Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Un comentariu al pr. Federico Lombardi la motu proprio "Summorum pontificum"

Modalitatea cea mai bună pentru a înțelege semnificația noului document este, firește, lectura atentă a scrisorii papei care însoțește motu proprio "Summorum pontificum".

Benedict al XVI-lea nu intenționează să facă vreo revoluție cu privire la actualul uz liturgic reînnoit de Conciliul Vatican II, care va continua să fie urmat de marea majoritate a credincioșilor; nu impune vreo întoarcere înapoi; nu vrea nici o diminuare sau slăbire a autorității Conciliului nici a autorității și responsabilității episcopilor.

Papa înțelege să ofere pur și simplu celui care simte o dorință motivată și profundă pentru liturgie, o oportunitate de a putea celebra mai lesne liturgia conform ritului roman în uz mai înainte, de a o face în liniște, simțindu-se acceptat cu bunăvoință și integrat în marea comunitate catolică.

Dacă în pofida obiecțiilor papa a luat această decizie - după îndelungă reflecție, consultare și rugăciune, cum spune el însuși - în favoarea unui număr relativ mic de persoane, are în mod cert motive demne de a fi bine înțelese.

Benedict al XVI-lea are o viziune teologică și spirituală foarte profundă despre liturgie și de aceea un sens de foarte mare respect pentru ceea ce este celebrat: moartea și învierea lui Isus. Liturgia este ceva care ne este dat, nu este un produs al nostru, este sursa vieții noastre. Euharistia este locul cel mai înalt al întâlnirii dintre Dumnezeu și om. Papa consideră prin urmare ca fiind sarcina și obligația sa să ajute toți credincioșii să trăiască această întâlnire în modul cel mai demn și conștient, fie că aceasta se întâmplă prin forma ritului roman reînnoit, fie că - din motive de formare, cultură sau experiență personală - pentru unii acest lucru se întâmplă mai ușor prin forma mai veche a ritului. În orice caz papa dorește ca existența împreună a celor două forme ale ritului să ducă nu o la contrapunere sau excludere reciprocă, ci la o îmbogățire reciprocă; pe de o parte, devenind mai conștienți de sacralitatea celebrării, pe de alta, dispunând de o mai mare varietate și expresivitate de elemente.

Chiar și pentru cine nu prevede în nici un fel să schimbe propriul uz liturgic, adică pe cel față de cel actual există deci un important mesaj: liturgia trebuie celebrată cu grijă și respect specific deoarece prin ea devine părtași la misterul lui Dumnezeu. Dacă lipsește acest respect, atunci nu suferă numai individul personal ci întreaga Biserică, întrucât abuzurile sunt întotdeauna sămânță de discordie și divizare.

Unii sunt îngrijorați de eventualitatea că existența celor două forme ale ritului ar putea provoca divizare. Papa - cu admirabilă prudență, dar cu mare încredere - spune că această teamă nu este întemeiată. Din contra, lasă clar să se înțeleagă că intenția sa este exact opusul, adică "de a face toate eforturile, pentru ca tuturor celor care au într-adevăr dorința unității, să li se dea posibilitatea de a rămâne în această unitate sau de a o regăsi pe deplin". Benedict al XVI-lea se simte profund responsabil de unitate, și se gândește, evident, la cine se află astăzi încă în ruptură în privința comuniunii ecleziale, dar se gândește și la cine se află în tensiune în interiorul ei, și invită pe toți la deschidere reciprocă în unitatea aceleiași credințe. Amintește că, așa cum nu pot fi considerate interzise sau dăunătoare cărțile liturgice mai vechi, la fel nimeni nu are dreptul de a considera negativ pe cele reînnoite. Oricine ar vrea să recurgă la motu proprio pentru a aprinde tensiuni, în loc să alimenteze spiritul de reconciliere s-ar abate radical de la spiritul documentului.

Benedict al XVI-lea ne-a explicat că lectura corectă a Conciliului Vatican II trebuie să insiste asupra "continuității" mai curând decât asupra "rupturii". Chiar și coexistența celor două forme ale unicului rit liturgic trebuie interpretată pe această linie. Elementul nou se înscrie în cel anterior fără a-l respinge. Papa afirmă în mod hotărât că teama ca documentul să infirme autoritatea Conciliului Vatican II este o teamă neîntemeiată. Chiar și în recenta exortație postsinodală Saramentum caritatis a amintit "influența benefică pe care reforma liturgică actualizată începând de la Conciliul a avut-o pentru viața Bisericii".

De altfel, îl vedem celebrând continuu solemn după ritul reînnoit. L-am văzut primind și l-am auzit explicând el însuși - putem spune chiar fascinați - inovațiile înțelepte și expresive ale marilor rituri pentru inaugurarea pontificatului său.

Nu avem deci nici un motiv să ne temem. Benedict al XVI-lea nu va face să ne întoarcem înapoi, dar ne va conduce înainte, menținându-ne în continuitatea drumului istoric al Bisericii. Un mers înainte ce urmărește mai presus de toate a progresa - ca persoane și comunitate - în profunzimea întâlnirii cu Dumnezeu.

După Radio Vatican (8 iulie 2007)


 

lecturi: 7.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat