|
"Pascendi dominici gregis": Actualitatea antimodernismului sfântului Pius al X-lea Istorici și teologi la întâlnire pentru centenarul enciclicei De Luca Marcolivio Enciclica Pascendi Dominici Gregis împlinește 100 de ani dar rămâne foarte actuală. S-a vorbit despre aceasta într-o întâlnire ținută marți, 4 decembrie 2007 la Universitatea Pontificală "Sfântul Toma". Aspectele eminamente istorice ale enciclicei au fost expuse de Roberto de Mattei, profesor de istorie a creștinismului la Universitatea din Cassino și la Universitatea Europeană din Roma. "Alegerea papei Pius al X-lea în anul 1903 - a spus la început profesorul de Mattei - a fost, în primul rând, un fapt neașteptat, fiind preferat, în acel conclav, card. Rampolla". De Mattei a ilustrat apoi fondul istoric-cultural din acei ani: "Începutul secolului al XX-lea se caracterizează printr-o mare accelerare a progresului tehnologic și social. Modernism și progresism sunt cuvintele cheie ale gândirii epocii care începe să impregneze lumea catolică, grație și mijloacelor financiare însemnate". "În aceste circumstanțe, urcarea pe scaunul pontifical a card. Giuseppe Sarto, cu numele de Pius al X-lea - a continuat istoricul - a rupt anumite dinamici chiar în interiorul Bisericii. El era un om cu o evlavie autentică și ortodoxie absolută, înzestrat cu mari capacități pastorale, dar mai puțin înclinat spre diplomație și spre compromis". "Lucrând în strânsă simbioză cu secretarul de stat al Vaticanului, card. Merry Del Val - a explicat de Mattei - s-a înconjurat de puțini și fideli colaboratori în cadrul Curiei, atrăgându-și mari ostilități din partea unei mari părți a lumii catolice". "Încă din primii ani de pontificat a lucrat la patru obiective importante: noul catehism; noul Cod de Drept Canonic; încurajarea credincioșilor la o împărtășanie frecventă; lupta împotriva modernismului. Acest ultim punct a avut o dezvoltare semnificativă cu publicarea decretului Lamentabili, un fel de nou Sillabus în care cita 65 de erori ale noilor doctrine". "Puțin mai târziu este Pascendi, publicată într-o epocă în care catolicismul avea deja, în afară de dușmanii declarați, mulți adversari oculți care acționau în interiorul său - a adăugat el. Aceștia, desigur erau cei mai perfizi și periculoși, având o cunoaștere directă a Bisericii. Obiectivul lor era acela de a transforma Biserica dinăuntru lăsându-i intact învelișul structural". "Lupta împotriva modernismului s-a concretizat în mod esențial în următoarele puncte: o întoarcere la doctrina tomistă; un control mai mare asupra seminariilor cu respectiva suspendare a acelor formatori care erau «infectați de modernism»; analizarea amănunțită a publicațiilor tipărite, interzicând lecturile care erau împotriva moralei; instituirea de «cenzori ecleziastici»; interzicerea congreselor pentru preoții neautorizați de episcopi; instituirea de «consilii de supraveghere» pentru cler; obligația din partea episcopilor de a raporta Sfântului Scaun la fiecare patru ani despre respectarea punctelor amintite mai sus". "Cu decretul din 1 septembrie 1907, papa a impus «jurământul antimodernist»: a fost o lovitură mortală dată acestui curent de gândire care, căzut în uitare peste 50 de ani, a reapărut ca un fluviu carstic numai în perioada Conciliului Vatican II", a continuat el. "În anii aceia, Jacques Maritain a afirmat: «modernismul istoric a fost o modestă răceală de fân, dacă este comparat cu actuala febră modernistă». Puțini ani după aceea, în anul 1972, papa Paul al VI-lea a lansat celebra alarmă despre «fumul satanei» de acum «intrat în templul lui Dumnezeu»". "La distanță de un secol - a conchis apoi de Mattei - Pascendi Dominici Gregis cu condamnarea modernismului ca «sinteză a tuturor ereziilor» este încă foarte actuală și este de dorit ca toți catolicii să o redescopere pentru a contracara modernismul actual, cu mult mai nociv decât cel din trecut, fie prin mijloacele intelectuale mai perfide și suprafine, fie pentru că repetă o eroare care a fost deja condamnată". Prezentarea lui Giovanni Turco, profesor de filozofie și istorie la Universitatea din Udine, a avut un caracter filozofic. "Cu modernismul - a afirmat el - istoria, religia și rațiunea sunt depotențate: istoria devine fenomen al devenirii și religia devine sentiment religios. Acest parcurs împiedică să se primească credința înțeleasă în mod autentic ca adeziune la revelație". "Consecințele cele mai inferioare calitativ ale modernismului - a adăugat profesorul Turco - sunt atribuirea aceleiași valori pentru toate religiile, reducerea carității la filantropie, reducerea rațiunii la doxa (opinie) ajungând în ultimă analiză la indiferentismul axiologic și la agnosticism. Dimpotrivă, rațiunea umană este capabilă să recunoască obligațiile omului față de Dumnezeu". "Drumul care trebuie urmat este mult diferit și implică o întoarcere la metafizică, sau la întâlnirea liberă și eliberatoare între inteligență și realitate, pe urmele sfântului Toma", a conchis el. A urmat apoi contribuția părintelui Giovanni Cavalcoli, OP, profesor la Facultatea Teologică din Emilia Romagna. "Papa Pius al X-lea - a subliniat el - nu era un prelat cu interese academice foarte dezvoltate. Era totuși un sfânt și, cu mare spirit supranatural, a intuit că doctrinele moderniste erau inspirate de mândria diavolului". "Cât privește modernismul actual - a continuat călugărul - el face eroarea de a judeca tomismul și magisteriul Bisericii cu criterii moderniste. În această concepție despre credință, omul îl simte pe Dumnezeu ca imanent sau în interiorul său; Dumnezeu se manifestă în sentiment și în conștiință, deci nu este transcendent". "Astăzi modernismul este mult mai pătrunzător decât acum o sută de ani, contagiind și o parte din Curia cardinalilor și din episcopat. Dimpotrivă, clerul ar trebui să-și reglementeze acțiunea pe baza încredințării umile lui Cristos și magisteriului, desigur nu pe baza succesului ușor sau a respectului uman", a conchis el apoi. Încheierea întâlnirii a fost încredințată Mons. Luigi Negri, episcop de San Marino și Montefeltro. Și Mons. Negri a făcut aluzie la problema echivocului post-conciliar amintind condamnarea "hermeneuticii discontinuității" din partea papei Benedict al XVI-lea. "O hermeneutică ce vede Conciliul Vatican II ca aurora unei noi Biserici", a comentat el. "Sfântul Pius al X-lea - a afirmat Negri - a demonstrat că toate acele curente apropiate de raționalism și de modernism duc în mod inevitabil la ateism. Ele reprezintă o tentativă nelegiuită de a-l elimina pe Dumnezeu din considerația vieții și a societății. Dacă se elimină divinul, omul devine obiect de manipulare în toate sensurile". "Totalitarismele nu au fost «accidente de parcurs», ci construcții conștiente și deliberate de societăți fără Dumnezeu", a adăugat episcopul. "La toate acestea se opune doctrina socială a Bisericii care, de circa un secol și jumătate, pune în centru demnitatea persoanei umane, prioritatea familiei, libertatea școlară, conform principiilor subsidiarității pe care modernismul le neagă, atribuind statului un rol privilegiat: nu întâmplător totalitarismul a înlocuit Europa națiunilor cu Europa statelor", a amintit el. "Astăzi ne aflăm în fața unei bătălii epocale între o concepție autentică și o concepție raționalistă și «masonică» despre Biserică - a continuat prelatul. De asemenea există un ecumenism just, acela care alături de dialog pune și misiunea, și un ecumenism «de mâna a doua» care contrapune dialogul și misiunea". "La începutul secolului actual, în anul jubiliar a fost publicată declarația Dominus Jesus care indică în mod clar în Biserică izvorul adevărului: dorim ca asemenea lui Sillabus și a lui Pascendi, Dominus Jesus peste 100 de ani să poată fi amintit ca un document magisterial care a împiedicat dezbinarea catolicismului în lume", a conchis el apoi. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 26.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |