|
Editura "Sapientia": Noutăți editoriale Editura "Sapientia" anunță apariția cărților: A ieșit semănătorul... Predici. Volumul II: Postul mare și Timpul Pascal, scrisă de pr. Claudiu Dumea; Manual de filozofie sistematică - Epistemologie, gnoseologie scrisă de Battista Mondin. A ieșit semănătorul... Predici. Volumul II: Postul mare și Timpul Pascal, scrisă de pr. Claudiu Dumea a apărut în colecția "Omiletica", în format 14x20, are 720 pagini și poate fi achiziționată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 35 lei. A ieșit semănătorul... este titlul unei serii de volume în care părintele Claudiu Dumea, cunoscut profesor și duhovnic la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sf. Iosif" din Iași dorește să publice predicile pe care le-a compus și ținut în diferite comunități catolice, de-a lungul anilor săi de activitate pastorală. În volumul de față sunt adunate predicile pentru Postul Mare și Timpul Pascal. Pentru fiecare duminică, sărbătoare de poruncă sau zile feriale pot fi găsite mai multe modele de predici, cele mai multe cu tematica specifică acestui timp: explicarea celor 10 porunci pentru zilele feriale ale Postului Mare și nuanțarea valorii sublime a sfintei Liturghii pentru zilele feriale din ciclul pascal. Postul Mare este un timp binecuvântat care ne invită la "antrenament" spiritual prin practicarea pomenii, prin creșterea în caritate. În acest sens, scria și papa Benedict al XVI-lea în ultimul său mesaj pentru acest timp sfânt: "Fără îndoială, dacă Postul Mare este cursul de exerciții spirituale anuale în cadrul anului liturgic, acestea trebuie să asume conotațiile specifice triplului și inseparabilului dar: al rugăciunii, postului și pomenii. Pe de altă parte, convertirea inimii și a vieții își are obiectivul în caritatea activă, al cărei izvor este Euharistia". Și papa Ioan Paul al II-lea a indicat linia directoare a acestui timp de har; în acest sens, el scria următoarele cuvinte în Mesajul pentru Postul Mare din anul 2005: "În fiecare an, Postul Mare constituie o ocazie potrivită pentru a intensifica rugăciunea și penitența, pregătindu-ne astfel inimile spre împlinirea cu smerenie a voinței dumnezeiești; în acest scop, ne va fi indicat un itinerar spiritual care ne pregătește să retrăim marele mister al morții și învierii lui Cristos, itinerar constituit de o ascultare atentă a cuvântului lui Dumnezeu și de practica mortificării". Cristos a îndeplinit lucrarea răscumpărării omului și a preamăririi desăvârșite a lui Dumnezeu mai cu seamă prin misterul său pascal, prin care, murind, a nimicit moartea noastră și, înviind, ne-a redobândit viața. De aceea, triduumul pascal al Pătimirii și Învierii Domnului strălucește ca o culme a întregului an liturgic. Așadar, importanța pe care o are duminica pentru săptămână, solemnitatea Paștelui o are pentru întregul an liturgic. Aceasta este precedată de sacrul triduum pascal, supranumit și triduumul pascal al pătimirii și învierii Domnului, care începe de la Liturghia de seară a Cinei Domnului, își are centrul în vigilia pascală și se încheie cu Vesperele Învierii Domnului. În Vinerea Patimilor și, după caz, chiar și în Sâmbăta Sfântă până la vigilia pascală, se celebrează pretutindeni sfântul post pascal. Vigilia pascală, din noaptea sfântă în care a înviat Domnul, este socotită ca "maica tuturor vigiliilor"; în ea Biserica lui Cristos așteaptă priveghind învierea și o celebrează în sacramente. Așadar, întreaga celebrare a acestei vigilii sacre trebuie să se desfășoare noaptea: fie să înceapă după lăsarea nopții, fie să se sfârșească înainte de zorii duminicii. Cele cincizeci de zile de la duminica Învierii până la duminica Rusaliilor se sărbătoresc în bucurie și veselie, ca o unică zi de sărbătoare, "marea duminică". Acestea sunt zilele în care se cântă cu precădere Aleluia. Duminicile din acest timp sunt socotite duminici ale Paștelui și, după duminica Învierii, sunt numite duminica a II-a, a III-a, a IV-a, a V-a, a VI-a și a VII-a a Paștelui; acest timp sfânt de cincizeci de zile se încheie cu duminica Rusaliilor. Primele opt zile ale timpului pascal constituie octava Paștelui și sunt celebrate ca solemnități ale Domnului. În a patruzecea zi după Paște se celebrează Înălțarea Domnului; acolo unde nu este sărbătoare de poruncă, este fixată în duminica a VII-a a Paștelui. Feriile de după Înălțare până în sâmbăta dinaintea Rusaliilor pregătesc pentru venirea Duhului Sfânt, Mângâietorul. Pentru a trăi cu bucurie creștină și cu seriozitate toate aceste momente de har și creștere spirituală, pr. Claudiu Dumea ne oferă, prin pildele și cuvintele frumoase din acest volum, o bogăție spirituală ce nu trebuie ignorată. Cu siguranță, apariția acestui nou volum de predici, sau mai bine spus, acest tezaur de înțelepciune umană și creștină, va suscita interesul nu doar al sufletelor doritoare de progres spiritual, ci și al celor care iubesc frumosul, care caută înțelepciune, "... căci nu este alta și mai frumoasă și mai cu folos în toată viața omului zăbavă decât cetitul cărților" (Miron Costin), iar cel ce va citi acest nou volum al părintelui Claudiu Dumea se va îmbogăți cu siguranță și va crește spiritual. * Manual de filozofie sistematică - Epistemologie, gnoseologie, scrisă de Battista Mondin, apare în colecția "Diverse", în format 15x21, are 286 de pagini și poate fi achiziționată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 20 lei. Autorul acestei cărți este părintele Battista Mondin, care a fost profesor de filozofie timp de peste 50 de ani la diferite instituții ecleziastice de învățământ superior, mai ales la Universitatea Pontificală "Urbaniana" din Roma. Pentru a veni în ajutorul modelării unei gândiri filozofice și a cultiva "iubirea de înțelepciune", care parcă e din ce în ce mai absentă, părintele Mondin a compus un adevărat compendiu - Manual de filozofie sistematică - care expune în șase volume principalele ramuri ale filozofiei, privite cu precădere prin prisma tomistă. Aceste șase volume au fost traduse în limba română de dr. Wilhelm Tauwinkl, sub coordonarea și controlul științific al pr. dr. Wilhelm Dancă. Cel de-al doilea volum din acest compendiu tratează despre epistemologie și cosmologie și vede pentru prima oară lumina tiparului în limba română. Cosmologia (din limba greacă) este studiul istoriei și evoluției universului, mai ales originilor și destinului său, fiind strâns legată de fizică. De altfel, rolul ei în istoria științei a fost de prim rang până la progresul diferitelor științe ale naturii (chimie, fizică, fizică atomică, nucleară, cuantică etc.). Este studiată în astronomie, filozofie și religie. În antichitate episteme semnifica "cunoaștere", "știință" și era contrariul cuvântului doxa care însemna "părere", "opinie", deci o cunoștință nesigură. Așadar, epistemologia este studiul cunoașterii de tip științific. O primă operație a epistemologiei este distincția între cunoașterea de tip comun, general-uman și cunoașterea științifică. Se consideră cunoaștere de tip științific, acea cunoaștere care are următoarele însușiri: se îndepărtează de cunoașterea comună și de bunul simț, descompune automatismele mentale generate de experiența cotidiană, matematizare, utilizarea metodelor speciale: modelarea, axiomatizarea, formalizarea etc., obține ca produse, cunoștințe cel puțin verificabile dacă nu verificate. Epistemologia poate avea ca obiect cunoașterea științifică în general fiind numită epistemologie generală. Cunoașterea cunoașterii științifice specializate constituie epistemologii particulare îndepărtându-se de reflecția filozofică. Cercetarea cunoașterii științifice se face preponderent inductiv deoarece fără contribuțiile oamenilor ce produc știință obiectul epistemologiei nu se dezvoltă. Pe lângă generalizările asupra procesului cunoașterii științifice se procedează și la o analiză critică din perspectiva teoriei generale a cunoașterii umane, ca de exemplu prin descoperirea supozițiilor filozofice preexistente în teoria și metoda utilizată de omul științei. Epistemologia descinde din latura cognitivă a filozofiei și se încadrează în teoria științei desemnată prin termenul de metaștiință sau scientologie. Epistemologia se inserează în grupul disciplinelor ce studiază știința alături de istoria științei, metodologia științei, sociologia științei, economia științei, psihologia științei, logica științei, etc. Sub aspect metodologic specificul epistemologiei este cercetarea critică a fundamentelor cunoașterii științifice. În epistemologia generală se procedează prin analiză directă, prin analiza logică formalizantă, analiza istorică-critică precum și prin analiză experimental-genetică. Și acest volum se bucură de un aparat critic amplu și eficient, care-l îndrumă pe cititor în studiul amănunțit al științelor filozofice analizate în acest volum; ceea ce poate fi o încurajare și pentru cititorii mai puțin familiarizați cu filozofia și ramurile ei. Andrei Dumitrescu * A ieșit semănătorul... Predici. Volumul II: Postul mare și Timpul Pascal
Manual de filozofie sistematică - Epistemologie, gnoseologie
lecturi: 37.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |