|
Fericitul Ieremia prin viața sa a adus un elogiu iubirii Acest minunat frate a trăit la începuturile Ordinului Franciscan Capucin, factor cu siguranță determinant pentru el. Vreau să spun prin acest lucru că nu putea ca în sufletul unui om simplu, un fiu de țăran să se nu nască o disponibilitate și generozitate, față de cei în lipsuri de tot felul, virtuți pe care le-a primit de la călugării care încă trăiau entuziasmul inaugurări noului ordin. Virtutea prin care s-a remarcat foarte tare spiritualitatea și întreaga lui zidire duhovnicească a fost iubirea care este mărgăritarul prețios al întregii sale vieți religioase. Astfel a reuși prin iubire să mulțumească pe toți și în primul rând pe Dumnezeu, căci spunea el "când lucrurile se fac din iubire față de Domnul, totul merge bine". Și un alt aspect important pentru a fi mereu vesel și senin era acela, cum spunea el "de a accepta totul din iubire față de Domnul și nu-ți vei pierde seninătatea sufletească". Secretul unei vieții desăvârșite este acela de "a face tot ceea ce voiește iubirea". A iubit și s-a lăsat iubit, așa cum spune și părintele nostru Francisc, al cărui urmaș fidel și radical a fost și fratele nostru Ieremia: "iubirea nu este iubită". Inițiatorul iubirii este Dumnezeu, iubirea Dumnezeului unic este amintită în prima din cele zece cuvinte, iar omul este chemat la un răspuns tot de iubire. Pentru ca Dumnezeu să fie perceput ca iubire trebuie să avem credință în iubirea lui Dumnezeu, care este o chemare și totodată o responsabilitate și o obligație. Se poate păcătui în diferite feluri împotriva iubirii lui Dumnezeu: indiferența e nepăsătoare față de iubirea divină sau refuză să țină seama de ea; îi nesocotește inițiativa și îi neagă puterea. Nerecunoștința omite sau refuză să recunoască iubirea divină și să-i răspundă cu iubire. Lâncezeala este o ezitare sau o neglijență de a răspunde iubirii divine; ea poate implica refuzul de a se lăsa purtat de dinamismul iubirii. Lenea spirituală merge până la a refuza bucuria care vine de la Dumnezeu și a avea repulsie pentru binele divin. Ura față de Dumnezeu vine din orgoliu. Ea se opune iubirii lui Dumnezeu. Astăzi acest termen este puțin degradat și deteriorat din cauza folosirii în diferite acțiuni improprii. Iubirea fericitului Ieremia față de Dumnezeu, de oameni și de bolnavi, a fost pentru el așa cum spune Ioan Gură de Aur în definirea iubirii: "bucuria de a face altora bucurie". Și tot acest mare sfânt spune că "iubirea este izvorul binelui". El slujea cu mare iubire și devotament pe cei bolnavi pentru că el nu slujea oamenilor, ci lui Dumnezeu. Oamenii ca el, s-au deosebit prin vitejia unei vieți trăite la maxim la nivel spiritual, au fost mereu mari curajoși care au pariat pe iubirea lui Dumnezeu, căci bine spune Alfred Tennyson "e mai bine să iubești, decât să nu fi iubit deloc". Dacă avem și noi un "sfânt" acest lucru este un dar de iubire din partea lui Dumnezeu și o muncă imensă din partea fratelui Ieremia de a fi după asemănarea lui Dumnezeu , căci "iubirea este aripa dăruită de Dumnezeu sufletului, pentru ca să urce până la el". (Michelangelo) O iubire trăită și hrănită din iubire, este minunea și minimul ce putem să-l facem și noi în fiecare zi, nouă și celor din jurul nostru, o iubire dezinteresată. Unii se întreabă ce este iubirea și își consacră toată viața cercetării și căutării iubirii, dar pentru că nu caută unde trebuie și cum trebuie mulți nu au făcut cunoștință cu adevărata iubire care este în Dumnezeu și Dumnezeu. La fel se întreba și Lev Tolstoi în Război și pace: "Iubirea? Ce-i iubirea? Se gândea el. Iubirea stă în calea morții. Iubirea este viața. Tot, tot ce înțeleg, înțeleg numai pentru că iubesc. Tot ce există, există pentru că iubesc. Totul e legat numai de iubire. Iubirea este Dumnezeu și când mori, înseamnă că tu, o părticică din iubire, te întorci la izvorul veșnic al tuturor lucrurilor". Fericitul Ieremia nu a făcut tratate despre iubire, el a fost omul trăirii interioare, al punerii în practică, al exemplului și mărturiei vii, prin viața sa proprie. A fost un veșnic îndrăgostit de Măicuța Sfântă, care era pentru el alinare și mângâiere sufletului în momentele grele. Căci spune el "e frumos s-o lăudăm pe sfânta Fecioară, să ne rugăm ei, să-i imploră ajutorul, mai ales când suntem la strâmtorare". Și pentru a putea spune că o iubim pe mama noastră cerească, fericitul Ieremia ne îndeamnă următoarele: "Trebuie să-i imităm virtuțile și să ne străduim cu orice preț să devenim asemenea ei. Dacă o iubim cu adevărat pe sfânta Fecioară, ceea ce pare greu devine ușor prin iubirea față de aceea care, din bunătate față de noi, ne oferă onoarea și harul de a fi asemenea nouă". Iubirea divină caută inimi disponibile și generoase unde să sălășluiască, dar nu cu chirie sau cu taxă, ci să devină posesorul sufletului locuit. Urmând exemplul fericitului Ieremia, să ne deschidem larg inima și mintea spre a gusta și noi în această lume farmecul, frumusețea și fericirea de a trăi în iubire. Iubirea să ne inunde viața și sufletul mereu! Fr. Eugen Murariu lecturi: 27.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |