Predica papei "in coena Domini"
Iubiți frați și surori,
Sfântul Ioan începe relatarea sa despre faptul că Isus a spălat picioarele discipolilor săi cu un limbaj deosebit de solemn, aproape liturgic. "Înainte de sărbătoarea Paștelui, știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (13,1). A sosit "ceasul" lui Isus, spre care activitatea lui era îndreptată încă de la început. Ceea ce constituie conținutul acestui ceas, Ioan îl descrie cu două cuvinte: trecere (metabainein, metabasis) și agape - iubire. Cele două cuvinte se explică reciproc; ambele descriu împreună Paștele lui Isus: crucea și învierea, răstignirea ca înălțare, ca "trecere" la gloria lui Dumnezeu, ca o "trecere" din lume la Tatăl. Nu este ca și cum Isus, după o scurtă vizită în lume, acum pur și simplu ar pleca și s-ar întoarce la Tatăl. Trecerea este o transformare. El poartă cu sine trupul său, ființa sa ca om. Pe cruce, în dăruirea de sine, el este amestecat și transformat într-un mod nou de a fi, în acel ceas este mereu cu Tatăl și în același timp cu oamenii. Transformă crucea, actul uciderii, într-un act de dăruire, de iubire până la sfârșit. Cu această expresie "până la sfârșit" Ioan face trimitere cu anticipație la ultimul cuvânt al lui Isus pe cruce: totul este dus la capăt, "s-a împlinit" (19,30). Prin iubirea sa crucea devine metabasis, transformare a faptului de a fi om în faptul de a fi părtaș de gloria lui Dumnezeu. În această transformare el ne implică pe noi toți, trăgându-ne în forța transformatoare a iubirii sale până acolo încât, în faptul de a fi cu el, viața noastră devine "trecere", transformare. Astfel primim răscumpărarea - faptul de a fi părtași de iubire veșnică, o condiție spre care tindem cu întreaga noastră existență.
Acest proces esențial al ceasului lui Isus este reprezentat în spălarea picioarelor într-un fel de act simbolic profetic. În ea Isus evidențiază cu un gest concret tocmai ceea ce marele imn cristologic din Scrisoarea către Filipeni descrie ca și conținut al misterului lui Cristos. Isus își lasă haina gloriei sale, se încinge cu "ștergarul" omenirii și devine sclav. Spală picioarele murdare ale discipolilor și astfel îi face capabili să poată merge la ospățul divin la care el îi invită. În locul purificărilor culturale și externe, care purifică omul în mod ritual, lăsându-l totuși așa cum este, vine baia cea nouă: El ne face curați prin cuvântul său și pentru iubirea sa, prin dăruirea de el însuși. "Voi sunteți deja curați prin cuvântul pe care vi l-am vestit", va spune discipolilor în cuvântarea despre viță (In 15,3). Mereu din nou ne spală cu cuvântul său. Da, dacă primim cuvintele lui Isus în atitudine de meditație, de rugăciune și de credință, ele dezvoltă în noi forța lor purificatoare. Zi după zi suntem acoperiți de murdărie multiformă, de cuvinte goale, de prejudecăți, de înțelepciune redusă și alterată; o multiplă semifalsitate sau falsitate deschisă se infiltrează încontinuu în interiorul nostru. Toate acestea întunecă și contaminează sufletul nostru, ne amenință cu incapacitatea pentru adevăr și pentru bine. Dacă primim cuvintele lui Isus cu inima atentă, ele se revelează adevărate spălări, purificări ale sufletului, ale omului interior. La aceasta ne invită Evanghelia spălării picioarelor: să ne lăsăm mereu din nou spălați de această apă curată, să ne lăsăm făcuți capabili de împărtășanie de ospăț cu Dumnezeu și cu frații. Însă din coasta lui Isus, după lovitura de suliță a soldatului, a ieșit nu numai apă, ci și sânge (In 19,34; cf. In 5,6.8). Isus nu numai a vorbit, nu ne-a lăsat numai cuvinte. El se dăruiește pe sine însuși. Ne spală cu puterea sacră a sângelui său, adică prin dăruirea sa "până la sfârșit", până la Cruce. Cuvântul său este mai mult decât o simplă vorbire; este carne și sânge "pentru viața lumii" (In 6,51). În sfintele sacramente, Domnul îngenunchează din nou în fața noastră și ne purifică. Să-l rugăm, pentru ca din baia sacră a iubirii sale să fim mai profund pătrunși și astfel să fim cu adevărat purificați!
Dacă ascultăm evanghelia cu atenție, putem observa în evenimentul spălării picioarelor două aspecte diferite. Spălarea pe care Isus o dăruiește discipolilor săi este înainte de toate pur și simplu acțiunea sa - darul purității, al "capacității pentru Dumnezeu" oferit lor. Însă darul devine apoi un model, misiunea de a face același lucru unii pentru alții. Sfinții Părinți au calificat aceste două aspecte ale spălării picioarelor cu cuvintele sacramentum și exemplum. Sacramentum înseamnă în acest context nu unul din cele șapte sacramente, ci misterul lui Cristos în ansamblul său, de la întrupare până la cruce și la înviere: acest ansamblu devine forța vindecătoare și sfințitoare, forța transformatoare pentru oameni, devine metabasis a noastră, transformarea noastră într-o nouă formă de a fi, în deschiderea pentru Dumnezeu și în comuniune cu el. dar această nouă ființă pe care el, fără meritul nostru, pur și simplu ne-o dăruiește trebuie să se transforme apoi în noi în dinamica unei vieți noi. Ansamblul de dar și exemplu, pe care-l găsim în pericopa spălării picioarelor, este caracteristic pentru natura creștinismului în general. Creștinismul, în raport cu moralismul, este mai mult și un lucru diferit. La început nu sunt faptele noastre, capacitatea noastră morală. Creștinismul este înainte de toate dar: Dumnezeu ni se dăruiește - nu dă ceva, ci pe sine însuși. Și asta se întâmplă nu numai la începutul, în momentul convertirii noastre. El rămâne încontinuu cel care dăruiește. Mereu din nou ne oferă darurile sale. Mereu ne precede. Pentru aceasta actul central al faptului de a fi creștini este Euharistia: recunoștința pentru că am fost gratificați, bucuria pentru viața nouă pe care el ne-o dă.
Cu aceasta, totuși, nu rămânem destinatari pasivi ai bunătății divine. Dumnezeu ne gratifică ca partner personali și vii. Iubirea dăruită este dinamica faptului de "a iubi împreună", vrea să fie în noi viață nouă pornind de la Dumnezeu. Astfel înțelegem cuvântul pe care Isus, la sfârșitul relatării spălării picioarelor, îl spune discipolilor și nouă tuturor: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul" (In 13,34). "Porunca nouă" nu constă într-o normă nouă și dificilă, care până atunci nu exista. Porunca nouă constă în a iubi împreună cu Acela care ne-a iubit cel dintâi. Așa trebuie să înțelegem și Predica de pe munte. Ea nu înseamnă că Isus a dat atunci precepte noi, care reprezentau exigențe ale unui umanism mai sublim decât cel precedent. Predica de pe munte este un drum de antrenare în întruchiparea cu sentimentele lui Cristos (cf. Fil 2,5), un drum de purificare interioară care ne conduce la o trăire împreună cu el. Lucrul nou este darul care ne introduce în mentalitatea lui Cristos. Dacă luăm în considerare asta, percepem cât de des cu viața noastră suntem departe de această noutate a Noului Testament; cât de puțin dăm omenirii exemplul iubirii în comuniune cu iubirea lui. Astfel rămânem datornici de dovada de credibilitate a adevărului creștin, care se demonstrează în iubire. Tocmai pentru aceasta vrem cu atât mai mult să-l rugăm pe Domnul să ne facă, prin purificarea lui, maturi pentru porunca nouă.
În Evanghelia spălării picioarelor colocviul lui Isus cu Petru prezintă încă un alt amănunt al practicii de viață creștină, spre care vrem până la urmă să ne îndreptăm atenția. Într-un prim moment, Petru nu a voit să-l lase pe Domnul să-i spele picioarele: această răsturnare a ordinii, adică învățătorul - Isus - să spele picioarele, stăpânul să asume slujirea sclavului, contrasta total cu teama sa reverențioasă spre Isus, cu conceptul raportului dintre învățător și discipol pe care-l avea. "Nu-mi vei spăla niciodată picioarele", îi spune lui Isus cu pasionalitatea lui obișnuită (In 13,8). Este aceeași mentalitate care, după mărturisirea de credință în Isus, Fiul lui Dumnezeu, la Cezareea lui Filip, l-a făcut să i se opună, când a prezis respingerea și crucea: "Asta nu ți se va întâmpla niciodată!", a declarat Petru în mod categoric (Mt 16,22). Conceptul său de Mesia comporta o imagine de maiestate, de măreție divină. Trebuia să învețe mereu din nou că măreția lui Dumnezeu este diferită de ideea noastră de măreție; că ea constă tocmai în a coborî, în umilința slujirii, în radicalitatea iubirii până la totala auto-despuiere. Și noi trebuie să învățăm asta mereu din nou, pentru că în mod sistematic dorim un Dumnezeu al succesului și nu al Pătimirii; pentru că nu suntem în stare să ne dăm seama că păstorul vine ca miel care se dăruiește și astfel ne conduce la pășunea justă.
Atunci când Domnul îi spune lui Petru că fără spălarea picioarelor el nu ar fi putut să aibă parte cu el, Petru imediat cere cu zel ca să-i spele și capul și mâinile. După aceasta urmează cuvântul misterios al lui Isus: "Cine a făcut baie nu trebuie să-și spele decât picioarele" (In 13,10). Isus face aluzie la o baie pe care discipolii, conform prescripțiilor rituale, o făcuseră deja; prin participare la ospăț era necesară acum numai spălarea picioarelor. Dar cu siguranță se ascunde în asta o semnificație mai profundă. La ce se face aluzie? Nu știm cu certitudine. În orice caz să ținem cont de faptul că spălarea picioarelor, conform sensului întregului capitol, nu indică un singur sacrament specific, ci sacramentum Christi în ansamblul său - slujirea sa de mântuire, coborârea lui până la cruce, iubirea lui până la sfârșit, care ne purifică și ne face capabili de Dumnezeu. Totuși, aici, cu distincția dintre baie și spălarea picioarelor mai devine perceptibilă o aluzie la viața în comunitatea discipolilor, la viața în comunitatea Bisericii - o aluzie pe care Ioan probabil că vrea în mod conștient s-o transmită comunității din timpul său. Așadar pare clar că baia care ne purifică în mod definitiv și nu trebuie să fie repetată este Botezul - faptul de a fi cufundați în moartea și învierea lui Cristos, un fapt care schimbă viața noastră în mod profund, dându-ne o nouă identitate care rămâne, dacă nu o aruncăm așa cum a făcut Iuda. Dar și în rămânerea acestei noi identități, pentru comuniunea de ospăț cu Isus avem nevoie de "spălarea picioarelor". Despre ce este vorba? Mi se pare că Prima Scrisoare a sfântului Ioan ne dă cheia pentru a înțelege. Acolo se citește: "Dacă spunem că nu avem păcat, ne înșelăm pe noi înșine, iar adevărul nu este în noi. Dacă ne mărturisim păcatele, el este fidel și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curețe de orice nedreptate" (1,8 și urm.). Avem nevoie de "spălarea picioarelor", de spălarea păcatelor de fiecare zi și pentru aceasta avem nevoie de mărturisirea păcatelor. Cum s-a desfășurat asta în mod precis în comunitățile lui Ioan, nu știm. Însă direcția indicată de cuvântul lui Isus adresat lui Petru este clar: pentru a fi capabili să participăm la comunitatea de ospăț cu Isus Cristos trebuie să fim sinceri. Trebuie să recunoaștem că și în identitatea noastră nouă de botezați păcătuim. Avem nevoie de spovadă așa cum ea a luat formă în Sacramentul reconcilierii. În el Domnul ne spală mereu din nou picioarele murdare și noi putem sta la masă cu el.
Însă astfel asumă o nouă semnificație și cuvântul cu care Domnul lărgește sacramentum făcând din el exemplum, un dar, o slujire pentru frate: "Așadar, dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora" (In 13,14). Trebuie să ne spălăm picioarele unii altora în slujirea zilnică reciprocă a iubirii. Dar trebuie să ne spălăm picioarele și în sensul că mereu din nou să ne iertăm unii pe alții. Datoria pe care Domnul ne-a iertat-o este mereu infinit mai mare decât toate datoriile pe care alții pot să le aibă față de noi (cf. Mt 18,21-35). La aceasta ne îndeamnă Joia Sfântă: să nu lăsăm ca resentimentul față de alții să devină în profunzime o înveninare a sufletului. Ne îndeamnă să purificăm încontinuu memoria noastră, iertându-ne reciproc din inimă, spălând picioarele unii altora, pentru a putea merge astfel la ospățul lui Dumnezeu.
Joia Sfântă este o zi de recunoștință și de bucurie pentru marele dar al iubirii până la sfârșit, pe care ni l-a făcut Domnul. Vrem să-l rugăm pe Domnul la această oră, pentru ca recunoștința și bucuria să devină în noi forța de a iubi împreună cu iubirea lui. Amin.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.