Sofia: Întâlnire despre căsătoriile mixte
Cea de-a opta întâlnire anuală a președinților Conferințelor Episcopale din Europa de Sud-Est, la care a participat și arhiep. Ioan Robu, s-a desfășurat între 28 februarie și 2 martie 2008 la Sofia, în Bulgaria, și a avut ca temă "Pregătirea logodnicilor și însoțirea spirituală a soților". Problematica principală despre care s-a vorbit a fost constituită de căsătoriile mixte.
Când familia cade în certurile ecumenice
Sunt în creștere, reprezintă desigur o oportunitate pentru dialogul ecumenic și interreligios, dar adesea sunt și la baza unor situații de dificultate gravă, mai ales când trebuie decis cu privire la educația religioasă a copiilor sau când perechea trebuie să înfrunte o criză gravă. Este vorba de căsătoriile mixte, adică acelea încheiată între un credincios catolic și un botezat necatolic, și de căsătoriile cu disparitate de cult, adică între un catolic și un nebotezat. O realitate care nu mai este rară în Europa de Sud-Est, dar care se răspândește în toată Europa mai ales prin fenomenul migrator. Problematica, având multe și complexe implicații pastorale a fost în centrul celei de-a opta întâlniri anuale, desfășurată la Sofia, prin inițiativa Consiliului Conferințelor Episcopale Europene (CCEE).
Au fost reprezentate șapte conferințe episcopale: Albania, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Grecia, România, Conferința Episcopală Internațională "Sfinții Ciril și Metodiu" - Serbia, Muntenegru, Macedonia și Kosovo - și Turcia. Comunicatul final, aprobat de episcopi și difuzat la terminarea lucrărilor, pornește de la recunoașterea oportunității și a riscurilor. În timp ce a fost anunțată realizarea unui ghid cu orientările de fond - la nivel eclezial, juridic și pastoral - pentru a ajuta perechile și lucrătorii pastorali. Textul, conform previziunilor, va fi aprobat în următoarea sesiune de lucrări, care va avea loc în Turcia între 3-8 martie 2009.
Familia se confirmă, așadar, o prioritate pastorală pentru episcopii europeni. Argumentul întâlnirii de la Sofia - ale cărei lucrări au fost moderate de card. Vinko Puljic, arhiepiscop de Sarajevo, și de Mons. Ioan Robu, arhiepiscop de București - continuă, de fapt, reflecția începută anul trecut la Oradea, în România, despre căsătoriile mixte și familie în Europa. Căsătoriile mixte sunt majoritatea pentru catolicii din Europa de Sud-Est, însă numărul lor crește un pic peste tot. Situații care - afirmă episcopii - "sunt o șansă deosebită pentru dialogul ecumenic și interreligios, dar și un loc unde apar probleme care trebuie înfruntate cu seriozitate". De fapt, pentru căsătoriile dintre catolici, ortodocși și protestanți există ce-i drept baza comună a botezului, "dar lipsește aceeași viziune teologică în privința sacramentalității Căsătoriei". Pentru căsătoriile dintre catolici și necreștini, în special musulmani, există apoi "riscurile pierderii credinței pentru partea creștină, al intrării în indiferentismul religios, al despărțirilor, al dependenței de familii, al impunerilor care cad adesea asupra femeii, al izolării de propriul grup etnic, al pierderii identități și al dezorientării pentru educația copiilor".
Răspunsul găsit, păstrând experiențele existente în fiecare țară, trece printr-o pregătire corespunzătoare a logodnicilor. Însă "faptul decisiv" este "însoțirea soților", adică necesitatea de a redescoperi drumuri de formare și cateheze care să urmeze după momentul căsătoriei.
"Trebuie să constituim nuclee familiare care să fie la rândul lor evanghelizatoare" - explică Mons. Aldo Giordano, secretar general al CCEE - subliniind importanța de "a crea rețele între familii", ajutându-le cu "preoți pregătiți în pastorația familială". Apoi este necesar, conform Mons. Giordano, "să se dea spațiu acelor mișcări și noilor comunități care între carismele lor au aceea de a aduna familiile".
Arhiepiscopul grec Nikólas Printesis, în intervenția sa, a scos în evidență importanța pentru logodnici de a redescoperi sacramentele Spovezii, Euharistiei și Căsătoriei și a legăturii indisolubile dintre ele. Însă și această redescoperire este complicată de neînțelegerile ecumenice. Adică se riscă să se împovăreze soții cu poveri care se nasc din întârzierile în drumul de reconciliere dintre creștini.
Unul din nodurile principale în raporturile cu ortodoxia - a subliniat profesorul Miron Sikiric din Bosnia și Herțegovina - este cel al concepției diferite a indisolubilității, a divorțului și a recăsătoririi. O diversitate care uneori creează probleme grave, ca în cazurile în care un ortodox divorțat cere căsătoria catolică. De asemenea, o problemă "dificilă" și "delicată" este pusă de educația religioasă a copiilor. O chestiune care în realitate - așa cum se întâmplă frecvent în România - îi duce pe părinți la compromisuri. Așa de exemplu, în multe cazuri primul copil este botezat într-o biserică catolică și al doilea în cea ortodoxă, sau invers. Pentru aceasta - afirmă episcopii "este de dorit ca logodnicii să ia cu privire la această temă o decizie comună înainte de căsătorie".
Realitatea căsătoriilor mixte este, așadar, o provocare ce trebuie luată în considerare cu mare seriozitate. Și pregătirea logodnicilor precum și îngrijirea pastorală a soților, conform președinților conferințelor episcopale, sunt răspunsurile cele mai serioase la probleme așa de delicate și complexe. "Faptul că în țările din Europa de Sud-Est, Biserica Catolică trăiește în diaspora și că în majoritatea cazurilor sunt moștenitori ai unei dominări comuniste care a încercat să dezrădăcineze religia - se citește în comunicatul final al lucrărilor - explică de ce pastorația familială este încă "tânără" și de ce interesul nu este atât față de marile structuri sau proiecte, ci pentru căutarea de drumuri care pot fi parcurse și autentice. Pentru aceste teme țările din Europa de Sud-Est pot deveni un laborator deosebit de semnificativ și pentru toate celelalte Biserici de pe continent"
Fabrizio Contessa
(L'Osservatore Romano, 6 martie 2008)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.