deschisă spre transcendență" capabilă "să-i corecteze disfuncțiile". Există, adaugă el, "posibilitatea unei mari redistribuiri a bogăției", însă răspândirea bunăstării nu trebuie frânată "cu proiecte egoiste, protecționiste" (42).

În capitolul al patrulea, enciclica dezvoltă tema despre Dezvoltarea popoarelor, drepturile și obligațiile, ambientul. Se observă, afirmă el, "revendicarea dreptului la superfluu" în societățile bogătașe, în timp ce lipsesc hrana și apa în anumite regiuni subdezvoltate. "Drepturile individuale scoase dintr-un cadru de obligații", spune el, "înnebunesc". Drepturile și obligațiile, precizează el, fac trimitere la un cadru etic. În schimb dacă "își găsesc propriul fundament numai în deliberările unei adunări de cetățeni" pot să fie "schimbate în orice moment". Guvernele și organismele internaționale nu pot uita "obiectivitatea și indisponibilitatea" drepturilor (43). În această privință, se oprește asupra "problemelor legate de creșterea demografică". Este "incorect", afirmă el, "să se considere creșterea populației ca primă cauză a subdezvoltării". El reafirmă că sexualitatea nu se poate "reduce la un simplu fapt hedonist și ludic". Nici nu se poate reglementa sexualitatea cu politici materialiste "de planificare forțată a nașterilor". Apoi subliniază că "deschiderea responsabilă din punct de vedere moral la viață este o bogăție socială și economică". Statele, scrie el, "sunt chemate să prezinte publicului politici care promovează centralitatea familiei" (44).

"Economia - reafirmă iarăși - are nevoie de etică pentru funcționarea sa corectă; nu de o etică oarecare ci de o etică prietenă a persoanei". Aceeași centralitate a persoanei, afirmă el, trebuie să fie principiul călăuză "în intervențiile pentru dezvoltare" ale cooperării internaționale, care trebuie să-i implice mereu pe beneficiari. "Organismele internaționale - îndeamnă papa - ar trebui să se întrebe cu privire la eficacitatea reală a aparatelor lor birocratice", "adesea prea costisitoare". Se întâmplă uneori, constată el, că "săracii folosesc pentru a menține în viață organizații birocratice costisitoare". De aici invitația la o "transparență deplină" cu privire la fondurile primite (45-47).

Ultimele paragrafe ale capitolului sunt dedicate ambientului. Pentru credincios, natura este un dar al lui Dumnezeu care trebuie folosit în mod responsabil. În acest context, el se oprește asupra problemelor energetice. "Acapararea resurselor" din partea statelor sau a grupurilor de putere, denunță pontiful, constituie "un impediment grav pentru dezvoltarea țărilor sărace". De aceea, comunitatea internațională trebuie "să găsească drumurile instituționale pentru a disciplina exploatarea resurselor care nu pot fi reînnoite". "Societățile avansate din punct de vedere tehnologic - adaugă el - pot și trebuie să reducă propriul necesar energetic", în timp ce trebuie "avansată căutarea de energii alternative".

În fond, îndeamnă papa, "este necesară o schimbare efectivă de mentalitate care să ne inducă să adoptăm noi stiluri de viață". Un stil care astăzi, în multe părți ale lumii "este înclinată spre hedonism și spre consumism". Problema decisivă, continuă el, "este ținuta morală globală a societății". Și avertizează: "Dacă nu se respectă dreptul la viață și la moartea naturală", "conștiința umană ajunge să piardă conceptul de ecologie umană" și pe cel de ecologie ambientală (48-52).

Colaborarea familiei umane este inima celui de-al cincilea capitol, în care Benedict al XVI-lea evidențiază că "dezvoltarea popoarelor depinde mai ales de recunoașterea că este o singură familie". De altfel, se citește, religia creștină poate să contribuie la dezvoltare "numai dacă Dumnezeu găsește un loc și în sfera publică". Cu "negarea dreptului de a profesa în mod public propria religie", politica "asumă o față oprimantă și agresivă". Și avertizează: "În laicism și în fundamentalism se pierde posibilitatea unui dialog rodnic" între rațiune și credință. Ruptură care "comportă un cost foarte apăsător pentru dezvoltarea umanității" (53-56).

Papa face apoi referință la principiul de subsidiaritate, care oferă un ajutor persoanei "prin autonomia corpurilor intermediare". Subsidiaritatea, explică el, "este antidotul cel mai eficace împotriva oricărei forme de asistențialism paternalist" și este potrivită pentru a umaniza globalizarea. Ajutoarele internaționale, constată el, "pot uneori să mențină un popor într-o stare de dependență", pentru această sunt acordate implicând subiecții din societatea civilă și nu numai guvernele. De fapt, "prea des ajutoarele au folosit pentru a crea numai piețe marginale pentru produsele" țărilor în curs de dezvoltare (57-58). Apoi îndeamnă statele bogate "să destineze cote mai mari" din PIB pentru dezvoltare, respectând angajamentele luate. Și dorește un acces mai mare la educație și mai mult încă la "formarea completă a persoanei" afirmând că, cedând în fața relativismului, devenim mai săraci. Un exemplu, scrie el, ne este oferit de fenomenul pervers al turismului sexual. "Este dureros să constatăm - notează el - că acest lucru se desfășoară adesea cu sprijinul guvernelor locale, cu tăcerea celor de la care provin turiștii și cu complicitatea atâtor lucrători din sector" (59-61).

Apoi tratează fenomenul "epocal" al migrațiilor. "Nici o țară singură - este avertismentul său nu se poate considera în măsură să facă față problemelor migratoare". Fiecare migrant, adaugă el, "este o persoană umană" care "are drepturi care trebuie respectate de toți și în orice situație". Papa cere ca muncitorii străini să nu fie considerați ca o marfă și evidențiază "legătura directă dintre sărăcie și șomaj". Invocă o muncă decentă pentru toți și invită sindicatele, distincte de politică, să-și îndrepte privirea spre muncitorii din țările în care drepturile sociale sunt încălcate (62-64).

Finanțele, repetă el, "după utilizarea lor rea care a dăunat economiei reale, să devină din nou un instrument finalizat" spre dezvoltare. Și adaugă: "Lucrătorii din finanțe trebuie să redescopere fundamentul propriu-zis etic al activității lor". Papa cere în afară de asta "o reglementare a sectorului" pentru a garanta subiecții mai slabi (65-66).

Pontiful dedică ultimul paragraf al capitolului "urgenței reformei" ONU și "a arhitecturii economice și financiare internaționale". Este urgentă "prezența unei adevărate Autorități politice mondiale" care să respecte "în mod coerent principiile de subsidiaritate și de solidaritate". O Autoritate, afirmă el, care să se bucure de "putere efectivă". Și conclude cu apelul de a institui "un grad superior de orânduire internațională" pentru a guverna globalizarea (67).

Al șaselea și ultimul capitol este centrat pe tema despre Dezvoltarea popoarelor și tehnica. Papa avertizează cu privire la "pretenția prometeică" după care "umanitatea consideră că se poate recrea folosindu-se de 'minunile' tehnologiei". Tehnologia, este avertismentul lui, nu poate să aibă o "libertate absolută". Afirmă că "procesul de globalizare ar putea înlocui ideologiile cu tehnica" (68-72). Legate de dezvoltarea economică sunt mijloacele de comunicare socială chemate să promoveze "demnitatea persoanei și a popoarelor" (73).

Domeniul primar "al luptei culturale între absolutismul tehnicității și responsabilitatea morală a omului este astăzi cel al bioeticii", explică papa care adaugă: "Rațiunea fără credință este destinată să se piardă în iluzia propriei atotputernicii". Problema socială devine "problemă antropologică". Cercetarea asupra embrionilor, clonarea, este regretul pontifului, "sunt promovate de cultura actuală" care "crede că a dezvăluit orice mister". Papa se teme de "o sistematică planificare eugenetică a nașterilor" (74-75). Apoi este reafirmat că "dezvoltarea trebuie să cuprindă o creștere materială, dar și spirituală". În sfârșit, îndemnul papei de a avea o "inimă nouă" pentru "a depăși viziunea materialistă a evenimentelor umane" (76-77).

În Concluzia enciclicei, papa subliniază că dezvoltarea "are nevoie de creștini cu brațele ridicate spre Dumnezeu în gestul rugăciunii", de "iubire și de iertare, de renunțare la ei înșiși, de primire a aproapelui, de dreptate și de pace" (78-79).

(După Zenit, 7 iulie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat