Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Simpozionul internațional Înțelepciunea, astăzi

Societatea Internațională "Sfântul Toma de Aquino" (filiala română) și Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași au organizat în ziua de 1 mai simpozionul internațional cu titlul Înțelepciunea, astăzi. Abordări filozofice, teologice și culturale. Lucrările s-au desfășurat în aula de conferințe a Institutului Teologic "Sfântul Iosif" din Iași. Au participat numeroși invitați din țară și străinătate, preoți profesori de la Institutul Teologic Romano-Catolic și de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, studenți. Lucrările conferinței s-au ținut în limbile română, italiană, franceză și engleză, și au continuat cu discuții pe marginea întrebărilor adresate de participanți.

Lucrările simpozionului au început dimineață la ora 9.00. Moderatorul dezbaterilor programate pentru prima parte a zilei a fost domnul Alexander Baumgarten (Cluj), care a făcut o scurtă introducere la tema înțelepciunii în viziunea sfântului Toma de Aquino.

A urmat o primă serie de șase conferințe, care au abordat câteva teme importante: San Tommaso d'Aquino e la possibilità di avere le tre sapienze - pr. Abelardo Lobato (Lugano, Elveția); "Sapientia" în comentariul sfântului Toma la Epistola întâi către Corinteni - Bogdan Tataru-Cazaban (București); Is there a practical analogue to "sapientia"? - Christopher Martin (Houston, SUA); Quelle sagesse après la "sortie de la religios"? - Louis Perron (Ottawa, Canada); De la experiență la înțelepciune în gândirea sfântului Toma - pr. Wilhelm Dancă (Iași); Hristos-Logosul și înțelepciunea. Considerații filozofice și teologice - pr. Gheorghe Petraru (Iași).

Întrebări precum: Ce legătură există între inocență și înțelepciune? Dar între înțelepciune și tăcere? Se poate vorbi despre înțelepciune in statu inocentiae a primilor oamenilor? Ce rol ocupă afectele în cadrul memoriei? Există forme de vindecare a memoriei în viziunea sfântului Toma de Aquino? - au constituit fundalul discuțiilor după expunerea primelor conferințe.

Lucrările simpozionului au continuat după o scurtă pauză cu alte teme interesante. Astfel, Gabriela Blebea-Nicolae (Ottawa, Canada) a tratat în cadrul conferinței sale despre înțelepciunea speculativă (conștiința) și înțelepciunea practică (prudența), subliniind, printre altele, faptul că "atât conștiința, cât și prudența fac apel la legea naturală, și amândouă pot greși din cauza componentelor cu care operează". "Antrenarea voinței, a mai subliniat ea, constituie un punct de legătură între înțelepciunea speculativă și cea practică".

A urmat conferința domnului Alin Tat (Cluj), intitulată Filozofia și înțelepciunea: de la papa Ioan Paul al II-lea la Toma de Aquino. Făcând referire la numeroase pasaje din enciclica Fides et ratio a papei Ioan Paul al II-lea, domnul Tat a subliniat, printre altele, ideea că înțelepciunea este un dar al Duhului Sfânt, iar teologia se prezintă ca o adevărată înțelepciune pentru cei care o studiază în spiritul credinței.

Înțeleptul - un personaj mereu străin a fost titlul conferinței prezentate de domnul Ștefan Afloaroaei (Iași), urmată apoi de cea a pr. Iosif Antili (Iași, Institutul Teologic) referitoare la tradiția sapiențială a Vechiului Testament ca fenomen intercultural. Amintind câteva aspecte esențiale privind tradiția sapiențială (binomul faptă-răsplată; viziunea despre bine și rău; ordinea existentă în lume; rolul lui Dumnezeu) și scrierile biblice sapiențiale (în special Iob, Prov, Qoh, Sir și Înț), Sfinția sa a vorbit despre înțelepciune înțeleasă ca "o știință practică a vieții", înțeleptul fiind văzut ca "cel care deprinde arta timonierului". Programul simpozionului a continuat cu o altă conferință intitulată Raportul dintre înțelepciune și știință. Consecințe morale, prezentată de pr. Gheorghe Popa (Iași, Facultatea de Teologie Ortodoxă), urmată de cea a doamnei Miruna Tataru-Cazaban (București).

Cum putem nuanța superioritatea înțeleptului fără a o transforma într-o tiranie? Cum se împacă înțeleptul cu condiția de străin? Care ar fi criteriul de coerență al înțelepciunii celui străin? - sunt doar câteva dintre întrebările adresate de participanți la care s-a încercat un răspuns în cadrul discuțiilor ce au urmat, cu care, de altfel, s-a și încheiat programul din prima parte a zilei dedicate acestui simpozion.

După-amiază, lucrările simpozionului au fost reluate, dezbaterile avându-l ca moderator pe pr. Wilhelm Dancă, rectorul Institutului Teologic Romano-Catolic din Iași. Programul a cuprins în această a doua parte a zilei un număr de zece conferințe, menite să completeze viziunea de ansamblu asupra înțelepciunii în contextul de astăzi.

"Fuga mundi" ca posibilă înțelepciune, astăzi a fost titlul conferinței prezentate de domnul Wilhelm Tauwinkl (București). A urmat conferința Conceptul de "synderesis" în filozofia lui Toma de Aquino, expusă de Dan Săvinescu (Cluj). Pornind de la opera Itinerarium mentis in Deum a sfântului Bonaventura (care vede în synderesis a șasea treaptă a cunoașterii, treaptă ce face posibilă contemplarea mistică a lui Dumnezeu), domnul Săvinescu s-a referit apoi la conceptul de synderesis în filozofia sfântului Toma, înțeles ca potentia habitualis (o potență însoțită de un habitus) și ca habitus al cunoașterii primelor principii morale.

În continuare, pr. Ștefan Lupu (Iași, Institutul Teologic) a prezentat conferința "Contemplata aliis tradere" la Toma de Aquino. Pentru început, părintele a ținut să sublinieze că expresia contemplata aliis tradere a sfântului Toma de Aquino (cf. Summa theologiae, q. 188, a6) înseamnă, înainte de toate, "să știi să oferi altora cele contemplate decât să le contempli de unul singur". Vorbind despre contemplație, înțeleasă ca intuire simplă a adevărului, pr. Șt. Lupu s-a referit apoi la obiectul contemplației, constituit din adevărurile divine (elementul principal) și lucrurile divine (elementul secundar). "Pentru a trăi o viață contemplativă0, a spus Sfinția sa, avem nevoie de virtuți... Contemplația este aceea care ne aduce bucuria interioară".

O altă temă interesantă a fost tratată de Leonard Tony Farauanu (Gaming, Austria) în conferința intitulată Înțelepciunea în gândirea contemporană: moft esoteric, abilitate practică sau nevoie existențială? O perspectivă creștină. "În căutarea înțelepciunii, a spus el printre altele, omul are nevoie de meditație și de liniște sufletească. Dobândirea înțelepciunii presupune multă perseverență și umilință... Înțeleptul este un martir ascuns". Concluzia conferinței a fost aceea că "nevoia existențială de înțelepciune va fi satisfăcută pe deplin în împărăția cerurilor".

Despre Pateric ca depozitar de înțelepciune a vorbit în continuare pr. Mihai Mărgineanu (Iași) într-o conferință cu același titlu.

A urmat conferința semnată de pr. Lucian Farcaș (Iași, Institutul Teologic) - Înțelepciunea și viața modernă. Aspecte etico-ecologice. "Calitatea vieții omului, a spus Sfinția sa, depinde de aerul curat, de apa potabilă și de îngrijirea pământului". Atrăgând atenția asupra faptului că "pământul a fost supus exploatării masive din partea omului", părintele a ținut să arate în continuare că "omul stăpânește natura mai înainte de a învăța să se stăpânească pe sine". De aceea, ar fi necesar un "contract de pace cu natura", al cărui conținut să aibă în vedere: limbajul naturii; toleranța față de vegetația spontană; creația omului și cea a naturii (care trebuie să se unească din nou); viața în armonie cu legile naturii; conștiința omului de oaspete al naturii; o societate lipsită de deșeuri (problema reciclării) etc. Am putea spune, așadar, că omul înțelept este cel care știe să aibă respectul cuvenit față de natură, care acționează și în vederea binelui generațiilor viitoare, care se adaptează la condițiile naturii și care se mulțumește cu mai puțin, pentru a reduce astfel consumul exacerbat.

Ultimele patru conferințe i-au avut ca protagoniști pe: pr. Marius Taloș (Iași) - Cum să mă orientez într-o lume dominată de concupiscență epistemologică?; prof. Anton Adămuț (Iași) - De ce nu cred în "aurea mediocritas"?; prof. Anton Carpinschi (Iași) - Gândirea politică modernă doar o gândire teologică secularizată? Cazul J. -J. Rousseau; Cătălin Buciumeanu (București) - Înțelepciunea între contemplație și revelație.

Dezbaterile pe marginea conferințelor prezentate și a întrebărilor adresate de participanți (precum: Ce relație există între teologia ca sacra doctrina și teologia ca ultimă etapă a comuniunii cu Dumnezeu? Ce legătură se poate stabili între synderesis și legea naturală? Ce deosebire există între "contemplație" și "a trăi în iubirea dumnezeiască"? Se implică suficient mass-media în problema ecologică? etc.) au încheiat programul simpozionului din acest an.

La sfârșitul zilei, a avut loc și o întrunire a Consiliului Director al Societății Internaționale "Sfântul Toma de Aquino" (filiala română) în vederea discutării unor probleme organizatorice.

Emanuel Imbrea


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat