Pentru ce învierea lui Cristos este evenimentul culminant al credinței creștine?
Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.
Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.
Au fost redactate, în formă de dialog, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.
Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.
* * *
Care este importanța Învierii lui Cristos?
Învierea lui Cristos este evenimentul extraordinar, original, irepetabil, unic în istoria umană. Este realitatea centrală a creștinismului, centrul predicării și al mărturiei creștine, de la începutul și până la sfârșitul timpurilor. Este izvorul și sinteza întregii predici creștine și a speranței creștine; conferă sens liturigiei, Euharistiilor noastre, izvor și culme a întregii vieți a Bisericii.
Paștele este sărbătoarea principală, cea mai importantă din întregul an, "fundamentul și nucleul întregului an liturgic" (Conciliul al II-lea din Vatican, Sacrosanctum Concilium, 106).
Să încercăm să ilustrăm în mod sintetic această importanță extraordinară a Învierii lui Cristos, pornind înainte de toate de la istoricitatea sa.
A) ISTORICITATEA ÎNVIERII LUI CRISTOS
În ce sens Învierea lui Cristos este un eveniment istoric?
Nu este eveniment istoric în sensul că a putut să asiste cineva direct, să fotografieze evenimentul în realizarea sa; "Fericită noapte - cântă Exultet de Paște - numai ție ți s-a dat să cunoști ora în care Isus Cristos a înviat din morți".
"Într-adevăr, nimeni nu a fost martor ocular al evenimentului însuși al Învierii și nici un evanghelist nu-l descrie. Nimeni n-a putut să spună cum a avut loc fizic. Cu atât mai puțin a fost perceptibilă simțurilor esența ei cea mai intimă, trecerea la o altă viață" (CBC, 647).
Totuși, Învierea lui Cristos este un eveniment istoric în sensul că a avut loc realmente în istorie și a avut semne și mărturii atestate din punct de vedere istoric.
În același timp este și un eveniment misterios, care transcende și depășește istoria însăși, deoarece este un mister de credință și, ca atare, cere credința, dar al lui Dumnezeu, grație căreia se poate exclama cu sfântul Toma în fața lui Cristos înviat: "Domnul meu și Dumnezeul meu" (In 20,28).
Prin urmare, Învierea lui Cristos "nu este o teorie, ci o realitate istorică revelată de omul Isus Cristos prin "paștele" său... Nu este un mit, nici nu este un vis, nu este o viziune nici o utopie, nu este o fabulă, ci un eveniment unic și irepetabil (Benedict al XVI-lea, Mesaj de Paște 2009)
Sfântul Paul spune că Cristos "a înviat a treia zi conform Scripturilor" (1Cor 15,4). "Nu puțini exegeți întrevăd în expresia: "a înviat a treia zi conform Scripturilor" o amintire semnificativă a ceea ce citim în Psalmul 16, unde psalmistul proclamă: "Nu vei lăsa sufletul meu în locuința morților, nici nu vei îngădui ca sfântul tău să vadă putrezirea" (v. 10). Acesta este unul din textele din Vechiul Testament, citate adesea în creștinismul primar, pentru a dovedi caracterul mesianic al lui Isus. Deoarece, conform interpretării iudaice, putrezirea începea după a treia zi, cuvântul Scripturii se împlinește în Isus care învie a treia zi, adică înainte ca să înceapă putrezirea" (Benedict al XVI-lea, Cateheza de miercuri, 15.04.2009).
Care sunt semnele, dovezile care atestă Învierea lui Cristos?
Sunt două în mod deosebit
- Mormântul gol
- Aparițiile lui Cristos înviat.
Grație acestor dovezi, adevărul istoric al Învierii lui Cristos "este pe larg documentat, chiar dacă astăzi, ca și în trecut, nu lipsesc dintre aceia care în diferite moduri îl pun la îndoială sau chiar îl neagă" (Benedict al XVI-lea, Cateheza de miercuri, 26 martie 2008).
Ce valoare are mormântul gol?
"În cadrul evenimentelor Paștelui, mormântul gol este primul element întâlnit. Acesta nu este o dovadă directă în sine. Lipsa trupului lui Cristos din mormânt ar putea fi explicată și altfel. Cu toate acestea, mormântul gol a constituit un semn esențial pentru toți. Descoperirea lui de către ucenici a fost primul pas spre recunoașterea faptului însuși al Învierii. Este cazul femeilor sfinte mai întâi, apoi al lui Petru. "Ucenicul pe care-l iubea Isus" (In 20,2) afirmă că, intrând în mormântul gol și descoperind "fâșiile de pânză jos" (In 20,6), a văzut și a crezut. Aceasta presupune că el a constatat, după starea în care se afla mormântul gol, că lipsa trupului lui Isus nu putea fi o lucrare omenească și că Isus nu revenise pur și simplu la o viață pământească, așa cum se întâmplase cu Lazăr" (CBC, 640).
Ce caracteristici au aparițiile lui Cristos Înviat?
Aceste apariții:
- Sunt documentate în manieră riguroasă în Noul Testament (Evanghelii, Faptele Apostolilor și scrisorile apostolilor sunt în acord în descrierile lor);
- Sunt numeroase: celor două Marii (Mt 28,1-8); Mariei Magdalena (In 20,11-18); discipolilor în Cenacol (In 20,19.23); călătorilor de la Emaus (Lc 24,13-35; Mc 16,12-13); lui Toma (In 20,24-29); discipolilor pe apele lacului (In 21,1-14); altora (In 20,30-31); lui Paul și la cei 500 de frați (1Cor 15,3-9.20-21);
- manifestă o realitate fundamentală: inițiativa nu este a discipolilor, ci este a lui Cristos, Cel Viu, așa cum atestă și cartea Faptele Apostolilor: "El li s-a arătat viu" (1,3). Așadar, nu un ceva care pornește de la discipoli, ci de la Cristos însuși;
- permit constatarea că trupul înviat al lui Isus este același care a fost chinuit și răstignit, deoarece încă mai poartă semnele pătimirii (cf. In 20,20.27);
- atestă noua dimensiune a Celui Înviat, modul să de a fi "după Duh", care este nou și diferit față de modul anterior de a exista, "după trup";
- îi permit lui Isus înviat să încredințeze apostolilor și discipolilor misiunea de a vesti altora Învierea și Evanghelia sa: "Așadar, mergeți, și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19); "Mergeți în toată lumea și predicați evanghelia la toată făptura" (Mc 16,15).
Isus înviat apare înainte de toate femeilor, care de aceea au fost primele care l-au întâlnit pe Isus înviat și au dat apostolilor vestea despre înviere:
- femei incredule, care primesc din această cauză, în dimineața de Paște, și reproșul îngerului: "De ce-l căutați pe Cel Viu printre cei morți" (Lc 24,5);
- femei care nu se bucurau de credibilitate: în acel timp, în contextul ebraic, mărturia femeilor nu avea nici o valoare oficială, juridică.
Or faptul că Isus s-a manifestat înainte de toate femeilor este o dovadă ulterioară pentru a crede în adevărul istoric al Învierii sale și în veridicitatea celor scrise de evangheliști. De fapt, dacă aceasta nu ar fi avut loc realmente, pentru ce să încredințeze mărturia importantă a Învierii lui Cristos înainte de toate femeilor, al căror cuvânt nu avea nici o valoare juridică?
Ce valoare are mărturia apostolilor?
Valoarea mărturiei apostolilor apare din caracteristicile pe care le are această mărturie:
- nucleul central al mărturiei unor persoane diferite, în situații și locuri diferite, este în acord în toate aparițiile și atestă că Domnul a înviat și s-a manifestat viu;
- este o mărturie foarte veche. Cea mai veche mărturie a Învierii este cea dată de sfântul apostol Paul: "Căci v-am transmis, în primul rând, ceea ce am primit și eu: Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și i s-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece, după aceea s-a arătat la peste cinci sute de frați dintr-o dată, dintre care cei mai mulți au rămas până acum, iar unii dintre ei au murit. După aceea, i s-a arătat lui Iacob și apoi tuturor apostolilor. Ultimului dintre toți, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat și mie" (1Cor 15,3-8).
Data la care au fost scrise aceste cuvinte este anul 56, sau 57 d.C. Însă sfântul Paul afirmă că a primit de la alții, după convertirea sa, nucleul central al acestei mărturii (cf. Fap 9,3-18). Și de aceea se poate data acest text la circa anul 35 d.C., adică la cinci, șase ani după moartea lui Cristos. Așadar, această mărturie este de mare valoare istorică, datorită antichității sale;
- apostolii apar ca martori și nu inventatori ai acestei mărturii. De fapt, Învierea le apărea ca un lucru imposibil, în afara imaginabilului. Însuși Isus trebuie să învingă rezistența, incredulitatea lor: "O, nepricepuților și greoi la inimă în a crede" (Lc 24,25); "De ce sunteți tulburați? Priviți mâinile mele și picioarele mele căci sunt eu însumi. Pipăiți-mă și vedeți: duhul nu are carne și oase, cum mă vedeți pe mine că am" (Lc 24,38).
Din mărturia lor apare că Învierea lui Cristos este un eveniment care:
- îi depășește chiar pe ei, care sunt martorii. În această privință, să nu uităm că atunci când Isus a fost prins și răstignit, discipolii au fugit și au crezut închis cazul lui Isus, nemaiavând vreo așteptare a unei Învieri. În locul entuziasmului, după moartea lui Cristos, în apostoli era numai descurajare și dezamăgire. Și de aceea, Învierea era în afara și mai presus de gândurile și de așteptările lor;
- așadar, precedă, ba chiar răstoarnă modul de a gândi și de a voi al apostolilor, care de aceea nu ar fi putut să inventeze un asemenea fapt;
- schimbă viața lor: îi face așa de curajoși încât înfruntă chiar și martiriul. Acesta este un motiv ulterior în favoarea istoricității Învierii lui Cristos, deoarece nimeni nu moare pentru o minciună.
B) IMPORTANȚA ÎNVIERII LUI CRISTOS
Ce importanța a avut pentru Cristos Învierea sa?
Învierea lui Cristos
nu este:
- un eveniment care-l cuprinde pe Cristos dintr-un punct de vedere pur spiritual, mintal sau psihologic;
- o întoarcere la viața noastră pământească, și nici simpla reanimare a unui cadavru, "precum s-a întâmplat în cazul învierilor pe care el le-a săvârșit înainte de Paște: cea a fiicei lui Iair, a tânărului din Naim, a lui Lazăr. Aceste fapte erau evenimente miraculoase, dar persoanele în cauză se întorceau, prin puterea lui Isus, la o viață pământească "obișnuită". La un moment dat, aveau să moară iarăși. Învierea lui Cristos este esențialmente diferită. În trupul său înviat, el trece de la starea de moarte la o altă viață dincolo de timp și spațiu. Trupul lui Isus este plin, la Înviere, de puterea Duhului Sfânt; el participă la viața dumnezeiască în starea de glorie, încât sfântul Paul poate să spună despre Cristos că este omul ceresc" (CBC, 646);
ci este:
- culmea Întrupării sale;
- transformarea trupului lui Cristos, care este glorificat și intră într-o ordine radical diferită. Corporalitatea sa este diferită de cea dinainte. Este liber de legile fizice; nu mai este condiționat de spațiu și de timp. Pentru aceasta intră și iese chiar dacă ușile sunt încuiate; apare și dispare unde, cum și când vrea. "Trupul său înviat este cel care a fost răstignit și poartă semnele pătimirii sale, dar de acum este părtaș de viața divină cu proprietățile unui trup glorios. Pentru acest motiv, Isus înviat este în mod suveran liber să se arate discipolilor săi cum și unde vrea și sub înfățișări diferite" (Compendiu, 129);
- opera tuturor celor trei persoane trinitare: "Tatăl manifestă puterea sa; Fiul ia din nou viața pe care și-a dat-o în mod liber reunind sufletul și trupul său, căruia Duhul îi dă viață și-l glorifică" (Compendiu, 130);
- "da"-ul lui Dumnezeu spus lui Isus pe care oamenii l-au condamnat și ucis: este sigiliul pe care Dumnezeu îl pune la cuvintele și faptele lui Isus. Este culmea, plinătatea, sinteza întregului plan pe care Tatăl îl are cu privire la Fiul. Cartea Faptele Apostolilor atestă: "Dumnezeu a dat tuturor oamenilor dovada sigură despre Isus înviindu-l din morți" (17,31);
- dovada definitivă și decisivă a dumnezeirii sale. El spusese: "Când îl veți fi înălțat pe Fiul Omului, atunci veți ști că Eu Sunt" (In 8,28). Moartea lui Cristos este împlinirea consumării victimei, mărturia supremă a iubirii sale, în timp ce Învierea sa este dovada adevărului său ca Fiu al lui Dumnezeu și Dumnezeu el însuși. "Noutatea învierii constă în faptul că Isus, Fiul lui Dumnezeu din totdeauna, ridicat din umilința existenței sale pământești, este constituit Fiu al lui Dumnezeu cu putere. (...). Deci învierea dezvăluie definitiv care este identitatea autentică și statura extraordinară a Răstignitului. O demnitate incomparabilă și nespus de înaltă: Isus este Dumnezeu! Pentru sfântul Paul identitatea secretă a lui Isus se revelează mai mult în misterul învierii decât în întrupare" (Benedict al XVI-lea, Cateheza de miercuri, 05.11.2008);
- confirmarea a tot ceea ce:
1. Vechiul Testament prevestise (cf. Lc 24,26-27.44-48)
2. Isus însuși a spus, a promis (cf. Mt 28,6; Mc 16,7; Lc 24,6-7) și a făcut;
- victoria asupra păcatului și asupra morții;
- glorificarea, preamărirea, înălțarea lui Isus la dreapta Tatălui. În felul acesta "El este Domnul care domnește de acum cu omenitatea sa în gloria veșnică de Fiu al lui Dumnezeu și mijlocește neîncetat în favoarea noastră la Tatăl. Ni-l trimite pe Duhul său și ne dă speranța că vom ajunge într-o zi la el, deoarece ne-a pregătit un loc" (Compendiu, 132).
Ce importanță are Învierea lui Cristos pentru noi?
Învierea lui Cristos nu se referă numai la persoana și la opera lui Isus. Ea este un fapt de însemnătate universală, care cuprinde întreaga istorie umană și destinul oricărui om, ajunge la existența umană și este în măsură s-o schimbe în mod intim.
De fapt, Învierea lui Cristos:
- este fundamentul, centrul, culmea credinței creștine: "Dacă Cristos nu a înviat - afirmă sfântul Paul - atunci zadarnică este predica noastră și zadarnică este și credința noastră" (1Cor 15,14); de fapt nu este o noutate a crede că Isus a murit: acest lucru îl cred și păgânii, toți îl cred. Dar lucrul cu adevărat nou, original, extraordinar este de a crede că el a înviat;
- este victoria asupra păcatului și asupra morții, pentru că Isus murind a distrus moartea și înviind a redat oamenilor viața. "El ne-a făcut să trecem de la sclavie la libertate, de la tristețe la bucurie, de la plâns la sărbătoare, de la întuneric la lumină, de la sclavie la răscumpărare. De aceea spunem în fața lui : Aleluia!" (Meliton din Sardi - sfânt din secolul al II-lea - Omilie pascală);
- "ea împlinește înfierea pentru că oamenii devin frați ai lui Cristos, precum îi numește Isus însuși pe ucenicii săi după Înviere: "Mergeți și vestiți fraților mei" (Mt 28,10). Frați nu prin natură, ci prin darul harului, deoarece această înfiere oferă o participare reală la viața Fiului unic, care s-a revelat plenar în Învierea lui" (CBC, 654);
- adevăratul izvor al slujirii de iubire a Bisericii, care încearcă să aline suferințele celor săraci și slabi, revelându-se iubirea care este mai puternică decât moartea, mai puternică decât răul. "Pentru Paște înflorește pomul credinței, izvorul baptismal devine rodnic, noaptea strălucește de lumină nouă, coboară darul cerului și sacramentul dă hrana sa cerească. Pentru Paște Biserica primește în sânul ei pe toți oamenii și face din ei un unic popor și o unică familie" (Autor antic necunoscut, din Omilia despre Paște, Disc. 35, 6-9);
- a avut loc duminica - "prima zi a săptămânii" (Mc 16,2) - și acesta este motivul pentru care ziua de duminică este pentru creștini:
1. ziua de sărbătoare a săptămânii (dies Domini)
2. și ziua principală a celebrării comunitare a Euharistiei (porunca de a asculta Liturghie). De fapt, la sfânta Liturghie se celebrează memorialul Paștelui Domnului;
- face în așa fel încât duminica de Paște să fie sărbătoarea cea mai importantă din întregul an; din ea provin toate celelalte festivități;
- devine învierea noastră, într-o triplă dimensiune:
1. Baptismală: "Înmormântați fiind împreună cu el prin Botez, ați și fost înviați, prin credință, împreună cu el, prin credința în puterea lui Dumnezeu, cel care l-a înviat pe el din morți" (Col 2,12).
2. Morală: în fiecare zi trebuie să murim pentru păcat și să înviem la o viață nouă: "Așadar, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu. Cugetați la cele de sus și nu la cele de pe pământ" (Col 3,1-2).
3. Escatologică: "Cel care l-a înviat pe Cristos din morți va da viață și trupurilor voastre muritoare, prin Duhul său care locuiește în voi" (Rom 8,11).
- susține geamătul nostru aici pe pământ: după cum toată creația geme și suferă durerile nașterii, tot așa și noi gemem așteptând învierea trupului nostru, răscumpărarea și învierea noastră (cf. Rom 8,18-23).
Ce relație există între Învierea lui Cristos și învierea trupurilor noastre?
Învierea lui Cristos este cauza eficientă (izvor) și exemplară (model) a îndreptățirii și învierii noastre, principiu și izvor al învierii viitoare a trupurilor noastre care va avea loc la sfârșitul acestei lumi: "Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți [...]. Și după cum toți mor în Adam, tot la fel, în Cristos, toți vor fi readuși la viață" (1Cor 15,20-22). De aceea, trupul nostru la sfârșitul timpurilor:
- va învia transformat: "A înțelege cum va avea loc învierea depășește posibilitatea imaginației și a înțelegerii noastre" (Compendiu, 205);
- va primi aceeași răsplată pe care sufletul a avut-o de la judecata lui Dumnezeu în momentul morții trupului: "Și vor ieși spre învierea vieții cei care au făcut binele, iar cei care au săvârșit răul, spre învierea judecății" (In 5,29).
Învierea trupurilor noastre va fi însoțită de transformarea întregii creații și a universului, care, "eliberat din sclavia putrezirii, va fi părtaș de gloria lui Cristos prin inaugurarea "cerurilor noi" și a unui "pământ nou" (2Pt 3,13). Astfel se va ajunge la plinătatea împărăției lui Dumnezeu, adică realizarea finală a planului mântuitor al lui Dumnezeu de "a reuni în Cristos toate lucrurile cele din cer și cele de pe pământ" (Ef 1,10). Atunci Dumnezeu va fi "totul în toți" (1Cor 15,28), în viața veșnică" (Compendiu, 216).
În ce zi se celebrează Paștele?
În această privință există o diferență între creștinii din Occident și cei din Orient.
Această diferență depinde de folosirea a două calendare diferite în calcularea zilei de Paște: calendarul gregorian și calendarul iulian.
Este de dorit ca toți creștinii să ajungă într-o zi să celebreze Paștele la aceeași dată, și pentru a oferi o mai bună mărturie lumii.
NB: pentru a aprofunda tema, se pot citi:
- Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 638-658; 900-1060
- Compendiul CBC, nr. 126-131; 202-216.
(După Zenit, 23 iunie 2009)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 43.