Model pentru orice preot
Sfântul paroh de Ars, proclamat "patron al tuturor preoților din lume"
Prezentăm în continuare un articol apărut în numărul 13 al revistei Paulus (iulie 2009), dedicat temei "Paul arhitectul".
* * *
Imediat ce s-a încheiat Anul Paulin, Biserica Catolică s-a mobilizat pentru un special An al Sfintei Preoții, stabilit de Benedict al XVI-lea cu tema: "Fidelitatea lui Cristos, fidelitatea preotului". Vestea a dat-o același pontif la 16 martie, precizând că inițiativa vrea să celebreze 150 de ani de la moartea lui Ioan Maria Vianney, sfântul paroh de Ars, care va fi proclamat de el "patron al tuturor preoților din lume". Deschizându-se la 19 iunie, în solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus și Ziua de sfințire a preoților, cu un rit prezidat de papa în prezența relicvei parohului de Ars adusă de episcopul de Belley-Ars, Anul Sfintei Preoții se va încheia la 19 iunie 2010, cu Întâlnirea Mondială a Preoților în Piața "Sfântul Petru". Nu este o întâmplare că acest an a fost stabilit în amintirea parohului de Ars, un preot care în grija față de credincioși se consuma literalmente, dacă nu măcar datorită celor zece-cincisprezece ore pe zi în confesional, conștient că oamenii îi cereau lui - sărman preot crescut la țară, cioban și analfabet până la vârsta de 17 ani, acceptat cu mii de rezerve în seminar pentru că nu învăța latina - semnul unei alte milostiviri. Sublinierea puternică a esenței preoției amintită de papa se repercutează într-o a doua exortație: de a fi "prezenți, identificabili și de recunoscut". Identificabili și de recunoscut: o preoție care nu se confundă cu judecățile și modurile lumii, ca și cum s-ar mimetiza, dar care în ceea ce este, în ceea ce spune, în arătarea lui se declară prin ceea ce este: figură a lui Cristos. Benedict al XVI-lea reflectă cererea poporului creștin adresată preoților săi: Aduceți-ni-l pe Cristos, aduceți-l în mod clar, de recunoscut, cu îndrăzneală. Aduceți-ne chipul milostiv, pentru că dreptatea cea mai perfectă nu-i vindecă pe oameni: este nevoie de una mai mare, care să-i facă să renască. Din zilele apostolilor, oamenii au nevoie de alți oameni, pentru a crede. De chipuri care să-l întrupeze pe Cristos în zilele lor de trudă. "În faptul că Dumnezeu s-a făcut om - a spus Benedict al XVI-lea - se află atât conținutul cât și metoda vestirii creștine". Așadar, Dumnezeu are nevoie de oameni pentru a deveni prezent printre ei și oamenii au nevoie de preoți în care să găsească fața și milostivirea lui Dumnezeu. Exact cum scria Paul creștinilor din Corint: "Dumnezeu a avut milă de noi și ne-a încredințat misiunea de a fi slujitori ai milostivirii sale" (2Cor 4,1).
Înainte de toate paroh
Viața parohului de Ars - martor al unor timpuri dramatice pentru Biserică - este emblematică. Născut în ajunul Revoluției, el a primit în mod clandestin prima împărtășanie într-un hambar. În Franța cu biserici despuiate Ioan Maria Vianney a fost trimis într-un sat unde, după spusele episcopului, la Dumnezeu se gândeau foarte puțin. Și totuși, acel sat cu 230 de suflete a fost ca practic cotropit de un vârtej de teci de mii de pelerini pe an. Se așezau la rând, așteptând, de la ora unu noaptea. Nu fusese un seminarist strălucitor. Însă era omul lui Dumnezeu; și oamenii nu cereau altceva. Era suficient. Era, cu adevărat, singura bogăție pe care o căutau în el. în câmpia adâncă din Ain în secolul al XIX-lea, cu locuitorii săi țărani care duminica fără plăcere întrerup secerișul pentru a merge la Liturghie, micul părinte Jean-Marie, cu reverenda cârpită și marea pălărie neagră ponosită pe cap pentru a se feri de ploaie sau de soare, este un preot generos și sever, înspăimântat de pericolul de pierdere a sufletelor enoriașilor săi. După puțini ani de la sosirea lui la Ars, oamenii, mai înainte indiferenți față de rigorismul său moral, au început să-și dea seama de preotul acela care făcea mereu posturi și pocăințe și le dădea săracilor și pantofii săi. Nu numai atât. Biografiile relatează că uneori, în adâncul nopții, lovitori zgomotoase ca ale unui vizitator furios bătea la ușa casei parohiale. Unii enoriași, chemați de paroh, aud la rândul acel zgomot și în seara următoare refuză să se întoarcă. Din ziua aceea parohul de Ars decide să nu se mai preocupe, deoarece considera normal ca "dușmanul" să se năpustească împotriva ușii sale. Îi este suficient rozariul pentru a se apăra. De fapt, viața în casa parohială se scurge ca pe două șine paralele: pe de o parte, Jean-Marie Vianney se dăruiește suflet și trup parohiei, catehizării copiilor pe care-i smulge cu greu de pe ogoare, școlii și carității pentru orfani; pe de altă parte, posedă o viață interioară foarte puternică, alimentată de orele nocturne de rugăciune. Însă în această a doua perspectivă, viața parohului de Ars nu este povestea senină a unui sfânt preot de țară. El poartă asupra sa un chin tăcut, ca o rană misterioasă. Vorbește puțin despre asta. Va mărturisi el, într-o zi: "Ispita mea este disperarea!". Dintre toate, cea mai teribilă. Este posibil pentru acel preot așa de căutat și iubit, a cărui faimă se răspândește datorită milostivirii cu care-l tratează pe orice necunoscut în confesional, în timp ce deja se începe a se șopti că este un sfânt? Este posibil. Tocmai această rană ascunsă îl face să se roage așa de intens, ca un naufragiat care se agață de un lemn. Poetul Charles Péguy, francez ca și el, va scrie după o sută de ani că tocmai cele mai rele lipsuri sunt punctele vulnerabile ale coifului omului, prin care harul poate să pătrundă. Parohul pare să știe instinctiv că slăbiciunea sa este forța sa, exact cum scrisese sfântul Paul (2Cor 12,10). Ioan Maria Vianney avea un simț profund al nulității sale. Un biograf, punând pe buzele aceluiași paroh de Ars, adaugă chiar și această mărturisire de completă lipsă de autostimă: "Există mereu în familii un copil care are mai puțină inteligență decât ceilalți. În familia mea, frații mei și surorile mele aveau suficientă inteligență, dar eu eram cel mai tont...". Corespunde sau nu adevărului, această presupusă auto-estimare a sfântului paroh exprimă toată umilința sa profundă, ca o confirmare că pentru planurile sale "Dumnezeu a ales cele nebune ale lumii" (1Cor 1,27). Era așa de conștient de asta încât putea să spună: "Dacă în dieceză ar fi fost unul mai mizerabil decât mine, Dumnezeu l-ar fi ales pe el".
Moștenirea unui uriaș minuscul
Întuneric intens și lumină deplină se alternează deci în nopțile din casa parohială din Ars care pare, cu bârnele sale la vere, un hambar reparat. Aici a exercitat slujirea sa de milostivire timp de 41de ani acel preot sfânt, înzestrat printre altele cu carisma de a citi în suflete. Rămâne faptul că în acest sat de nimic vor ajunge nu mai puțin de treizeci de mii de pelerini pe an. Vine în minte Padre Pio. Însă "diferența - așa cum spune rectorul parohiei-sanctuar de Ars, părintele Philippe Nault - este că parohul de Ars era un paroh sută la sută, mereu fugind printre bolnavi și catehizarea copiilor. Pentru aceasta atâția preoți îl considera mai întâi un frate și apoi un sfânt; și vin aici zece mii în fiecare an". De acum bătrân și încercat de pocăință, suferind datorită multelor mizerii care-i sunt destăinuite în slujirea confesionalului, el găsește energie mereu nouă în Sfânta Liturghie: la consacrare se luminează. "Avea darul - spune tot părintele Nault - de a-l vedea pe Cristos viu, prezent în Ostie. Spunea strălucitor: «El este aici!». Și erau oameni care numai privindu-l celebrând se converteau". Jean-Marie Vianney intră în agonie la sfârșitul lui iulie 1859 și moare la 4 august, înainte de zori, la vârsta de 73 de ani, venerat imediat ca sfânt. De o sfințenie care crește în uitarea lumii. Intervievat a doua zi după anunțarea Anului Sfintei Preoții, episcopul de Belley-Ars, mons. Guy Bagnard, repropunea astfel actualitatea lui Jean-Marie Vianney: "Micimea marchează toată viața sfântului Ioan. În micime Dumnezeu generează măreția".
Bruno Simonetto
* * *
Anul Sfintei Preoții la Ars
Care sunt proiectele pe care Dieceza de Belley-Ars le are în program pentru a-i ajuta pe preoți și pe credincioși să trăiască Anul Sfintei Preoții în dimensiunea justă, cinstindu-l în cel mai bun mod pe sfântul paroh de Ars? Mons. Bagnard, intervievat de L'Osservatore Romano, a explicat că dieceza a pregătit deja un parcurs. "Primul moment - a adăugat el - va fi repropunerea trecerii numită a "ușii mici a convertirii". Era o ușă mică pe care parohul o deschisese și prin care treceau toți cei pe care el îi numea marii păcătoși, rămași departe de Biserică foarte mulți ani, dacă voiau să se convertească din nou și să se întoarcă la Dumnezeu. Alături de această ușă în capătul bisericii, pentru ca să nu fie recunoscuți de oameni, pusese confesionalul. Această ușă de obicei este închisă și ascunsă. Acum a fost redeschisă în acest an jubiliar și fiecare pelerin este chemat să treacă prin ea, urmând o chemare: "Convertiți-vă!". La 4 august, cardinalul Tarcisio Bertone va prezida, în numele papei, sărbătoarea sfântului, în timp ce pentru sfârșitul lunii septembrie este prevăzută o întâlnire internațională de reculegere, la care predicile vor fi ținute de card. Schönborn și la care vor participa circa o mie de preoți. Sunt continue cererile care vin din toată lumea pentru a obține vizitarea relicviarului cu inima sfântului paroh, care deja a peregrina în Statele Unite, în Columbia, Mexic și Argentina.
(După Zenit, 6 iulie 2009)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 13.