|
Materiale pentru Anul Sfintei Scripturi: Lectio divina pentru grupuri Atunci când vrem să facem lectio divina în grup trebuie să ne pregătim în mod adecvat. Concret:
* * * "Pregătiți calea Domnului!" Mc 1,1-11 La fiecare reluare a ciclului liturgic ne este dat să ascultăm despre activitatea înainte-mergătorului și invitația sa de a pregăti căile și inimile. În acest caz, prin intermediul Evangheliei după Marcu, care va ghida întreg ciclul B. Acest fragment constituie începutul Evangheliei după Marcu. Din forma sobră a povestirii înțelegem stilul lui Marcu. El intră imediat în miezul temei: "Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu". Este deschiderea evangheliei, dar ar putea fi și titlul general care anunță conținutul: este vestea cea bună care ne conduce să-l recunoaștem în Isus pe Fiul lui Dumnezeu. Trebuie să-l invocăm pe Duhul Sfânt dacă vrem cu-adevărat să ne deschidem inima lui Dumnezeu și să avem cu el un dialog rodnic. Duhul Sfânt face viu, actual, pătrunzător cuvântul pe care îl citim și îl proclamăm. El dispune inima noastră la ascultare în sensul cel mai profund al cuvântului. Să-l invocăm. Rugăciunea de început: Invocarea Duhului sfânt 1. Lectio: Să citim cuvântul (Mc 1,1-11): lectură lentă și atentă urmată de tăcere câteva minute 1 Începutul Evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu. 2 Așa cum este scris în profetul Isaia: Iată, eu îl trimit pe îngerul meu înaintea feței tale; el îți va pregăti calea. 3 Glasul celui care strigă în pustiu: Pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui. 4 Ioan Botezătorul a apărut în pustiu, predicând botezul pocăinței spre iertarea păcatelor. 5 Întreaga regiune a Iudeii și toți locuitorii Ierusalimului veneau la el și erau botezați de el în râul Iordan, mărturisindu-și păcatele. 6 Ioan era îmbrăcat cu o haină din păr de cămilă și încins la mijloc cu o cingătoare din piele; mânca lăcuste și miere sălbatică 7 și predica zicând: "Vine după mine cel care este mai puternic decât mine, căruia eu nu sunt vrednic să mă plec să-i dezleg cureaua încălțămintei. 8 Eu v-am botezat cu apă, însă el vă va boteza cu Duhul Sfânt". 9 În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii și a fost botezat de Ioan în Iordan. 10 Și îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul, ca un porumbel, coborând asupra lui. 11 Și din cer s-a auzit un glas: "Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit bucuria". Fiecare poate reciti în gând textul încercând să-și amintească ceea ce a citit. Se face un prim comentariu asupra textului și a structurii sale: 1. Mai întâi trebuie să reliefăm anumite elemente importante privitoare la structura textului. Este foarte important să înțelegem și să recunoaștem caracteristicile proprii textului însuși: este un exercițiu obositor, dar indispensabil. Putem împărți textul în patru elemente. - Avem un titlu general al întregii cărți: Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu (v. 1) - Apoi trei scene bine marcate și distincte: Ioan împlinește profețiile chemând poporul la un nou exod (vv. 2-5); Ioan are conștiința faptului că este profetul înainte-mergător, în slujba unuia mai puternic decât el (vv. 6-8); Botezul și învestitura lui Isus: vocația lui Isus însuși (vv. 9-11). Unele expresii, datorită importanței lor merită să fie subliniate. - Începutul: nu este doar titlu, ci și punct de plecare al vestei celei bune a mesajului despre Isus Cristos. Pentru Marcu, totul începe aici, de la activitatea Botezătorului. În schimb, pentru alții, punctul de plecare îl constituie vestea îngerului (Luca), sau, mai înainte, genealogia (Matei), sau sânul Tatălui (Ioan). Pentru Marcu, începutul este dat de chemarea lui Isus însuși: coboară de la Nazaret pentru a se cufunda în Iordan. - A venit Isus: și el vine în "pustiu". Acolo va împărtăși cu lumea un drum și o speranță: din acest loc, ca om între oameni, primește vocea lui Dumnezeu și "vocația" sa se naște tocmai acolo. Întorcându-se cu toții la punctul cheie al exodului: în pustiu, lângă Iordan, poate să deschidă cerurile revelației și să înceapă un nou "exod" care este o "veste bună", o "evanghelie" a lui Dumnezeu pentru lume. - Isus Cristos: titlul "Cristos" (uns) este apelativul ebraic pentru a spune Mesia, salvatorul așteptat. În text va fi folosit chiar în mod ambiguu (de către diavoli). Aici indică doar un nume dat lui Isus și reprezintă conținutul "evangheliei". - Fiul lui Dumnezeu: deocamdată este folosit așa, fără explicații. Marcu îl va opune pe "Mesia, Fiul lui Dumnezeu", a cărui misiune mântuitoare se extinde la toți oamenii și la toate popoarele, lui "Mesia, fiul lui David" (Mc 12,35-37), figură a iudaismului extrabiblic, care avea misiunea să restaureze gloria poporului evreu în sens naționalist și antiroman. - Citatul biblic: nu este doar al lui Isaia, dar vine mult mai de departe: din Ex 23,20; trecând prin Is 40,3 și mediată de Mal 3,1. Cadrul profetic ("așa cum este scris în profetul Isaia") trebuie completat cu modul de a vesti (asemănător cu cel al Ilie: 2Rg 1,8) și cu stilul de viață din pustiu (care amintește imagini din Exod). De aceea, avem de a face cu o lucrare literară și simbolică ce readuce în prezent marile tradiții spirituale ale generațiilor trecute: exodul, trimișii lui Dumnezeu, căile Domnului de urmat, pustiul, revizuirea vieții... Se proclamă din nou cuvântul. 2. Meditatio: Să medităm cuvântul (Ghidul oferă un comentariu mai amplu) Să aprofundăm acum textul pentru a-i descoperi semnificațiile mai vii, pentru a ne lăsa interpelați de el fără grabă ori emoții superficiale, ci cu deplină aderență la bogăția sa. 1. Găsim titlul de evanghelie: nu indică o carte, ci conținutul său, "vestea cea bună": este vorba despre sosirea "împărăției lui Dumnezeu". Deci evanghelia, adică mesajul despre Isus este însuși "mesajul lui Isus". Ea începe cu acest drum al oamenilor și al lui Isus; cu această "chemare" neobișnuită, în afara schemelor, lansată de Botezător (observăm că este departe de centru, Ierusalim), de a se îndrepta spre Iordan și de a implora - mărturisind cu umilință păcatele - iertarea și o "renaștere" definitivă de la Duhul Sfânt. Pentru Marcu, întrebările pe care alții și le vor pune - cum s-a născut Isus, cum a venit în lume, unde era înainte - nu prezintă interes. La începutul "evangheliei" avem un drum concret - al oamenilor și al lui Isus însuși - o îndreptare a întregii Iudei spre Ioan: care are gesturi și stil profetic. Așadar, "evanghelia" începe în contextul unei fervori difuze, a unei dorințe puternice de a trăi o viață nouă, a unui profetism provocator, marginal, aspru. Nu începe cu grupările mai cunoscute (fariseii, cărturarii, zeloții). Predica Botezătorului, stilul său de viață (austeră, în pustiu, provocatoare, rituală) este deja "evanghelie", deoarece anunță că Dumnezeu își menține promisiunile și este pe punctul de a-și arăta "Fiul preaiubit" pentru a reuni în el toate popoarele și a împlini astfel profețiile. De aceea, se va spune apoi că Isus începe să predice "evanghelia lui Dumnezeu" (Mc 1,14) 2. Reliefăm importanța temei pustiului (vv. 3-4): unde Botezătorul își desfășoară predica și atrage atâta lume. În mod limpede, se face aluzie la istoria exodului și a întoarcerii din Babilon, evenimente care au fost trăite tocmai prin traversarea pustiului. Dar în tradiția biblică, pustiul este și locul de încercare și de verificare, locul rupturii radicale cu orice alt stil de viață. Iar locul unde Ioan botează și este numit aici "pustiu" (v. 4) constituie de fapt punctul de întâlnire dintre lungul marș de 40 de ani din pustiu și intrarea în țara promisă. Este locul unde poporul, în sfârșit, a traversat Iordanul pentru a intra pe pământul făgăduinței. De aceea, are o valoare simbolică foarte puternică, încărcată de sensuri dinamice: este necesară întoarcerea la experiența "pustiului": în afara siguranțelor și obiceiurilor, îndeosebi în afara "Ierusalimului", de acum lipsit de autenticitate și opresiv. Este vorba de o întoarcere la rădăcini, de a ieși din propriile obiceiuri (a mărturisi păcatele) pentru a se cufunda din nou într-o istorie - pe care "Iordanul, marele râu", în mod aluziv o amintește - semnată de o nouă fidelitate. Ioan, de fapt, pregătește calea Domnului, urmând linia profeților (cf Is 1,17 ș. u): adică, cerând o schimbare a vieții, o conștientizare a stării de păcat ("mărturisindu-și păcatele" v. 5). Așa cum mulțimea "ieșea/venea" (v. 5), așa și Isus, se spune apoi, se îndepărtează de viața normală - "a venit Isus de la Nazaret" v. 9. Și după aceea nu se mai întoarce la Nazaret (după Marcu). Ca de altfel și pentru ceilalți, și pentru Isus este în joc o ruptură, căutarea unei noi experiențe a lui Dumnezeu, a unei vieți mai autentice. Fapt ce-l face să iasă din viața normală, dar și să se apropie de râul Iordan, râul promisiunii. În așteptarea unei ape și mai noi, botezul în Duhul Sfânt care va fi răspândit prin el. 3. Misiunea, datoria Botezătorului: Marcu ne spune foarte puține lucruri despre Botezător, spre deosebire de ceilalți evangheliști (cf Mt 3,1-17; Lc 3,1-22; In 1,19-36). În acest moment îl interesează să-l prezinte ca martor și înainte-mergător al lui Isus. El "a apărut în pustiu": în mod clar reprezintă o ruptură de societate, o reîntoarcere la origini, o propunere rituală care însă indică dorința unei schimbări profunde. Știm că ritul "cufundării" (=botezul) era practicat în acea vreme de diferite curente și grupări, și o făceau des. Însă Ioan o face o singură dată: în semn de convertire și însoțit de cererea de iertarea a păcatelor. Este expresia așteptării unei "răscumpărări" mai profunde și mai radicale... "Predicând botezul pocăinței", "predica: După mine...". Este vorba de un rit pe care el îl împlinește, despre care și "predică/vorbește" (v. 8). Acest cuvânt "predicând" este un cuvânt tehnic și este folosit în general pentru a indica anunțarea publică a evangheliei (cf Mc 1,14; 13,10; 14,9; 16,5). Lucru ce ne face să ne gândim că Botezătorul a primit un mandat (cf. "iată, eu îl trimit", v. 2) divin pentru poporul său. El se așază la o frontieră geografică, dar și la una morală: constrânge oamenii să ia act de propria limită și propriul păcat: îi invită să se descopere vinovați, să se apropie de tărâmul harului care purifică și reînnoiește. El nu merge dincolo de limită, dar pregătește și îl anunță pe cel care va să vină. El stă ca pe un prag și anunță noutatea "mult mai puternică" decât cea pe care el o face. Este omul de frontieră, o voce a lui Dumnezeu în pustiul fragilității umane, un semn al "spălării profunde" pe care doar în Duhul se va putea împlini. 4. A venit Isus din Nazaretul Galileii. Vestea este introdusă de un "și iată": expresie tipică pentru a anunța un eveniment nou. Fraza indică o călătorie în sens geografic, din nord spre sud; dar și detașarea de o istorie trăită până în acel moment de Isus: adică o nouă fază în însăși viața sa. Mai mult: indică un sprijin al lui Isus dat mișcării suscitate de Ioan în favoarea unei schimbări a viață, pentru o întoarcere la rădăcinile istoriei, la fidelitate. Este și o solidaritate cu poporul: Isus se cufundă în Iordanul speranței și al pocăinței, se solidarizează cu nevoia de bine și dreptate a poporului, se angajează în favoarea acestei umanități păcătoase, dar care caută un nou stil de viață. Această angajare nemăsurată pentru umanitate provoacă un răspuns din cer, descris cu figuri tipice. Și vrea să spună: cerul și pământul comunică eficace și s-a rupt "vălul" care împiedica dialogul și binecuvântarea... 5. Marcu ne prezintă în mod simbolic restaurarea comunicării dintre cer și pământ: "A văzut cerurile deschise... și Duhul, ca un porumbel, coborând asupra lui ...din cer s-a auzit un glas" (vv. 10-11). Scena se desfășoară într-un loc public, dar pentru Marcu este vorba de o experiență intimă, misterioasă: Isus este unicul care vede, care ascultă, lui îi este adresat personal cuvântul Tatălui: "Tu ești Fiul meu...". Aici auzim un ecou al Ps 2,7: "Tu ești fiul meu". Porumbelul ne amintește de scena creației (Duhul care plutea peste ape: Gen 1,2): dar este totuși mai important să notăm rolul Duhului: semnalat chiar și de profeți ca acela care "consacră", care constituie ca "profet", pe trimisul lui Dumnezeu. În acest caz, apare evidentă "învestitura mesianică a lui Isus". Adică Dumnezeu îi ia viața în stăpânire, iar el se dedică planului lui Dumnezeu. 6. Este vocația lui Isus: putem să considerăm cuvintele pronunțate de Tatăl ca "revelare" a ceea ce semnifică pentru Isus a fi "uns", "Mesia", loc al Duhului. Acest lucru îl explică vocea misterioasă. Isus este revelat de Tatăl ca "născut din Dumnezeu", ca "iubit de Dumnezeu". Este "Fiul lui Dumnezeu", locuit de Duh, revelat și lui însuși cu mai multă claritate. Botezătorul a fost mijlocitorul unei vocații și al unei misiuni care îl depășește total și merge mult dincolo de el: nu a pretins să-i închidă pe alții în propriile scheme. A lăsat ca fiecare, prin experiența umană (ritul în Iordan) să se deschidă de fapt adevăratei misiuni pe care Dumnezeu i-o încredințează. Putem comenta cu un exeget: "Împreună cu alți iudei, Isus face un pelerinaj de pocăință, ajungând la sfârșitul inițierii. A intrat în râul din pustiu unindu-se cu persoanele care își mărturiseau păcatele și primeau semnul botezului. Numai așa, în punctul cel mai înalt al întregului proces, înfăptuind tot ceea ce din punct de vedere uman trebuia îndeplinit, a descoperit cerul deschis și a ascultat chemarea personală a lui Dumnezeu" (X. Pikaza). 7. Isus, din acest moment poartă în sine, în mod public, nu doar "cuvântul" iubirii Tatălui, dar îi este acum "Fiul cel iubit": despre aceasta va trebui să vorbească și astfel va trebui să se prezintă. Aceasta este "evanghelia lui Dumnezeu" (Mc 1,14) pe care el o va anunța în multe feluri. Întregul eveniment, pe care Marcu îl dezvoltă, va conduce la împlinirea în credința trăită, afirmația pe care el a pus-o la început: "Fiul lui Dumnezeu". Aceasta o va pronunța centurionul sub cruce: "Cu-adevărat acest om era Fiul lui Dumnezeu!" (Mc 15,39). Astfel, Ioan Botezătorul a fost inițiatorul unui drum care îl depășea: i-a oferit lui Isus contextul în care memoria profetică și mântuirea așteptată s-au revelat ca drum actual, deschis altor rezultate, acelea ale Duhului vieții. Putem spune că în acest moment s-a clarificat mai mult chiar și pentru Isus un dublu principiu: vocația și filiațiunea; vocația este trimitere, misiune. Acest Isus va trăi și va vorbi: dându-ne și nouă posibilitatea de a auzi aceeași voce ("Tu ești fiul meu"), și de a pronunța cu el aceeași rugă fierbinte "Abbà!". 3. Cuvântul luminează viața noastră (Ghidul arată cum putem aplica unele aspecte ale textului la viața noastră) 1. Începutul Evangheliei după Marcu ne amintește activitatea fiecăruia dintre cei patru evangheliști: după ce și-au trăit propria (și a comunităților lor) istorie a mântuirii, au fost chemați să pornească "de la început" pentru a povesti și a scrie vestea cea bună a lui Isus. Cu siguranță, acest lucru a însemnat o memorie bună, entuziasm, dar și oboseală. Este drumul fiecărui evanghelizator. Toți suntem chemați să fim protagoniști, fiecare cu vocația primită; toți, fără diferențe, suntem chemați să vorbim despre credința noastră, poate chiar plecând de la "începuturile" noastre fără a considera nimic ca fiind evident sau de la sine înțeles. Suntem disponibili să facem darul discret al credinței noastre, a cuvântului ascultat și chiar al experiențelor noastre spirituale? Avem în noi o "cultivare a memoriei" prin care nu uităm momentele în care Dumnezeu s-a făcut simțit în mod hotărâtor? Avem răbdarea pedagogului față de fiii săi, prietenii și colegii săi, pentru a-i ajuta să pornească "de la început"? La rândul nostru, suntem disponibili să fim evanghelizați, să ieșim în "pustiu" și să reîncepem? 2. Marcu își începe mesajul aducător de noutate, citând un text vechi. Evanghelistul se lasă condus de Duhul Sfânt și recunoaște că vechile Scripturi s-au împlinit. Este modul cel mai autentic de a citi Scriptura: acela de a permite cuvântului să interpreteze starea și prezentul nostru, să admitem că Dumnezeu nu este un spectator pasiv ce privește la scena lumii. Ne întrebăm: ascultarea noastră dată cuvântului ne conduce la o viziune originală de credință asupra faptelor care se întâmplă? Ne alăturăm corurilor pesimiștilor sau a optimiștilor interesați? Știm să surprindem în manieră profetică semnele de speranță și să le indicăm exigențele? Știm să distingem vocile cu-adevărat profetice de cele isterice? 3. Figura lui Ioan Botezătorul are trăsăturile esențiale ale credinței lui Israel: pustiul, convertirea, sărăcia, așteptarea. ?inând cont de diferitele contexte, suntem "chemați" să ne măsurăm cu el. Știm să locuim în "pustiu"? Drumul vieții de credință și al evanghelizării ne găsește îngreunați de obiceiuri, manii, prejudecăți, căutării de siguranțe? Suntem capabili să propunem altora, dar și nouă "inima" exigenței credinței noastre? Știm să-i conducem pe alții și pe noi la cel care este așteptat sau ținem prea mult la inițiativele, la succesul și imaginea noastră? Știm să acceptăm cu simplitate, dar neobosiți să "pregătim calea" întâlnirii lui Dumnezeu cu cei care ne înconjoară zi de zi? 4. Ioan învăța așteptarea. Chiar și acum, trăind deja "în Cristos", suntem chemați să-l așteptăm pe Isus care nu încetează să vină. Într-o lume distrată, suntem capabili să recunoaștem trecerile sale prin viața noastră? Isus va veni: ne pregătim pentru întâlnirea definitivă cu el? Sau ne fascinează mai mult miturile efemere? 5. Prima lucrare a lui Isus pe care ne-o prezintă Marcu este deja un program al viitoarei sale misiuni: să fie solidar cu drumul umanității care a păcătuit, să primească un "botez", să deschidă o breșă de mântuire și, în spatele tuturor acestor lucruri, să realizeze planul Tatălui. Mai înainte de toate, imaginea pe care o avem despre Isus este adecvată misterului său divino-uman? Sau riscăm să dăm o prea mare importanță unei realități în detrimentul alteia? În relațiile noastre cu ceilalți, prevalează în noi judecata sau prezumția că suntem drepți și sfinți? Sau știm să găsim modalități de rugăciune, de apropiere simplă, de îndemn umil, de încurajare în a face binele și să spunem adevărul, dar fără a distruge? 6. În acest fragment intră în joc întreaga Treime, mai întâi în mod misterios prin cuvintele profeților și ale lui Ioan. Apoi, într-o manieră simbolică și sensibilă la botezul lui Isus (cerurile, porumbelul, glasul). Întâlnirile catehetice ne ajută să creștem mai mult în credință? Rugăciunea noastră este mai "trinitară"? Isus îl "vede" pe Duhul Sfânt și "aude" vocea Tatălui? Constituie și pentru noi un mod de a învăța să ascultăm și să vedem acțiunea celor trei persoane divine? Cum unim glasul din pustiu cu glasul intim al Tatălui? Scurtă tăcere pentru a asimila ceea ce s-a auzit 4. Să împărtășim ce ne-a spus cuvântul... (Dăm posibilitatea participanților de a oferi și ei scurte comentarii. Să nu se pună întrebări, comentarii pentru a critica, divagații. Când intervențiile sunt fragile, să nu se insiste pentru a continua). 5. Oratio: Să ne rugăm cu cuvântul meditat Moment de tăcere pentru a pregăti răspunsul pe care să-l dăm lui Dumnezeu. Atenție ca să fie într-adevăr o rugăciune pe marginea cuvântului, o rugăciune a cuvântului. - pentru toți cei care se pregătesc pentru Crăciun; pentru cei care întâmpină dificultăți în a rupe lanțurile păcatului și ale tristeții; pentru cei care nu știu să reînceapă o viață nouă: Vino, Doamne Isuse! - pentru toate popoarele implicate în războaie din cauza urii etnice și rasiale; pentru toți făuritorii dreptate și solidaritate; pentru victimele violenței: Vino, Doamne Isuse! - pentru toți cei care nu știu să aștepte și vor totul aici și imediat, pentru cei care nu au curajul să meargă în pustiu, să abandoneze vechile obiceiuri: Vino, Doamne Isuse! - pentru cei care se simt striviți de greșelile și păcatele lor; pentru cei care cu prezumție cred că nu au păcate și judecă aspru și cu dispreț pe alții; pentru toți mărturisitorii iubiri tale milostive: Vino, Doamne Isuse! - pentru noi și pentru acest drum de credință pe care îl facem; pentru cei care ascultă cuvântul cu inimă disponibilă și sinceră; pentru fiecare mărturisitor al evangheliei: Vino, Doamne Isuse! 6. Contemplatio: Să-l gustăm pe Dumnezeu cu inima și să-l recunoaștem în istorie Să ne fixăm privirea și inima în Dumnezeu simțind prezența sa de lumină; să ne exprimăm angajarea la care ne-a condus lectura rugătoare; să sintetizăm totul într-o frază pentru a o purta cu noi în zilele ce urmează; să ne propunem acțiuni concrete cu cuvântul meditat. Dacă n-ai fi tu, Doamne, societatea ne-ar lăsa să murim
(Patrizia Masucci, Întemnițată)
* * * N.B.
lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |