Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Predica din solemnitatea Înălțării Domnului

Predica rostită de părintele Lucian Păuleț în solemnitatea Înălțării Domnului, la 1 mai 2008, la Liturghia solemnă prilejuită de împlinirea a 18 ani de episcopat ai Preasfințitului Petru Gherghel.

Pastorul Billy Graham, care avea cuvinte admirabile și surprinzătoare față de Sfântul Părinte papa Ioan Paul II, numindu-l "autoritatea morală numărul unu a secolului nostru", relatează un fapt care i s-a întâmplat în tinerețe. Povestește el cu a ajuns într-un mic oraș ca să țină o predică. Dorind să trimită o scrisoare, a întrebat pe un băiețel unde era poșta. Copilul i-a explicat, pastorul i-a mulțumit și i-a zis: "Dacă vii deseară la biserica, am să-ți spun unde este cerul și cum poți ajunge acolo." Băiatul i-a răspuns: "Nu te cred. Tu nu știi nici măcar unde este poșta și vrei să-mi spui unde este cerul?" Totuși Biserica știe unde este cerul și cum se poate ajunge acolo.

Biserica Romano-Catolică celebrează astăzi sărbătoarea Înălțării Domnului, și este normal să medităm, în lumina Sfintei Scripturi și a credinței, asupra unor întrebări: ce s-a întâmplat la Înălțare și de ce e importantă aceasta pentru noi?

Înălțarea este parte a misterului pascal, este strâns legată de înviere. Învierea ne spune că Isus, care a murit răstignit, este viu, trăiește acum. Înălțarea ne spune că Isus ca om a intrat pe deplin în gloria Tatălui său și că, la sfârșitul timpurilor, vom participa și noi la aceeași glorie.

Ceea ce s-a întâmplat la Înălțare este că ucenicii nu l-au mai putut vedea. Când era pe pământ, în timpul ministerului său public, înainte de Înălțare și Înviere, Isus predica față în față. Oamenii îl puteau vedea, îi puteau auzi vocea, îl puteau atinge, percepe cu simțurile lor. Apostolii au avut această chemare specială de a fi martori ai tuturor faptelor și învățăturilor lui Isus.

Această prezență fizică a lui Isus este înlocuită după Înălțare cu o prezență și mai puternică, iar aceasta este un motiv de bucurie pentru noi. Vechea prezență într-un corp uman, într-un mic colț al lumii (Nazaret, Cafarnaum sau chiar Ierusalim), care atingea doar un mic număr de oameni, într-un interval de timp scurt, raportat la durata istoriei, face loc unei noi prezențe care poate ajunge la toți oamenii, fie ei bogați sau săraci, învățați sau ignoranți, sfinți sau păcătoși, vedete de la Hollywood sau plugari ori păstori uitați de oameni, dar știuți de Dumnezeu. Noua prezență a lui Isus atinge toți oamenii, toate locurile și timpurile, de la Înălțare până la sfârșitul lumii. Isus este prezent cu noi: e un motiv de mare bucurie.

Și iată cum un alt paradox al credinței noastre, dar nu o absurditate, strălucește pentru noi. Isus a plecat de la noi și totuși este în mijlocul nostru, Isus e transcendent și imanent, depășește toate dar este peste tot. Așadar Cristos e prezent prin Duhul Sfânt și roadele acestuia (căci Rusaliile sunt ultimul act al misterului pascal): Cristos e prezent oriunde găsim iubirea, bucuria, pacea, (îndelunga) răbdare, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, cumpătarea (Gal 5,22). Isus e prezent oriunde întâlnim adevărul, dreptatea, libertatea, frumusețea și, mai ales, caritatea și compasiunea.

Un preot povestește ce s-a întâmplat într-o duminică pe când celebra sfânta Liturghie. A intrat în biserică un tânăr desculț, cu hainele prea mari pentru el și pătate cu mâncare. Și-a căutat un loc să se așeze, dar nu a găsit, iar credincioșii nu s-au îngrămădit puțin pentru a-i face loc. Tânărul, mergând până în față în căutarea unui loc, a ajuns în fața pupitrului de la care preotul proclama Evanghelia și s-a așezat pe podea. Abia atunci s-a îndreptat spre el șeful comitetului bisericii. Era un om în vârstă care mergea cu un aer de demnitate, eleganță și de autoritate. Credincioșii se gândeau: nimeni nu-l poate acuza pe acest bătrân, care e un model de corectitudine, că îl va da afară pe tânărul ireverențios. Preotul tocmai terminase de citit Evanghelia. S-a făcut liniște. Se auzea doar zgomotul făcut de bastonul bătrânului. Și când acesta a ajuns la tânăr, s-a întâmplat un lucru extraordinar. Acel bătrân atât de demn a pus bastonul pe podea și apoi, cu greutate, s-a așezat lângă tânăr, pentru ca acesta să nu mai fie singur acolo pe toată durata sfintei Liturghii. Preotul și-a început predica astfel: "Ceea ce vă voi spune veți uita, dar ceea ce tocmai ați văzut sper să nu uitați niciodată și să faceți la fel!" Într-adevăr, unde este dragoste și compasiune, acolo este prezent Cristos. În timp ce Albert Camus spunea ca iadul este celălalt, cel de lângă noi, noi creștinii susținem cu toată puterea credinței noastre că cel de lângă noi este un alt Cristos. Dar și noi suntem pentru aproapele mâinile și picioarele lui Cristos.

Întâmplarea cu tânărul ne arată un alt adevăr al credinței noastre: Cristos este prezent în chip special în comunitatea celor care cred, în Biserica sa. Cristos a lucrat în și prin apostoli (aminteam la început de misiunea lor specială de a fi martori) și lucrează azi prin urmașii acestora, episcopii. Despre acest adevăr ne învață cei mai antici părinți ai Bisericii, părinții apostolici. Clement Romanul (al IV-lea papă) și Ignațiu din Antiohia, la sfârșitul secolului I, pe când sfântul Ioan apostolul probabil mai trăia încă, spuneau: "Unde este episcopul acolo este Biserica și Cristos." Iar părinții africani Ciprian și Tertulian afirmau: "Nu-l poți avea pe Dumnezeu ca Tată, dacă nu ai Biserica drept mamă." Pentru acești învățători și educatori ai credinței noastre, criteriul după care deosebeau Biserica adevărată, Biserica lui Cristos de eretici era comuniunea cu episcopul, deoarece episcopul era garantul că învățătura primită de la apostoli era nealterată, curată, ferită de orice erezie. În arca Bisericii apostolice, cu un episcop în frunte, avem garanția adevărului și a mântuirii, evident dacă și noi corespundem Evangheliei prin eforturile personale.

O Biserică locală este pe deplin Biserică atunci când are în frunte un episcop, un urmaș al apostolilor, înzestrat de Duhul Sfânt prin consacrarea episcopală cu "carisma sigură a adevărului", cum spunea sfântul Irineu. Fiii întunericului, care sunt și ei extrem de înțelepți, știu acest lucru. De aceea, după 1949, la noi în țară au bătut literal păstorii pentru a risipi turma; de aceea, nu permiteau consacrarea de episcopi pentru a lăsa Biserica, într-un anume sens, orfană. Un scriitor de literatură religioasă, Scott Hahn, tată a șase copii, fost pastor evanghelic devenit catolic, scria: "Dau familiei mele ceea ce păstorul dă turmei sale, credincioșilor săi. Păstorul ne dă o casă în Biserică, hrană sufletească în Euharistie, un nume la botez. Ne iartă păcatele la spovadă. Ne învață, ne conduce, ne disciplinează. În familie, tatăl este înaintea lui Dumnezeu un adevărat păstor". Dar și reciproca este valabilă. În Biserică, păstorul este înaintea lui Dumnezeu ca un tată. Iată de ce pentru Biserica noastră de Iași azi este sărbătoare și bucurie. Pentru că de 18 ani suntem pe deplin Biserică și nu suntem orfani.

Închei cu cuvintele sfântului Augustin, preluate și de Conciliul Vatican II (Lumen gentium 32): "Dacă ceea ce sunt pentru voi mă sperie, ceea ce sunt împreună cu voi mă mângâie. Căci pentru voi sunt episcop, iar împreună cu voi sunt creștin. Primul este numele unei slujiri, al doilea este numele unui har."

Preasfințite Petru,

Ecleziologii, teologii care vorbesc despre Biserică, ne învață că nu există trup fără cap, Biserică fără episcop, turmă fără păstor. Dar și reversul este adevărat: nu există cap fără trup, episcop fără Biserică, păstor fără turmă. Cred că sunt în asentimentul preoților din altar, al credincioșilor din biserică și al tuturor din întreaga dieceză: suntem și vrem să fim turma credincioasă, fidelă păstorului ei, bucuria și, cum spunea sfântul Augustin, mângâierea episcopului, și - de ce nu? - coroana sa și a operei sale.

Pr. Lucian Păuleț


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat