Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu: Ecumenismul are nevoie de o "purificare a structurilor"

Ecumenismul are nevoie de o "purificare a structurilor" Bisericilor și de o mai mare cunoaștere reciprocă între creștini, susține monseniorul Fragkiskos Papamanolis, OFM Cap., episcop de Syros, Milos și Santorini și președintele Conferinței Episcopale din Grecia.

Prelatul, care ironizează definindu-se un catolic grec și nu un greco-catolic, este și administratorul apostolic din Creta și președinte al Conferinței Episcopale din Grecia.

Vorbind cu agenția ZENIT despre inițiativele comune cu ortodocșii din țara sa, monseniorul Papamanolis trasează un scurt bilanț al experiențelor care au rezultat în timpul recentei a III-a Adunări Ecumenice de la Sibiu (România) și lansează un apel pentru ca toți creștinii să celebreze Paștele în aceeași zi.

• Care este situația comunității catolice din Grecia?

Monseniorul Papamanolis: În Grecia prezența catolică este la cei mai mici termeni, în ceea ce privește catolicii de naționalitate greacă. Suntem 0,5 % din populație, deci circa 50.000. În timp ce, în ultimii 15 ani, cu căderea comunismului, deschiderea granițelor țărilor din Uniunea Europeană și situația instabilă din Orientul Mijlociu, în ansamblu noi, catolicii, am avut o creștere de 700 %: de la 50.000 am ajuns la 350.000.

Așa cum eu însumi am avut ocazia să-i prezint papei în timpul vizitei ad limina apostolorum, în octombrie 2006, pe de o parte acest fapt de consolează, în timp ce pe de altă parte ne creează multe probleme, pentru că există grupări de catolici unde nu există o prezență a Bisericii Catolice, unde nu avem nici un loc de cult și nici preoți.

De exemplu, în partea sud-orientală a insulei Creta, în orașul Ierapetra, există circa 1.000 de catolici și parohia lor se află la Heraklion, la aproape 130 km distanță. La Ierapetra sunt perechi tinere, copii de școală elementară cărora nimeni nu le predă catehismul. În ultima vreme am închiriat un magazin, care este folosit de noi ca loc de cult și de întâlniri. Ceea ce am vrea este ca Bisericile din care provin acești catolici să ne ajute. Totuși, în cea mai mare parte, este vorba de Biserici sărace în ce privește personalul și finanțele (de ex. Albania).

• Excelență, ne puteți indica domeniile sociale din interior în care sunt mai simțite relațiile dintre catolici și ortodocși?

Monseniorul Papamanolis: Înainte de toate, nu există un dialog oficial între Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă în Grecia. Însă în acele orașe sau în acele insule unde există chiar și o prezență discretă a Bisericii Catolice și, mai mult, unde are sediul un episcop catolic, există relații bune între episcopi (ortodox și catolic) și între cler, și acesta este un fapt pozitiv care îi încurajează pe credincioși să meargă spre unitate.

Cât mă privește pot spune că în insula Syros, unde sunt episcop de 33 de ani, am relații foarte bune cu omologul meu, mitropolitul ortodox Dorotheo al II-lea, care este acolo de numai cinci ani. Am dat naștere la inițiative care edifică mult pe credincioșii noștri. De exemplu, cu ocazia sărbătorilor liturgice, cum ar fi Paștele și Crăciunul, mergem împreună să-i vizităm pe bolnavi în spital și pe bătrâni în trei case de odihnă prezente pe insulă. Și atunci acest "împreună" a schimbat total sensul acestei vizite a noastre, pentru că nu este vorba numai de filantropie, ci se încarcă de o semnificație de unitate și reconciliere între noi.

O altă inițiativă, începută cu trei ani în urmă, și pe care o continuăm cel puțin o dată pe an, constă în prânzul comun al preoților catolici și ortodocși. O dată i-am spus mitropolitului Dorotheo al II-lea că dacă nu putem sta la aceeași masă euharistică, cel puțin să stăm în jurul unei mese pentru a mânca împreună și a discuta fără formule prefabricate. Și este ceea ce facem.

• Ce dialoguri ați putut avea aici la Sibiu pe care le veți continua o dată ce v-ați întors în Grecia?

Monseniorul Papamanolis: Pentru prima dată, în vederea întâlnirii de la Sibiu, lucru care nu se întâmplase în primele două Adunări Ecumenice Europene, la inițiativa Bisericii Ortodoxe și împreună cu delegațiile Bisericii Ortodoxe, Catolice și Evanghelice a ținut o reuniune la Atena. Un fapt care a fost salutat ca un mare eveniment. Acum, sosiți la Sibiu, nu suntem străini între noi, discutăm pe stradă și glumim între noi ca niște prieteni.

La Sibiu, președintele Comisiei pentru Relațiile Intraortodoxe și Intercreștine a Bisericii Ortodoxe din Grecia, mitropolitul Ignatios de Volos, ne-a invitat pe toți la masă și am decis să continuăm acest dialog și după. Fără îndoială este vorba de un pas mic. Totuși nu este vorba de simpla inițiativă a unui episcop, dacă ne gândim că se bucură de aprobarea Sfântului Sinod. Astfel începem încet-încet, aproape pe ascuns, aș spune. În fond, atunci când se seamănă, sămânța se ascunde și apoi încolțește și aduce roade îmbelșugate.

• După părerea dumneavoastră, ce perspective ecumenice deschide această întâlnire din România?

Monseniorul Papamanolis: Înainte de toate, la Sibiu este reînnoită angajarea Bisericilor europene de a merge spre unitate. În afară de aceasta, în mesajul final există diferite propuneri în domeniul social. Deci sperăm ca acest mesaj să nu fie pus în arhivă, ci să fie ținut bine la vedere pe propriul birou. Totuși, am și alte idei în minte care nu apar în mesaj. Pentru mine, în drumul spre unirea creștinilor, adevărurile teologice sunt foarte importante și a găsi un acord cu privire la unele tematici este indispensabil. Însă aceasta este deja materie pentru comisiile teologice mixte.

Dacă noi și ecumenismul trecem printr-o stare de oboseală, acest lucru derivă din faptul că nu se dă importanță factorului cunoașterii reciproce și continuă să supraviețuiască multe prejudecăți din trecut, pe care cele două Adunări Ecumenice precedente au contribuit doar în parte să le șteargă. Pentru aceasta, întâlnirile cu este cea de la Sibiu, ar trebui să se repete mai frecvent, și la nivel local și național. Și poate fără a trebui să fie invitate 3.000 de persoane.

Este foarte important ca noi episcopii să cunoaștem mai bine ortodoxia, dincolo de ceea ce se citește în cărți. Pentru că a cunoaște ortodoxia înseamnă nu numai a cunoaște diferențele doctrinale, ci și sensibilitățile lor. Și același lucru se întâmplă de partea opusă. Cel puțin în Grecia, cărțile de religie adoptate în școlile statale, în trecut, prezentau ca învățătură a Bisericii Catolice ceea ce Biserica Catolică nu învăța, ba chiar adesea condamna.

Deci aceste prejudecăți trebuie să dispară și încet-încet dispar grație cunoașterii și contactelor personale. De fapt, în acele orașe sau insule unde coexistăm ortodocși și catolici, și deci ne cunoaștem, pot spune că prejudecățile au dispărut fie de o parte fie de cealaltă.

O altă cale ce trebui parcursă este apoi purificarea structurilor atât în Biserica Catolică cât și în Biserica Ortodoxă. În practică ecleziologia suferă. Există structuri care ar trebui să fie corectate. Ambele Biserici trebuie să parcurgem acest drum de convertire, care nu trebuie înțeles ca o căință de un păcat sau de un rău comis, ci în sensul evanghelic, unde cuvântul "metanoia" înseamnă "a schimba mentalitatea, spiritul". Așadar, schimbând spiritul se vor schimba multe lucruri.

• În concluzie, aveți vreun apel de lansat pe care îl îndrăgiți în mod deosebit?

Monseniorul Papamanolis: Aș vrea să spun că mica noastră delegație a Bisericii Catolice din Grecia a prezentat, aici, la Sibiu, o moțiune președinției Celei de-a III-a Adunări Ecumenice, cerând să invite guvernul turc să respecte titlul de "ecumenic" asociat patriarhului de Constantinopol. Am dat această scriere a noastră diferiților episcopi ortodocși, ca de exemplu conducătorului delegației Patriarhiei Ecumenice, mitropolitul Mihai de Austria, care ne-a mulțumit mult pentru această inițiativă.

Un al doilea apel care aș vrea să ajungă la toți este în schimb să punem deoparte încăpățânările și să găsim o dată pentru a celebra Paștele în aceeași zi. Am prezentat în scris această moțiune, cerând cu insistență să se facă presiune pentru a găsi o dată comună, oricare ar fi ea, pentru ca toți creștinii să sărbătorească împreună această sărbătoare liturgică. Este de importanță decisivă. Pentru că dacă nu facem noi aceasta, va veni Cirus ca să o facă în locul nostru. Știți cine este Cirus? Cirus era regele Persiei, care cu edictul din anul 358 î.C. le-a permis evreilor să se întoarcă și să reconstruiască templul din Ierusalim, pentru că singuri nu reușeau să se pună de acord.

Dacă noi, creștinii, nu vor reuși să ne înțelegem cu privire la o dată comună pentru a celebra Paștele în aceeași zi, vor veni diferitele guverne atee ca să ne spună: "Sau vă puneți de acord, sau noi nu vom mai ține cont de Paștele vostru". Și deci în timpul Săptămânii Sfinte se va continua să se lucreze în mod normal, în timp ce Duminica Paștelui va fi o duminică asemenea cu toate celelalte. Așa cum s-a întâmplat deja în Franța.

De fapt, acest lucru ne creează multe probleme nouă ca Biserică, dar și societății. Gândiți-vă doar la problema băncilor, care în timpul Săptămânii Sfinte rămân închise în Grecia și nu în altă parte, sau la familiile mixte cu un părinte catolic și unul ortodox. Paștele următor îl vom celebra chiar cu cinci săptămâni de diferență. Cei care urmează Biserica Catolică și fac referință la calendarul gregorian vor celebra Paștele la 23 martie 2008, în timp ce Biserica Ortodoxă, care urmează calendarul iulian, va sărbători Paștele la 27 aprilie.

Noi, din anul 1968, dezlipindu-ne, nu fără durere, de Roma, grație unei permisiuni speciale a papei Paul al VI-lea, celebrăm Paștele cu ortodocșii în aceeași zi, dar și această soluție nu este lipsită de probleme. Dorința mea este ca toți să poată spună la Paști: Cristos a înviat! Fără o înviere pe etape.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat