Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: În liturgie se celebrează minunăția milostivirii lui Dumnezeu

Liturgia sacră celebrează milostivirea divină: aceasta este tema în centrul reflecției propusă la ultimul congres mondial despre milostivirea divină de card. Francis Arinze, prefect al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor. În continuare publicăm mari pasaje din ea.

Misterul profund și mângâietor al milostivirii lui Dumnezeu impregnează cultul public al Bisericii. Liturgia celebrează, pagină după pagină, minunățiile iubirii divine care se revelează îndeosebi ca milostivire. Chiar se poate afirma că istoria mântuirii este istoria manifestării milostivirii iubitoare a lui Dumnezeu. (...) După păcatul strămoșesc, când omul nu a ascultat de Dumnezeu și a pierdut prietenia sa, Dumnezeu nu l-a părăsit în puterea morții. Încă o dată i-a oferit o alianță și prin intermediul profeților l-a învățat să spere în mântuire (cf. Liturghierul roman: Rugăciunea euharistică IV). Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât, la împlinirea timpurilor, l-a dat "pe Fiul său unul născut, pentru ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16). "Dumnezeu, fiind bogat în îndurare", spune sfântul Paul efesenilor "pentru marea sa iubire cu care ne-a iubit, pe când noi eram morți din cauza greșelilor noastre, ne-a readus la viață împreună cu Cristos" (Ef 2,4-5).

Slujitorul lui Dumnezeu, papa Ioan Paul al II-lea, a fost un mare apostol al milostivirii divine. În anul 1980, la începutul pontificatului său, a dăruit Bisericii și lumii enciclica Dives in misericordia. A beatificat-o și a canonizat-o pe sfânta Faustina Kowalska, sufletul ales de Cristos pentru a răspândi devoțiunea față de marele său mister. În timpul marelui jubileu al anului 2000, papa Ioan Paul al II-lea a creat o nouă parohie la Roma cu titlul sugestiv de "Dumnezeu, Tată Milostiv", pentru a rezuma în puține cuvinte semnificația acelui extraordinar eveniment spiritual. Referindu-se la papa Ioan Paul al II-lea, la 15 aprilie 2007, Duminica Milostivirii, papa Benedict al XVI-lea a afirmat în mod fericit: "În cuvântul «milostivire» el găsea rezumat și interpretat din nou pentru timpul nostru întregul mister al Răscumpărării" (Omilia din 15 aprilie 2007, L'Osservatore romano, 17-18 aprilie 2007, pag. 10).

Liturgia intermediar al milostivirii divine

Îndeosebi prin liturgia sacră venim în contact cu milostivirea divină. Isus Cristos, manifestare a iubirii mântuitoare și milostive a lui Dumnezeu față de toată omenirea, unic și singur mijlocitor între Dumnezeu și oameni (cf. 1Tim 2,5), a înfăptuit opera răscumpărării noastre. A adus glorie desăvârșită lui Dumnezeu. A instituit Biserica sa și i-a încredințat predicarea evangheliei sale și celebrarea misterelor sale mântuitoare. Isus este mereu prezent în Biserică, îndeosebi în celebrările sale liturgice. Este prezent în adunarea liturgică ce se roagă. Este prezent în cuvântul lui Dumnezeu proclamat în liturgie. Este prezent în sacramente prin intermediul puterii sale. Este prezent în jertfa Liturghiei nu numai în persoana celebrantului, dar mai ales în speciile euharistice. Deci în liturgia sacră, cultul public este exercitat de trupul mistic al lui Cristos, adică de capul și de mădularele sale (cf. Sacrosanctum Concilium, 7).

Liturgia este canalul principal prin care primim milostivirea și harul lui Dumnezeu. "Așadar, prin liturgie, și în special prin Euharistie, se revarsă în noi, ca dintr-un izvor, harul și se dobândește cu maximum de eficacitate acea sfințire a oamenilor și preamărire a lui Dumnezeu în Cristos spre care se îndreaptă, ca spre scopul lor, toate celelalte acțiuni ale Bisericii" (Sacrosanctum Concilium, 10). În liturgie, Dumnezeu ne hrănește cu cuvântul său, iertarea sa, milostivirea și viața sa.

În liturgia sacră, fiecare moment este sacru. Fiecare moment aparține lui Dumnezeu, dar săptămâna în care Biserica celebrează evenimentul central al răscumpărării noastre este sacră în mod deosebit. O numim Săptămâna Sfântă. Este săptămâna în care Biserica celebrează misterul pascal al pătimirii lui Cristos, moartea lui, învierea lui din morți și glorioasa lui înălțare la cer, acolo unde "murind a învins moartea noastră și înviind ne-a redobândit viața" (cf. Liturghierul roman, Praefatio pascalis). Este culmea manifestării iubirii și milostivirii lui Dumnezeu. "Din coasta lui Cristos dormind pe cruce, s-a născut sacramentul admirabil al întregii Biserici" (Sacrosanctum Concilium, 5). Noua alianță este pecetluită în sângele lui Cristos.

Prin Botez suntem introduși în misterul milostivirii lui Dumnezeu. Îl celebrăm în sacramente, îndeosebi în sfânta Euharistie. Celebrăm și lăudăm milostivirea iubitoare a lui Dumnezeu în liturgia orelor sau rugăciunea Bisericii pentru diferitele ore ale zilei.

Asta explică de ce răstignitul ocupă un loc central în biserici, pe altare și în alte locuri de cult public al Bisericii. Din crucea Domnului izvorăsc sacramentele misterului pascal (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 1182). Isus care suferă și moare pe cruce este o manifestare vizibilă și puternică a milostivirii iubitoare a lui Dumnezeu față de toată omenirea. Dumnezeu "nu l-a cruțat pe propriul său fiu, ci l-a dat pentru noi toți" (Rom 8,32).

Milostivirea divină și sacramentele

Deși în aceste reflecții s-au menționat cele șapte sacramente ca daruri ale milostivirii lui Dumnezeu, acum este necesar să examinăm pe fiecare dintre ele. Sunt sacramente de răscumpărare (cf. Liturghierul roman: Liturghia votivă a Milostivirii Divine, ofertoriu). Sunt cele mai mari torente prin care au ajuns la noi harurile pe care răscumpărătorul nostru le-a procurat pentru noi. Sunt sacramente de credință pentru că nu numai că o presupun, dar prin cuvinte și obiecte o hrănesc, o întăresc și o exprimă (cf. Sacrosanctum Concilium, 59; Catehismul Bisericii Catolice, 1123).

Botezul cufundă persoanele în misterul pascal al lui Cristos: ele mor cu Cristos, sunt înmormântate cu el și învie cu el. Primesc spiritul de adopție ca fii ai lui Dumnezeu prin care strigă: Abba, Tată. Sunt încorporate și în Biserică în calitate de membri ai săi și obțin capacitatea de a participa la cultul creștin. Sfântul Petru le vorbește despre demnitatea pe care o au și despre milostivirea pe care Dumnezeu le-a arătat-o: "Voi sunteți un neam ales, o preoție împărătească, o națiune sfântă, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la lumină" (1Pt 2,9).

La Mir creștinii îl primesc pe Duhul Sfânt ca plinătate a Botezului și perfecționare a harului lor baptismal. Devin mai perfect legați de Biserică și sunt îmbogățiți de forța specială a Duhului Sfânt. Ca autentici martori ai lui Cristos, "au obligația mai strictă de a răspândi și de a apăra, prin cuvânt și faptă, credința, ca adevărați martori ai lui Cristos" (Lumen gentium, 11; Catehismul Bisericii Catolice, 1285).

Sacrificiul euharistic, izvor și culme a întregii vieți creștine, este oferirea lui Cristos, trup și suflet, lui Dumnezeu Tatăl în adorație, în aducere de mulțumire, în ispășire și în implorare pentru milostivire și har. "Acesta este sângele meu al alianței" afirmă Isus "vărsat pentru mulți, spre iertarea păcatelor" (Mt 26,28). Faptul că Isus ne hrănește cu trupul său și rămâne cu noi în tabernacol este semn al iubirii sale și al milostivirii sale.

Sacramentul Pocăinței ne oferă iertarea și milostivirea lui Dumnezeu pentru ofensele pe care le-am adus lui. În același timp, păcătoșii se reconciliază cu Biserica, pe care au rănit-o prin păcat și care cooperează la convertirea lor cu caritatea, cu exemplul și cu rugăciunea (Lumen gentium, 11). Isus a afirmat deja: "Nu am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși" (Mc 2,17; cf. 1Tim 1,15). "Va fi bucurie mai mare în cer pentru un păcătos convertit" (Lc 15,7). Isus a șocat autoritățile religioase din Israel identificând propria atitudine milostivă față de păcătoși cu atitudinea lui Dumnezeu față de ei (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 589). Parabola fiului risipitor, numită mai bine a tatălui milostiv, arată procesul de convertire și de căință și profunzimea milostivirii și a iubirii lui Dumnezeu (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 1439). Desigur, sacramentul Pocăinței cere convertire și căință ca precondiții pentru milostivirea lui Dumnezeu: "Dacă spunem că nu avem păcat, ne înșelăm pe noi înșine, iar adevărul nu este în noi. Dacă ne mărturisim păcatele, el este fidel și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curățe de orice nedreptate" (1In 1,8-9).

În sacramentul Ungerii bolnavilor, Biserica îi recomandă pe bolnavi Domnului care suferă și este glorificat și-i îndeamnă să se unească la pătimirea și la moartea lui Cristos. Credincioșii consacrați de ordinele sacre sunt numiți să administreze iubirea și milostivirea divină poporului lui Dumnezeu prin cuvinte și prin acțiuni.

Soții creștini, cu sacramentul Căsătoriei, primesc harul de a se ajuta să obțină sfințenia și să-și educe copiii în teama reverențioasă față de Dumnezeu.

Deci fiecare dintre cele șapte sacramente este, în felul său, un instrument puternic în opera mântuirii, în iubirea și în milostivirea lui Dumnezeu și în chemarea de a fi desăvârșiți așa cum Tatăl ceresc este desăvârșit (cf. Mt 5,48). Fie ca preafericita Fecioară Maria, mama milostivirii, să ne dobândească harul de a celebra, a iubi și a trăi bogățiile milostivirii divine așa cum este exprimată în cultul public al Bisericii.

(După L'Osservatore romano, 31 mai 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat