Reflecție: Ochii Mântuitorului
S-a întrupat Cuvântul, Regele s-a născut! Și chiar a doua zi s-a născut pentru cer primul din oastea nesfârșită a soldaților lui Isus: Ștefan, diaconul. "Rostește-mi numele și voi trăi" 1 - spunea un vechi text inițiatic. Piramidele înfruntă timpul, dar numele aceluia care implora astfel urmașii s-a pierdut. Nici istoria creștinismului nu poate păstra numele tuturor celor care s-au jertfit pentru credință și nici istoria personală nu merge atât de departe întru amintirea strămoșilor noștri. Numai că, rostind numele Lui Isus, îi facem să trăiască în noi și pentru noi pe cei care deja trăiesc de-a pururi în Cristos.
La Roma, în Nomentano (nu întâmplător e al V-lea cartier al orașului2), pe strada Giovanni Battista de Rossi se înalță biserica "Madonei Preasfântului Sacrament și a Sfinților Martiri Canadieni". Aparent, un bloc cenușiu asemănător celor din jur, cum mai mult sau mai puțin cenușie este viața zilnică a oricărui oraș. Opt coloane încastrate în fațadă (câte patru de fiecare parte) străjuiesc intrarea și par să se continue în cerul cenușiu. Nu sprijină nimic. Sau sprijină totul. Sunt imaginea celor opt misionari iezuiți (șase preoți, doi coadiutori) care au fost martirizați de amerindieni în nordul Americii între 1642-1649. Curajul de care au dat dovadă în fața torturilor de o inimaginabilă cruzime i-a făcut pe indieni să le devoreze inima în semn de respect: "Fie ca puținul sânge pe care-l vărs pe acest pământ să fie chezășia a ceea ce vreau să-i dăruiesc Domnului, din adâncul inimii și al sufletului meu" scria pr. Isaac Jogues, SJ, înainte de a pleca în acea misiune3. Iar cele opt coloane încadrează trei mozaicuri de o rară expresivitate, realizate de Marko Rupnik, SJ: în centru, Maria în atitudinea deisis4 spre Fiul care frânge pâinea la pieptul străpuns, arătând astfel despre ce fel de pâine e vorba: propriul trup; între mama sfântă și Fiu, dincolo de masa de jertfă euharistică, discipolii din Emaus: mâna preotului se continuă cu mâna lui Isus în gestul frângerii pâinii. Brațele celuilalt discipol țin și sunt acoperite de o năframă albă, simbolul respectului în desăvârșită puritate pentru prezența care se află în acea pâine. Între naștere și moarte, între Crăciun și Paști, se înscrie misterul întrupării și mântuirii, datul istoric dar și viața fiecăruia dintre noi. Fiindcă recunoașterea lui Isus la frângerea pâinii și primirea sa în sfânta ostie duce la concrucificare și la slava crucii (Rom 6,4-6) - teme prezentate în celelalte două mozaicuri.
Suntem obișnuiți să vorbim despre eroism pe câmpul de luptă. Și cunoaștem numele eroilor, sau istoria ni-l amintește (uneori). Alteori vorbim despre eroismul și abnegația profesiei. Dar mult mai rar vorbim despre eroismul spiritual, unde lupta e mult mai cruntă, fiindcă implică întotdeauna persoana în totalitate, ego-ul, sinele profund interior - și uneori pe cei din jur. Și aproape niciodată nu recunoaștem eroismul acolo unde îl întâlnim mereu: în cenușiul cotidian, în omul de lângă noi. "Ori de câte ori ați făcut aceasta unuia din cei mai mici ai mei, mie mi-ați făcut" - dar brațul nostru nu se prelungește cu al lui Isus aflat în suferință, fiindcă nu suntem dispuși să recunoaștem nici suferința aproapelui, nici pe Isus aflat în aproapele. Suferința ne deranjează fiindcă există și vrem să dispară. Dar nu ajutând suferindul, ci distrugându-l. Avortul (mai mult sau mai puțin "terapeutic", diagnosticul genetic in utero și eliminarea produsului de concepție nedorit), eutanasia și, mai recent, experimentele pe embrioni umani, tehnicile de reproducere asistată, experimentele clinice pe subiecți umani "voluntari" etc. sunt fața diavolului în actualitate. Și justificări există - după cum și inteligența diavolului există. Nu ne-am întrebat niciodată însă "De ce ne deranjează totuși suferința?", iar explicațiile mai mult sau mai puțin contabile aflate la îndemâna oricui nu sunt decât fardul gros care ascunde paloarea fricii - frica de judecătorul nostru de fiecare clipă: propria conștiință. Nu am făcut nimic să-l ajutăm pe celălalt, cerem însă ajutor și milă și îndurare de la cel care a pus în pieptul nostru și mila, și îndurarea, și posibilitatea de a-l ajuta pe aproapele. Liberul arbitru însă - ne aparține. "Du-te și spune-i doamnei mele că de și-ar pune sulimanul gros cât degetul, tot aici o să ajungă" - spunea Hamlet către craniul lui Yorrick, măscăriciul regelui. Tot aici - în moarte. Și mereu, în fața propriei conștiințe.
Propria conștiință și iubirea nesfârșită pentru cel nesfârșit în iubire au făcut-o pe Chiara Luce Badano5, la numai 19 ani, să ofere lui Isus singurul lucru care-i mai rămăsese după o luptă de doi ani cu moartea: propriile dureri. A refuzat morfina, fiindcă îi altera starea de conștiință și atenua durerile - or, ce alt dar îi mai putea face mirelui său?! Și a continuat să se roage, abandonându-se cu totul în iubirea și lumina lui Dumnezeu. Ca și sfânta Tereza de Lisieux, care spunea: "Evanghelia este sprijinul meu principal în rugăciune și găsesc într-însă tot ceea ce este necesar bietului meu suflet... cât de fericită pot fi să mă văd atât de imperfectă și să am atâta nevoie de îndurarea lui Dumnezeu în momentul morții mele..." Să fie oare încrederea și iubirea doar chipul tinereții? O bătrână paralizată, singură în casă și cu mintea șovăielnică îi spunea preotului care o privea cu milă: "Astăzi am recitat de 14 ori rozariul și mă rog în continuare pentru toți". Da, e adevărat, iubirea și încrederea sunt numai chipul tinereții fiindcă în sufletul care-l primește pe Isus, totul este tinerețe și lumină și încredere. Un preot (nu avea decât 30 de ani!), paralizat de la gât în jos în urma unei tumori cerebrale, continua să se roage, cu chipul senin și pur - nu pentru sănătate, ci să se facă voia lui Dumnezeu pe pământ și în el însuși. Un tânăr seminarist s-a născut pentru cer puțin după Crăciunul anului 2006, după ani de zile de luptă chinuitoare cu leucemia: s-a stins purtând pe buze cuvintele care apar de 365 de ori în Biblie, o data pentru fiecare dintre zilele anului: "Nu vă temeți,... nu vă temeți...", mai încet, apoi mai tare și tot mai tare - ca să se facă înțeles de toți câți eram în jurul lui.
"Nu vă temeți" sunt cuvintele tuturor celor care înfrunta zilnic moartea prin boli, prin frig, prin foame, prin sărăcia de care nu sunt ei vinovați, prin nepăsarea și prin disprețul celor din jur. Eroii neștiuți pe lângă care trecem. Și nu-i vedem, fiindcă "ne deranjează". Ne deranjează din preocupările febrile pentru întâlniri, mese festive, noutățile garderobei și bârfele de rigoare șoptite pe la colțuri sau clamate în mass-media, ne deranjează din graba cumpărăturilor, din goana după bani și poziție socială și întâietate. Ne deranjează.
Dar toate motivările din lume, toată goana și agoniseala, toate premiile posibile și satisfacția poziției sociale nu ne pot ascunde de privirea lor. O simțim, când trecem pe lângă ei. Și o vedem aici, în mozaicul martirilor. Nu e dojană în acei ochi. E îndurare și rugă pentru cei orbi și orbiți de propriul eu, e concentrare și hotărâre, e îndurare și milă. Și iertare. Dar mai ales, e iubirea. Mâinile străpunse frâng pâinea pentru noi toți. Iar năframa albă se îndreaptă în același gest spre mâna lui Isus și spre pieptul preotului, oricând gata să fie el însuși pâinea de jertfă.
*
Timpul martirilor a început a doua zi după nașterea Mântuitorului. Nu le mai știm numele, doar stelele cerului îi știu și-i pot număra, fiindcă îi văd pentru totdeauna, acolo unde sunt, pe tot cuprinsul pământului.
... Și totuși: 1981, 1983, 1987 - trei tentative de asasinat asupra papei Ioan Paul al II-lea (1981: "aproape" de a fi reușit: Mehmet Ali Agca; celelalte două, descoperite și dejucate înainte)6.
Și vă mai amintiți? 2008, 26 octombrie, 28 octombrie: doi preoți iezuiți uciși în centrul Moscovei: se numeau Victor Betancourt și Otto Messmer.
*
Din mozaicul martirilor canadieni, ochii lui Isus ne privesc.
Și sunt vii!
Dr. Ecaterina Hanganu
Note
1 "Textele sarcofagelor", Egiptul antic.
2 Cifra cinci este asociată în creștinism Fecioarei Maria, iar în religiile extrem orientale, lui Dumnezeu.
3 William W. Bangert, SJ, Istoria iezuiților (trad. pr. Marius Taloș, SJ), Ed. "Ars Longa", 2001, p. 355-356.
4 Deisis = atitudinea de rugăciune; termenul se referă la rugăciunea și atitudinea "de recomandare" în rugăciunea efectuată pentru ceilalți, specifică Fecioarei Maria și lui Ioan Botezătorul.
5 Declarată venerabilă la 3 iulie 2008 pentru eroismul de care a dat dovadă în practicarea virtuților creștine.
6 Catholic World News, Mail Online, 19 februarie 2009, Anna Machowska.
lecturi: 10.