Scrisoarea pastorală de Paști: Iubirea care învinge moartea
Iubirea care învinge moartea, acesta este titlul scrisorii pastorale de Paști a PS Petru Gherghel, care a fost semnată în Săptămâna Sfântă 2007. Ea cuprinde patru părți: o introducere și câte un gând pentru fiecare dintre cele trei zile, care împreună formează triduumul pascal, mister principal al credinței, centrul întregului an liturgic.
În introducere este exprimată bucuria participării "la cel mai mare și profund eveniment al iubirii divine", învierea lui Isus, "adevărul culminant al credinței noastre". După aceasta, scrisoarea punctează evenimentele care cuprind parcursul realizat de prima comunitate creștină în credință, noul traseu pe care s-au înscris primii creștini o dată cu inserarea în noua dimensiune marcată de evenimentul pascal. Experiența vie a drumului lui Cristos este realitatea pe care o trăim și noi, creștinii zilelor noastre, prin itinerarul pe care l-am urmat alături de el, retrăind momentele iubirii sale, fiind părtași la evenimentele vieții sale. Învierea lui Isus Cristos reprezintă "împlinirea făgăduințelor Vechiului Testament", "adevărul dumnezeirii sale", "actul îndreptățirii omului, al înfierii sale".
După această introducere, scrisoarea pastorală continuă cu dezvoltarea semnificațiilor zilelor care constituie triduumul pascal.
Specific pentru Joia Sfântă este conturarea centralității iubirii manifestată la Cina cea de taină, printr-o invitație la pătrunderea, alături de Isus, în cenacol, loc marcat de oferirea testamentului de iubire, de dăruirea sacramentului de iubire, aspect accentuat și în ultima exortație a papei Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis, element prin care se concretizează opera de mântuire în lume.
Vinerea Sfântă este caracterizată de jertfa lui Isus Cristos, care împlinește răscumpărarea absolută a omului și îl pune în noua comuniune cu Dumnezeu. Această jertfă este unică, depășind orice altă jertfă, și desăvârșită, prin ea iubirea dăruindu-se până la sfârșit. Pentru a înțelege "legea crucii" este necesar să rămânem împreună cu Maria și Ioan alături de cel care săvârșește jertfa supremă, să stăm mai aproape de Isus, adorând crucea și înțelegând astfel să prețuim iubirea lui Dumnezeu.
Sâmbăta Sfântă este definită de credință și de speranță. După "drama Calvarului și liniștea mormântului răsună bucuria învierii", când lumina frânge întunericul nopții. Acest fapt, al învierii lui Cristos, este "învăluit în mister", depășind capacitatea noastră de înțelegere; este "o taină dumnezeiască încredințată omenirii", fapt adeverit prin întâlnirea reală cu cel viu; este "esențialmente diferită", nefiind o simplă reîntoarcere la viața pământească (asemenea persoanelor înviate de Isus), dar, prin aceasta, se realizează o depășire a spațiului și timpului, trupul său este plin de puterea Duhului Sfânt, participă la viața dumnezeiască. Citându-l pe sfântul Atanasie, PS Petru Gherghel subliniază o particularitate a timpului pascal, un timp în care ne este făcut cunoscut un nou început, caracterizat de o permanentă dorință de apropiere de cel care s-a jertfit pentru noi.
În finalul scrisorii este subliniată sărbătorirea Paștelui în acest an la aceeași dată, 8 aprilie, de către toți creștinii, și integrarea în Uniunea Europeană, ca simbol ce provoacă la o extindere a trăirii bucuriei Paștelui, împreună cu alții.
Scrisoarea poate fi citită în întregime pe acest sit, intrând în secțiunea Actualitate/Documente episcopale.
Iulian Roca
lecturi: 6.