|
Mons. Paolo Pezzi despre noul patriarh al Moscovei de Mario Ponzi "Împreună pentru a mărturisi Europei cum este posibil de umplut cu conținuturi concrete, valori care riscă să rămână cutii goale fără referințe la Cristos, stăpânul istoriei". Este urarea cu care arhiepiscopul de "Maica lui Dumnezeu" din Moscova, Paolo Pezzi, primește alegerea noului patriarh Kirill. Arhiepiscopul Pezzi a vorbit și cu referință la dialogul dintre catolici și ortodocși "în așa fel - a spus el în interviul acordat ziarului nostru - încât să se poată traduce în fapte concrete pentru binele Bisericii lui Cristos și să nu riște să se transforme în contrapoziții ideologice". • Alegerea lui Kirill, al șaisprezecelea patriarh al Moscovei și al Întregii Rusii, a dat două semnale puternice. Rapiditatea alegerii, în afară de marea majoritate obținută, a arătat imaginea unei patriarhii unite și unanime, în pofida faptului că voci contrare lui Kirill au agitat seara dinaintea alegerii. Și apoi alegerea unui conducător care a arătat deja că privește înainte. Ce părere aveți? Fără îndoială a fost mărturie a faptului de cât de mult are nevoie și Biserica rusă de unitatea sa, de comuniunea sa trăită. Cu această alegere a demonstrat că posedă această unitate și că vrea s-o trăiască. Cred că noul patriarh va continua să meargă pe linia de credință trasată de predecesorul său Alexei al II-lea. De altfel, este un drum inevitabil. Este așa în măsura în care o Biserică trăiește din credința în Cristos și o mărturisește. În continuitatea mărturiei păstorilor săi recuperează propria identitate, propria comuniune trăită în unitate și devine și capabilă să dialogheze și să se raporteze cu lumea externă. Folosind categorii care aparțin lumii, patriarhul Kirill a fost definit de unii ca liberal, reformist, deschizător; alții, dimpotrivă, l-au descris conservator, apărător al ortodoxiei. Foarte greșit. Așa cum repet, e vorba de categorii care aparțin lumii, dar care n-au nimic de-a face cu dimensiunea eclezială a figurii noului patriarh. • Ne puteți ajuta să-l cunoaștem mai bine? Despre patriarhul Kirill cred că se poate spune că e o persoană capabilă să perceapă necesitatea unei reforme continue pentru a se întoarce mereu din nou la unitatea în Cristos, la comuniunea în Cristos prin credința în Cristos trăită. Cred că acesta este un punct important și decisiv pentru propria Biserică. Însă asta înseamnă a merge în continuitatea drumului trasat de Alexei al II-lea. • Patriarhul Kirill a urmărit mulți ani, delegat pentru asta chiar de Alexei al II-lea, dialogul cu catolicii. Așadar, trebuie considerat că are o cunoaștere profundă a Bisericii catolice. Considerați că acest lucru poate influența pozitiv asupra viitorului dialogului cu Biserica ortodoxă rusă? Desigur, noul patriarh, în afară de o cunoaștere profundă, are un raport de familiaritate cu Biserica catolică. Chiar în momentele mai dificile acest climat a fost mereu menținut între noi. Până astăzi dialogul a mers mereu într-o direcție precisă, adică spre schițarea respectivelor noastre identități de Biserică. Cu multă claritate. Este inutil să ascund sau să încerc să minimalizez că au existat și momente de dificultate și de tensiune în raporturile noastre. Însă cred că totul se poate rezuma la dorința de a reafirma propria identitate de Biserică. Și că voința a fost mereu și oricum aceea de a favoriza un dialog constructiv și care nu este menit să creeze un climat mascat, în care unii și alții se mulțumesc să se prefacă de a sta împreună. Cred că dialogul cu Patriarhia de Moscova poate să înainteze mișcat de singura dorință de a merge spre unire deplină. • Dar în ce direcție au mers toți până astăzi în acest dialog? Raporturile noastre până astăzi au fost caracterizate de două aspecte. Un prim aspect mi se pare că este determinat de voința de a menține și a aprofunda o anumită cordialitate între noi. Acest lucru are loc la diferite nivele, de jos până la vârful Bisericilor noastre. Există apoi un aspect care se referă la evaluarea nivelului atins în mărturia comună a credinței în Cristos. O mărturie susținută desigur de dorința de a merge împreună spre comuniunea pe care Dumnezeu ne-o va dărui, atunci când el va voi. Ceea ce din partea noastră îi cerem lui Dumnezeu este tocmai harul de a nu fi noi niciodată un obstacol în calea acestui plan al său. • Care sunt punctele de convergență mai mare? Aș spune că sunt multe, și sunt puncte de întâlnire foarte interesante. De exemplu, ne aflăm în sintonie cu privire la teme morale și sociale. Recent am avut o întâlnire mixtă între catolici și ortodocși lărgită la întreaga Europă despre tema familiei. Am dialogat cu interes sănătos pentru a cunoaște efectiv poziția Bisericilor noastre și am descoperit că avem multe, dacă nu chiar totul în comun cu privire la aceste argumente. De exemplu, suntem de acord în mod perfect cu privire la ceea ce se referă la apărarea vieții, cu privire la principiile fundamentale ale bioeticii, cu privire la valoarea familiei. Ne-am pus de acord până acolo încât am decis imediat pentru o nouă întâlnire despre alte teme comune de importanță deosebită, cum ar fi educația, formarea tinerilor, instruirea, valoarea binelui comun într-o societate în mod tendențial individualistă. Așadar căutăm toate posibilitățile de a dialoga despre lucruri concrete, fără a ne lăsa cuprinși de simple preocupări, abstracte, care au așa de mult de-a face cu ideologia. Mai trebuie luată în considerare o altă bucată de drum deschis, probabil un pic mai greu de parcurs, dar pe care totuși trebuie să încercăm să-l aprofundăm la un nivel mai teologic și dogmatic. Este drumul care ne duce la înțelegerea pozițiilor doctrinare trăite în respectivele Biserici, cum sunt ele apoi declinate. Și aici există desigur diferențe care cer să fie dacă nu rezolvate, cel puțin clarificate pentru a evalua cu ar putea să fie recompuse în unitate. Există o comisie mixtă care tratează în acest moment deosebit semnificația primatului. • Aceste întâlniri lărgite la Europa între catolici și ortodocși sunt și un mod pentru a repropune chestiunea rădăcinilor creștine ale continentului. Desigur. Ba mai mult, lucrul asupra căruia trebuie să insistăm este tocmai fundamentul în Cristos. Altminteri riscăm încă o dată să facem exercitări lingvistice fără a coborî în concret. Cristos este aspectul nostru concret. Fără o referință la Cristos, valorile rămân ca niște cutii goale. Deci eu cred că contribuția pe care împreună, catolici și ortodocși, pot s-o dea Europei este tocmai s-o ajute să se întoarcă spre fundamentul tuturor valorilor sale. Acel fundament este Cristos. Un fundament nu numai istoric, ci pentru istorie. • Vă veți întoarce la Moscova după ce ați vorbit cu Benedict al XVI-lea și va trebui să dialogați cu noul patriarh. Un drum nou sau un drum care pornește din nou? Când suntem înrădăcinați în Cristos raportul credinței noastre în el cu realitatea pe care o avem în fața noastră se trăiește cu pasiune mai mare. Întâlnindu-ne cu papa am revigorat simțul nostru de apartenență la Cristos, înrădăcinarea noastră în el. Și acest lucru ne face, fără îndoială, să ne întoarcem la Bisericile noastre cu pasiune reînnoită. Asupra viitorului, ca întotdeauna, se deschid lumini și umbre. Lumina aș spune eu ne vine de la dorința reînnoită de a trăi și a mărturisi credința noastră împreună cu credincioșii noștri. Cât privește umbrele văd realmente cum amenință răul pe care noi îl putem face dacă încercăm să facem să prevaleze o poziție individualistă ca Biserică în dauna unei mărturii pentru binele întregii comunități creștine și pentru ca Isus Cristos să fie cunoscut și iubit. Este o preocupare pe care trebuie s-o avem mereu în fața noastră. Sfintei Fecioare Maria îi cerem ca lumina să fie tot mai puternică, în așa fel încât să poată risipi umbrele. (După L'Osservatore Romano, 30 ianuarie 2009) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |