|
Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (IV) Anul Paulin (iunie 2008-iunie 2009) declarat de papa Benedict al XVI-lea pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul, vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară. Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului. - să folosim bine momentele de tăcere - să adaptăm textele în raport cu timpul și persoanele de față - să alegem cu grijă cântecele - să nu citească o singură persoană, ci lectorii să fie diferiți - să creăm un climat favorabil: fond muzical, tămâie etc. - să dăm o importanță deosebită Bibliei și lumânării pascale - în biserică se poate expune și preasfântul sacrament. Textul este tradus din Rina Risitano, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano 2008. * Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (IV) Crucea - nebunia lui Dumnezeu "Acum mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24). Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl care ne-a împăcat cu sine prin misterul crucii lui Cristos și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți. Toți: Și cu duhul tău. Scurtă introducere la temă: Crucea lui Cristos este evenimentul cel mai mișcător din istoria omenirii. Crucea este în centrul vieții noastre, este marcată în carnea noastră, în durerea lumii. Crucea lui Cristos este misterul pe care mintea noastră nu-l poate cuprinde iar cuvintele noastre nu reușesc să-l explice. Ne lăsăm luminați de experiența și de cuvintele sfântului Paul. El care a pătruns în profunzimea misterului crucii ca mister de viață, mister pascal; el care l-a trăit în identificarea cu Domnul său cel răstignit și ca răspuns la o iubire imensă care ne-a smuls din păcat. Să ascultăm cuvântul Primul lector: Isus este Domnul "Să aveți în voi acea atitudine care este în Cristos Isus. El, fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce. Pentru aceasta și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul: al celor din ceruri, al celor de pe pământ și al celor de dedesubt, și orice limbă să dea mărturie că Isus Cristos este Domn, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl" (Fil 2,5-11). Al doilea lector: Crucea este puterea lui Dumnezeu Noi îl predicăm pe Cristos cel răstignit, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni, dar pentru cei chemați, fie iudei, fie greci, Cristos este puterea lui Dumnezeu și înțelepciunea lui Dumnezeu. Căci nebunia lui Dumnezeu este mai înțeleaptă decât oamenii și slăbiciunea lui Dumnezeu este mai puternică decât oamenii" (1Cor 1,23-25). Al treilea lector: Cel răstignit trăiește în noi "Însă, în ce mă privește, departe de mine gândul de a mă lăuda cu altceva decât în crucea Domnului nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, iar eu pentru lume" (Gal 6,14). "Am fost răstignit împreună cu Cristos. Așadar, nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pentru mine" (Gal 2,20). "Dacă, dușmani fiind, am fost reconciliați cu Dumnezeu prin moartea Fiului său, cu atât mai mult, reconciliați fiind, vom fi mântuiți prin viața lui" (Rom 5,10). "Acum mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24). Câteva puncte pentru reflecție *Crucea lui Cristos este mister și cu atât mai mult este Cristos răstignit. Fragmentul din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filipeni este cu siguranță apropierea cea mai mare de misterul crucii care a fost pronunțată vreodată de buzele omenești. Paul, care adesea se exprimă prin paradoxuri, vede în umilința crucii domnia lui Isus. Această înjosire a lui Cristos din ascultare față de Tatăl pentru a ne mântui, această coborâre a sa până în adâncul în care omenirea încărcată de păcat se întâlnește cu chipul omenesc și desfigurat al lui Cristos este extazul lui Paul. El știe că cel răstignit este același Domn înviat care l-a cucerit pe drumul Damascului. Este "numele" mai presus de orice alt nume pe care Paul îl vestește și pentru care își va da viața până la martiriu. Pe calea crucii Isus este omenitatea noastră la nivelul cel mai de jos, cel mai mic. Răstignitul este umilința lui Dumnezeu, iar Paul ne îndeamnă să avem aceleași sentimente ca ale lui Isus: de umilință, de ascultare, de înjosire totală, de iubire până la dăruirea propriei vieți. Stupoare plină de adorație care cere sacralitatea tăcerii, a contemplației, a recunoștinței. Iată măsura fără măsură a iubirii lui Dumnezeu. Numai ea este răspunsul la întrebările noastre în fața crucii: Isus este marele perdant care cucerește totul! *A crede într-un Dumnezeu răstignit care ne invită să ne luăm la rândul nostru crucea și să-l urmăm cere curaj. Este paradoxul cel mai crucial al credinței noastre. Paul a simțit pe propria piele refuzul acestei vești: este scandal, e nebunie! Dar el nu caută să facă mai comod acest mesaj. Nebunia lui Dumnezeu, spune Paul, este înțelepciunea iubirii: Dumnezeu a venit să ne întâlnească acolo unde eram, pentru a ne transforma, pentru a ne elibera: din iubire! Totuși, nu este ușor să găsești o motivație în fața crucii. Mintea noastră refuză să accepte contradicția și să răstoarne sensul termenilor: nebunia care este înțelepciune la Dumnezeu, slăbiciunea care este forța lui Dumnezeu, moartea care este viață... Dar aceasta este logica iubirii. Numai dacă iubim îi putem înțelege profunzimea, legătura intimă. Cine iubește nu are măsură. Așa cum nu a avut măsură Tatăl care ne-a iubit atât de mult încât l-a jertfit pe Fiul său preaiubit. Iată misterul jertfei lui Isus care se reînnoiește continuu în Euharistie; misterul de comuniune între suferința omenească și cea umană și divină a lui Cristos. Aici experimentăm că nu noi suntem aceia care ne conducem, ci suntem purtați... În Isus slăbiciunea lui Dumnezeu devine forța noastră. *A vesti misterul lui Cristos cel răstignit este pentru Paul o laudă. Ba chiar, afirmă el, "împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu". Oare Paul este arogant? Ce anume lipsește jertfei lui Cristos? Primirea liberă din partea noastră! A ne lăsa pătrunși de cruce și a o primi în viața noastră până într-acolo încât să ne identificăm cu Cristos cel răstignit. Păcatul este adevărata tragedie a omului: noi trăim condiția de păcătoși în solidaritate cu întreaga omenire. Este moștenirea care ne unește încă de la nașterea noastră și pe care o sporim prin păcatul nostru personal. Dar Isus coboară în omenitatea noastră, coboară în păcatul nostru pentru a-l răstigni în trupul său, în trupul meu. Pătimirea lui Cristos se împlinește în noi atunci când noi acceptăm ca el să răstignească păcatul în noi. Este moarte, dar moarte pentru viață. Căci "dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este credința noastră" (1Cor 15,17), mai spune Paul. Știm că misterul pascal trăiește în noi. Știm că am fost obiectul unei iubiri imense. De aceea "mă bucur de suferințe" spune Paul. Suferința ne consimte să fim părtași împreună cu Cristos la mântuirea tuturor. Prin misterul participării, solidaritatea în păcat devine solidaritate în har. Paul crede că atunci când primim suferința, atunci când suntem încovoiați sub greutatea crucii, noi suntem una cu Isus, suntem împreună cu el mântuitori ai lumii. Atunci când reușim să-l vedem pe Dumnezeu în ceea ce pare să se fărâmițeze, putem fi siguri că suntem scufundați în misterul lui Cristos, că suferința noastră este suferința însăși a lui Cristos. Să interiorizăm cuvântul Să adorăm misterul crucii lui Isus, misterul crucii noastre. În lumina cuvântului lui Paul, să căutăm să găsim sensul suferințelor noastre, sensul morții noastre. Să intrăm în logica crucii drept cale a învierii, a împlinirii vieții noastre de fii mântuiți. Să-l contemplăm pe Cristos, răstignit din iubire și să ne lăsăm împăcați cu Dumnezeu. Să ne rugăm cuvântul (2Cor 1,3-7): "Binecuvântat să fie Dumnezeu și Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, Tatăl îndurărilor și Dumnezeul oricărei mângâieri, care ne mângâie în orice necaz al nostru ca să putem și noi să-i mângâiem pe cei care se află în orice necaz cu mângâierea cu care noi înșine suntem mângâiați de Dumnezeu. Căci după cum prisosesc pătimirile lui Cristos în noi, tot la fel prin Cristos prisosește și mângâierea noastră. Așadar, dacă suntem în necaz, suntem astfel pentru mângâierea și mântuirea noastră. Dacă suntem mângâiați, suntem astfel pentru mângâierea care vă întărește ca să suportați cu statornicie pătimirile pe care le îndurăm și noi. Și speranța noastră pentru voi este neclintită știind că așa cum sunteți părtași ai suferințelor, la fel [veți fi părtași] ai mângâierii". Amin. Să ne rugăm Părinte sfânt, iubire necondiționată, îți oferim durerea noastră precum și durerile lumii: a victimelor violenței, a urii, a egoismului, a nedreptăților și războaielor. Îți oferim rătăcirea copiilor violați și a femeilor abuzate; îți prezentăm bolnavii, handicapații, săracii și pe cei exploatați, și în special pe cei care suferă fără speranță. Primește darul pe care mâinile noastre îl prezintă împreună cu Cristos, fratele nostru și victima sfântă pentru mântuirea lumii. El este stăpânul vieții fără de sfârșit și care viețuiește și domnește cu tine și cu Duhul Sfânt. Amin. Pentru a aprofunda Scriptura: Is 42,1-4; 49,1-6; 50,4-11; 52,13-53,12; Mt 20,25-28; Mc 15,29-32; Lc 9,22-25; 24,46-47; In 18-19; 1Cor 1,18.22-25; 2,1-3; 2Cor 4,5.10-11; 1Pt 1,18-21; 2,19.25. lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |