Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditația lui Benedict al XVI-lea cu privire la semnificația Triduumului Pascal

Publicăm în continuare textul meditației rostită miercuri de Benedict al XVI-lea cu ocazia audienței generale desfășurată în Piața "Sfântul Petru".

Astăzi papa și-a centrat discursul său asupra semnificației Triduum-ului Pascal, culme a itinerarului Postului Mare.

* * *

Iubiți frați și surori,

Săptămâna Sfântă, care pentru noi creștinii este săptămâna cea mai importantă din an, ne oferă oportunitatea de a ne cufunda în evenimentele centrale ale răscumpărării, de a retrăi misterul pascal, marele mister al credinței. Începând de mâine după-amiază, cu Liturghia in Coena Domini, riturile liturgice solemne ne vor ajuta să medităm în manieră mai vie pătimirea, moartea și învierea Domnului în zilele sfântului Triduum pascal, culme a întregului an liturgic. Fie ca harul divin să deschidă inimile noastre la înțelegerea darului inestimabil care este mântuirea dobândită nouă de Cristos. Acest dar imens îl găsim în mod minunat relatat într-un imn celebru conținut în Scrisoarea către Filipeni (cf. 2,6-11), care în Postul Mare l-am meditat de mai multe ori. Apostolul reparcurge, în mod pe cât de eficient pe atât de esențial, întregul mister al istoriei mântuirii, amintind de mândria lui Adam care, deși nu era Dumnezeu, voia să fie ca Dumnezeu. Și contrapune acestei mândrii a primului om, pe care noi toți o simțim un pic în ființa noastră, umilința adevăratului Fiu al lui Dumnezeu care, devenind om, nu a ezitat să ia asupra sa toate slăbiciunile ființei umane, cu excepția păcatului, și a mers până la profunzimea morții. După această coborâre în ultima profunzime a pătimirii și a morții urmează apoi înălțarea sa, adevărata glorie, gloria iubirii care a mers până la sfârșit. Și de aceea este drept - așa cum spune Paul - ca "în numele lui Isus să se plece tot genunchiul, în cer, pe pământ și în adâncuri, și orice limbă să proclame: Isus Cristos este Domnul!" (2,10-11). Cu aceste cuvinte, sfântul Paul amintește de o profeție a lui Isaia unde Dumnezeu spune: Eu sunt Domnul, orice genunchi să se plece în fața mea în ceruri și pe pământ (cf. Is 45,23). Acest lucru - spune Paul - este valabil pentru Isus Cristos. El realmente, în umilința sa, în adevărata măreție a iubirii sale, este Domnul lumii și în fața lui realmente orice genunchi se pleacă.

Cât de minunat, și în același timp surprinzător, este acest mister! Nu putem niciodată să medităm suficient această realitate. Isus, deși fiind Dumnezeu, nu a voit să facă din prerogativele sale divine o posesie exclusivă; nu a voit să folosească faptul de a fi Dumnezeu, demnitatea sa glorioasă și puterea sa, ca instrument de triumf și semn de distanță față de noi. Dimpotrivă, "s-a golit pe sine însuși" asumând condiția umană lipsită și slabă - Paul folosește, în această privință, un verb grecesc foarte expresiv pentru a arăta kenosis, această coborâre a lui Isus. Forma (morphe) divină s-a ascuns în Cristos sub forma umană, adică sub realitatea noastră marcată de suferință, de sărăcie, de limitele noastre umane și de moarte. Împărtășirea radicală și adevărată a naturii noastre, împărtășire în toate în afară de păcat, l-a condus până la acea frontieră care este semnul limitării noastre, moartea. Dar toate acestea nu au fost rod al unui mecanism obscur sau al unei fatalități oarbe: au fost mai degrabă o alegere liberă a lui, prin adeziune generoasă la planul mântuitor al Tatălui. Și moartea pe care a îndurat-o - adaugă Paul - a fost cea pe cruce, cea mai umilitoare și degradantă care se putea imagina. Domnul universului a împlinit toate acestea din iubire față de noi: din iubire a voit "să se golească pe sine însuși" și să devină fratele nostru; din iubire a împărtășit condiția noastră, aceea a oricărui bărbat și a oricărei femei. În acest sens scrie un mare martor al tradiției orientale, Teodoret din Cir: "Fiind Dumnezeu și Dumnezeu prin natură și având egalitatea cu Dumnezeu, nu a considerat acest lucru ceva mare, așa cum fac cei care au primit vreo onoare peste meritele lor, ci ascunzând meritele sale, a ales umilința cea mai profundă și a luat forma unei ființe umane" (Comentariu la epistola către filipeni, 2, 6-7).

Preludiu la Triduum pascal, care va începe mâine - așa cum spuneam - cu riturile sugestive din după-amiaza Joii Sfinte, este solemna Liturghie a Crismei, pe care dimineața episcopul o celebrează împreună cu preoții săi și în timpul cărei sunt reînnoite împreună promisiunile sacerdotale rostite în ziua hirotonirii. Este un gest de mare valoare, o ocazie deosebit de potrivită în care preoții reafirmă fidelitatea lor față de Cristos care i-a ales ca slujitori ai săi. Această întâlnire sacerdotală asumă de asemenea o semnificație deosebită, pentru că este aproape o pregătire pentru Anul Sacerdotal, pe care l-am stabilit cu ocazia aniversării a 150 de ani de la moartea sfântului paroh de Ars și care va începe la 19 iunie. Tot la Liturghia Crismei vor fi binecuvântate după aceea uleiul bolnavilor și cel al catecumenilor și va fi consacrată Crisma. Aceste rituri cu care sunt semnificate în mod simbolic plinătatea Preoției lui Cristos și acea comuniune eclezială care trebuie să însuflețească poporul creștin, adunat pentru jertfa euharistică și vivificat în unitate de darul Duhului Sfânt.

La Liturghia de după-amiază, numită in Coena Domini, Biserica comemorează instituirea Euharistiei, Preoția ministerială și porunca nouă a iubirii, lăsată de Isus discipolilor săi. Despre ceea ce s-a întâmplat în Cenacol, în ajunul pătimirii Domnului, sfântul Paul oferă una din cele mai vechi mărturii. "Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea și, mulțumind, a frânt-o și a zis: «Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea». De asemenea, după cină, a luat potirul spunând: «Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceți aceasta ori de câte ori beți în amintirea mea»" (1Cor 11,23-25). Cuvinte încărcate de mister, care manifestă cu claritate voința lui Cristos: sub speciile pâinii și vinului el se face prezent cu trupul său dat și cu sângele său vărsat. Este jertfa noii și definitivei alianțe oferită tuturor, fără deosebire de rasă și de cultură. Și pentru acest rit sacramental, pe care-l încredințează Bisericii ca dovadă supremă a iubirii sale, Isus îi constituie slujitori pe discipolii săi și pe cei care vor urma în slujire de-a lungul secolelor. De aceea Joia Sfântă constituie o invitație reînnoită de a aduce mulțumire lui Dumnezeu pentru darul suprem al Euharistiei, care trebuie primit cu evlavie și trebuie adorat cu credință vie. Pentru aceasta, Biserica încurajează, după celebrarea sfintei Liturghii, să se vegheze în prezența preasfântului sacrament, amintind ora tristă pe care Isus a petrecut-o în singurătate și rugăciune în Ghetsemani, înainte de a fi arestat pentru a fi apoi condamnat la moarte.

Și astfel suntem la Vinerea Sfântă, ziua pătimirii și răstignirii Domnului. În fiecare an, stând în tăcere în fața lui Isus pironit pe lemnul crucii, simțim cât sunt de pline de iubire cuvintele rostite de el în ajun, în cursul Cinei de Taină. "Acesta este sângele meu al alianței, care este vărsat pentru mulți" (cf. Mc 14,24). Ca în fața Euharistiei, tot așa în fața pătimirii și morții lui Isus pe cruce, misterul devine insondabil pentru rațiune. Suntem puși în fața a ceva ce omenește ar putea să apară absurd: un Dumnezeu care nu numai că se face om, cu toate necesitățile omului, nu numai că suferă pentru a-l mântui pe om luând asupra sa toată tragedia umanității, ci moare pentru om.

Moartea lui Cristos amintește de cumulul de durere și de rele care apasă asupra omenirii din orice timp: povara zdrobitoare a morții noastre, ura și violența care încă însângerează astăzi pământul. Pătimirea Domnului continuă în suferința oamenilor. Așa cum scrie pe bună dreptate Blaise Pascal, "Isus va fi în agonie până la sfârșitul lumii; nu trebuie să dormim în acest timp" (Gânduri, 553). Dacă Vinerea Sfântă este zi plină de tristețe, este deci în același timp zi cât se poate de potrivită pentru a trezi din nou credința noastră, pentru a întări speranța noastră și curajul de a purta fiecare crucea noastră cu umilință, încredere și abandonare în Dumnezeu, siguri de sprijinul său și de victoria sa. Cântă liturgia din această zi: "O Crux, ave, spes unica - Bucură-te, o, cruce, unică speranță!".

Această speranță se alimentează în marea tăcere din Sâmbăta Sfântă, în așteptarea învierii lui Isus. În această zi, bisericile sunt dezgolite și nu sunt prevăzute rituri liturgice deosebite. Biserica veghează în rugăciune ca Maria și împreună cu Maria, împărtășind aceleași sentimente de durere și de încredere în Dumnezeu. Pe bună dreptate se recomandă să păstreze în timpul întregii zile un climat de rugăciune, favorabil meditației și reconcilierii; credincioșii sunt încurajați să se apropie de sacramentul Pocăinței, pentru a putea participa realmente reînnoiți la Sărbătorile Pascale.

Reculegerea și tăcerea din Sâmbăta Sfântă ne vor conduce noaptea la solemna Priveghere pascală, "mama tuturor privegherilor", când va izbucni în toate bisericile și comunitățile cântarea bucuriei pentru învierea lui Cristos. Încă o dată, va fi proclamată victoria luminii asupra întunericului, a vieții asupra morții, și Biserica se va bucura la întâlnirea cu Domnul ei. Astfel vom intra în climatul Paștelui, al Învierii.

Iubiți frați și surori, să ne dispunem să trăim cu intensitate triduum-ul sfânt, pentru a fi tot mai profund părtași de Misterul lui Cristos. Ne însoțește în acest itinerar Sfânta Fecioară, care l-a urmat în tăcere pe Fiul Isus până la Calvar, luând parte cu mare suferință la jertfa sa, cooperând astfel la misterul Răscumpărării și devenind Mamă a tuturor celor care cred (cf. In 19,25-27). Împreună cu ea vom intra în Cenacol, vom rămâne la picioarele crucii, vom veghea în mod ideal lângă Cristos mort așteptând cu speranță zorii zilei strălucitoare a învierii. În această perspectivă, vă transmit încă de pe acum vouă tuturor cele mai cordiale urări de Paște fericit și sfânt, împreună cu familiile, parohiile și comunitățile voastre.

Benedictus PP. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat