În amintirea lui Ioan Paul I, "învățător al adevărului și catehet înflăcărat"
La a 29-a aniversare a morții slujitorului lui Dumnezeu
Sante De Angelis, postulator al Cauzelor Sfinților, președinte al Academiei "Bonifaciana" din Anagni, ziarist și biograf al papei Ioan Paul I, cu ocazia celei de-a 29-a aniversări a morții pontifului, a trimis un articol la redacția agenției ZENIT.
Benedict al XVI-lea: "Papa Luciani a fost învățător al adevărului și catehet înflăcărat"
Papa este o persoană singulară: îi urmează lui Petru la catedra sa. O catedră care nu este o împărăție, nici nu este un tron. Este catedra slujirii, a sacrificiului, a martiriului. Însă este și catedra magisteriului, a credinței și a certitudinii, a carității și a conducerii pastorale. Se poate crede în evanghelie, dar nu se poate accepta în consecințele sale istorice, însă este neîndoielnic faptul că acea catedră exercită în lume un rol determinant. Motivul se află în coincidența perfectă între evanghelie și catedră. Nu este o catedră inventată de oameni. Oamenii au inventat atâtea catedre, din care au scos binefaceri neîndoielnice pentru a progresa. Dar nici o catedră nu poate fi egală cu aceea a lui Petru. Da, catedra papei este tocmai catedra lui Petru - se știe bine aceasta - era un apostol, un apostol chemat de Isus pentru a-l urma.
În mijlocul celorlalți Petru a avut privilegiul, carisma de conducător al colegiului Bisericii.
Lui i-a conferit Cristos primatul de jurisdicție. "Catedra" sa are acest privilegiu: adică de a fi locul, instrumentul prin care persoanele care îi urmează, alese de Duhul Sfânt, în conducerea Bisericii Universale, exercită aceleași puteri ale lui Petru. Și după cum Petru a murit, răstignit la Roma, el și-a stabilit la Roma sediul său, catedra sa.
După cum este garantată de Duhul Sfânt succesiunea apostolică (colegiul episcopilor urmează colegiului apostolilor), tot așa este garantată de același Duh succesiunea "primatului" apostolic. Și primatul este al lui Petru. În virtutea Duhului se transmite urmașilor săi în catedra sa, în scaunul său. Oamenii, în cazul specific cardinalii - episcopii, sunt cooperatori ai Duhului. O dată ales, conform disciplinei canonice, și fiind acceptată alegerea, în mod automat cel ales îi urmează lui Petru la catedra sa: catedră - merită de reafirmat - de magister și de conducere care cuprinde toată Biserica.
Papa are mărturia lui Petru: mărturie, pecetluită cu sânge, de fidelitate față de evanghelie, de adeziune la Cristos, de apostol în fruntea Bisericii. Dar nu numai a lui Petru: lista papilor cuprinde sfinți și martiri. De aceea, papalitatea este o instituție căreia Duhul Sfânt i-a dăruit, cu îmbelșugare, în afară de carismele autorității supreme, carismele sfințeniei, martiriului. Papii, la rândul lor, au dat mărturie despre Duhul Sfânt, despre adevăr, despre evanghelie. Într-un cuvânt, l-au reprezentat pe Cristos, în cel mai vrednic mod posibil, răspândindu-i misiunea și mesajul.
În trecerea istoriei oamenii au privit mereu la papa și la catedra episcopului de Roma cu interes constant și acut. Știau că din acea catedră, din persoana care o ocupa, proveneau raze de lumină, de asemenea raze de certitudine și de speranță. În momentele tulburi, de rătăcire dureroasă, acea catedră, persoana care o ocupa erau puncte de referință obligatorii fie pentru credincioși, fie pentru necredincioși. Avantajele pe care omenirea le-a avut sunt enorme, incalculabile. Drumul spre adevăr, spre o dreptate mai amplă, spre o pace mai stabilă se datorează în mare parte acelei catedre.
Și astăzi omenirea privește la catedra urmașului lui Petru. Privește la Benedict al XVI-lea, care trăiește în comunitate și își îndeplinește misiunea sa apostolică în toată lumea, dar și la predecesorii săi imediați Ioan Paul al II-lea și Ioan Paul I care au adunat moștenirea Conciliului al II-lea din Vatican, a lui Ioan al XXIII-lea și a lui Paul al VI-lea.
Simpatia cu care a fost înconjurat primul Ioan Paul, în vara anului 1978, interesul universal cu care a fost urmărită alegerea sa foarte rapidă, incredulitatea morții sale neprevăzute - care a avut loc exact în urmă cu 29 de ani - după numai 33 de zile de pontificat și încântarea exercitată cu căldura sa asupra unei mulțimi de persoane și în sfârșit evlavia profundă pe care și astăzi credincioșii din toată lumea o au față de papa Albino Luciani, demonstrează că acea catedră și persoana care o ocupă constituie un pol de atracție surprinzătoare, exercită o fascinație care pătrunde inteligențele și inimile. Pentru aceasta noi spunem că îl iubim pe papa. Îl iubim pentru că este urmașul sfântului Petru, pentru că a fost ales de Duhul Sfânt să conducă Biserica lui Cristos. Pentru că el este "gura" adevărului, apostolul păcii, al iubirii, al dreptății, al fraternității, al libertății.
Papa Benedict al XVI-lea, reevocând figura predecesorului său, papa Ioan Paul I, la sfârșitul vizionării filmului "Papa Luciani: zâmbetul lui Dumnezeu", la 8 octombrie 2006, în Palatul "Sfântul Carol" din Vatican, s-a exprimat astfel: "O figură dulce și blândă, un pontif puternic în credință, statornic în principii, dar mereu disponibil la primire și la zâmbet. Fidel față de tradiție și deschis la reînnoire, slujitorul lui Dumnezeu Albino Luciani, ca preot, ca episcop și ca papă, a fost neobosit în activitatea pastorală, stimulând în mod constant clerul și laicatul să urmărească, în diferitele domenii ale apostolatului, idealul unic și comun al sfințeniei. Învățător al adevărului și catehet înflăcărat, le amintea tuturor credincioșilor, cu simplitatea fascinantă care îi era obișnuită, angajarea și bucuria evanghelizării, subliniind frumusețea iubirii creștine, singura forță în măsură să înfrângă violența și să construiască o omenire mai fraternă. În sfârșit, îmi place să amintesc evlavia pe care o nutrea față de sfânta Fecioară Maria. Atunci când era patriarh de Veneția a scris: «Este imposibil să concepem viața noastră, viața Bisericii, fără Rozariu, fără sărbătorile mariane, fără sanctuarele mariane și fără imaginile sfintei Fecioare Maria». Este frumos să primim această invitație a sa și să găsim, așa cum a făcut el, în încredințarea umilă către Maria secretul unei seninătăți zilnice și al unei angajări concrete pentru pacea în lume".
Luciani și Ratzinger. Ratzinger și Luciani. Dar ce au ei în comun? Două suflete umile, blânde, cordiale, cu zâmbet ușor și cu glumă pregătită, cu credință puternică și inimă înflăcărată pentru binele Bisericii, fără să știe destinul comun care îi aștepta, s-au întâlnit pentru prima dată într-o zi frumoasă din anul 1977. Pentru cel dintâi "abia începea pericolul" în anul următor. Pentru al doilea "se apropia ghilotina" aproape 28 de ani după aceea. Acești doi slujitori ai lui Dumnezeu au în comun și dulceața. Avem un papă foarte dulce. Se numește Benedict al XVI-lea. Ni l-a dăruit Duhul Sfânt. Fumul alb nesigur (ca acela al lui Luciani). Alegerea care a avut loc după patru votări (ca aceea a papei Luciani). Prima apariție în fața mulțimii în vestitul balcon al bazilicii "Sfântul Petru". Da, balconul... Am impresia că Duhul Sfânt așteaptă acolo apariția noului papă pentru a-l arăta lumii și a vedea dacă lumea îl primește sau nu. Mi se pare că Duhul Sfânt nu rămâne dezamăgit pentru că orice papă care apare, cel puțin ultimii de care îmi amintesc, au fost primiți. În acest caz, papa Ratzinger a fost "ținta" aplauzelor și a strigătelor de bucurie ale mulțimii... așa cum s-a întâmplat în acea zi de 26 august 1978 pentru "părintele" Albino, care niciodată "nu și-ar fi imaginat ceea ce urma să se întâmple". Trebuie să spun că a fi martor acolo, în Piața "Sfântul Petru", trebuie să fie unul, și să-mi fie îngăduit termenul, din spectacolele cele mai mari pe care le poate trăi o persoană în viața sa. Pentru mine era prima dată că trăiam cu neliniște alegerea unui papă, și îmi amintesc foarte bine, deși eram mic de vârstă - aveam șase ani - aceea a lui Ioan Paul I și a lui Ioan Paul al II-lea. În ziua aceea, 19 aprilie 2005, aveam ochii lipiți de televizor... Fumul alb care nu era foarte alb... dar ora neobișnuită în care s-a ridicat spunea că papa a fost ales! Se vedea lume alergând care se îndrepta spre piață... Așteptarea părea foarte lungă... În sfârșit clopotele din "Sfântul Petru" confirmau evenimentul fericit. Apoi ieșirea iubitului prieten și cardinal protodiacon, Jorge Medina Estévez. El a spus vestita expresie: "Habemus papam", și toată formula în latinește, făcându-se mereu așteptat, ritmată de pauze interminabile așa încât îi făcea să înnebunească și pe cei mai răbdători: "Josephum" și după aceea: "Ratzinger". Ce am făcut atunci? Care a fost atitudinea mea? Am aplaudat și eu și am primit în genunchi prima sa binecuvântare apostolică. Dar să ne întoarcem la vestitul balcon din "Sfântul Petru". Proba de foc. Primele cuvinte ale noului pontif (amintim că lui papa Luciani, chiar dacă el voia să vorbească în aceeași zi a alegerii sale, să spunem așa că nu i-au "permis, nu se obișnuia", ci numai în ziua următoare la primul său Angelus de neuitat de duminică, 27 august: "Ieri dimineața, m-am dus la capela Sixtină să votez liniștit... cei doi colegi, care erau aproape de mine, mi-au șoptit cuvinte de curaj... dacă Domnul dă o povară, ne va da și ajutorul pentru a o purta... trebuie să încerc să slujesc Biserica, sper că mă veți ajuta cu rugăciunile voastre". Și papa Benedict al XVI-lea s-a prezentat în mod asemănător: "Iubiți frați și surori, după marele papă Ioan Paul al II-lea, domnii cardinali m-au ales pe mine, un simplu și umil lucrător în via Domnului. Mă consolează faptul că Domnul știe să lucreze și să acționeze și cu instrumente insuficiente și mai ales mă încredințez rugăciunilor voastre, în bucuria Domnului înviat, încrezător în ajutorul său permanent. Să mergem înainte, Domnul ne va ajuta, și Maria, Preasfânta sa mamă, este de partea noastră". Desigur, după ce am auzit acele cuvinte, am avut un sentiment de tandrețe. Îl cunoșteam pe cardinalul Ratzinger și îl admiram pentru munca sa ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. Citisem înainte câteva din cărțile sale: "Raport despre credință" și "Viața mea". Am avut norocul în anul 1998 să-l însoțesc pentru a vizita palatul papilor în Anagni, unde trăiesc, la sfârșitul unei întâlniri teologice la Colegiul Pontifical Leonian și să primesc Împărtășania din mâinile sale în bazilica "Sfântul Petru" în timpul Liturghiei de Epifanie în anul 2006... Mi-a fost suficientă o jumătate de oră în acea zi de 14 martie 1998 pentru a cunoaște umanitatea și personalitatea sa fascinantă. Au fost suficiente puține gesturi pentru a avea o panoramă completă... El, păzitorul credinței. S-a prezentat cu o flanelă neagră sub îmbrăcămintea papală. Primul salt peste protocol! O adevărată neglijență pentru cei care se ocupă de îmbrăcămintea pontificală. Straniu, dar adevărat. Pentru noi, profani, merge și așa. Ba chiar este foarte bine! Haina albă. Există un episod pe care mi l-a povestit Edoardo, fratele papei Luciani, în vizită la Anagni, în casa mea, la 14 decembrie 1989, când am avut și ocazia de a-l intervieva și în vara următoare să fiu oaspetele lui la Canale d'Agordo, pentru forma cărții mele despre fratele Albino "Papa suo malgrado, ma convinto" (Papă împotriva voinței sale, dar convins): Edoardo era în Vatican, unde petrecuse o noapte înainte de plecarea sa în Australia. Era ora de rămas bun. Între oamenii de munte nu se obișnuia să se arate propriile sentimente, în schimb papa Luciani l-a îmbrățișat pe fratele său. Și Edoardo, uimit, a întrebat: "Faci acest lucru din cauza hainei albe?" Nu se știe dacă această îmbrățișare a fost dată pentru că Ioan Paul I știa că era ultima dată când se vedeau sau pentru că devenise mai sentimental. Nu se știe, deoarece papa nu i-a răspuns. Probabil, într-un anumit sens, haina albă face o transformare în persoana care o îmbracă așa cum se pare că s-a întâmplat și cu Benedict al XVI-lea... care a fost martor al acelui fluviu mare care era inima lui Luciani, al sărăciei întrupate în pofida purpurei de cardinal. Această mărturie a lui Ratzinger, în urmă cu câțiva ani, se poate spune că dezvăluie un pic un alt secret al conclavului din august 1978: "L-am întâlnit, prima dată, pe cardinalul Luciani în august 1977 la seminarul din Bressanone. La 25 mai fusesem consacrat episcop și în ziua consacrată lui Petru și Paul am fost primit în colegiul cardinalilor. În acea perioadă petreceam o parte din concediu cu rudele mele în vechiul sediu episcopal pe malurile râului Isarco, așa cum se întâmplase și cu câțiva ani în urmă. În tinerețe, cardinalul Luciani a mers de multe ori cu mama sa în pelerinaj la Pietralba, pentru aceasta cunoștea bine regiunea aceea. Nu știu cum, îi ajunsese la urechi vestea că noul arhiepiscop de München era la Seminarul din Bressanone; în felul acesta a venit să mă viziteze. Acest gest nobil m-a uimit profund, dar, mai mult decât acesta, m-au uimit cordialitatea spontană și marea bunătate umană care veneau din el. Îl văd încă așezat în fața mea, îmbrăcat cu simpla sa sutană neagră și cu pantofii destul de uzați, povestindu-mi despre tinerețea sa și deschizându-și complet inima în fața mea. După un an, când l-am văzut în conclav, mi-a venit în mod spontan gândul că un om care avea asemenea calități ale inimii și o minte luminată de către inimă, trebuia cu siguranță să fie un papă bun și am fost bucuros și pot observa că mulți alții gândeau ca mine... Bunătatea inimii sale m-a impresionat foarte tare. Însă o bunătate și o umilință care nu voiau să însemne slăbiciune. Luciani era un om cu mare credință, cu mare cultură. Cartea sa «Illustrissimi» (Cei mai iluștri) demonstrează cât a citit, cât a reflectat. Luciani a avut și o bună cultură teologică; teza sa de doctorat a făcut-o despre Rosmini. Vorbind cu el, se percepea că era un om esențial. Care mergea pe lucruri simple, dar nu era deloc un simplist. Avea o cultură puternică și o fermitate doctrinară. Pentru toate aceste motive Luciani este o figură pe care am iubit-o mult".
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 23.