|
Răspunsuri ale papei la două întrebări ale tinerilor La privegherea de la întâlnirea din Loreto, la 1 septembrie La privegherea de rugăciune de la Agorà a tinerilor italieni, în seara de sâmbătă, 1 septembrie, papa a răspuns la începutul intervenției sale la două întrebări ale celor prezenți. Publicăm transcrierea răspunsurilor Sfântului Părinte la această manifestație care a adunat circa jumătate de milion de tineri din cel puțin 50 de țări pe platoul Montorso, aproape de Loreto. * * * După ce au oferit mărturia lor, Piero Tisti și Giovanna Di Mucci au pus papei această întrebare: "Multora dintre noi, tineri din periferie, le lipsește un centru, un loc sau persoane capabile să dea identitate. Suntem adesea fără istorie, fără perspective și de aceea fără viitor. Pare că ceea ce așteptăm cu adevărat nu se întâmplă niciodată. De aici experiența singurătății și, uneori, a dependențelor. Sanctitate, există cineva sau ceva pentru care putem deveni importanți? Cum este posibil să sperăm, când realitatea neagă orice vis de fericire, orice proiect de viață?" Benedict al XVI-lea: Mulțumesc pentru această întrebare și pentru prezentarea foarte realistă a situației. Cu privire la periferiile din această lume cu mari probleme acum nu este ușor să răspundem și nu vrem să trăim într-un optimism facil, dar, pe de altă parte, trebuie să avem curaj și să mergem înainte. Așa aș anticipa substanța răspunsului meu: "Da, există speranță și astăzi, fiecare dintre voi este important, pentru că fiecare este cunoscut și voit de Dumnezeu și pentru fiecare Dumnezeu are un plan al său. Trebuie să-l descoperim și să-i corespundem, pentru ca să fie posibil, în pofida acestor situații de lipsuri și de marginalitate, să realizăm proiectul pe care Dumnezeu îl are cu noi. Dar, pentru a merge la detalii, dumneavoastră ați prezentat în mod realist situația unei societăți: în periferii pare dificil să mergem înainte, să schimbăm lumea în mai bine. Totul pare concentrat în marile centre ale puterii economice și politice, marile birocrații domină și cel care se află în periferii realmente pare exclus de la această viață. Așadar, un aspect al acestei situații de marginalizare a multora este că marile celule ale vieții societății, care pot construi centre și în periferie, sunt sfărâmate: familia, care ar trebui să fie locul întâlnirii generațiilor - de la străbuni până la nepot - ar trebui să fie un loc unde se întâlnesc nu numai generațiile, dar unde se învață să se trăiască, se învață virtuțile esențiale pentru a trăi, este sfărâmată, este în pericol. Cu atât mai mult noi trebuie să facem posibilul pentru ca familia să fie vie, să fie și astăzi celula vitală, celula periferiei. Tot așa și parohia, celula vie a Bisericii, trebuie să fie realmente un loc de inspirație și de viață și de solidaritate care ajută la construirea împreună a centrelor în periferie. Și, trebuie să spun aici, se vorbește adesea în Biserică de periferie și de centru, care ar fi Roma, dar în realitate în Biserică nu există periferie, pentru că unde este Cristos, acolo este tot centrul. Unde se celebrează Euharistia, unde este tabernacolul, este Cristos și deci acolo este centrul și trebuie să facem totul pentru ca aceste centre vii să fie eficace, prezente și să fie realmente o forță care se opune acestei marginalizări. Biserica vie, Biserica micilor comunități, Biserica parohială, mișcările ar trebui să formeze tot atâtea centre în periferie și astfel să ajute la depășirea dificultăților pe care marea politică desigur că nu le depășește și în același timp trebuie să gândim că în pofida marilor concentrări de putere, chiar societatea de astăzi are nevoie de solidaritate, de sens al legalității, de inițiativa și de creativitatea tuturor. Știu că este mai ușor de a spune decât de a realiza, dar văd aici persoane care se angajează pentru ca să crească și în periferii centre, să crească speranța, și deci mi se pare că trebuie să luăm chiar în periferii inițiativa, trebuie ca Biserica să fie prezentă, ca Isus Cristos centrul lumii să fie prezent. Am văzut și vedem astăzi în Evanghelie că pentru Dumnezeu nu există periferii. Țara Sfântă, în vastul context al Imperiului Roman, era periferie; Nazaret era periferie, o localitate necunoscută. Și totuși chiar acea realitate era, de fapt, centrul care a schimbat lumea! Și tot așa și noi trebuie să formăm centre de credință, de speranță, de iubire și de solidaritate, de simț al dreptății și al legalității, de cooperare. Numai așa poate supraviețui societatea modernă. Are nevoie de acest curaj, de a crea centre, chiar dacă desigur nu pare să existe speranță. Trebuie să ne opunem acestei disperări, trebuie să colaborăm cu mare solidaritate și să facem ceea ce este posibil pentru ca să crească speranța, pentru ca oamenii să poată colabora și trăi. Lumea, vedem bine, trebuie să fie schimbată, dar este tocmai misiunea tineretului de a o schimba! Nu putem face aceasta singuri cu forțele noastre, ci în comuniune de credință și de drum. În comuniune cu Maria, cu toți sfinții, în comuniune cu Cristos putem face ceva esențial și vă încurajez și vă invit să aveți încredere în Cristos, să aveți încredere în Dumnezeu. A sta în marea companie a sfinților și a merge înainte împreună cu ei poate schimba lumea, creând centre în periferie, pentru ca ea să devină realmente vizibilă și astfel să devină realistă speranța tuturor și fiecare să poată spune: "Eu sunt important în totalitatea istoriei. Domnul ne va ajuta". Mulțumesc. A doua întrebare a fost pusă de tânăra Sara Simonetta, care, după ce a prezentat mărturia sa, a spus: "Eu cred în Dumnezeul care a atins inima mea, dar sunt așa de multe nesiguranțele, întrebările, temerile pe care le port înlăuntrul meu. Nu este ușor a vorbi despre Dumnezeu cu prietenii mei; mulți dintre ei văd Biserica o realitate care îi judecă pe tineri, care se opune dorințelor lor de fericire și de iubire. În fața acestui refuz, simt toată singurătatea mea de om și aș vrea să simt apropierea lui Dumnezeu. Sanctitate, în această tăcere, unde este Dumnezeu?" Benedict al XVI-lea: Da, noi toți, chiar dacă suntem credincioși, cunoaștem tăcerea lui Dumnezeu. În psalmul pe care l-am recitat acum există acest strigăt aproape disperat: "Vorbește, Dumnezeule, nu te ascunde!" și cu puțin timp în urmă a fost publicată o carte cu experiențele spirituale ale Maicii Tereza și ceea ce știam deja se arată și mai deschis: cu toată caritatea sa, forța sa de credință, Maica Tereza suferea de tăcerea lui Dumnezeu. Pe de o parte, trebuie să suportăm această tăcere a lui Dumnezeu și pentru a putea înțelege pe frații noștri care nu-l cunosc pe Dumnezeu. Pe de altă parte, cu psalmul putem să-i strigăm din nou lui Dumnezeu: "Vorbește, arată-te!". Și fără îndoială în viața noastră, dacă inima este deschisă, putem găsi marile momente în care realmente prezența lui Dumnezeu devine sensibilă și pentru noi. Îmi amintesc în acest moment de o mică istorioară pe care Ioan Paul al II-lea a spus-o la Exercițiile predicate de el în Vatican atunci când încă nu era Papă. A povestit că după război a fost vizitat de un oficial rus care era om de știință, care i-a spus ca un om de știință: "Sunt sigur că Dumnezeu nu există. Dar dacă sunt la munte, în fața frumuseții sale maiestuoase, în fața măreției sale, sunt la fel de sigur că Creatorul există și că Dumnezeu există". Frumusețea creației este una din izvoarele unde realmente putem să atingem frumusețea lui Dumnezeu, putem vedea că Creatorul există și este bun, că este adevărat ceea ce spune Sfânta Scriptură în relatarea creației, adică faptul că Dumnezeu a gândit și a făcut cu inima sa, cu voința sa, cu rațiunea sa această lume și a văzut că era bună. Și noi trebuie să fim buni, pentru a avea inima deschisă ca să perceapă adevărata prezență a lui Dumnezeu. Apoi, auzind Cuvântul lui Dumnezeu în marile celebrări liturgice, în sărbătorile credinței, în marea muzică a credinței, simțim această prezență. Îmi amintesc în acest moment de o altă mică istorioară pe care mi-a povestit-o cu puțin timp în urmă un episcop venit în vizita "ad limina": era o femeie necreștină foarte inteligentă care începea să asculte marea muzică a lui Bach, Haendel, Mozart. Era fascinată și într-o zi a spus: "Trebuie să găsesc izvorul de unde putea să vină această frumusețe", și femeia s-a convertit la creștinism, la credința catolică, pentru că aflase că această frumusețe are un izvor și izvorul este prezența lui Cristos în inimi, este revelația lui Cristos în această lume. Deci, marile sărbători ale credinței, ale celebrării liturgice, dar și dialogul personal cu Cristos: El nu răspunde mereu, dar există momente în care realmente răspunde. Apoi prietenia, compania credinței. Acum, reuniți aici la Loreto, vedem cu credința unește, prietenia creează o companie de persoane care sunt în drum. Și simțim că toate acestea nu vin din nimic, ci realmente au un izvor, că Dumnezeul tăcut este și un Dumnezeu care vorbește, care se revelează și mai ales că noi înșine putem fi martori ai prezenței sale, că din credința noastră iese realmente o lumină și pentru alții. Deci, aș spune, pe de o parte trebuie să acceptăm că în această lume Dumnezeu este tăcut, dar pe de altă parte să nu fim surzi când el vorbește, când el apare în atâtea ocazii și vedem mai ales în creație, în liturgia frumoasă, în prietenia în cadrul Bisericii, prezența Domnului și, plini de prezența sa, putem și noi să dăm lumina altora. Astfel ajung la a doua sau la prima parte a întrebării dumneavoastră: e greu de vorbit prietenilor de astăzi despre Dumnezeu și poate este și mai dificil de a vorbi despre Biserică, deoarece văd în Dumnezeu numai limita libertății noastre, un Dumnezeu al poruncilor, al interdicțiilor, iar în Biserică o instituție care limitează libertatea noastră, care ne impune interdicții. Dar trebuie să încercăm să le facem vizibilă Biserica vie, nu această idee a unui centru de putere în Biserică cu aceste etichete, ci comunități de însoțire în care în pofida tuturor problemelor vieții, care există pentru toți, se naște bucuria de a trăi. Aici îmi vine în minte un al treilea exemplu. Am fost în Brazilia și în Fazenda da Esperança, această mare realitate unde drogații sunt îngrijiți și regăsesc speranța, regăsesc bucuria de a trăi și au mărturisit că tocmai descoperirea că Dumnezeu există a însemnat pentru ei vindecarea de disperare. Astfel au înțeles că viața lor are un sens și au regăsit bucuria de a fi în această lume, bucuria de a înfrunta problemele vieții umane. Deci în orice inimă umană, în pofida tuturor problemelor care sunt, există setea de Dumnezeu și unde Dumnezeu dispare, dispare și soarele care dă lumină și bucurie. Această sete de infinit care este în inimile noastre se dovedește chiar și în realitatea drogurilor: omul vrea să lărgească densitatea vieții, să aibă mai mult de la viață, să aibă infinitul, însă drogurile sunt o minciună, o înșelătorie, pentru că nu lărgesc viața, ci distrug viața. Adevărată este marea sete care ne vorbește despre Dumnezeu și ne îndreaptă spre Dumnezeu, dar trebuie să ne ajutăm reciproc. Cristos a venit tocmai pentru a crea o rețea de comuniune în lume, unde cu toții împreună să ne putem purta unii pe alții și astfel să ne ajutăm să găsim împreună drumul vieții și să înțelegem că poruncile lui Dumnezeu nu sunt limitări ale libertății noastre, ci sunt drumuri care conduc spre celălalt, spre plinătatea vieții. Să-l rugăm pe Domnul să ne ajute să înțelegem prezența sa, să fim plini de revelația sa, de bucuria sa, să ne ajutăm unul pe altul în însoțirea credinței pentru a merge înainte și a găsi tot mai mult împreună cu Cristos adevăratul chip al lui Dumnezeu și astfel adevărata viață. Traducere pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |