|
Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea în amintirea lui Navarro-Valls Conferință a fostului purtător de cuvânt al Vaticanului, la Berlin, despre "Papii modernității" de Hartwig Bouillon Ne revine în minte această scenă: papa Ioan Paul al II-lea, deja gârbovit, care trece poarta Brandenburg lângă Helmut Kohl. S-a întâmplat la șapte ani după căderea zidului. Atât a voit să aștepte papa. Nu trebuia să fie un triumf, ci numai realizarea unei dorințe. Și purtătorul de cuvânt al papei din acea vreme, Joaquin Navarro-Valls, a trecut sub micile arcuri laterale: "Papa a voit în mod expres să meargă fără baston și Cancelarul a trebuit să-l sprijine", a povestit Navarro-Valls luni 9 martie la Berlin în fața a 500 de oaspeți în aula magna din Deutsche Bank, într-o conferință cu titlul "Papii modernității". A fost invitat de Feldmark-Forum, o inițiativă a prietenilor lui Opus Dei din capitală. O imagine este mai elocventă decât mii de cuvinte. În seara aceea s-a mers dincolo de cuvinte și de imagini, deoarece cuvintele noastre și conceptele noastre sunt incontestabile, aceasta este prima teză a lui Navarro-Valls. Acest lucru l-a văzut Ioan Paul al II-lea: Dumnezeu, viața veșnică, conștiința, sufletul, căsătoria, familia, sexualitatea - cuvinte-cheie ale existenței umane nu mai au pentru oameni aceeași semnificație. Deci lipsește un sistem comun de idei, un vocabular comun. Iată provocarea filozofului Ioan Paul al II-lea. În paisprezece enciclice, el a încercat să clarifice pentru ce Dumnezeu este punctul de referință al omului. De fapt, atunci când Dumnezeu este irelevant, omul devine referință pentru el însuși și rezultatul este un mare punct de întrebare. Trebuie să fiu convins De aici se naște explicația fundamentală a lui Ioan Paul al II-lea, conform căreia una este speculația filozofică, alta este înțelegerea reală cu capul și inima. Pentru a putea înțelege cu adevărat, trebuie să fiu convins de credibilitatea celui care-mi vorbește. Pentru aceasta papa vorbea "cu" oamenii și nu numai "lor". "Sfinte Părinte, de ce călătorești pretutindeni?", l-a întrebat un copil roman în timpul unei vizite într-o parohie din periferie. Răspunsul: "Pentru că oamenii din alte locuri au probleme diferite de ale tale!". Papa era conștient că, pentru a înțelege și a fi înțeles, trebuia să fie prezent în interiorul celorlalte culturi. Nu toți citesc enciclicele. Însă a cincisprezecea au înțeles-o imediat cu toții, credincioși și necredincioși. Suferința papei și, imediat după ce s-a vindecat, întâlnirea cu atentatorul său. Aceasta, conform lui Navarro-Valls, a fost a cincisprezecea enciclică. Cartușul a fost condus Iată o altă imagine care a făcut înconjurul lumii. Mesajul nu are nevoie de cuvinte: reconciliere. Ali Agca este un personaj straniu. Mai întâi afirmă că nu înțelege cum de el, trăgător experimentat, nu a reușit să-l împuște pe papa de la o distanță așa de mică. Apoi, în închisoare, citește în ziare știri despre Fatima: Fecioara Maria a apărut pentru prima dată micilor vizionari chiar în ziua de 13 mai. Fiind credincios musulman, trage consecințele sale. Concluzia lui Agca: nu a reușit să-l ucidă pe papa chiar în ziua de 13 mai, pentru că Providența a voit altfel. Atunci când Agca descoperă că și sora care i-a tăiat drumul în așa fel încât a fost prins de gărzile de securitate se numește Fatima, se convinge (și el) complet: cartușul a fost condus. Imaginea este mesajul. Ultimii doi papi demonstrează - aceasta este a doua teză a lui Navarro-Valls - că ideile sunt înțelese numai dacă sunt vizualizate. Noi trăim din imagini. În Ziua Mondială a Tineretului la Köln, papa Benedict cobora de la Düsseldorf de-a lungul Rinului în vapor. Pe maluri, sute de mii de tineri se călcau unii pe alții, salutându-l entuziaști. Gânditorul Ratzinger s-a oprit pentru a reflecta: "Aceasta este teologia papalității", a bolborosit apoi la urechea unui episcop care stătea lângă el. Ca și cum ar spune: aplauzele nu-mi sunt adresate mie, ci lui Petru, carismei papalității. Întâlnirile publice demonstrează asta: realitatea de fapt este mai convingătoare decât cea virtuală. Aceste imagini sunt realitatea. Anumite atacuri vorbărețe ale lumii mediatice, formulate cu ură sau elegant împotriva papei și a Bisericii, nu rezistă la confruntare. Creștinul este unul care trăiește în așa fel încât cuvintele sale și acțiunea sa să formeze una. Cu viața sa arată adevărul în care crede. Ioan Paul, la sfârșitul secolului al XX-lea, a fost unul din cei mai puternici creatori de simboluri ai epocii. A construit cu gesturile sale un limbaj al imaginilor, care aducea cu sine un conținut imposibil de transmis numai cu cuvintele. Noi vedem cum papa trece poarta Brandenburg, cum bate ritmul cu cârja pastorală în timpul Zilei Mondiale a Tineretului, cum cântă distrat, cum, ca papă puternic și tânăr, ridică un tânăr indian; în sfârșit, cum deja marcat de moarte, se arată la fereastră fără a putea să vorbească. Mass-media nu mai au nevoie de cuvinte. Prin forță, autenticitate și adevăr aceste gesturi ale lui Ioan Paul al II-lea depășesc cuvintele cele mai elocvente. În același mod, Navarro-Valls privește la imaginea primului papă german modern la Auschwitz și Birkenau în mai 2006. De aceea, după părerea lui, este de neînțeles că poate avea cineva îndoieli cu privire la atitudinea papei Benedict față de poporul evreu și față de tragedia teribilă a lui Shoah. Navarro-Valls spune textual: "Dacă aș fi german, aș fi foarte orgolios cu acest papă". Actualizarea papalității Apoi Navarro-Valls a trecut la a treia sa teză. Ioan Paul al II-lea a actualizat papalitatea în mod nemaivăzut înainte, adică tot prin imagini: papa în canoe, papa care joacă fotbal. Până la sfârșit s-a arătat ca un om care face cu mare libertate interioară ceea ce iubește și ceea ce i se pare just. Nu recită o parte. Spune ceea ce este necesar ca papa să spună. Ioan Paul al II-lea a spus odată purtătorului său de cuvânt: "Înainte lumea mergea la paroh, astăzi parohul trebuie să meargă ca să caute lumea". Cu asta papa nu voia să recunoască o realitate de fapt, cât mai ales s-o trăiască personal: administra toate cele șapte sacramente; în fiecare an boteza și spovedea. Cu călătoriile sale a dus înainte un tip de evanghelizare încât a dat un chip nou exercitării slujirii papale. Duminica, unica sa zi liberă, mergea în mod obișnuit să viziteze parohiile din Roma. Cu exemplul său personal hotărât, ne-a făcut să înțelegem că papa nu încearcă să supraviețuiască într-o Biserică în criză. Papalitatea este mai degrabă centrul din care se iradiază misiunea apostolică a creștinilor în toată lumea. Mass-media: un risc Această actualizare instituțională este deosebit de evidentă în raportul papei cu mass-media. Papa s-a adresat personal și sistematic ziariștilor, așa cum n-a făcut nici unul dintre predecesorii săi. Acesta a început încă de la prima sa călătorie în Mexic în anul 1979. Nimeni în avion, nici ziariștii, nici anturajul nu se aștepta la asta. Papa pur și simplu s-a prezentat și a făcut discursuri și a pus întrebări în șase limbi. Pentru că în călătoriile următoare acest lucru se întâmpla tot mai des, unele persoane care-l însoțeau au încercat să-l descurajeze, gândindu-se la riscul reprezentat de o întâlnire informală. Sfântul Părinte nu s-a lăsat intimidat niciodată și a continuat această inovație radicală. Aceste întâlniri directe cu ziariștii s-au dovedit un mijloc eficient pentru a comunica împreună cu opinia publică din toată lumea. Deci nu aveam de-a face - a spus Navarro-Valls - cu un papă care în ocazii determinate expunea ceva pe casetă înregistrată, ci mai degrabă s-a lăsat implicat în dialectica jurnalismului modern, acceptându-i regulile pentru a transmite valorile sale creștine. Ambii papi s-au comportat în manieră cu totul egală cu propriile publicații. În precedență, papii au scris numai documente ale magisteriului. În schimb Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea au scris și cărți pentru credincioși și necredincioși, care se pot cumpăra în librăriile obișnuite. Navarro-Valls a fost uimit în mod deosebit de adnotarea din prefața cărții Isus din Nazaret: "Această carte nu este în nici un fel un act magisterial, ci este numai expresie a căutării mele personale a «feței Domnului» (cf. Ps 27,8). De aceea oricine este liber să mă contrazică". Încă nu s-a terminat Desigur, această analiză nu a epuizat serata. Un participant a voit să știe dacă Navarro-Valls era unicul din cei prezenți care n-a auzit vorbindu-se despre evenimentele din ultimele săptămâni, cerând apoi aproape în ton de implorare: "Și acum, vă rugăm, spuneți-ne cum putem apăra Biserica în ambientul nostru!". Fostul purtător de cuvânt al Vaticanului a răspuns, serios și în mod neașteptat: "Dar noi cei prezenți aici ne rugăm noi cu adevărat așa de mult pentru papa?". Apoi a admis: "Există momente în care informații determinate ale mass-media trebuie să fie abordate în mod critic". Pentru restul, a spus că nu vede o situație deosebit de dramatică. Apoi a exista întrebarea aparent inofensivă a serii: "În ce țară se înțelege mai bine că Biserica catolică este o Biserică mondială?". Răspunsul: "M-au impresionat oamenii din Guineea Bissau, cu certitudinea lor că papa reprezintă o realitate care se depășește pe ea însăși. Acolo există comuniunea sfinților!". (După Zenit, 3 aprilie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 36.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |