Dialogul între religii. Un risc care trebuie asumat
"Dialogul interreligios: un har sau un risc?", se întreabă președintele Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, în conferința ținută la Napoli cu ocazia inaugurării anului academic 2008-2009 al Facultății Teologice Pontificale din Italia meridională. Publicăm în continuare câteva pasaje din discursul cardinalului Jean-Louis Tauran.
Trăim în societăți pluri-culturale și pluri-religioase: este ceva evident. Teza lui Huntington, ciocnirea civilizațiilor, s-a dovedit falsă: a proclama că lumea este împărțită în șase sau șapte civilizații diferite, destinate să se înfrunte, nu ține. Nu există o civilizație pură din punct de vedere religios. Există numai civilizații compuse, care evoluează și care se transformă cu un proces permanent de interacțiune. În Italia, de exemplu, un copil încă de la creșă practică dialogul interreligios: se află în mijlocul colegilor musulmani, uneori budiști, etc. Așa cum a demonstrat Paul Tilich, istoria nu cunoaște o cultură care să nu fie religioasă.
Alaltăieri într-un chioșc de ziare am văzut atâtea cărți și reviste care tratau argumente religioase, ezoterice sau oricum referitoare la noi religii. Nu s-a vorbit niciodată așa de mult despre religii ca astăzi (Gilles Kepel, La Revanche de Dieu). Președintele francez Sarkozy, primind corpul diplomatic la începutul acestui an, a afirmat că, după părerea lui, două argumente vor determina fizionomia societăților din secolul al XXI-lea: chestiunile ambientale și cele religioase. Cum de s-a întors Dumnezeu în societățile noastre? După părerea mea, acesta este marele paradox. Mulțumim musulmanilor! În Europa, musulmanii, care au devenit o minoritate semnificativă, au cerut spațiu pentru Dumnezeu în societate. În afară de asta, un al doilea motiv, religiile sunt percepute ca un pericol: fanatismul, fundamentalismul și terorismul au fost și încă sunt asociate cu o formă pervertită a islamului. Desigur că nu e vorba de adevăratul islam, practicat de majoritatea adepților acestei religii, dar este un fapt că și astăzi încă sunt uciși oameni din motive religioase. E suficient să menționăm asasinarea arhiepiscopului catolic de Mossul. Citeam că, în anul 2007, o sută douăzeci și trei de creștini au fost omorâți pentru că erau creștini: în Irak, în India și în Nigeria. Religiile sunt capabile de mai bine, ca și de mai rău. Pot să se pună în slujba unui proiect de sfințenie sau de alienare. Pot să predice pacea sau războiul. Dar aici trebuie precizat că nu religiile fac războiul, ci adepții lor. De aici rezultă necesitatea de a conjuga credința și rațiunea, dat fiind faptul că a acționa împotriva rațiunii, în realitate, înseamnă a acționa împotriva lui Dumnezeu, așa cum a amintit Benedict al XVI-lea în Lectio la Universitatea din Regensburg, la 12 septembrie 2006.
Poate că am uitat că persoana umană este singura creatură care întreabă și care se întreabă. Este interesant de amintit că declarația Nostra aetate a Conciliului al II-lea din Vatican despre dialogul interreligios sublinia deja această dimensiune a omului în preambulul său: "Oamenii așteaptă de la diferitele religii răspunsul la enigmele ascunse ale condiției umane care, astăzi ca și odinioară, tulbură adânc inima omului: natura omului, sensul și scopul vieții noastre, binele și păcatul, originea și scopul durerii... adevărata fericire, moartea".
Din acest cadru rezultă că toți suntem "condamnați" la dialog. Dar ce este dialogul? Este căutarea de înțelegere între doi subiecți, cu ajutorul rațiunii, în vederea unei interpretări comune a acordului lor sau a dezacordului lor. Presupune un limbaj comun, onestitate în prezentarea propriului punct de vedere și voință de a face tot posibilul pentru a înțelege argumentele celuilalt. Aplicate la dialogul interreligios, aceste idei ne ajută să înțelegem că, atunci când se vorbește despre dialog interreligios, nu e vorba de a fi gentili cu celălalt, pentru a-i fi pe plac. Nici nu e vorba de o negociere, practicată de diplomați: găsesc soluția la problemă și chestiunea este închisă. În dialogul interreligios îmi asum un risc. Desigur, accept să nu renunț la credința mea, ci să mă las interpelat de convingerile celuilalt. Accept să iau în considerare argumente diferite de ale mele sau de cele ale comunității mele. Scopul este de a ne cunoaște, de a considera religia celuilalt cu bunăvoință și de a mă lăsa îmbogățit de aspectele pozitive ascunse în religia lui. Fiecare religie are identitatea sa, dar accept să consider că și Dumnezeu este în acțiune în toți, în sufletul celui care-l caută cu sinceritate. Aș spune că sunt trei elemente care merg împreună: identitate, alteritate și dialog. Desigur, nu e vorba de a căuta un fel de religie universală, sau de a căuta cel mai mic numitor comun. Prima condiție pentru ca dialogul interreligios să fie rodnic este claritatea: fiecare credincios trebuie să fie conștient de propria identitate spirituală. Conducătorii religioși trebuie să fie atenți ca geniul propriu al fiecărei religii să fie mereu bine înțeles.
Așadar, se pune problema de a ști cum să conciliem credința noastră în Cristos ca unicul mijlocitor cu aprecierea valorilor pozitive pe care le găsim în celelalte religii. În fiecare ființă umană există lumina lui Cristos. Prin urmare, tot pozitivul care există în religii nu este întuneric. Tot pozitivul este părtaș de marea lumină care strălucește peste toate luminile. Și aici trebuie să recitim Nostra aetate: "Biserica catolică nu respinge nimic din ceea ce este adevărat și sfânt în aceste religii. Ea privește cu un respect sincer la acele moduri de a acționa și a trăi, la acele reguli și doctrine care, deși se deosebesc în multe privințe de ceea ce ea însăși crede și povățuiește, reflectă totuși adesea o rază a adevărului care luminează pe toți oamenii" (nr. 2).
Se poate spune că, de la încheierea Conciliului al II-lea din Vatican până astăzi, catolicii au trecut de la toleranță la întâlnire pentru a ajunge la dialog, care nu este atât dialog între religii cât mai ales între cei care cred. Și acest dialog se desfășoară după patru modalități: 1) dialogul vieții: relații de bună vecinătate cu necreștinii care favorizează împărtășirea bucuriilor și a încercărilor, întâlniri cu ocazia sărbătorilor religioase ale unora și ale celorlalți; 2) dialogul faptelor: colaborare în vedere bunăstării unora și a celorlalți, în special a persoanelor care trăiesc în singurătate, boală sau sărăcie, colaborare în diferitele structuri ale vieții asociative și cu ocazia marilor catastrofe naturale; 3) dialogul teologic: atunci când este posibil, care permite experților din ambele părți să înțeleagă în profunzime respectivele moșteniri religioase; 4) dialogul spiritualităților: care pune la dispoziția unora și a celorlalți bogăția vieții lor de rugăciune.
Dialogul interreligios îi mobilizează deci pe toți cei care sunt în drum spre Dumnezeu sau spre absolut. Toți cei care cred și cei care-l caută pe Dumnezeu au aceeași demnitate. Pentru un catolic, a dialoga cu ceilalți care cred este, înainte de toate, o experiență spirituală și, în asta, un har. Este o activitate pur religioasă, animată nu numai de cunoașterea intelectuală sau de prietenie, ci și de rugăciune. Mă face să aprofundez credința mea și s-o mărturisesc: nu trebuie niciodată să ascund specificitatea mea. Atunci când vorbesc cu un musulman, de exemplu, nu pot să pun între paranteze pilonii crezului meu, cum sunt Preasfânta Treime și întruparea. Chiar și gesturile simple, cum ar fi a purta o cruce la gât, sau a avea rozariul în mână, sunt gesturi care arată alipirea de propria credință. Dialogul interreligios presupune din partea mea sinceritatea dar și umilința care mă face să recunosc greșelile din trecut și din prezent. Nu e vorba de suprima diferențele, ci de a le privi ca mijloace pentru a crea o înțelegere și o îmbogățire reciproce.
Ce serviciu poate aduce societății dialogul interreligios? Este un fapt că cetățenii membri ai unei religii sunt majoritatea în societățile occidentale. Prin numărul lor, durata tradițiilor lor, vizibilitatea instituțiilor lor și a riturilor lor, cei care cred sunt credincioși și vizibili. Pot fi apreciați sau combătuți, dar niciodată nu lasă indiferenți. De altfel, responsabilii societăților, deși mențin principiul separării Bisericilor de stat (eu prefer să vorbesc despre deosebire), sunt constrânși să se înțeleagă cu comunitățile de credincioși, fără a se confunda, și să se frecventeze fără a se opune. Autoritățile civile trebuie doar să ia act de faptul religios, să garanteze respectarea efectivă a libertății de conștiință și de religie și să intervină numai în cazul în care exercitarea acestei libertăți dăunează libertății celor care nu cred sau perturbă ordinea sau sănătatea publică. Dar, mai bine, aș spune că este în interesul responsabililor societăților să favorizeze dialogul interreligios și să scoată din patrimoniul spiritual și moral al religiilor atâtea valori care pot să contribuie la armonia spiritelor, la întâlnirea culturilor și la consolidarea binelui comun. De fapt, toate religiile, prin mijloace diversificate, îi stimulează pe credincioșii lor să colaboreze acolo unde trăiesc cu toți cei care se străduiesc să asigure respectarea demnității persoanei umane și a drepturilor sale fundamentale, să dezvolte simțul fraternității și al solidarității, să se inspire din acel savoir faire al comunităților de credincioși care, cel puțin o dată pe săptămână, adună milioane de persoane, cele mai diferite, într-o comuniune spirituală autentică și să ajute bărbații și femeile din acest timp să nu fie sclavi ai modelor, ai consumismului și ai profitului. Așadar, cei care cred sunt chemați să contribuie concret la binele comun, la o solidaritate autentică, la depășirea crizelor, la dialogul intercultural: trebuie să participe la dialogul public în societățile din care fac parte.
Trebuia să răspund la o întrebare. Dialogul interreligios este un har sau un risc? Răspunsul meu nu este foarte original. Răspund: ambele. Un risc există. Cel al sincretismului. Dar aș spune că ar putea să fie relativ dacă, așa cum spuneam înainte, fiecare credincios care dialoghează ar exercita rațiunea sa și, la lumina ei, ar fi stimulat să aprofundeze propria credință pentru a da cont de ea. Spunând asta, există un alt risc, de altă natură: atunci când îl întreb pe un budist sau pe un musulman: spune-mi care este credința ta și cum o trăiești, mă expun riscului ca, într-o zi, el să-mi adreseze aceeași întrebare. Atunci dialogul interreligios, așa cum spuneam înainte, într-un anumit sens este un har, deoarece mă pune într-o continuă stare de vigilență spirituală; mă face să fiu coerent și martor. În cuvântul "dialog", prefixul dia, care înseamnă "prin intermediul", indică bine că a dialoga înseamnă a permite ca un alt cuvânt să străbată cuvântul meu, și astfel și unii și alții să putem descoperi nu numai bogățiile noastre spirituale, ci și eventualele rădăcini comune.
(După L'Osservatore Romano, 28 noiembrie 2008)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 53.