|
Icoana a fost adusă la Iași de la Universitatea "Sapientiae" din Miercurea Ciuc vineri, 25 aprilie 2008, de către doi studenți, împreună cu pr. Iosif Iacob, profesor la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din cadrul Universității "Al.I. Cuza" din Iași. A fost primită la ora 21.30 în catedrala romano-catolică "Adormirea Maicii Domnului" din Iași de PS Petru Gherghel, împreună cu ceilalți preoți prezenți. Icoana va sta în Iași câteva zile, iar pe 4 mai va fi prezentă la Bacău cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului. În pelerinajul ei din țară mai este așteptată în orașele: Miercurea Ciuc, Târgu Mureș, Alba-Iulia, Timișoara. La Iași va mai ajunge la sfârșitul lunii octombrie anul acesta, cu ocazia deschiderii Anului Universitar 2008-2009. În septembrie 2000, papa Ioan Paul al II-lea i-a încredințat artistului iezuit sloven Marko Ivan Rupnik realizarea unei icoane-mozaic Sedes Sapientiae. Este darul pe care l-a făcut Sfântul Părinte la sfârșitul Anului Jubiliar universităților catolice, icoană care a și devenit protectoarea și simbolul acestor instituții de învățământ superior. Ea a fost purtată în pelerinaj prin multe țări ale lumii, fiind găzduită de către centre universitare de renume. În decembrie 2007, cu ocazia tradiționalei întâlniri de Advent a studenților cu papa Benedict al XVI-lea, delegația română a primit din partea celei albaneze icoana Sedes Sapientiae, care va rămâne timp de un an și va peregrina prin centrele universitare din țara noastră. Începând cu anul 2000 icoana a fost în: Grecia și Federatia Rusă (2001), Spania și Ucraina (2002), Peru, Cile, Ecuador și Slovacia (2003), Italia, Irlanda și Marea Britanie (2004), Polonia și Bulgaria (2005), Albania (2006), România (2007). * * * 1. Scurt istoric Maica Domnului cu pruncul este una dintre cele mai importante icoane creștine care o reprezintă pe Maica Domnului (Maria, mama lui Isus) și pe Fiul său. După rezistența și controversa cu care s-a confruntat, la început, formula de Theotokos (Născătoare de Dumnezeu) a fost adoptată oficial de către Biserica creștină la Conciliul de la Efes, în anul 431 d.C. Cea mai timpurie reprezentare a Maicii Domnului cu pruncul ar putea fi considerată pictura murală din Catacomba Priscilei, de la Roma, în care sfânta Fecioară Maria apare șezând, alăptându-și pruncul, și care își întoarce capul (parcă) pentru a se uita la spectator. Cele mai timpurii reprezentări, în adevăratul sens al cuvântului, ale Maicii Domnului cu pruncul s-au dezvoltat în Imperiul Roman de Răsărit. Aici, în ciuda curentului iconoclast, care respingea reprezentările materiale, catalogându-le drept idoli, respectul pentru imaginile venerate era exprimat într-o gamă restrânsă de ipostaze, după un tipic riguros stabilit - imagini repetitive (în sensul conținutului, dar și al expresiei), numite icoane (după gr. ikon = imagine). Icoanele răsăritene o înfățișează pe Maica Domnului așezată pe tron (regal) și purtând chiar tiara bizantină, încrustată cu perle și pandante, ținându-l în poală pe pruncul Cristos. În Occident, modelele hieratice bizantine au fost urmate îndeaproape în prima parte a evului mediu, dar, odată cu creșterea importanței cultului marian în secolele XII-XIII, s-a dezvoltat o tipologie iconografică de o mare varietate pentru a satisface multitudinea și diversitatea formelor de pietate intensă apărute în această epocă. În stilurile gotic și renascentist, Fecioara Maria apare ținându-l pe pruncul Isus în poală sau în brațe. În reprezentările timpurii, Fecioara este așezată pe un tron, iar pruncul apare în ipostaza deplinei conștiințe de sine, cu mâna ridicată spre a binecuvânta. În tradiția catolică, epitetul de Scaun sau de Tron al Înțelepciunii (traducere a sintagmei latine aflate încă în uz: Sedes Sapientiae) este același cu unul dintre titlurile devoționale ale Maicii Domnului. Titulatura provine din sec. XI-XII și i se datorează lui Petru Damian, sfânt și doctor al Bisericii, și lui Guibert de Nogent, istoric și teolog aparținând ordinului benedictin. Expresia, în înțelesul atribuit de scrierile celor doi autori amintiți, este pusă în legătură cu pasajele vetero-testamentare referitoare la tronul lui Solomon (1Rg 10,18-20 și 2Cr 9,17-19) și folosită ca atribut al Maicii Domnului, în calitatea ei de "Vas al întrupării Fiului ei cel sfânt". Ipostaza sfintei Maria, Sedes Sapientiae, este o variantă a celei bizantine numite Odighitria. Este reprezentată într-o multitudine de forme sculpturale și picturale în Occident, în special în secolul al XIII-lea. În aceste reprezentări apar, invariabil, anumite elemente structurale, cum sunt brațele și picioarele tronului. Din rațiuni ce țin de domeniul hieraticului, picioarele Fecioarei se sprijină pe un suport în partea de jos a imaginii. În sculpturile gotice de mai târziu, sunt mai explicit identificabile atributele specifice tronului lui Solomon (doi lei mari așezați, de-o parte și de alta, la baza tronului și doisprezece lei mici așezați câte doi, de-o parte și de alta, pe fiecare dintre cele șase trepte de dinaintea tronului). În septembrie 2000, papa Ioan Paul al II-lea i-a încredințat artistului iezuit sloven Marko Ivan Rupnik realizarea unei icoane-mozaic Sedes Sapientiae. Este darul pe care l-a făcut Sfântul Părinte la sfârșitul Anului Jubiliar universităților catolice, icoană care a și devenit protectoarea și simbolul acestor instituții de învățământ superior. Ea a fost purtată în pelerinaj prin multe țări ale lumii, fiind găzduită de centre universitare de renume. În decembrie 2007, cu ocazia tradiționalei întâlniri de Advent a studenților cu papa Benedict al XVI-lea, delegația română a primit din partea celei albaneze icoana Sedes Sapientiae, care va rămâne timp de un an și va peregrina prin centrele universitare din țara noastră. 2. Descriere tehnică a icoanei Sedes Sapientiae: Obiectul: Mozaicul Maicii Domnului, Sedes Sapientiae, obiect de cult creștin. Culorile: marmură galbenă de Siena, roșu francez, alb cristalin de Carrara, smalțuri și aur pe sticlă: scrisul de culoare morgans și acrilic cu lac opac. Autorul: Imaginea a fost realizată de părintele Marko Ivan Rupnik în atelierul artelor spirituale al centrului Aletti. Chipul Mariei, mama lui Dumnezeu surprinde în unele imagini chipul Mariei de la Coborârea Duhului Sfânt. Icoana reprezintă efortul și dorința întregului magisteriu al papei Ioan Paul al II-lea de a crea o întâlnire între Orient și Occident, cu privirea mereu pregătită de a culege întrebările lumii contemporane. 3. Descriere artistică: Opera de față, Maica lui Dumnezeu, Sedes Sapientiae (Scaunul Înțelepciunii) face parte din acel filon artistic care atinge tradiția, mai ales cea a primului mileniu, dar folosește ca și limbaj artistic contribuțiile avangardismului istoric al secolului al XX-lea. În această lucrare de artă vedem cum mozaicul este elaborat într-un mod actual, grație descoperirilor artiștilor asupra materialelor și culorilor. Mozaicul, aici nu este folosit ca o simulare a picturii, ochiul privitorului nu se găsește în dificultatea de a distinge dacă este vorba de o pictură în ulei pe o pânză sau de piatră și smalț. Smalțul și marmura sunt folosite în așa manieră încât să apară natura lor adevărată, adică material dur și rigid. Chipul Mariei și al lui Cristos au un colorit dens, viu dar nu violent. În felul acesta cele două chipuri atrag atenția spectatorului cu o expresie personală atentă și îngrijită. Important de subliniat este faptul că și culoarea este folosită în maniera de a face să reflecte o lumină din interiorul imaginii. Fundalul pe care îl vedem în mod particular luminos și mișcător arată cum toate pietrele alunecă, aleargă și curg către persoana umană, către Maica lui Dumnezeu, iar pe mantia sa toate particulele de smalț se îndreaptă către chipul lui Cristos, cuvântul cel veșnic. Ca și în școlile antice ale icoanelor unde figurile umane se pictau cu pământ, aici regăsim același principiu. Toată creația tinde către persoana umană și persoana umană este orientată către Cristos, tinde către Cristos. Aici avem o sinteză densă: de la crearea lumii până la crearea omului, de la crearea omului până la Cristos. 4. Semnificația teologico-spirituală: O îndepărtată inspirație a acestei icoane trebuie căutată la Filon din Alexandria și în influența sa asupra gândirii sfinților părinți. Marele filosof evreu și-a dat seama că pe deoparte căutarea înțelepciunii este idealul comun al tuturor popoarelor, iar pe de altă parte că adevărată înțelepciune este darul special al lui Dumnezeu oferit fiilor lui Abraham. Concilierea între aceste două surse ar fi posibilă? Filon considera de a fi găsit soluția în însuși faptul ca Înțelepciunea vine din cer și prin urmare și din tradiția poporului lui Dumnezeu. Aceasta reflecție poate avea o rezonanța iconografica. Sprijinul tronului, pe care stă așezat Cristos Înțelepciunea, ia forma unei lire muzicale. Extensia mariologică a motivului este spontană. Dat fiind că vine de la Dumnezeu și de la oameni, tronul mort din primele imagini ale lui Pantocrator este înlocuit de tronul viu care sunt genunchii lui Theotokos. Rămâne însă precedentul motiv al scaunului în formă de liră. În prezenta imagine ea este înlocuită de o harpă cu numeroase corzi, toate destinate unui cânt armonios. Găsim în această icoană și unele aspecte pline de simbolism ale artei creștine din primul mileniu. Maica lui Dumnezeu este îmbrăcată în albastru (se poate observa acest lucru în jurul chipului) ceea ce semnifică umanitatea sa, însă este acoperită de mantaua roșie, care este culoarea divinității, deoarece este ființă umană divinizată. Cristos este îmbrăcat în roșu ca și persoană divină, și în mod normal avea să fie reacoperit de mantia albastră, culoarea umanității, adică Dumnezeu care s-a făcut om. Însă în imaginea Sedes Sapientiae, Cristos într-un mod destul de comun este îmbrăcat în galben-aurit care simbolizează sfințenia, perfecțiunea lui Dumnezeu Tatăl, pentru că el ca și Înțelepciune întruchipează în totalitate întreaga perfecțiune. În mâna stângă ține cuvântul veșnic al lui Dumnezeu. Importantă este și unitatea dintre cuvânt și chip. Cuvântul este o persoană, este Fiul lui Dumnezeu și are un chip. Nu există nici un fel de înțelepciune enigmatică sau obscură. Este Înțelepciunea lui Dumnezeu care este o persoană vie ce se apropie de om printr-un chip uman. De aceea mama lui, preasfânta Fecioară Maria, este un tron viu și personal pe care se putea așeza cuvântul lui Dumnezeu. Cu mâna dreaptă ne binecuvântează cu toată binecuvântarea spirituală. Degetele sunt așezate în semnul clasic al profesiunii dogmelor principale: unitatea celor trei persoane divine care ni se revelează prin Fiul și cele două naturi ale lui Isus Cristos: cea divină și cea umană. Cele trei stele aurite care o împodobesc pe Maria indică integritatea fecioriei mamei, înainte, în timpul și după naștere. Chipul Mariei are o atitudine contemplativă, capabil să instaureze un raport între ea și credinciosul care se roagă. În ceea ce privește pe Fiul, aici este un copil, dar chipul este deja format astfel încât să exprime înțelepciunea care nu este supusă timpului, ci este o înțelepciune veșnică. Este o vorba de o înțelepciune vie pentru viață. Sedes Sapientiae, ora pro nobis! Raluca-Gabriela Sandu
lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |