Editura "Sapientia": O nouă apariție
La Editura "Sapientia" a apărut o nouă carte: Manual de filozofie sistematică - Despre Dumnezeu, Filozofia religiei și Teologia filozofică, scrisă de Battista Mondin. Această carte apare în colecția "Philosophia Christiana".
Autorul acestei cărți este părintele Battista Mondin, care a fost profesor de filozofie timp de peste 50 de ani la diferite instituții ecleziastice de învățământ superior, mai ales la Universitatea Pontificală "Urbaniana" din Roma. Pentru a veni în ajutorul modelării unei gândiri filozofice și a cultiva "iubirea de înțelepciune", care parcă e din ce în ce mai absentă, părintele Mondin a compus un adevărat compendiu - Manual de filozofie sistematică - care expune în șase volume principalele ramuri ale filozofiei, privite cu precădere prin prisma tomistă. Aceste șase volume au fost traduse în limba română de dr. Wilhelm Tauwinkl, sub coordonarea și controlul științific al pr. dr. Wilhelm Dancă. Cel de-al patrulea volum din acest compendiu tratează despre Dumnezeu, privit din punct de vedere filozofic. Concepția filozofică despre Dumnezeu s-a dezvoltat cu precădere în perioada scolastică, al cărei exponent principal a fost sfântul Toma de Aquino, călugăr dominican și autor al faimoasei Summa theologiae (în care regăsim faimoasele "căi" ale existenței lui Dumnezeu) și vede pentru prima oară lumina tiparului în limba română.
Dumnezeu a fascinat omenirea încă din zorii civilizației; căutarea divinității a inspirat nașterea miturilor, de la care au plecat primele reprezentări intelectuale despre divinitate. Mitul narează o istorie sacră, sugestivă pentru cel care face parte din cultura care a creat respectivul mit și care aderă necritic la aceasta. Mitul poate relata nu numai originea lumii, a animalelor, a plantelor și a omului, ci și toate evenimentele primordiale în urma cărora omul a devenit ceea ce el este astăzi, adică o ființă organizată în societate, obligată să muncească pentru a trăi și trăind după anumite reguli. Mitul se derulează într-un timp primordial și îndepărtat, un timp în afara istoriei. Recitarea miturilor repeta, simbolic, o re-creare a lumii prin ritual. Mitul nu era recitat oricând și oriunde, ci cu ocazia unei ceremonii: naștere, inițiere, căsătorie, moarte, deci cu ocazia unui început sau a unei transformări. În accepțiunea actuală (îl considerăm aici pe Mircea Eliade), mitul nu mai este considerat o "fabulă", o "ficțiune", ci, ca și în lumea străveche, arhaică, se consideră a fi pentru cei care cred în el "o «istorie adevărată» și prețioasă, fiindcă este sacră, exemplară și semnificativă sau o tradiție sacră, relevație primordială, model exemplar". În Grecia lui Homer, mhytos-ul avea o valoare religioasă și metafizică, opunându-se logos-ului, iar de la Xenofan încoace a început să desemneze tot "ce nu poate exista cu adevărat". Aceasta este însă o interpretare incompletă, care nu ține cont de veritabila funcție a mitului, anume aceea dătătoare de sens, mitul fiind viu și înfățișând "modele pentru comportarea omenească și, prin însăși aceasta, conferă existenței semnificație și valoare".
Filozofia religiei (la dezvoltarea căreia a contribuit decisiv gânditorul român Mircea Eliade, preocupat îndeosebi de problema mitului în omenire) analizează legitimitatea mitului în raport cu Dumnezeul rațional, a cărui căutare a marcat nașterea fenomenului religios și a religiilor. Religia în complexitatea ei (rituri, mituri și simboluri) este analizată în această ramură filozofică ce-i este dedicată în mod special din punct de vedere structural (hermeneutic, psihologic și social) pentru a o înțelege și pentru a-i vedea complexitatea ce o capătă în raport cu omul.
Teologia filozofică traduce în limbaj rațional credința omului în Dumnezeu. Am putea spune împreună cu sfântul Toma de Aquino că "a crede este un act al intelectului care aderă la adevărul dumnezeiesc, la porunca voinței puse în mișcare de Dumnezeu prin har" (Summa theologiae II-II, q. 2, a. 9). Și întrucât doctorul angelic este principalul gânditor căruia îi datorăm dezvoltarea filozofiei despre Dumnezeu, putem spune împreună cu el că "în Dumnezeu, puterea și esența, voința și inteligența, înțelepciunea și dreptatea sunt unul și același lucru, astfel că nimic nu poate exista în puterea divină care să nu poată exista în dreapta voință a lui Dumnezeu ori în înțeleapta sa judecată" (Summa theologiae I, q. 25, a. 5 ad 1).
Acest volum, deosebit de interesant și de util în formarea unei imagini corecte, din punct de vedere rațional, despre Dumnezeu, poate fi citit de către toate persoanele doritoare de cunoașterea celui necreat, viu, unic și adevărat.
* * *
Manual de filozofie sistematică - Despre Dumnezeu, Filozofia religiei și Teologia filozofică
Battista Mondin, "Ed. Sapientia", 2008, ISBN 978-973-8980-16-7, 15x21, 272 p., 20 RON
Andrei Dumitrescu
lecturi: 45.