|
Interviu cu Mons. Giacinto-Bulos Marcuzzo, episcop de la Nazaret "Am toată admirația pentru credința muncitorilor români din Israel!" "Ascultătorilor programului român al Radio Vatican le spun: Rugați-vă pentru pacea Țării Sfinte! Nu vă fie teamă să veniți pelerini la Ierusalim, Nazaret și Betleem!" - sunt cuvintele episcopului Giacinto-Bulos Marcuzzo, vicar patriarhal pentru ritul latin în Israel și auxiliar de Ierusalim, care la microfonul redacției Radio Vatican (27 ianuarie) și-a exprimat admirația pentru atașamentul muncitorilor români din Israel față de locurile sfinte. • Excelență, când ați întâlnit pentru prima dată migranții români în Israel? Mai întâi de toate, un salut afectuos de la Nazaret. Știm că Nazaretul este prin excelență orașul salutului, pentru că la Nazaret Dumnezeu a salutat-o pe sfânta Fecioară, prin arhanghelul Gabriel, și a salutat, așadar, noua umanitate și orice om, cu renumitul salut în aramaică, atât de bogat în semnificații, "Shlom leh Mariam", care înseamnă "Pace ție, Marie!", dar în limbile semitice înseamnă în același timp bucurie, har, iubire. Acesta este salutul de la Nazaret, întregul program al Noului Testament, și venind de la Nazaret, acest lucru vreau să-l spun ascultătorilor acestui program. M-ați întrebat când am întâlnit primii imigranți români în Israel. Ei bine, a fost tocmai când am fost numit episcop la Nazaret și vicar (patriarhal) pentru Israel. I-am întâlnit mai întâi la locurile sfinte, pentru că erau persoane foarte, foarte atașate, imediat ce aveau ocazia, de locurile sfinte. Prima mea imagine cu un grup de români am avut-o chiar în fața bazilicii "Buna Vestire". Era o sâmbătă, zi festivă în Israel. Românii se organizaseră singuri între ei, neavând încă un capelan al lor, și veneau să viziteze locurile sfinte. M-am oprit, am avut câteva dificultăți cu limba, dar apoi am reușit să ne înțelegem în ebraică, pentru că aceste persoane, cu toate că sunt muncitori, învață destul de ușor această limbă. A fost impresionant pentru mine să văd pentru prima oară grupul de români, care pentru mine erau o noutate, să văd atașamentul lor față de locurile sfinte, așadar față de rădăcinile credinței lor, pe care le descopereau venind la muncă în Israel, nu ca pelerini, ci ca muncitori care sâmbăta se transformau în pelerini la locurile sfinte. Apoi, natural, lucrurile au mers înainte, s-au îmbunătățit foarte mult și datorită faptului că prin Dieceza de Iași am avut trimiterea unui prim capelan, pe care mi-l amintesc foarte bine și îl salut, dacă ne ascultă la radio, reverendul preot Iosif Dorcu, care a rămas pentru câțiva ani capelan al românilor. El a deschis cu adevărat drumurile și a pus pe picioare noua activitate pastorală a migranților români din Israel. După el a venit al doilea capelan, cel actual, pr. Cristian Văcaru, pe care îl salut și cu care colaborez. Cu trecerea timpului, se vedea o prezență crescândă, până când, la un moment dat, s-a verificat, din nefericire, o altă tendință care a adus multă suferință și care ne-a făcut și pe noi să suferim. Dar despre acest lucru vom vorbi mai târziu. Iată, pe scurt, prima mea experiență cu prietenii români în Israel. • Cum a perceput populația locală prezența numeroasă a muncitorilor români? Prin populația locală se înțelege aici populația israeliană, pe de o parte, și populația palestiniană, pe de alta. Populația israeliană, frații evrei, natural, vedeau în români o forță de muncă, un ajutor de care aveau nevoie din ce în ce mai mult, în timp ce palestinienii aveau o atitudine pe care o putem considera duplicitară, contradictorie și uneori chiar complementară. În ce sens? Muncitorii români sunt toți sau aproape toți creștini, catolici sau ortodocși. Populația noastră palestiniană creștină este întotdeauna foarte mulțumită când vede alți prieteni, alți frați, alte surori care vin din întreaga lume și împărtășesc credința lor, și care vin să lucreze și să trăiască acolo împreună, în aceeași țară. Dar în același timp, muncitorul român care ajungea acolo era puțin și un concurent, fără să vrea, firește, pentru că acești români au fost aduși pentru a lua locul muncitorilor palestinieni. Înainte de renumita "intifada", mâna de lucru era asigurată de palestinieni, și munca în Israel era pentru palestinieni resursa cea mai mare pentru țara lor, pentru a-și construi apoi o casă în propria țară sau în propriul sat. După intifada, adică la începutul anilor `90, această situație s-a schimbat. Israelul a închis poarta de intrare pentru palestinieni și a făcut să vină alți muncitori, români, dar și din alte țări: polonezi, nigerieni, ganezi, din America de Sud, Sri Lanka, India, Filipine și alte țări, dar mai ales din România, pentru că erau foarte pricepuți în domeniul construcțiilor. Și, într-adevăr, acolo unde se construiau noile colonii, noile orașe, noile case, acolo se găsea și marea majoritate a românilor. Nu aș vrea să uit acum, prin intermediul Radio Vatican, să le transmit acestor muncitori salutul meu afectuos: sunt oameni pe care i-am admirat cu adevărat. Au întâmpinat multe dificultăți pentru a veni, acolo au muncit din greu, au muncit în condiții foarte, foarte grele. Dar au fost curajoși, au avut multă răbdare, multă statornicie, mult curaj și multă solidaritate între ei, și mai ales s-au arătat întotdeauna foarte prietenoși cu populația, mai ales cu frații de credință palestinieni. • Cu ce spirit însoțiți acum comunitatea catolică română din Țara Sfântă? Însoțirea mea este în comuniune cu primii și direcții interesați, care sunt, acum, capelanul, pr. Cristian Vacaru, și cele două surori. În anumite momente vine și un colaborator din Dieceza de Iași. A venit chiar și episcopul de Iași, pe care-l salut acum cu multă bucurie, la fel, a venit și episcopul auxiliar, pe care-l salut cu multă bucurie, și pe toți ceilalți preoți care, mai ales de sărbători, au venit să dea o mână de ajutor în activitatea pastorală pentru comunitate și capelanul ei. Așadar, cu ei, mai întâi de toate, în aceste zile, comunitatea muncitorilor străini, și nu numai cea a românilor, trece prin momente grele. Recent a fost adoptată o dispoziție care ar vrea ca încet-încet să păstreze un număr foarte redus de muncitori (străini) în Israel. Ceilalți, din nefericire, sunt obligați să plece, să se întoarcă. Numai cei care muncesc în construcții și în hoteluri pot rămâne cu mai mare ușurință, sau pentru femei, așa numitele "menajere" - mai ales din Filipine - pot rămâne cu mai mare ușurință față de alte categorii. Așadar, noi însoțim acum această fază a acestor muncitori, a muncitorilor români, cu multă simpatie, aș zice, cu multă dăruire, cu multă solidaritate, căutând mai ales să fim alături de ei. Îmi amintesc acum în mod deosebit sfânta Liturghie pe care am avut-o la Elat, înainte de Crăciun, când a fost pentru mine o mare surpriză să văd că românii erau foarte puțini în acest an. Dar nu pentru că nu au venit la Liturghie, ci pentru că din nefericire sunt puțini cei care au mai rămas la Elat, în timp ce în alți ani, când mergeam înainte de Paști și înainte de Crăciun, românii erau probabil categoria cea mai numeroasă, pe când acum mai erau puțini. Când vezi însă cum ei și prietenii lor de alte națiuni, atunci când se reunesc împreună, când se reunesc împreună să se roage, când se reunesc împreună la sfânta Liturghie și sărbători, era întotdeauna un motiv de mare încurajare pentru ei toți. Dorim totodată să-i ajutăm și în problemele pe care le au, probleme sociale, probleme de justiție, probleme unde ar trebui făcute procese, cu avocați etc. dar, din păcate, nu putem face mai mult de atât, pentru că situația este foarte complexă. Noi vrem să-i facem să simtă că se bucură de înțelegerea noastră, îi avem mereu în iubirea noastră, suntem alături de ei și încercăm să-i ajutăm cu un sfat, cu încurajarea, în parcursul lor atât de frumos, dar și atât de greu în Țara Sfântă. • Excelență, creștinii din România și din întreaga lume sunt datori spiritual față de comunitatea creștină a Țării Sfinte pentru darul inestimabil al răspândirii credinței în Isus Cristos. Ce așteaptă acum, creștinii din Țara Sfântă de la creștinii din întreaga lume? Într-adevăr, este o realitate frumoasă că două mii de ani după Isus Cristos și după nașterea Bisericii, există încă un grup de creștini originari, autohtoni, în Țara Sfântă. Acest fapt este o realitate concretă foarte interesantă pe care nu trebuie să o uităm niciodată. Cu alte cuvinte, Biserica-mamă a Ierusalimului este în continuare prezentă. Descendenții primei comunități creștine fondată de Isus sunt în continuare prezenți. Și această comunitate, numită Biserica-mamă a Ierusalimului, a stat la originea tuturor celorlalte Biserici. De la această Biserică-mamă au pornit apostolii care au fondat alte Biserici, care la rândul lor au fondat alte Biserici, și așa mai departe, dar acesta este chiar trunchiul originar din care s-au născut celelalte Biserici. Biserica-mamă a Ierusalimului astăzi este în suferință, pentru că se află într-o situație socială, istorică și politică foarte grea. Noi, ce cerem de la frații noștri și de la surorile noastre? Mai întâi de toate, pentru că noi credem în rugăciune, nu uitați să vă rugați pentru Țara Sfântă. În al doilea rând, nu uitați Țara Sfântă! Spus în alte cuvinte, veniți să vizitați locurile sfinte, nu vă fie teamă să veniți pelerini în Țara Sfântă! Spun și repet acest lucru pentru că, din nefericire, ascultând știrile, văzând anumite episoade la televiziune, multă lume se teme să vină în Țara Sfântă, crede că Țara Sfântă este un război continuu, o violență nesfârșită. Pentru locurile sfinte, nu este așa! Știm că nu este încă o pace adevărată, dar, cu toate acestea, locurile sfinte, și știu despre ce vorbesc, sunt în zone absolut sigure. Oricum, dovada a fost oferită deja, e suficient să vezi miile de pelerini chiar și din ultimii ani. Așadar, repet: veniți numeroși să vizitați Țara Sfântă! Va face bine tuturor creștinilor care vin, va face bine și comunității noastre creștine locale. În al treilea rând, trebuie să ne informăm. Îmi dau seama din ce în ce mai mult că realitatea Țării Sfinte nu este cunoscută. Și poate că serviciul cel mai bun pe care o comunitate, o Biserică, frații noștri ar putea să-l facă bine lor înșiși este să se informeze bine despre realitate, despre realitatea locală, despre realitatea generală, despre realitatea Bisericii în Țara Sfântă. Și acest lucru nu poate să nu facă bine. În al patrulea rând, și ultimul, în măsura posibilităților, fiți solidari, fiți uniți, faceți ceva pentru Biserica-mamă din Țara Sfântă! Tot ceea ce se face pentru Biserica-mamă, mai târziu, se întoarce spre binele tuturor. La fel, ce se face pentru pace în Țara Sfântă, se întoarce pentru pacea universală, mondială, pentru că știm că Țara Sfântă este atât de importantă, atât de centrală și strategică, încât de pacea din Țara Sfântă depinde pacea în lume, și, din nefericire, este adevărat și contrariul. Așadar, să ne ocupăm de Țara Sfântă, nu uitați de frații noștri, și veniți numeroși să ne vizitați, la Ierusalim, la Nazaret și la Betleem. • Excelență, sunteți episcop la Nazaret. În curtea interioară a bazilicii "Buna-Vestire" există și o imagine a Maicii Domnului dăruită de o familie de români. Adresându-vă acum Bisericilor din România, ascultătorilor noștri din întreaga lume, aveți un salut special pentru creștinii români? Da, salutul meu, alături de salutul biblic adresat la început, este acesta: veniți pelerini în Țara Sfântă! Organizați-vă și cu puțină răbdare veniți pelerini în Țara Sfântă! Face mult, mult, foarte mult, mult bine, tuturor! Apoi, interesați-vă de Țara Sfântă, încercați să faceți ceva pentru Țara Sfântă! Nu numai material vorbind, chiar dacă din acest punct de vedere, acest lucru este întotdeauna posibil, este întotdeauna cerut, este întotdeauna foarte util, pentru că necesitățile sunt multe, și pentru "mama" nu se poate niciodată refuza ceva: tot ce se face pentru "mama" se întoarce în bine pentru toți fiii și toate fiicele. Mă refer, aici, la anumite inițiative, precum cea din Vinerea Sfântă care cred că este tradițională și populară și la voi, în România, sau la alte inițiative pentru Țara Sfântă. Dar aș vrea să mă adresez mai ales celor tineri, probabil făcând referință, dacă-mi permiți, la cazul meu, la experiența mea personală, așadar, tinerilor, studenților, seminariștilor. Eu însumi, italian de origine, m-am născut în (regiunea) Veneto, dar la 16 ani, după liceu, am mers în Țara Sfântă și am făcut pregătirea mea teologică de seminarist la Seminarul din Bejala, la Ierusalim. Acolo am devenit preot, am muncit întotdeauna acolo, sunt foarte bucuros să slujesc Biserica din Ierusalim și să fac parte din clerul Ierusalimului, care, într-un anumit sens, a preluat succesiunea grupului de apostoli în țara lui Isus, în țara apostolilor. Ei bine, Biserica Țării Sfinte este a tuturor, este o Biserică locală cu o identitate precisă, cu o cultură și istorie proprii, dar este mai ales o Biserică deschisă tuturor pentru că este Biserica-mamă. Prin urmare, toți trebuie să ne gândim să slujim această Biserică, să facem ceva pentru această Biserică, mai ales preoții, seminariștii. Poate că cineva primește de la Duhul Sfânt această chemare, această invitație de a sluji Biserica-mamă din Ierusalim. Pornind de la experiența pe care Domnul m-a făcut să o trăiesc personal, adresez această invitație: nu uitați, dacă primiți această chemare, să veniți și să slujiți Biserica-mamă a Ierusalimului! • Mulțumim, Excelență, pentru timpul acordat, dar mai ales pentru împărtășirea credinței, care, suntem siguri, va întări și credința ascultătorilor noștri din România și de oriunde ne-ar asculta în lume. Mulțumim, încă o dată! Mulțumesc! Domnul să vă binecuvânteze! La revedere! lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |