Reflecție: Spe salvi și caracterul public al credinței
Speranța creștină schimbă prezentul
De Giampaolo Crepaldi, secretar al Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii
Enciclica Spe salvi a lui Benedict al XVI-lea are o valoare fundamentală pentru doctrina socială a Bisericii, deoarece arată că problema socială este problemă a lui "Dumnezeu în lume" (nr. 5) și constă mai ales în lipsa de speranță. Dacă în Deus caritas est Benedict al XVI-lea afirma că doctrina socială a Bisericii este la răscrucea dintre credință și rațiune (nr. 28), este factor de purificare a rațiunii, în Spe salvi el lasă să se înțeleagă că doctrina socială este instrument cu care speranța creștină purifică speranțele umane. Pe speranța creștină se întemeiază prezența publică a creștinismului, lărgirea rațiunii și confirmarea libertății omului. În acest sens ea exprimă o dimensiune fundamentală a doctrinei sociale a Bisericii.
Doctrina socială conține și o mare revendicare a caracterului public al credinței creștine, a statutului său de cetățenie și chiar a indispensabilității creștinismului pentru construirea societății după dreptate și pace. Spe salvi indică motivul ultim pe care se întemeiază rolul public al creștinismului și imposibilitatea de a reduce credința în Isus Cristos la o chestiune privată. Speranța creștină schimbă prezentul: "Numai atunci când viitorul este sigur ca realitate pozitivă, devine posibil de trăit și prezentul" (nr. 2). Dacă credința este înțeleasă ca sentiment subiectiv și irațional, atunci și speranța, prin urmare, este lipsită de fundament real. Dar nici credința și nici speranța creștină nu sunt ceva de felul acesta. Spe salvi ne amintește că înainte de creștinism asemenea forme de credință și de speranță existau deja și că oamenii încredințau puterii discreționare a zeilor bizari și certăreți exigențele și așteptările lor la fel de arbitrare. Numai în întâlnirea cu un Dumnezeu personal, care este adevăr și iubire, speranța devine vrednică de încredere și sigură; deci ea se reduce, în esență, la credință, pe care o face prezentă, concretă, și capabilă să schimbe viața.
Speranța creștină nu schimbă prezentul numai pentru fiecare credincios, în sens individualist. De fapt ea este o realitate comunitară. La Regensburg, Benedict al XVI-lea a spus: "Cine crede nu este niciodată singur". În Spe salvi el învață că acela care speră nu este niciodată singur. În acest sens, papa, între altele, indică în mod insistent experiența cardinalului Van Thuân (nr. 32; 34): în rugăciunea de credință speranța devine prezentă și reală, devine comunitară și devine mereu și o "speranță activă" (nr. 34).
Însă, în modernitate s-au dezvoltat ideologii care au pretins să absoarbă în ele însele toată semnificația istorică și politică a speranței creștine și au încercat să o izoleze în privat, decretându-i astfel caracterul "irelevant" (nr. 27). Pentru aceasta speranța creștină este legată de problema lui "Dumnezeu în lume". Lumea care elimină speranța creștină din spațiul public îl elimină pe Dumnezeu din lume și rămâne lipsită de speranță pentru că "o lume fără Dumnezeu este o lume fără speranță" (nr. 44). Succesiunea acestor treceri dramatice este ritmată de Benedict al XVI-lea pe urma unui text scurt dar intens al lui Emmanuel Kant. El separa clar rațiunea de credință, restrângând rațiunea numai la domeniul fenomenelor, adică numai la știință. Kant împiedica rațiunea să alimenteze credința și credința să purifice rațiunea. În Kant credința capătă o dimensiune absolut subiectivă, nu poate fi argumentată și poate avea caracter public dacă se reduce la religie naturală, la etică rațională: Kant izolează credința în subiectivitate deoarece simpla etică rațională proprie religiei naturale este suficientă pentru a organiza lumea. Dacă ar fi așa, creștinismul ar fi poate util dar nu indispensabil, așa cum pretinde el că este afirmând că "o lume fără Dumnezeu este o lume fără speranță" (nr. 44).
Dacă etica rațională ar fi suficientă sieși, așa cum voia Kant, toate domeniile sociale și-ar dezvălui singure propriul sens deplin și ar putea garanta singure realizarea lor. Însă în textul citat în Spe salvi de către Benedict al XVI-lea (nr. 19) filozoful german presupune și o altă posibilitate, foarte diferită: și dacă simpla religie naturală nu ar fi suficientă sieși? Dacă lucrurile ar putea fi deviate de la natura lor și să ajungă într-o situație perversă și împotriva naturii? Natura este suficientă să garanteze rezultatul natural al lucrurilor? Romano Guardini și-a pus aceeași problemă și a răspuns negativ: "Nu există o lume pur profană, și atunci când o voință încăpățânată reușește să creeze un ceva care să-i semene, acel ceva nu funcționează. Este un artificiu fără forță interioară. (...) Fără element religios viața devine ca un motor care nu mai are ulei". O natură și o rațiune pure nu există decât ca teză acritică - deci nici naturală nici rațională - a ideologiilor moderne. Însăși valorile trezite de creștinism, dar apoi devenite autonome de el, nu pot subzista fără el: "Cunoașterea persoanei este legată de credința creștină. Persoana poate fi afirmată și cultivată pentru câtva timp și atunci când această credință s-a stins, dar apoi treptat aceste lucruri se pierd".
Aceasta este problema lui "Dumnezeu în lume": fără o continuă purificare, natura umană se pierde din vedere pe sine însăși, ba chiar, pentru a fi mai categorici, nici măcar nu se poate cunoaște. Tema purificării leagă strâns primele două enciclice ale lui Benedict al XVI-lea. În Deus caritas est el a spus că credința purifică rațiunea și caritatea purifică dreptatea. În Spe salvi el arată că speranța creștină purifică speranțele umane.
Purificarea nu este ceva care se adaugă într-un al doilea moment. Nu există erosul și apoi agape, nu există rațiunea și apoi credința, nu există dreptatea și apoi caritatea, nu există speranțele umane și apoi cea creștină. Nu există omul în afară planului mântuitor al lui Dumnezeu, chiar dacă el - omul - nu știe asta. Această conștiință dă Bisericii cetățenie publică. Dimensiunea realității de dincolo, adică dimensiunea purificatoare, este prezentă încă de la început și este esențială pentru însăși constituirea celorlalte dimensiuni. Dacă nu ar fi așa, creștinismul ar fi "irelevant". Iată de ce adevărata laicitate constă în a accepta ca necesară prezența publică a realității de dincolo. Nu indiferent orice realitate de dincolo, ci aceea "cu față umană".
Cât privește doctrina socială a Bisericii, Deus caritas est afirmă că ea se plasează exact în punctul de întâlnire dintre credință și rațiune, adică acolo unde credința purifică rațiunea. Mă întreb: putem spune și că doctrina socială se plasează acolo unde speranța purifică speranțele? Cred, cu Spe salvi, că putem răspunde afirmativ. Speranțele de dreptate și de pace, de o muncă nedesfigurată de exploatare și compatibilă cu viața familiară; speranțele de relații bărbat-femeie, trup-suflet, individ și societate marcate de adevăr găsesc în doctrina socială o purificare, o lumină care ne face să înțelegem mai bine în ce constau aceste realități și astfel ele se revelează a fi providența milostivă a lui Dumnezeu care ne vine în întâmpinare.
Însă, în ce constă raportul specific dintre lărgirea speranței și lărgirea rațiunii? Spe salvi ne spune asta atunci când afirmă că rațiunea umană poate să arate voinței drumul numai dacă privește dincolo de ea însăși (nr. 23). Speranța deschide rațiunii spațiul de dincolo, parafrazând Fides et ratio putem spune că o invită să ne se oprească niciodată. Închiderea speranței provoacă închiderea rațiunii, cu pretenția ulterioară de a da trup speranțelor umane fără speranța creștină: "Dacă nu putem spera mai mult decât se poate obține din când în când și decât ne oferă sperabil autoritățile politice și economice, viața noastră ajunge foarte repede să fie lipsită de speranță" (nr. 35). Numai lărgind speranța putem lărgi și rațiunea, pentru că acest lucru ne pune în contact cu darul și eliberează rațiunea de limitele experimentului cantitativ și voința de limitele dorinței. Numai lărgind speranța vom fi în măsură să urmărim dreptatea pentru că "o lume care trebuie să-și creeze de la sine dreptatea sa este o lume fără speranță" (nr. 42).
(L'Osservatore Romano, 2-3 mai 2008)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.