|
Interviu cu fratele Alois Löser, priorul Comunității din Taizé Fratele Alois Löser, priorul Comunității din Taizé, s-a aflat la Iași miercuri, 28 mai 2008, pentru o priveghere de rugăciune. După această manifestare, pr. Iosif Dorcu, paroh la Iași - "Adormirea Maicii Domnului" și decan de Iași, a realizat un interviu cu fratele de la Taizé, pe care îl redăm în continuare. • Frate Alois, pentru început aș vrea să vă prezentați: cine sunteți, de unde veniți și care este misiunea dumneavoastră? Mă numesc Alois Löser, originar din Germania, născut la Stuttgart, și am venit la Taizé când aveam 16 ani, cu un grup din parohia mea. Am revenit de mai multe ori la Taizé pentru că m-am simțit atras de această viață monastică, de această comunitate. Am intrat în această comunitate în anul 1974. De atunci sunt membru al acestei comunități, iar fratele Roger mi-a încredințat misiunea de prior al acestei comunități, ceea ce sunt și acum. • În ce context istoric apare comunitatea de la Taizé? Era în anul 1940 când fratele Roger a venit la Taizé, a cumpărat o casă pentru a începe viața unei comunități. Războiul deja începuse, Franța era ocupată pe jumătate de Germania, iar localitatea Taizé nu era departe de frontieră. Atunci fratele Roger a spus: "Creștinii trebuie să înceapă să se reconcilieze, creștinii în Europa trebuie să se străduiască pentru pace". În acest context de război mondial a apărut comunitatea din Taizé, iar, după opinia fratelui Roger, creștinii trebuie să fie uniți pentru ca evanghelia pe care o propun să fie credibilă. • Cum este organizată comunitatea dumneavoastră? Există o regulă scrisă? Vă considerați călugări ca toți ceilalți? Da, noi suntem o comunitate monastică. Fratele Roger a scris o regulă care se bazează pe marile reguli ale tradiției monastice scrise de mari părinți ai Bisericii. Noi avem o profesiune pentru toată viața, facem voturi perpetue, după un noviciat, însă noi venim din diferite Biserici, ceea ce este specificul nostru. • Cum se face că voi aparțineți diferitor Biserici sau comunități ecleziale? Prin aceasta noi vrem să anticipăm unitatea între toți cei botezați. Chiar dacă rămânem în Biserici diferite, noi vrem să trăim unitatea pentru care s-a rugat Isus. E adevărat că atunci când fratele Roger venea dintr-o lume protestantă, trăind o viață monastică de acest gen, era ceva cu totul nou după reforma din secolul al XVI-lea. Așa ceva nu mai existase în lumea protestantă. Fratele Roger a vrut numaidecât o comunitate ecumenică. • Am observat că în fiecare an ai o întâlnire cu Sfântul Părinte. Frații necatolici se simt legați, în uniune cu Biserica Catolică? Pentru frații catolici era mai greu la început, dar totul a devenit posibil după Conciliul Vatican II. La început erau doar frați protestanți. Pe la anii 1960-1970, primii catolici au putut deveni membri ai comunității noastre. Atunci fratele Roger a spus: "Noi vrem să primim toți Euharistia catolică pentru a merge la aceeași masă euharistică și nu vrem să rămânem separați unii de alții". În anul 1972 am primit acordul episcopului catolic din acel timp ca toți frații să se poată împărtăși la Liturghia catolică. Pe de altă parte, Euharistia înseamnă comuniune, iar noi vrem să fim în comuniune cu episcopul Romei. • Cum vă faceți voi cunoscuți, sau cum se face cunoscută Comunitatea din Taizé și programul de acolo: voi, congregațiile religioase, simpatizanții? Sunt tinerii care vin acolo, se întorc acasă și își prezintă experiența, iar apoi își aduc alți prieteni la Taizé. De asemenea, noi călătorim foarte mult în lume pentru a vizita Bisericile. În Europa Centrală și de Est și chiar în România, deja prin anii 1970, adică destul de devreme, frații au fost în vizită (e adevărat în mod clandestin). În aceste vizite s-a luat legătura și cu bisericile ortodoxe din România. • Care este esența mesajului de la Taizé? Desigur, primul lucru este reconcilierea. Isus a spus: "Când mergi la altar să-ți duci darul tău și acolo îți vei aminti că fratele tău are ceva împotriva ta..., mergi mai întâi și împacă-te". Noi considerăm că împăcarea este o mare prioritate. Pot să vă spun că noi primim foarte mulți tineri, iar tinerii de azi au multe întrebări existențiale: care este sensul vieții mele? cum e posibil în lumea noastră modernă de azi să mai crezi în Dumnezeu? Așadar, încrederea în Dumnezeu, acesta este mesajul principal. Mai spunem că o încredere existențială este foarte posibilă în lumea noastră modernă. • Fiecare pelerinaj pe care îl faceți are ceva specific. Care ar fi specificul pelerinajul pe care îl realizați acum în România? Două lucruri sunt specifice aici la dumneavoastră. Mai întâi, sunt impresionant de mulți credincioși în ambele Biserici, Catolică și Ortodoxă, foarte adânc înrădăcinați în tradiție, ceea ce este o mare valoare. Însă, pentru tineri este pericolul schimbării și pierderii acestei valori datorită modernității care oferă tinerilor alte modele, alte valori. Apoi, viața materială schimbă mult în rău viața tinerilor. Tinerii trebuie să învețe, să muncească, să plece uneori la distanță, uneori poate trebuie să își întrețină familia... După aceea, mobilitatea și migrația au devenit foarte larg răspândite. De aceea, este mare pericol de a pierde această înrădăcinare și păstrare a tradiției profunde. Aici în România, putem spune că observăm și admirăm aceste tradiții ale credinței, atât în Biserica Catolică, cât și în Biserica Ortodoxă. Al doilea aspect specific este că, aici în România, creștinii catolici și ortodocși sunt foarte apropiați, chiar împreună își trăiesc viața lor de credință. Aici la Iași, văd că cele două catedrale, catolică și ortodoxă, sunt chiar vecine, foarte apropiate. Sunt multe legături frumoase și noi vrem să le încurajăm, pentru că observăm comorile prețioase pe care ambele Biserici le-au păstrat în decursul istoriei: o mare fidelitate față de sfinții părinți ai Bisericii. Trebuie să recunoaștem că în Europa, sfinții părinți au adus viața monastică. Sperăm că România este locul cel mai potrivit pentru schimbul de daruri dintre cele două tradiții și Biserici, latină și răsăriteană. • La sfârșit v-aș ruga să adresați un mesaj cititorilor noștri. Ca și creștini, noi trebuie să credem din ce în ce mai mult și mai profund că iubirea lui Dumnezeu este mereu cu noi, iar Fecioara Maria este un semn vizibil al iubirii lui Dumnezeu, iubire care nu ne va părăsi niciodată. E nevoie de mult curaj pentru a mărturisi în ziua de azi, unei societăți în permanentă schimbare, marea iubire a lui Dumnezeu. * * * Despre privegherea de rugăciune puteți citi știrea: Iași: Taizé - o redimensionare a propriei vieți lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |