|
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (VII) Anul Paulin (iunie 2008 - iunie 2009) declarat de papa Benedict XVI pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară. Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului:
Textul este tradus din Rina Risitano, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano, 2008. * * * VII Locuiți de Duhul Sfânt Nimeni nu poate să spună "Isus este Domnul" decât prin Duhul Sfânt (1Cor 12,3). Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl care locuiește în noi prin Duhul și împărtășirea Duhului Sfânt, să fie cu voi toți. Toți: Și cu duhul tău. Scurtă introducere la temă: Duhul Sfânt ne introduce în viața creștină și alimentează în noi harul sacramentelor. Noi învățăm să-l cunoaștem pe Duhul Sfânt și acțiunea sa îndeosebi atunci când ne pregătim să primim sacramentul Mirului sau al Confirmațiunii. Duhul Sfânt este cel care ne imprimă sigiliul de fii ai lui Dumnezeu la botez, ne hrănește cu sfânta Euharistie și ne însoțește spre maturitatea vieții în Cristos prin revărsarea darurilor sale. Duhul Sfânt a rodit-o pe Maria care a devenit mama lui Isus. Paul ne conduce la experiența exaltantă și plină de lumină a Duhului Sfânt în noi, în Biserică, în întreaga creație. Să ascultăm cuvântul Primul lector: Mărturia Duhului Sfânt Căci toți cei care sunt călăuziți de Duhul lui Dumnezeu sunt fiii lui Dumnezeu, pentru că nu ați primit un duh de sclavie, ca să vă fie din nou teamă, ci ați primit Duhul înfierii prin care strigăm: Abba, Tată! Însuși Duhul dă mărturie duhului nostru că suntem fii ai lui Dumnezeu. De asemenea, și Duhul vine în ajutorul slăbiciunii noastre, pentru că nu știm ce să cerem în rugăciune așa cum se cuvine, dar Duhul însuși intervine pentru noi cu suspine negrăite. Însă cel care cercetează inimile știe care este dorința Duhului; adică intervine în favoarea sfinților după voința lui Dumnezeu (Rom 8,14-16.26-27). Al doilea lector: Suntem templu sfânt Nu știți că voi sunteți templul lui Dumnezeu și că Duhul lui Dumnezeu locuiește în voi? Dacă cineva distruge templul lui Dumnezeu, și Dumnezeu îl va distruge pe el. Căci templul lui Dumnezeu, care sunteți voi, este sfânt (1Cor 3,16-17). Domnul este Duhul și unde este Duhul Domnului acolo este libertate, iar noi toți care, cu fața descoperită, privim ca într-o oglindă gloria Domnului, suntem schimbați în același chip al lui tot mai glorios prin Duhul Domnului (2Cor 3,17-18). În schimb, rodul Duhului este: iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea. Împotriva faptelor de acest fel nu există lege (Gal 5,22-23). Al treilea lector: Multe carisme, un singur Duh Există diferite daruri, dar este același Duh. Sunt diferite slujiri, dar este același Domn. Sunt diferite lucrări, dar este același Dumnezeu care lucrează toate în toți. Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor. Căci unuia [îi este dat] prin Duhul cuvântul înțelepciunii, iar altuia, datorită aceluiași Duh, credința, altuia, darul vindecărilor, prin același singur Duh; unuia [îi este dată] puterea de a face minuni, altuia, profeția, altuia, discernământul duhurilor, altuia, varietatea limbilor, iar altuia, interpretarea limbilor. Însă toate acestea le lucrează unul și același Duh, care împarte fiecăruia după cum vrea (1Cor 12,4-11). Câteva puncte pentru reflecție - Duhul Sfânt este respirația lui Dumnezeu în noi. Este sufletul Bisericii. Este suflul Celui Înviat care alimentează în noi viața de fii ai săi și duce la împlinire mântuirea dăruită nouă de Cristos. Este Mângâietorul promis de Isus, veșnicele Rusalii ale Bisericii; este cel care ne instruiește cu privire la cuvântul Domnului... Atunci când Paul vorbește despre Duhul Sfânt e ca și cum ar fi inundat de o cascadă de apă rece de izvor care îl îmbată. Numai Duhul Sfânt ne poate ajuta să înțelegem măreția de nedescris a acestei revelații în care ne introduce Paul. Duhul Sfânt - care ne face fii prin Botez - ne deschide buzele pentru a-l chema pe Dumnezeu "Abba", Tată! Prin Duhul Sfânt Tatăl ne proclamă "fii preaiubiți" în Fiul, în care el se complace. Duhul Sfânt, care ne pune pe buze rugăciunea care îi place Tatălui, care ne face să cerem ceea ce este bine pentru noi, care luminează acel secret în adâncul nostru, necunoscut chiar și nouă, acolo unde numai Tatăl vede, el geme în noi și cu noi și ne sprijină în slăbiciunile noastre, în tragediile noastre, în greșelile noastre. Duhul Sfânt care se face și ne face rugăciune pentru întreaga Biserică, care ne întărește cu harul sacramentelor, care ne face popor și ne face părtaș la preoția regească a lui Cristos, poporul său sfânt, neamul său ales. Prin Duhul Sfânt noi trăim în comuniune de fii cu întreaga creație, spune Paul, și suntem întăriți în fraternitatea universală. Prin Duhul Sfânt orice bărbat este fratele meu, orice femeie este sora mea: aparținem unii altora. - Suntem templul lui Dumnezeu. Prin harul Duhului Sfânt suntem locuiți de Dumnezeu însuși, ne descoperă Paul. Suntem pietrele vii ale Bisericii. Orice persoană are o sfințenie de neatins pentru care Dumnezeu se face garant. De aceea, atunci când unei persoane îi sunt furate demnitatea, sfințenia, inocența; când îi sunt negate drepturile sale, atunci când trupul său este abuzat sau supus violențelor de tot felul, e ca și cum templul sfânt al Domnului ar fi profanat, afirmă Paul. Un păcat teribil care rupe legătura noastră cu Dumnezeu și stinge Duhul în noi. Într-adevăr, cine profanează sacralitatea unei persoane, își distruge propria sacralitate, iar Dumnezeu nu-l mai locuiește. Iar dacă Duhul Sfânt nu mai trăiește în noi, noi cădem în sclavia păcatului. Dar Cristos ne-a eliberat din această sclavie, insistă Paul. El ne-a redobândit darul libertății pentru ca să putem însoți acțiunea Duhului Sfânt și să producem acele roade de bine, de iubire, de bucurie, de pace etc. - așa cum spune Paul - care sunt expresia palpabilă a libertății fiilor lui Dumnezeu. Pentru că adevărata libertate înseamnă a face binele. La aceasta suntem abilitați prin harul sacramentelor, în special prin sacramentul Mirului în care primim darurile Duhului Sfânt, cele șapte daruri sfinte, care ne transformă în martori în lumea credinței în Domnul Isus și sunt reflexul luminos al prezenței lui Dumnezeu în noi. - Duhul Sfânt est inima vie a trupului lui Cristos care este Biserica, comuniunea tuturor acelora care mărturisesc și trăiesc credința în Domnul Isus. Este ușor să descoperim în aceste fragmente alegoria trupului pe care Paul o folosește pentru a ne face să înțelegem în mod simplu, și în același timp eficient, legătura profundă care în Cristos, ne leagă unii de alții ca mădularele aceluiași trup. Cel care hrănește trupul, cel care abilitează orice mădular să-și desfășoare funcția sa în armonie cu întregul trup este tocmai Duhul Sfânt. Prin Duhul Sfânt fiecare dintre noi este dotat cu "carisme", "talente" "daruri" personale pentru ca să-și poată dezvolta misiunea armonios - în societate, în familie, la serviciu, în comunitate, în Biserică și oriunde am fi - după măsura darului unic, irepetabil, pe care îl primește de la Duhul Sfânt. Paul ne pune în gardă cu privire la individualism. Duhul Sfânt face să curgă limfa vitală a harului în fiecare dintre noi, dar "în folosul tuturor". Acesta este cuvântul cheie al lui Paul. Un mădular care nu rămâne unit cu trupul, moare, până la pierderea identității sale speciale: e mădular atâta timp cât își desfășoară funcția în trup. Așa este cu fiecare dintre noi. Prin acțiunea Duhului Sfânt noi suntem în același timp binefăcători și beneficiari, dăm și primim; în timp ce în diversitatea slujirilor, a funcțiilor, a vocațiilor, se creează complementaritatea, unitatea în diversitate care creează armonia în societate, în Biserică în noi înșine. Să interiorizăm cuvântul De câte ori nu spunem că nu știm să ne rugăm, că nu reușim să ne rugăm... Sfântul Paul ne face o mare descoperire: întotdeauna Duhul Sfânt se roagă în noi! Întotdeauna el vine în întâmpinarea slăbiciunii noastre! În acest moment special de vestire și de ascultare a cuvântului, să creăm un spațiu de tăcere în noi. Să fim conștienți de prezența Duhului Sfânt și să însoțim rugăciunea sa cu ritmul inimii noastre, spunând: "Abba, Tată!". Să rămânem așa, să învățăm să intrăm în armonie cu Duhul Sfânt, să ne lăsăm instruiți de el. Să ne încredințăm lui care este Mângâietorul, cel care ni-l descoperă pe Isus și cuvântul său. Să ne rugăm cuvântul (cf. 1Cor 12,4-11.13.26-27) Există diferite daruri,
Să ne rugăm Trimite, Doamne, Duhul tău și reînnoiește fața pământului, reînnoiește toată creația, reînnoiește Biserica ta. Duhule Sfinte, te rugăm împreună cu sfântul Paul, încălzește inimile noastre și fă-ne capabili să iubim; luminează mințile noastre și descoperă-ne toate cuvintele lui Isus; întărește voința noastră și fă-ne ascultători de voința Tatălui, înfăptuitori ai păcii tale și împărțitori ai darurilor tale. Duh al comuniunii, fă-ne un singur trup în Cristos, care împreună cu tine și cu Tatăl trăiește fericirea armoniei și bucuria comuniunii veșnice. Amin! Pentru a aprofunda Scriptura: Mc 1,9-11; Lc 3,22; 4,1; In 1,29-34; 7,38-39; 14,16-17.26; 15,26; 16,7-15; 20,19-23; Fap 2,1-21; Rom 8,3-13; 1Cor 2,7-16; 1In 2,20-21. Text propus de pr. Cristinel Fodor lecturi: 21.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |