Apostoli prin vocație
De la Anul Paulin la Anul Sfintei Preoții
Prezentăm în continuare articolul semnat de Mons. Mauro Piancenza, secretar al Congregației pentru Cler, apărut în numărul 12 al revistei Paulus (iunie 2009), dedicat temei "Paul teologul".
* * *
În audiența acordată adunării plenare a Congregației pentru Cler, la 16 martie, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a anunțat un An special dedicat Sfintei Preoții, de la solemnitatea Preasfintei Inimi a lui Isus, la 19 iunie, până la aceeași solemnitate din anul 2010. Adunarea plenară a Congregației pentru Cler a avut ca temă: "Identitatea misionară a preotului în Biserică, dimensiune intrinsecă a exercitării celor trei funcții". În acel context, papa a amintit caracterul indispensabil al "tinderii spre perfecțiunea morală, care trebuie să locuiască în orice inimă autentic preoțească.
Tocmai pentru a favoriza această tindere a preoților spre perfecțiunea spirituală de care depinde mai ales eficiența slujirii lor" a fost stabilit anul special dedicat preoților. Anul Paulin, a cărui încheiere este prevăzută pentru data de 29 iunie 2009, va preda astfel în mod ideal ștafeta Anului Sfintei Preoții, într-un drum providențial în vederea continuității și a aprofundării necesare a uneia dintre "urgențele" timpului nostru: misiunea.
La aniversarea a 150 ani a lui dies natalis a sfântului Ioan Maria Vianney, parohul de Ars, Biserica se strânge în jurul preoților săi pentru a redescoperi prezența lor rodnică și pentru a afirma din nou, cu bucurie creștină, misiunea lor esențială și distinctă din punct de vedere ontologic, în cadrul misiunii universale care pe bună dreptate îi implică pe toți cei botezați.
Anul Sfintei Preoții, așa cum este voit de Sfântul Părinte, nu va fi un an "rezervat preoților", ci întregii Biserici; în fiecare componentă a sa, ea este chemată să redescopere, în lumina tensiunii misionare care îi este proprie, măreția darului pe care Domnul a voit să i-l lase cu slujirea preoțească. Papa a amintit: "Dacă întreaga Biserică este misionară și dacă fiecare creștin, în virtutea botezului și a mirului, aproape ex officio (cf. CBC, 1305) primește mandatul de a mărturisi public credința, preoția ministerială, și din acest punct de vedere, se deosebește în mod ontologic, și nu numai prin grad, de preoția botezială, numită și preoție comună" (Benedict al XVI-lea, Discurs adresat Adunării plenare a Congregației pentru Cler, 16 martie 2009).
Forța misiunii se naște numai dintr-o inimă reînnoită de întâlnirea cu Cristos înviat, așa cum i s-a întâmplat apostolului Paul. O întâlnire în care Domnul Isus nu este numai cunoscut cu entuziasm sau receptat în mod intelectualist, ci este realmente simțit ca "răspuns" imprevizibil și extraordinar de fascinant al Tatălui la toate așteptările inimii rănite a omului, care vede, în extraordinara prezență umano-divină a Răscumpărătorului, singura corespundere adecvată la propriu eu, la propria necesitate umană și misterios de infinită de mântuire.
Inima sfântului Paul, rănită de frumusețea lui Cristos, așa ca inima de păstor a sfântului Ioan Maria Vianney, care la 19 iunie va fi adus în bazilica papală "Sfântul Petru" din Vatican și expus spre venerația preoților și a credincioșilor laici, dau mărturie cu forță extraordinară care este originea misiunii ecleziale.
Anul Sfintei Preoții, celebrat în toate diecezele din lume, va trebui să fie o rodnică ocazie pentru a redescoperi identitatea slujitorilor sacri, care își are rădăcinile sale chiar în mandatul apostolic și care "îi face pe preoți să fie prezenți, identificabili și de recunoscut fie prin judecata de credință, fie prin virtuțile personale, fie și prin îmbrăcăminte, în locurile culturii și ale carității, din totdeauna în inima misiunii Bisericii" (ivi).
În fidelitate față de tradiția eclezială neîntreruptă și în ascultarea atentă a exigențelor profunde ale inimii omului, va trebui să răspundă concret la invitația biblică - "Întăriți-vă voi mâini slabe, prindeți puteri voi, genunchi care tremurați" (Is 35,3) - pentru a continua să se spună, cu adevăr și convingere plină de încredere "celor slabi de inimă: «Întăriți-vă și nu vă temeți! Iată Dumnezeul vostru»" (Is 35,4). A-l arăta pe Dumnezeu lumii: aceasta a fost misiunea apostolului Paul, aceasta este misiunea și sensul profund al slujirii preoțești în Biserică pentru lume.
Sfântul Părinte a afirmat: "În misterul întrupării Cuvântului, adică în faptul că Dumnezeu s-a făcut om ca și noi, se află atât conținutul cât și metoda vestirii creștine"; în acest sens este urgent, cu contribuția moștenirii prețioase a Anului Paulin și a următorului An al Sfintei Preoții, și cu aprofundarea constantă a formării inițiale și permanente a clerului, să se evite orice tentație de "discontinuitate", redescoperind frumusețea și armonia unicei istorii sacre și mântuitoare a lui Dumnezeu cu oamenii, prin intermediul trupului său care este Biserica și, în ea, a unității misiunii preoțești și apostolice care ieri, astăzi și totdeauna, este de a vesti cuvântul adevărului, a celebra zilnic și cu evlavie Euharistia, ascultând de porunca Domnului (Lc 22,19), și de a administra inestimabila comoară de har a milostivirii divine.
Inițiativa fericită și providențială a Sfântului Părinte de a stabili un An al Sfintei Preoții are cea mai amplă, convinsă și generoasă adeziune înainte de toate a Congregației pentru Cler și, apoi, a întregului episcopat mondial care vede, și în această inițiativă, ocazia propice pentru a imprima realmente o nouă vigoare celei mai urgente misiuni dintre toate misiunile: grija față de vocațiile la preoție.
Așadar, va fi un an caracterizat de continuitate și de aprofundare: continuitate în a privi cu uimire mereu recunoscătoare la chemarea apostolică la misiune și aprofundare în specificarea misiunii, cu obiectivul centrat pe slujirea preoțească.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.