|
Cracovia: Expoziție de pictură "Liturghiile luminii" La Muzeul Arhidiecezan din Cracovia, între 7 iunie și 10 iulie 2005, a avut loc expoziția de pictură cu motoul Liturghiile luminii, care a reunit câteva din lucrările reprezentative ale artiștilor Janina și Stefan Rostworowskich. Impresiile unei participante la vernisajul expoziției sunt redate în continuare. Pictura e cupola Sf. Petru: deasupra mormântului e deschizătura cupolei, lumina iese dinăuntru și deformează materia (liniile nu sunt drepte, ci curbe, se închină) și se termină cu o cruce. "E o suferință a liniilor", liniile paralele reprezentând "gândirea ce ne gândește pe ea însăși", dar nu ne vede (Dumnezeu) (Aristotel). Numai materia = meșteșug; numai spiritul = gândire abstractă; materia transformată de spirit este arta. Iar în artă suferința liniilor se transformă în rugăciune și urcă întotdeauna spre cruce. Epoca actuală reduce omul la materie: așa cum au făcut la Auschwitz (ex. din păr - țesătură etc.), dar spiritul triumfă: ca exemplu avem pe M.M. Kolbe, convertirea lui R. Hess, a ziaristului pe care-l salvase M.M. Kolbe, semnul crucii Mântuitorului și sfânta inimă a lui Isus zgâriate cu unghia în blocul 11, al morții, de ofițerul care murea odată cu M.M. Kolbe (pr. prof. dr. Tadeusz Rostworowski, SJ). Arta reprezintă nevoia intrinsecă a ființei de a-și depăși condiția umană. Deși suntem aparent limitați ca existență în timp, în spațiu, în manifestarea puterii, a capacității de acțiune și a iubirii, avem fiecare certitudinea că în realitate suntem nelimitați în timp, în spațiu, în putere de acțiune, în manifestarea iubirii - și toată viața căutăm această "trecere" spre realitatea absolută căreia îi aparținem. Dar "transcenderea" poate fi o "trans-ascendere" sau "trans-descendere": capcana ambiguității demersului artistic este adevărată în special pentru spațiul cultural de tip occidental, unde accesul la realitatea absolută prin "cucerirea nemuririi personale" este asimilată în mod eronat originalității cu orice preț. Și, într-adevăr, multitudinea de curente artistice ale secolului al XX-lea se bucură de originalitate, dar nu și de frumusețe, de strălucirea timpului; dar nu și de lumina duratei, de discursuri apreciative și chiar de celebritate zgomotoasă; dar nu și de răsunet în suflet. Vorbele încearcă să înăbușe cuvântul: fiecare vorbește despre propriul ego și nimeni despre sine. Tendința de depășire a condiției umane devine astfel "coborârea" în ego și nu ascensiunea spre sinele divin, iar efortul de transcendere, o hidoasă "trans-descendere" fiindcă orgoliul ego-ului e cel care l-a făcut chiar și pe înger să cadă. De aceea este atât de importantă lecția de viață pe care ne-o oferă arta Janiny și a lui Stefan Rostworowskich. * Dincolo de subiectul abordat, lucrările expuse, portrete, peisaje, flori, compoziții narative executate în ulei sau pastel, povestesc ceva. E acel ceva care atrage atenția, care atrage pur și simplu, uimește și fascinează, fiindcă umple sufletul de bucuria caldă, blândă, plină de duioșie și lumină a vieții în Dumnezeu. O viață unită și unică în Dumnezeu, așa s-ar putea rezuma biografia celor doi artiști. S-au născut în același an, 1921, marea sensibilitate artistică i-a adus la Academia de Arte Frumoase din Cracovia, au studiat cu nume celebre ale artelor plastice din Polonia secolului al XX-lea, au pictat, au întemeiat o familie, și-au desfășurat viața în Polonia între Pomorze și Zakopane, n-au "hoinărit" pe nicăieri fiindcă și-au găsit locul lor pe pământ, acolo, în Polonia natală, ca să picteze în tihnă și să crească cei cinci copii ale căror portrete revin adeseori în pictura tatălui: Andrzej, Jakub, Jozef, Tadeusz și Pawel... Tatăl a pictat, iar mama și-a dăruit toată frumusețea, talentul, propriul suflet și viața sa însăși, unei singure capodopere: celor cinci copii. Iar când în 1999 Janina a murit, Stefan nu a mai putut picta și a urmat-o, un an mai târziu. * Dacă ar fi să cuprindem într-un singur cuvânt viața și opera Janiny. și a lui Stefan Rostworowskich, acesta ar fi: noblețe. Și iată de ce: linia vieții este fermă și consecventă; are simplitatea specifică sufletelor profunde și pure care "gustă lucrurile din interior" (după... modelul educației ignațiene) și care găsesc frumusețea divină în tot ceea ce-i înconjoară fiindcă, înainte de toate, l-au descoperit pe Dumnezeu în ei înșiși. Dacă ar fi să descriem tema principală din pictura Janiny și a lui Stefan Rostworowskich, aceasta ar fi: Dumnezeu imanent și transcendent creației. Tema se desfășoară de-a lungul întregii opere, iar o încercare de "sistematizare" ar permite evidențierea următoarelor planuri: 1. - copii efectuate de Janina după Leonardo da Vinci, Filippino Lippi, Giovanni Baptista S sau după icoane de mare valoare spirituală (Madonna din Yasna Gora etc.); 2. - subiecte religioase: Stefan realizează seria celor patru "Colinde"(1949), actualizând tema biblică a sfintei Familii și amintind prin geometria spațiului și precizia desenului, de stampele japoneze. Fiecare din cele patru "Colinde" este o bijuterie de puritate prin sobrietatea liniilor și arta redării luminii. "Colindul IV" trimite prin ordonarea concentrică a liniilor spre spațiul ferestrei și mai departe, spre soarele care răsare, soarele de la care vine și la care se întoarce lumina, ca înspre ochiul veșnic treaz al divinității. Mișcarea centripetă/centrifugă a liniilor concentrice spre peisajul aparent static din cadrul ferestrei realizează contrastul menit să reliefeze pulsația "pământului" care dă viață, silueta Maicii Sfinte cu pruncul. Stefan pictează, de asemenea, portretul unor sfinți polonezi (sr. Faustina etc.), portretul papei Ioan Paul al II-lea, copiază chipul de pe giulgiul din Torino etc. 3. - peisaje centrate de casa Domnului: "Bisericuță în România" (mai aproape ca stil de fugă al tușelor, de Van Gogh), "Peisaj cu biserică veche" (amintind prin geometrie și culoare de Cezanne) - Janina, 1978 și respectiv, 1982. Indiferent însă de subiectul abordat, artistul se exprimă întotdeauna pe sine însuși: astfel, în reprezentarea lui Stefan, chipul de pe giulgiul din Torino apare viu, cu nările fremătând și buzele strânse, cu ochii luminați de iubire și bucurie, cu sprânceana stângă ușor ridicată, pentru ca ochiul cu care te privește să fie limpede, clar, pătrunzător, iar ochiul drept să rețină mâhnirea pentru sine însuși - așa cum în autoportretul pe care avea să-l picteze Stefan patru ani mai târziu, fermitatea buzelor sale, strânse într-un refuz amar al vorbelor, să ascundă cuvântul plin de mâhnire și revoltă, în nesfârșita înțelegere și iubire din ochii săi. Lumina, care în reprezentarea giulgiului vibrează în "cuante" colorate, care îndumnezeiesc până și întunericul, lunecă în raze line în spațiul autoportretului și vibrează abia în spațiul îngust, de mărimea unei coloane, situat în stânga figurii sale, ca și cum cascada de lumină a trecutului se revarsă acum, la 77 de ani, în fluviul larg și blând al unui asfințit violet. Și fiindcă artistul este plămădit din pământul țării sale, tot la fel, sfinții pe care-i pictează au neclintirea, relieful, hotărârea și viața aceluiași pământ, pe care Dumnezeu îl luminează. Iar lumina strălucește în ochii lor, neobișnuit de vii, scrutători și blânzi sau se revarsă din întreaga lor ființă, ca în portretul papei Ioan Paul al II-lea. Iubirea, blândețea, duioșia, încrederea, bucuria, sobrietatea, adorația în fața vieții, toate, în nesfârșite nuanțe de suflet, se regăsesc în copiile sfintei Fecioare cu pruncul, realizate de Janina, fiindcă în haina străină a tablourilor sau icoanelor cunoscute e propriul ei suflet. Atenția plină de umor, iubire și gingășie față de familie se regăsește chiar și în caricatura soțului "la lucru": universul ei e familia, în acest univers copiii sunt viitorul, și-i vedem pe cei cinci, în dreapta "tatălui", siluete pure în lumina amiezii. O căldură plină de bucurie, pacea divină a căminului luminează fiecare din creațiile sale. "Mesajul florilor", spunea Rudolf Borchart, este viața, supraviețuirea, retrăirea unei vieți care a cunoscut experiența morții, care nu a uitat moartea, care o trăiește, cum este inima omului, care o depășește, cum este spiritul omului, grație unei noi creații pornind de la durere, grație construirii unei noi imagini dincolo de imagine. Poate de asta florile Janiny sunt liniște, pace, împăcare și alinare, sunt ele însele pacea și viața. Chiar dacă artista se pleacă în fața trecerii, așa cum fac snopii aproape antropomorfizați din tabloul ei, ea însăși rămâne acolo, asemenea brazilor drepți și îmbrățișând cerul, pentru totdeauna (fig. 01). Arborii pe care Janina îi pictează vorbesc despre Dumnezeu, de speranță și de ascensiunea fermă, continuă, a spiritului uman spre Dumnezeu. Iar ascensiunea își găsește echilibrul, împlinirea, în "celălalt" ca în fig. 02, unde coroana pâlcului de arbori nu e completă decât dacă sunt împreună, într-o sinergie plină de iubire. Emblematic pentru Janina rămâne însă "Peisajul de munte" (fig. 03): scena este dominată de un singur arbore. Cu crengile desfrunzite, răsfirate pe cerul parțial acoperit de nori, trunchiul aparent drept și ferm este de fapt tubular și răsucit în jurul propriei axe, o spirală spre cer, permanent deschisă luminii divine și aspirând spre ea, dar o spirală care-și trage forța ascensiunii numai din ea însăși și care nu se poate frânge, fiindcă, asemenea spicului de grâu, e goală în interior, ca să adăpostească lumina albă, a divinității. Iar tulpina urcă sus, dincolo de cadrul tabloului: vârful arborelui nu se vede, fiindcă pe Dumnezeu îl vedem doar cu inima. Crengile trecutului susțin cerul, în timp ce ramurile dinspre viitor sunt "resemnate" dar nu sub povara cerului înnorat, ci atrase spre pământ de o forță interioară. O "resemnare" plină de forță, pe care și-o trage din trecut, așa cum o ramură ciudată vine oblic, aproape de vârf, dinspre trecut în viitor. Și surpriză: crengile viitorului curbate toate în jos, protejează de fapt albastrul adânc al muntelui cu un petic alb de zăpadă, ca și cum și-ar găsi un nou cer aici, pe pământ, și de la mare distanță, casele viitorului. Iar undeva, în planul îndepărtat, casa "trecutului" pare să se contopească ea însăși cu lumina roșcată a asfințitului și deopotrivă a pământului. Trecutul aparține pământului, iar viitorul aparține cerului, dar oricum, la Janina, cerul s-a făcut pământ, tot așa precum la Stefan, în fig. 04, pământul devine cer. La Stefan, snopii de grâu trăiesc exuberanța recoltei sau stau drept în lumina asfințitului; arborii (fig. 05) țes un păienjeniș de incertitudine care nu face decât să reliefeze siguranța, hotărârea, calmul, certitudinea construcției omenești care poartă simbolul crucii în fereastra centrală a palatului sau luminează pământul în asfințit (fig. 06), susțin cerul (fig. 07) sau se pleacă ocrotind drumul altora (fig. 08). De fapt, arborele este crucea care unifică și înalță totul la alt mod de existență. Este începutul vieții și noul început în Isus. Iar oamenii sunt ca arborii pe care-i desenează. Prin pictura lor, Janina și Stefan Rostworowskich exprimă astfel complementaritatea sinergetică a contrariilor: totul se desfășoară împreună, deodată și unul prin celălalt, iar rezultatul depășește suma componentelor. Acest "rezultat" este, în pictura lor, armonia care reflectă o viață desăvârșită în bucuria divină. Sugestive în acest sens sunt portretele pe care și le fac unul celuilalt. Ca logodnică (1947) (fig. 09), Janina apare (în pictura lui Stefan) într-un spațiu al luminii, ea însăși învăluită și întrupată din lumina auriu-roșcată a unui timp de nesfârșită vară; în planul îndepărtat, spirala ascensiunii (aceeași care în pictura Janiny se reliefa în trunchiul de copac - fig. 10) oferă suport florilor unui timp efemer. Paleta auriu-roșcată se regăsește în "Colind IV" (1949), dar de data aceasta lumina și-a "ordonat" pulsația: condensată în nuanțele pământului care dă viața, lumina invită în spațiul mamei: silueta logodnicei e acum arcuită pentru că în brațele sale lumina a luat chipul copilului. Dar și în imaginea logodnicei, și în aceea a mamei, mâinile cuprind lumina la piept ca să iradieze apoi, plină de bucurie, umplând spațiul în portretul logodnicei sau adunând bucuria plină de duioșie și nesfârșită blândețe, în imaginea mamei. Aceeași lumină se condensează în portretul pictat de Stefan la aniversarea a 25 de ani de la căsătorie (fig. 11 - 1974, portretul Janiny, în albastru, cu șiragul de mărgele oranj). Sunt ani de lumină, de culoarea vieții, fiecare an perfect în sine, rotund, strălucitor și pur, într-un șirag masiv, ca și cum timpul universului s-ar fi strâns în anii de căsătorie, sfințindu-se el însuși într-un timp propriu al inimii. Simbolismul arhetipal relevă faptul că gâtul reprezintă sub aspect energetic timpul universal, iar centrul inimii - sediul sinelui divin; culoarea "vieții" este aceea a șiragului de mărgele - oranj, iar albastrul (culoarea rochiei) este culoarea subtilă a centrului inimii sau/și, în nuanțele sale profunde, a timpului universal. Viața apare astfel desăvârșită și înălțată la nivel cosmic prin miracolul iubirii: portretul se proiectează pe fundalul celei mai înalte culori în plan terestru: galbenul-auriu, culoarea care-l reprezintă în iconografia ezoterică pe Isus, deci iubirea prin excelență. Astfel, în portretul Janiny, la un sfert de veac de căsătorie, artistul afirmă victoria vieții și a iubirii, într-un gest de adorație pură față de soția sa. Iar prin minunații ei ochi îl privește șăgalnic și blând, iubirea și viața; adică mama. Cu nesfârșită duioșie îl privește Janina și atunci când îl pictează (soțul său la lucru - "Caricatura"- fig. 12). Aici el ocupă centrul tabloului, așa cum ocupă și centrul vieții ei. Nevăzută, Janina supraveghează totul: lucrul soțului său, copiii, peisajul, ea însăși mângâiere a luminii într-un univers numai al lor, șăgalnic, plin de pace și bucurie. * Pictura Janiny și a lui Stefan Rostworowskich reprezintă o lecție de viață. Ei se privesc unul pe altul și trăiesc unul prin celălalt împreună și deodată, în spațiul sfânt al familiei. Și fiindcă Dumnezeu este unitate, însăși viața lor devine unită și unică. De aceea, Janina și Stefan Rostworowskich te primesc și-ți împărtășesc sufletul lor. Cu bucurie, demnitate, duioșie și pace; cu noblețe. Aceasta deoarece lecțiile de viață există ca să fie învățate, iar iubirea divină ca să fie dăruită și trăită "ad maiorem Dei gloriam". Dr. Ecaterina Hanganu, Iași lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |