|
OFICIUL PENTRU PASTORAȚIA LITURGICĂ ȘI SACRAMENTE Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (II) Anul Paulin (iunie 2008-iunie 2009) declarat de papa Benedict al XVI-lea pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară. Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului.
Textul este tradus din RINA RISITANO, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano, 2008. * Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (II) II. VIAȚA NOUĂ Dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au devenit noi (2Cor 5,17). Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl, care prin botez ne-a făcut fii preaiubiți în Cristos și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți. Toți: Și cu duhul tău. Scurtă introducere la temă: Botezul este scufundarea vieții noastre în Cristos. Este o renaștere care ne altoiește în viața Domnului mort și înviat. Este începutul unei creșteri care are ca scop final configurarea cu Cristos. Să intrăm împreună cu Paul în misterul de har și frumusețe al acestei noi creații pe care botezul îl imprimă vieții noastre. Să ascultăm Cuvântul Primul lector: Înmormântați în moartea lui Cristos Nu știți că noi toți, care am fost botezați în Cristos Isus, am fost botezați în moartea lui? Așadar, am fost înmormântați împreună cu el prin botez în moartea [lui] pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă (Rom 6,3-4). Înmormântați fiind împreună cu el prin botez, ați și fost înviați, prin credință, împreună cu el, prin credința în puterea lui Dumnezeu, cel care l-a înviat pe el din morți (Col 2,12). Al doilea lector: Vii pentru Dumnezeu Cristos cel înviat din morți nu mai moare, moartea nu mai are nici o putere asupra lui. Când a murit, el a murit pentru păcat o dată pentru totdeauna, dar acum este viu; el trăiește pentru Dumnezeu. Tot așa și voi, considerați că sunteți morți pentru păcat, dar vii pentru Dumnezeu în Cristos Isus (Rom 6,9-11). Lăsați-vă de purtarea de mai înainte, de omul cel vechi supus putrezirii din cauza poftelor amăgitoare. Înnoiți-vă spiritul minții voastre și îmbrăcați-vă cu omul cel nou, cel creat după [asemănarea lui] Dumnezeu în dreptate și în sfințenia adevărului (Ef 4,22-24). Al treilea lector: Fii al Luminii Odinioară erați întuneric, acum însă, lumină în Domnul. Umblați ca niște fii ai luminii, căci rodul luminii constă în toată bunătatea, dreptatea și adevărul. Urmăriți ceea ce este plăcut Domnului (Ef 5,8-10). Căci voi ați murit și viața voastră este ascunsă împreună cu Cristos în Dumnezeu. Când se va arăta Cristos, care este viața voastră, atunci și voi vă veți arăta împreună cu el în glorie (Col 3,3-4). Câteva puncte pentru reflecție * Botezul este o "scufundare" în misterul pascal al lui Cristos, "mielul lui Dumnezeu care ia asupra sa păcatele lumii". Este trecerea de la vechiul la noul legământ încheiat de Cristos prin sângele lui. Este baia regeneratoare care ne spală de păcat și ne îmbracă în har. Botezul este începutul vieții Duhului Sfânt în noi, începutul unui drum nou înspre plinătatea lui Cristos. Prin semnele sacramentale - așa cum este apa de botez, ungerea sfântă și semnul sfintei cruci - este imprimat în noi sigiliul apartenenței la Cristos. Primim lumina credinței, intrăm ca să facem parte din comunitatea credincioșilor, suntem întăriți cu darul harului pentru a rezista diavolului și a învinge păcatul. Prin haina albă suntem îmbrăcați cu viața Celui Înviat care ne restituie nevinovăția de la început; auzul nostru se deschide ascultării Cuvântului iar buzele noastre se deschid pentru a mărturisi credința Bisericii. Eram morți din cauza păcatului și ne-am întors la viață în Cristos Cel Înviat, spune Paul. Eram sclavi și acum suntem liberi. Eram străini și am devenit fii: acum îl putem chema pe Dumnezeu cu dulcele nume de Tată, deoarece în noi strălucește chipul Fiului său preaiubit. În cuvintele lui Paul e multă emoție și stupoare. Acest dar imens nu putea să vină la noi decât de la un Dumnezeu-Tată care pentru a ne mântui nu l-a cruțat pe Fiul său în care "și-a găsit toată bucuria". * Biserica celebrează cu bucurie botezul în miezul privegherii pascale, făcând memoria exodului: trecerea de la sclavie la libertate, de la moarte la o viață nouă. "O, fericită vină care ai meritat un Mântuitor atât de mare!" cântă Biserica în timp ce vestește învierea Domnului Cristos. Prin botez Domnul ne învăluie cu viața sa de Înviat: suntem creaturi noi locuite de Sfânta Treime și abilitate să înceapă un drum de renaștere, urmându-l pe Învățătorul în misterul său de moarte și înviere. Botezul, totuși, nu este un rit magic. Este cu siguranță un dar gratuit, dar cere să-l primim cu o coerență a vieții ca să nu cădem din nou în păcat și să trăim ca fii ai lui Dumnezeu, ca martori credibili ai evangheliei. Botezul înflorește în viață iar Paul ne îndeamnă să menținem viu acest dar: acea sămânță a harului care trebuie să crească și să aducă rod. Este misiunea noastră de la botez și nu o putem realiza numai cu forțele noastre. Rugăciunea, primirea sfintelor sacramente, mai ales spovada și împărtășania, meditarea zilnică a Cuvântului lui Dumnezeu sunt "puterea lui Dumnezeu în noi". Sunt alimentul indispensabil ca să creștem în credință iar viața noastră să fie tot mai mult o manifestare a vieții lui Isus. * "Acum sunteți lumină în Domnul". La botez are loc o trecere aproape temporală de la trecut la prezent: "erați"... acum "sunteți"... În cuvintele lui Paul vedem o referință directă la opera creației atunci când Dumnezeu a separat lumina de întuneric și a suflat în creație Duhul de viață. Lumina este prima zi a creației, este originea a tot ceea ce există. Pentru fiecare persoană care primește botezul este ca și cum Dumnezeu ar reîncepe o nouă istorie, o creație nouă, o omenire nouă. Botezul înfăptuiește în noi această minune al separării între a nu fi și a fi, între întuneric și lumină. Cuvintele lui Paul evocă în noi cuvintele lui Cristos: "Voi sunteți lumina lumii" (Mt 5,14). Creștinul este prin vocație reflexul luminii lui Cristos. Dar lumina baptismală trebuie alimentată continuu și primită ca un bine ce trebuie împărtășit; ca un izvor care iradiază frumusețe pentru ca ochii multora să se deschidă la lumina credinței. "Comportați-vă ca adevărați fii ai luminii", este îndemnul lui Paul. Adică comportați-vă ca niște persoane care realizează o ruptură radicală cu trecutul, care sunt conștienți de apartenența lor la Cristos și trăiesc cu fidelitate evanghelia. Să interiorizăm Cuvântul Să contemplăm cu bucurie renașterea noastră la viața de credință, care prin botez ne face creaturi noi și fii iubiți ai lui Dumnezeu. Să ne deschidem la lumina lui Cristos cel înviat și să vedem cât de conștient trăim harul botezului în viața de fiecare zi; cât suntem de angajați să dăm mărturie despre evanghelie; să influențăm în societate pentru a o transforma într-o civilizație a iubirii și a fraternității în Cristos Domnul. Să cerem darul fidelității și coerența vieții. Să ne rugăm Cuvântul (cf. Ef 3,14-21) Îmi plec genunchii înaintea Tatălui,
Să ne rugăm Părinte al luminii și al vieții, îți mulțumim pentru mărețul dar al botezului care a imprimat în noi chipul Fiului tău preaiubit, Domnul nostru Isus Cristos. Te rugăm, prin mijlocirea sfântului Paul, să ne susții cu harul tău pentru ca misterul Domnului Cel înviat să se poată înfăptui în noi în toată plinătatea și să putem deveni în lume manifestarea prezenței și a evangheliei sale. El care fiind Dumnezeu împreună cu tine viețuiește și domnește în unire cu Duhul Sfânt în toți vecii vecilor. Amin. Pentru a aprofunda Scriptura: Mt 28,16-20; In 3,1-7; Fap 8,36-38; 16,31-33; Rom 6,3-14; Gal 3,26-28; 5,16-25; Col 2,10-12; 3,1-13; 1Pt 2,9-11. Text propus de pr. Cristinel Fodor
Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (I) lecturi: 24.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |