Iași: Simpozion internațional - Identitatea creștină și valorile Europei de astăzi (II)
Simpozionul internațional Identitatea creștină și valorile Europei de astăzi s-a desfășurat la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași în perioada 18-19 aprilie 2007. Au participat studenți, profesori, politicieni, oameni de cultură, clerici și creștini laici, invitați experți din Germania, Italia, Elveția și România (București, Cluj și Iași).
Conferințele au fost moderate de pr. prof. dr. Ștefan Lupu, vicerector la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași.
Cea de-a doua zi a simpozionului internațional a debutat cu o conferință ținută de domnul profesor Alexander Baumgarten de la Facultatea de Filozofie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj, legată de ordonarea evenimentelor după cauzalitatea lor, privite prin prisma modernității. Conferința s-a centrat în jurul conceptului de modernitate așa cum a fost el înțeles începând cu secolul al XV-lea până în zilele noastre, când asistăm la o perioadă post-modernă ce oscilează între afirmarea unor noi valori și supraviețuirea unei metafizici clasice, formulată de scolastici. Raportul dintre suflet și Dumnezeu este văzut acum într-o perspectivă nemediată, directă, iar inspirația divină întreține un caracter merituos. Singurul mediator al mântuirii este Fiul întrupat. Raționalismul a apărut ca o formulare a conceptului de prezentare a adevărului prin intermediul ideilor noastre, iar intelectul trebuie să-și caute singur resursele pentru a ajunge la cunoașterea adevărului. Conferința domnului Baumgarten a avut ca scop încercarea unei definiri a raportului dintre modernitate și creștinism.
Cea de-a doua conferință, a domnului conf. Mihai Maga de la aceeași universitate, a avut ca subiect prezentarea succintă a gândirii filozofului Marsilio de Padova prin intermediul unei schițări istorice a contextului în care a trăit (sec. XIII-XIV) și a încercat să clarifice conceptul de separare a puterilor în stat, al cărui autor este acest filozof. Ideea centrală a gândirii filozofului italian este că omul nu poate crea o cetate ideală, ci trebuie să depună toate eforturile pentru a crea condițiile unei concretizări relative a acestui concept.
A treia conferință, cea a domnului profesor Radu Carp, a avut în centru prezentarea portretului lui Pierre Manent, gânditor francez contemporan, cu o concepție liberală în ceea ce privește secularizarea și raportarea statului la Biserică. Specialist în gândirea lui Machiavelli, Hobbes și Rousseau, el afirmă faptul că Biserica și-a pierdut aproape total puterile pe care le deținea în perioada medievală și nu le va mai recăpăta niciodată, deoarece identitatea religioasă a statului a fost pierdută prin identitatea națională.
A patra conferință, cea a domnului profesor Alois Gherguț de la Universitatea din Iași, a prezentat relativismul structural potrivit teoriei lui Lutkin care afirmă că religia și statul se dezvoltă în măsura în care știu să colaboreze una cu cealaltă. Deși acest lucru este aproape total inexistent, domnul profesor a afirmat că acest deziderat poate fi atins doar printr-o reafirmare a valorilor comune acestor două realități și printr-o relansare a dialogului.
Ultima conferință, cea a părintelui profesor Wilhelm Dancă de la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sf. Iosif" din Iași, a cuprins o scurtă statistică cu privire la răspândirea religiilor în Europa și a frapat faptul că 20 % dintre locuitorii Europei afirmă că nu au religie. Dincolo de problemele ecumenismului și ale dialogului interreligios, rămâne provocarea pentru fiecare om: aceea de a da exemplu de credință prin viața proprie și prin mărturia concretă făcută în diferitele situații ale vieții.
Concluziile finale ale acestui simpozion au fost formulate de pr. Lucian Farcaș de la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași care a afirmat că Dumnezeul lui Isus este acela al poporului ales și că, dincolo de provocările social-politice și doctrinare cu care se confruntă creștinismul în Europa, rămâne posibilitatea ca fiecare om să adere conștient și realist, nu la Dumnezeul filozofilor, ci la Dumnezeul lui Abraham, Isac și Iacob (Blaise Pascal).
Andrei Dumitrescu
lecturi: 12.