Predica papei din Joia Sfântă 2008
Iubiți frați și surori,
În fiecare an Liturghia Crismei ne îndeamnă să intrăm din nou în acel "da" spus la chemarea lui Dumnezeu, pe care l-am rostit în ziua hirotonirii noastre sacerdotale. "Adsum - iată-mă!", am spus ca și Isaia, când a auzit glasul lui Dumnezeu care întreba: "Pe cine voi trimite și cine va merge pentru noi?" "Iată-mă, trimite-mă pe mine!", a răspuns Isaia (Is 6,8). Apoi însuși Domnul, prin mâinile episcopului, ne-a impus mâinile și noi ne-a dăruit misiunii sale. Ulterior am parcurs multe căi în cadrul chemării sale. Putem noi afirma ceea ce Paul, după ani de o slujire adusă evangheliei adesea obositoare și marcată de suferințe de tot felul, le-a scris corintenilor: "Zelul nostru nu scade în acea slujire care, prin milostivirea lui Dumnezeu, ne-a fost încredințată" (cf. 2Cor 4,1)? "Zelul nostru nu scade". Să ne rugăm în această zi pentru ca el să fie mereu reaprins, pentru ca să fie din nou hrănit de flacăra vie a evangheliei.
În același timp, Joia Sfântă este pentru noi o ocazie de a ne întreba mereu din nou: La ce anume am spus "da"? Ce este acest "a fi preot al lui Isus Cristos"? Canonul II din Liturghierul nostru, care probabil a fost redactat deja la sfârșitul secolului al II-lea la Roma, descrie esența slujirii sacerdotale cu cuvintele cu care, în Cartea Deuteronomului (18,5.7), era descrisă esența preoției veterotestamentare: astare coram te et tibi ministrare. Deci două sunt misiunile care definesc esența slujirii sacerdotale: în primul rând acel "a sta înaintea Domnului". În Cartea Deuteronomului acest lucru trebuie citit în contextul dispoziției precedente, conform căreia preoții nu primeau nici o porțiune de pământ în Țara Sfântă - ei trăiau din Dumnezeu și pentru Dumnezeu. Nu se ocupau cu muncile obișnuite necesare pentru întreținerea vieții zilnice. Profesia lor era "să stea înaintea Domnului" - să privească la el, să existe pentru el. În definitiv, astfel cuvântul indica o viață în prezența lui Dumnezeu și cu aceasta și o slujire ca reprezentare a celorlalți. Așa cum ceilalți cultivau pământul, din care trăia și preotul, tot așa el menținea lumea deschisă spre Dumnezeu, trebuia să trăiască cu privirea îndreptată spre el. dacă acest cuvânt se găsește acum în Canonul Liturghiei imediat după consacrarea darurilor, după intrarea Domnului în adunarea aflată în rugăciune, atunci asta arată pentru noi faptul de a sta înaintea Domnului prezent, adică indică Euharistia ca și centru al vieții sacerdotale. Dar și aici însemnătatea merge mai departe. În imnul de la Liturgia Orelor care introduce în timpul Postului Mare Oficiul Lecturilor - Oficiu care odinioară era recitat de călugări în timpul orei de priveghere nocturnă în fața lui Dumnezeu și pentru oameni - una din misiunile Postului Mare este descrisă cu imperativul: arctius perstemus in custodia - stăm de strajă în mod mai intens. În tradiția monahismului siriac, călugării erau numiți ca "aceia care stau în picioare"; faptul de a sta în picioare era expresia vigilenței. Ceea ce era considerată aici misiune a călugărilor, pe bună dreptate putem s-o vedem și ca expresie a misiunii sacerdotale și ca interpretare justă a cuvântului din Deuteronom: preotul trebuie să fie unul care veghează. Trebuie să stea de strajă în fața puterilor amenințătoare ale răului. Trebuie să țină lumea trează pentru Dumnezeu. Trebuie să fie unul care stă în picioare: drept în fața curentelor timpului. Drept în adevăr. Drept în angajarea pentru bine. Faptul de a sta înaintea Domnului trebuie să însemne, în locul cel mai profund, și a lua asupră-și pe oameni la Domnul care, la rândul său, ne ia pe toți asupra sa la Tatăl. Și trebuie să-l ia asupra sa pe el, pe Cristos, cuvântul său, adevărul său, iubirea sa. Drept trebuie să fie preotul, neclintit și dispus să încaseze pentru Domnul chiar și chinuri, așa cum spun Faptele Apostolilor: ei erau "bucuroși pentru că au fost învredniciți să îndure batjocură pentru numele lui" (5,41).
Să trecem acum la al doilea cuvânt, pe care Canonul II îl preia din textul din Vechiul Testament - "a sta înaintea ta și a-ți sluji ție". Preotul trebuie să fie o persoană corectă, vigilentă, o persoană care stă drept. La toate acestea se adaugă apoi slujirea. În textul veterotestamentar acest cuvânt are o semnificație în mod esențial rituală: preoților le reveneau toate acțiunile de cult prevăzute de Lege. Această acțiune conform ritului era apoi clasificată ca slujire, ca o misiune de serviciu, și astfel se explică în ce spirit trebuiau să fie desfășurate acele activități. Cu asumarea cuvântului "a sluji" în Canon, această semnificație liturgică a termenului este într-un anumit mod adoptată - conform cu noutatea cultului creștin. Ceea ce preotul face în acel moment, în celebrarea Euharistiei, este a sluji, a îndeplini un serviciu pentru Dumnezeu și un serviciu pentru oameni. Cultul pe care Cristos l-a adus Tatălui a fost dăruirea sa până la sfârșit pentru oameni. În acest cult, în această slujire preotul trebuie să se insereze. Astfel cuvântul "a sluji" comportă multe dimensiuni. Desigur face parte din el înainte de toate celebrarea corectă a liturgiei și a sacramentelor în general, făcută cu participare interioară. Trebuie să învățăm să înțelegem tot mai mult liturgia sacră în toată esența ei, să dezvoltăm o familiaritate vie cu ea, așa încât să devină sufletul vieții noastre zilnice. Atunci celebrăm în mod corect, atunci iese în evidență de la sine ars celebrandi, arta de a celebra. În această artă nu trebuie să fie nimic contrafăcut. Dacă liturgia este o misiune centrală a preotului, asta înseamnă că și rugăciunea trebuie să fie o realitate prioritară care trebuie învățată mereu din nou și mereu mai profund la școala lui Cristos și a sfinților din toate timpurile. Deoarece liturgia creștină, prin natura ei, este mereu și vestire, trebuie să fim persoane care au familiaritate cu cuvântul lui Dumnezeu, îl iubesc și îl trăiesc: numai atunci vom putea să-l explicăm în mod corespunzător. "A-l sluji pe Domnul" - slujirea sacerdotală înseamnă tocmai și a învăța să-l cunoaștem pe Domnul în cuvântul său și să-l facem cunoscut tuturor celor pe care el ni-i încredințează.
În sfârșit, fac parte din slujire încă alte două aspecte. Nimeni nu este așa aproape de stăpânul său ca slujitorul care are acces la dimensiunea cea mai privată a vieții sale. În acest sens "a sluji" înseamnă apropiere, cere familiaritate. Această familiaritate comportă și un pericol: acela ca sacrul din noi întâlnit încontinuu să devină pentru noi obișnuință. Astfel se stinge teama reverențioasă. Condiționați de aceste obișnuințe, nu mai percepem faptul mare, nou, surprinzător, că el ne vorbește, ni se dăruiește. Împotriva acestea obișnuinței cu realitatea extraordinară, împotriva indiferenței inimii trebuie să luptăm fără încetare, recunoscând mereu din nou insuficiența noastră și harul care este în faptul că el se încredințează astfel în mâinile noastre. A sluji înseamnă apropiere, dar înseamnă mai ales și ascultare. Slujitorul stă sub cuvânt: "Nu voința mea, ci a ta să se facă" (Lc 22,42). Cu acest cuvânt, în Grădina Măslinilor Isus a rezolvat bătălia decisivă împotriva păcatului, împotriva răzvrătirii inimii căzute. Păcatul lui Adam consta, tocmai, în faptul că el voia să realizeze voința lui și nu cea a lui Dumnezeu. Ispita omenirii este mereu aceea de a voi să fie total autonomă, să urmeze numai propria voință și să considere că numai așa noi vom fi liberi; că numai grație unei asemenea libertăți fără limite omul ar fi complet nou. Dar tocmai așa suntem împotriva adevărului. Deoarece adevărul este că noi trebuie să împărtășim libertatea noastră cu alții și putem fi liberi numai în comuniune cu ei. Această libertate împărtășită poate să fie libertate adevărată numai dacă cu ea intrăm în ceea ce constituie însăși măsura libertății, dacă intrăm în voința lui Dumnezeu. Această ascultare fundamentală care face parte din faptul de a fi oameni: a fi nu de la sine și nu pentru sine devine și mai concret în preot: noi nu ne vestim pe noi înșine, ci pe el și cuvântul său, pe care nu-l puteam inventa singuri. Vestim cuvântul lui Cristos în mod corect numai în comuniune cu trupul său. Ascultarea noastră este un a crede împreună cu Biserica, un a gândi și a vorbi împreună cu Biserica, un a sluji împreună cu ea. Face mereu parte din aceasta și ceea ce Isus i-a prezis lui Petru: "Vei fi dus unde nu vei vrea". Această conducere acolo unde nu vrem este o dimensiune esențială a slujirii noastre și este tocmai ceea ce ne face liberi. În acest fapt de a fi conduși, care poate fi contrar ideilor și proiectelor noastre, experimentăm lucrul nou - bogăția iubirii lui Dumnezeu.
"A sta înaintea lui și a-i sluji": Isus Cristos ca adevăratul Mare Preot al lumii a conferit acestor cuvinte o profunzime care înainte era inimaginabilă. El, care ca Fiu era și este Domnul, a voit să devină acel slujitor al lui Dumnezeu pe care viziunea din Cartea profetului Isaia l-a prevăzut. A voit să fie slujitorul tuturor. A prezentat ansamblul marii sale preoții în gestul spălării picioarelor. Cu gestul iubirii până la sfârșit el spală picioarele noastre murdare, cu umilința slujirii sale ne purifică de boala mândriei noastre. Astfel ne face capabili să devenim comeseni ai lui Dumnezeu. El a coborât și adevărata urcare a omului se realizează acum în faptul de a coborî cu el și spre el. ridicarea lui este crucea. Este coborârea cea mai profundă și, ca iubire dusă până la sfârșit, este în același timp culmea urcării, adevărata "înălțare" a omului. "A sta înaintea lui și a-i sluji" - asta înseamnă acum a intra în chemarea sa de slujitor al lui Dumnezeu. Euharistia ca prezență a coborârii și a urcării lui Cristos ne trimite astfel mereu, dincolo de ea însăși, la modurile multiple ale slujirii iubirii aproapelui. Să-i cerem Domnului, în această zi, darul de a putea spune în acest sens din nou "da"-ul nostru la chemarea lui: "Iată-mă, trimite-mă pe mine, Doamne!" (Is 6,8). Amin.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.