|
Cum poate un artist să reprezinte Învierea Credința în invizibil de Timothy Verdon Noul Testament nu descrie Învierea lui Cristos decât în termeni apofatici folosiți de sinoptici pentru vestea adusă femeilor care au mers la mormântul lui, cărora li se spune pur și simplu: "Nu este aici. A înviat" (Mt 28,6; cf. Mc 16,6; Lc 24,6). De aceea nu surprinde faptul că cea mai veche modalitate iconografică a subiectului reproduce sensul acestei "non-descrieri": este așa-zisa visitatio sepulchri, vizita femeilor evlavioase la mormântul gol, deja standard în secolul V-VI și încă în uz la sfârșitul Evului Mediu. Un celebru obiect de fildeș paleocreștin îmbină apoi visitatio sepulchri cu înălțarea lui Cristos, care în Evanghelia după Marcu este relatată ca și cum s-ar fi întâmplat la puțin timp după Înviere; fildeșul include amănuntul curios al lui Petru, Iacob și Ioan adormiți pe panta dealului pe care Cristos urcă ajutat de Tatăl, a cărui mână apare din cer. Sensul pare să fie că gloria revelată acestor trei la schimbarea la față se realizează definitiv numai în Învierea-înălțarea Mântuitorului. Între secolele XIV-XVI se va obișnui reprezentarea ieșirii fizice a lui Cristos din mormânt, un eveniment pe care artiștii și-l imaginează în moduri destul de diferite: ca fugă grăbită, depășire senină, sosire dificilă, ridicare dulce sau explozie de energie vitală. Această nouă plasticitate în interpretarea temei se datorează, cel puțin în parte, influenței teatrului sacru din acea perioadă, care pentru scena Învierii prevedea ieșirea de sub scenă, printr-un chepeng sau secret al actorului care interpreta rolul lui Cristos. Cu alte ocazii, alte mașini scenice erau folosite pentru înălțarea lui Cristos, iar Giovanni Bellini (asemenea lui Donatello înainte și lui Matthias Grunewald după aceea) pare să facă aluzie la acest efect cu adevărat "special", care permitea poporului să-l vadă pe Cristos ridicându-se spre înălțimi. Raportul dramei sacre cu iconografia Învierii trebuie să fie meditată. Scenografia spectacolului medieval pare uneori plăsmuită din imagini, dar uneori pare să le plăsmuiască ea însăși; are o autoritate proprie, ca și imaginile se naște din Scriptură dar, într-un anumit sens, și în Scriptură, care - în pofida aniconismului amintit - înconjoară relatarea Învierii într-un climat scenic. De exemplu, după ce a relatat moartea și îngroparea lui Isus, Marcu spune că: "Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob, și Salome au cumpărat miresme ca să vină și să-l ungă. Și, dis-de-dimineață, în prima zi a săptămânii, au ajuns la mormânt când soarele răsărise și ziceau una către alta: «Cine ne va rostogoli piatra de la intrarea în mormânt?» Dar privind, au observat că piatra fusese rostogolită, deși era foarte mare. Intrând în mormânt, au văzut un tânăr așezat la dreapta, îmbrăcat cu o haină lungă, albă, și au fost cuprinse de spaimă. Dar el le-a zis: «Nu vă înspăimântați! Îl căutați pe Isus Nazarineanul, cel răstignit. A înviat, nu este aici! Iată locul în care îl puseseră. Dar mergeți și spuneți discipolilor lui și lui Petru că el merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veți vedea după cum v-a spus». Ieșind, au fugit de la mormânt, căci tremurau de spaimă și de uimire. Și nu au spus nimănui pentru că se temeau" (Mc 16,1-8). În afară de dramatismul inerent, acest text este încărcat și de elemente teatrale: are o listă detaliată a personajelor, specifică locul și timpul precise, este înzestrat cu mișcare, dialog, dezvoltare a acțiunii. Culmină în vestea neașteptată că Isus cel căutat de femei "a înviat, nu este aici" - este momentul ilustrat în celebra tablou al lui Duccio di Buoninsegna, parte din Maiestatea realizată de el pentru Domul din Siena între anii 1308-1311 - și apoi se deschide spre scena următoare, cu porunca de a merge ca să le spună celorlalți că Isus merge înaintea lor în Galileea și că-l vor vedea acolo. Textul se încheie într-o atmosferă de spaimă sacră: femeile tac, tremură, fug: rămâne numai tăcerea și scena goală, luminată de soarele care de acum răsărit al noii "zile după sâmbătă". La această mărturie mai veche și simplă a vizitei la mormânt, în sfântul Marcu, celelalte evanghelii sinoptice adaugă detalii spectaculoase. În Matei pământul se cutremură, iar "tânărul" devine un înger coborât din cer, așezat pe lespedea care acoperea mormântul. "Înfățișarea lui era ca fulgerul, iar haina lui era albă ca zăpada" (Mt 28,1-10). În Evanghelia după Luca, femeile sunt două, nu trei, dar văd "doi bărbați în haine strălucitoare" (Lc 24,1-12). În schimb, în sfântul Ioan este descris un moment intens de personal: la mormânt merge numai Maria Magdalena și, cel puțin mai înainte, stă acolo și plânge fără să vadă pe nimeni, numai piatra dată la o parte (In 20,1). Însă în toate cele patru versiuni această scenă este crucială. După relatarea lentă, aproape rituală, a pătimirii, morții și înmormântării - când deja cititorul sau auditorul este hipnotizat, îmbrăcat în durere ca acela care poartă doliu - dintr-o dată haina închisă la culoare este ruptă, istoria de moarte este întreruptă, și "dis-de-dimineață" strălucește o veste incomprehensibilă, imposibilă. Mormântul, din relicvă tristă a unui sfârșit devine semn de speranță a ceva care începe, semn al unei morți îndurate dar învinse și al vieții care, imperceptibilă ca zorile, înaintează. Întreaga experiență de credință a creștinului ajunge la apogeu în acest eveniment și nu este o întâmplare că drama sacră în Occident se naște ca tentativă de a-l vizualiza. În mănăstirile din secolul al X-lea, la sfârșitul celei de-a treia lecturi din dimineața zilei de Paște, în timp ce în lumina încă slabă cantorii cântau responsoriul Cum transisset sabbathum, unii preoți îmbrăcați cu pluvial începeau scena dramatică, jucând rolul femeilor evlavioase în fața mormântului. Quid revolvet nobis lapidem ab hostio monumenti? întrebau ei: "Cine ne va rostogoli piatra de la intrarea în mormânt?". Și un diacon care juca rolul îngerului, stând în spatele altarului (care era folosit ca sepulchrum), le întreba pe "femei": Quem quaeritis in sepulchro, Christicolae? Ele răspundeau: Jesum Nazarenum crucifixum, o Coelicola - "Pe cine căutați în mormânt?"; "Pe Isus Nazarineanul cel răstignit". Apoi momentul așteptat de toți, vestea: Non est hic!; adică îngerul care proclama misterul: "Nu este aici!". Atunci "femeile", care au redevenit preoți, tămâiau altarul-mormântul, în timp ce îngerul poruncea: Ite, nuntiate quia surrexit de sepulchro! - "Mergeți și vestiți că a înviat din mormânt!". Ascultând, preoții se adresau călugărilor aflați în cor sub altar, intonând în mod triumfal antifonul: Surrexit Dominus de sepulchro, qui pro nobis pependit in ligno. Alleluja! În sfârșit, abatele venea în mijlocul "femeilor" în fața altarului pentru a cânta Te Deum în timp ce clopotele sunau a sărbătoare. Atunci se celebra în mod solemn liturgia euharistică. Chiar și foarte celebra Înviere a lui Piero della Francesca, capodoperă absolută din Renașterea timpurie, trebuie citită în lumina liturgiei și a dramei sacre care rezultă din ea. Reproduce schema unei pale din secolul al XIV-lea care încă poate fi văzută pe altarul bisericii majore din localitatea lui Piero, unde paralelismul dintre sarcofagul prezentat și altarul real se dovedește încărcat de semnificație; de fapt, liturgiștii medievali vedeau în altar o figură a lui sepulchrum Christi, după cum vedeau în ostia consacrată prezența Celui Înviat, conform deja amintitei "lecturi teatrale" a Liturghiei. Versiunea lui Piero della Francesca a acestei pale de altar - mai modernă în cvasi-goliciunea trupului clasic de frumos al Celui Înviat, ca și în amănuntele peisagistice - a fost făcută pentru palatul primăriei din localitate, al cărei nume, Borgo San Sepolcro, explică dorința de a replica imaginea care amintește de mormânt în sediul conducerii, unde trebuie să ne-o imaginăm încă într-un context liturgic: probabil deasupra unui altar folosit pentru Liturghia de deschidere a adunărilor importante ale consiliului comunal. Reevaluat la sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea datorită calităților sale formale, stilul lui Piero era citit mult timp în termeni exclusiv vizuali, fără o atenție corespunzătoare față de conținutul său creștin. "Farmecul unei arte așa de impersonale, așa de liberă de orice emotivitate (...) este mare, fără îndoială", scria criticul american Bernard Berenson în anul 1897, adăugând că "acolo unde nu există exprimarea de sentimente specifice, putem percepe impresii pur artistice cu valori tactile, mișcare și clar-obscur". La fel de formală a fost lectura conținuturilor: de exemplu, comentând Învierea, englezul Kenneth Clark vorbea despre un "dumnezeu țăran (...) adorat încă de când omul a învățat că sămânța nu a murit în terenul din timpul iernii, ci se va ridica deschizând cu forța un drum în crusta de fier". Orice evaluări asemănătoare par parțiale, nesatisfăcătoare. Ceea ce Berenson vedea ca "impersonalitate" se revelează mai degrabă o gravitas rituală care nu suprimă sentimentul ci-l disciplinează; și figuri cum ar fi Cel Înviat din Borgo San Sepolcro apar de acum ca purtătoare de mesaje precise, nu icoane anonime de adevăruri filozofice - nu un "dumnezeu țăran" care face aluzie în mod generic la procesele de regenerare, ci Isus care, în dimineața de Paște, a revenit dintr-o moarte crudă: cel a cărui victorie asupra morții încă din era paleocreștină este celebrată cu limbaj care amintește de triumful unui erou antic. Fresca lui Piero pare de fapt "să ilustreze" imnul pascal antic Aurora lucis rutilat, unde Cristos este descris ca Rex ille fortissimus, mortis confractis viribus, pede conculcans tartare, solvit catena miseros. Ille quem clausum lapide miles custodit acriter, triumphans pompa nobili victor surgit de funere ("Acel rege foarte puternic care, distrugând moartea omenească, a zdrobit iadul pentru a rupe lanțurile celor slabi: cel închis cu cruzime de soldați într-un mormânt care acum victorios, în alaiul nobil al triumfătorului, se ridică din rugul funebru"). Liniștea extraordinară pe care Piero o revarsă adesea în personajele sale - acel calm interior care pare să se extindă la lumea externă, învăluind totul în lumină și tăcere - se poate citi și în acest Cristos din Învierea, care, revenind la viață, de fapt dă viață întregului univers: copacii și pământul la dreapta sa sunt încă goi și din vreme de iarnă, în timp ce de cealaltă parte sunt verzi, de primăvară, așa încât lectura normală a imaginii - de la stânga la dreapta - obligă să se vadă renașterea anuală a naturii în raport cu întoarcerea la viață a Mântuitorului (acest raport cu cosmosul evidențiat deja în fildeșul paleocreștin citat mai sus, unde copacul de la stânga îl contrabalansează pe Cristos care urcă dealul, la dreapta). Merită atenție o ultimă versiune a temei: o operă de artă sacră contemporană văzută de milioane de pelerini și de sute de milioane de telespectatori, minunata Înviere a lui Pericle Fazzini, realizată la invitația lui Paul al VI-lea pentru Sala "Nervi" din Vatican, o "mașină barocă" modernă în care pulsează vitalitatea supraomenească a Celui Înviat prezent în Biserica postconciliară, părtașă de bucuriile și speranțele, de suferințele și neliniștile omului modern. De fapt, cu pătrundere psihologică fină, Fazzini concepe Învierea nu numai în raport cu agonia fizică a crucii ci și cu cea morală din Grădina Ghetsimani. Scrie că l-a creat pe Cristos "ca și cum ar învia din explozia acestui mare măslin, loc de pace al ultimelor rugăciuni. Cristos învie din acest crater deschis din mormântul nuclear: o explozie atroce, un vârtej de violență și de energie; măslini desfrunziți, pietre zburătoare, pământ de foc, furtună, formată din nori și săgeți și un mare vânt care suflă de la stânga spre dreapta". Confruntând opera finită cu desenele pregătitoare prin care artistul a dezvoltat gândirea sa, suntem absorbiți de misterul emoționant al unei deveniri veșnic noi: o deschidere de forme luminoase în întuneric, revelarea gloriei fiilor lui Dumnezeu. Faptul vieții - vibrantă, năvalnică și totuși în mod straniu delicată - devine unica realitate în această sală unde bărbați și femei vin pentru a-l vedea și a-l asculta pe vicarul lui Cristos. Această sculptură lungă de douăzeci de metri, înaltă de șapte metri și lată de trei metri este "icoană de mișcare și de stabilitate, de realitate și suprarealitate, de viață umană și divină", așa cum scrie criticul Giovanni Bonanno. "O animă lumina și vântul cu ritmuri vijelioase, mai mult de sărbătoare care implică tot cosmosul, decât de triumf. (...) Explozia materiei, sfâșierea naturii, distrugerea formei nu trântesc la pământ. Sunt semne ale unui eveniment dorit de secole, care acum se dezvăluie în adevărul care vestește însăși învierea omului". (După L'Osservatore Romano, 12 aprilie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 36.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |