Materiale pentru ZMT
Pentru pregătirea celor care participă la Ziua Mondială a Tineretului de la Köln (16-22 august), venind în sprijinul responsabililor de grupuri, vă oferim în traducerea Cristinei Grigore, materiale care ar putea să se constituie într-o broșură. Alte materiale în limba română mai pot fi găsite la adresele: http://www.adastra.ro/wyd.html, http://www.tic.ro/zmt.php, www.catholica.ro. Mai jos pot fi găsite: "Calea crucii de la ZMT", "Inițiativele Comunității "Sant'Egidio"; pe acest sit mai poate fi găsită inițiativa Ancăi Berlogea cu privire la prezentarea filmului "Până la capătul pământului" (http://www.ercis.ro/actualitate/viata.asp?id=20050654).
* * *
Via crucis
19 august 2005
"Căci din tine va ieși un conducător, care va păstori poporul meu Israel". (Mt 2,6b)
El a încrucișat drumurile noastre
În mesajul său pentru a XX-a Zi Mondială a Tineretului 2005 Sfântul Părinte, Ioan Paul al II-lea scrie: "Intrând în casă, au văzut copilul împreună cu Maria, mama lui" (Mt 2,11). Nimic extraordinar la prima vedere. Și totuși, acel prunc este diferit de ceilalți: este Fiul unul-născut al lui Dumnezeu care s-a despuiat de gloria sa (cf. Fil 2,7) și a venit pe pământ pentru a muri pe cruce. A coborât printre noi și s−a făcut sărac pentru a ne face cunoscută gloria divină, pe care o vom contempla pe deplin în cer, patria noastră fericită. ...În sărăcia sa, a venit să ofere mântuire păcătoșilor".
Să medităm Calea crucii lui Isus inspirându-ne din imaginile care reprezintă în mod dublu calvarul lui Isus: în viața sa pământească și în oamenii din timpul nostru (vezi comentariile la imagini la sfârșitul Căii crucii). Să ne rugăm și să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru "atâta bunătate îngăduitoare" (Ioan Paul al II-lea).
Stațiunea I: Isus este condamnat la moarte
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
În acel timp, 27 împreună cu ucenicii săi, Isus se îndrepta către satele din ținutul Cezareii lui Filip. Pe drum i-a întrebat pe ucenici: "Cine spun oamenii că sunt eu?" 28 Ei i-au răspuns: "Unii spun că ești Ioan Botezătorul, alții că ești Ilie, iară alții că ești unul dintre profeți". 29 Atunci el i-a întrebat: "Dar voi cine spuneți că sunt eu?" Simon Petru i-a răspuns: "Tu ești Cristos". 30 El le-a poruncit să nu vorbească nimănui despre el". (Mc 8,27-30)
Invocații:
Din moment ce suntem oameni, judecata noastră poate fi dreaptă sau nedreaptă. Prin judecata noastră putem atât să încurajăm și să sprijinim cât și să descurajăm sau chiar să distrugem. Isus s-a expus mereu judecății oamenilor. Să-i adresăm rugăciunea noastră Aceluia despre care sfântul Petru a spus: "Tu ești Mesia":
Dăruiește Duhul dreptății tuturor acelora care - ca judecători, învățători, părinți sau superiori - trebuie să-i judece pe ceilalți.
Dăruiește-ne Duhul dreptății atunci când suntem chemați să evaluăm situații personale sau sociale sau să dăm o părere despre alte persoane.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care pe nedrept am condamnat alte persoane sau am fost plini de prejudecăți față de ele.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a II-a: Isus ia crucea pe umeri
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
28 Veniți la mine toți cei osteniți și împovărați și eu vă voi da odihnă. 29 Luați jugul meu asupra voastră și învățați de la mine căci eu sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre. 30 Căci jugul meu e dulce și povara mea este ușoară". (Mt 11,28-30)
Invocații:
Sunt multe poveri pe care ni le asumăm în mod voluntar; altele în schimb ne sunt impuse. Isus ne invită să ne întoarcem la el pentru a ne odihni. Purtând povara crucii, el ne eliberează de poverile noastre. Ba mai mult, Isus poartă crucea din care răsare noua viață. Să ne adresăm lui cerându-i: putere pentru toți aceia care iau asupra lor poverile altora ușurând astfel viața lor. Curaj pentru noi înșine pentru a înfrunta îndatoririle noastre și pentru a ne asuma responsabilitățile noastre.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care am fost o povară pentru alții.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a III-a: Isus cade pentru întâia oară sub povara crucii
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
46 Isus a răspuns: "Vai și vouă, învățători ai Legii, pentru că puneți pe spinarea oamenilor sarcini cu neputință de purtat, pe care voi nici cu un deget nu le atingeți". (Lc 11,46)
Meditație:
Sunt persoane care se simt împovărate peste măsură pentru că trebuie să poarte poveri prea mari: așteptări prea înalte, preocupări prea multe, deziluzii prea mari. Se întâmplă să punem pe umerii noștri sau ai altora poveri prea mari sau să lăsăm responsabilitatea noastră în seama altora. Isus care a căzut sub povara crucii ne atrage atenția în ce privește împovărarea altora cu poveri prea mari.
- Tăcere -
Stațiunea a IV-a: Isus o întâlnește pe mama sa
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
În acel timp, 1 Isus a venit în patria sa și ucenicii săi l-au însoțit. 2 În sâmbăta următoare, a început să învețe în sinagogă. Mulțimea de oameni care îl asculta, cuprinsă de uimire, spunea: "De unde îi vin lui toate acestea? Ce-i cu înțelepciunea care i-a fost dată și cu aceste mari minuni care se fac prin mâinile lui? 3 Nu este el tâmplarul, fiul Mariei, vărul lui Iacob, al lui Iosif, al lui Iuda și al lui Simon? Și verișoarele lui nu sunt aici printre noi?" Și erau profund scandalizați din cauza lui. (Mc 6,1-3)
Invocații:
Ne dăm seama cât este de grea întâlnirea cu persoanele suferinde din familia noastră sau dintre prietenii noștri, pe care nu-i putem ajuta. Cu siguranță că a fost la fel și pentru Maria și Isus. Împreună cu sfântul Iosif formau o familie. Maria, fiind mama lui Isus, probabil că și-a dat seama de neputința fiului ei atunci când l-a întâlnit pe Calea crucii. Însă cu o mare fidelitate ea este de partea lui. Prin mijlocirea Mariei să-i cerem lui Isus:
Fidelitate pentru toți aceia care îi văd suferind pe părinții, fiii, frații și prietenii lor.
Încredere pentru noi înșine atunci când suferim împreună cu persoanele care ne sunt deosebit de dragi.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care - simțindu-ne în încurcătură sau din comoditate - am lăsat baltă persoanele apropiate care se aflau în dificultate.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a V-a: Simon din Cirene îl ajută pe Isus să ducă crucea
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
În acel timp, 25 ca să-l prindă în vorbă pe Isus, un învățător al Legii i-a pus această întrebare: "Învățătorule ce trebuie să fac, ca să dobândesc viața veșnică?" 26 Isus l-a întrebat: "În Lege ce este scris? Ce citești?" 27 El i-a răspuns: "Să-l iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din toată puterea ta și din tot cugetul tău, și pe aproapele tău ca pe tine însuți". 28 Isus i-a zis: "Bine ai răspuns: fă așa și vei dobândi viața!" 29 Însă el, voind să-și justifice întrebarea, i-a spus lui Isus: "Și cine este aproapele meu?" 30 Isus a reluat: "Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon și a căzut în mâinile tâlharilor, care, după ce l-au jefuit și l-au bătut, rănindu-l grav, au plecat lăsându-l aproape mort. 31 Din întâmplare a trecut pe acolo un preot, care l-a văzut, dar a trecut mai departe. 32 Tot așa și un levit, ajungând în acel loc, l-a văzut și a trecut mai departe. 33 Dar un samaritean, care era în călătorie, a ajuns în dreptul lui, l-a văzut și i s-a făcut milă de el. 34 Atunci s-a apropiat, i-a pansat rănile turnând pe ele ulei și vin, apoi l-a pus pe animalul său de povară, l-a condus la un han și i-a purtat de grijă. 35 A doua zi a scos doi dinari, i-a dat hangiului și i-a spus: «Ai grijă de el, și tot ce vei mai cheltui îți voi da înapoi când mă voi întoarce»". 36 Ce părere ai, care din cei trei a fost aproapele omului care căzuse în mâinile tâlharilor?" 37 Învățătorul Legii i-a răspuns: «Cel care a avut milă de el». Isus i-a zis: «Mergi și fă și tu la fel!». (Lc 10,25-37)
Invocații:
Isus ne cheamă să-i ajutăm pe ceilalți și ne încurajează să ne lăsăm ajutați de alții. Pentru el nu contează proveniența, religia sau naționalitatea. Să-i cerem Aceluia care a acceptat pe drumul calvarului ajutorul unui străin:
Putere pentru toți aceia care lucrează în organizații umanitare, care lucrează pentru dreptate, pentru pace și pentru salvgardarea creației, sau care îi ajută pe alții să aibă o viață mai bună.
Spiritul iubirii pentru noi înșine ca să-i ajutăm pe toți indiferent de sex, naționalitate, cultură ori religie.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care i-am iubit doar pe cei ce ne iubesc sau pe care i-am ajutat doar dacă ne-au apreciat.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a VI-a: Veronica șterge fața lui Isus
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
41 Isus se așezase în fața sălii tezaurului și privea mulțimea care arunca bani în casetă. Mulți dintre cei bogați veneau și puneau sume mari. 42 A venit și o văduvă săracă și a pus două monede mici. 43 Isus i-a chemat la sine pe ucenici și le-a spus: "Vă spun adevărul: această văduvă săracă a pus în casetă mai mult decât toți ceilalți. 44 Căci toți au pus din ceea ce aveau de prisos pe când ea, cu toată sărăcia ei, a dat tot ce avea, strictul necesar pentru viață". (Mc 12,41-44)
Invocații:
Ne putem lăsa atinși de suferința altora și atunci când nu putem face prea mult pentru ei. Nici Veronica nu poate face nimic. Dar îi oferă marama lui Isus; iar văduva de la intrarea în templu oferă ultimii ei bănuți. Cele două femei oferă tot ceea ce au. Să-l invocăm pe Isus care privește la inima omului: Dăruiește-ne solidaritate față de toți aceia care recunosc chipul lui Isus în săraci și în suferinzii din timpul nostru. Dăruiește-ne disponibilitate de a oferi ceea ce avem de prisos atunci când întâlnim persoane care se află în dificultate.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care vrem să întoarcem spatele unor situații de suferință și de sărăcie și nu facem ceea ce am putea face.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a VII-a: Isus cade pentru a doua oară sub povara crucii
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
3 "Fericiți cei săraci cu duhul, căci a lor este împărăția cerurilor. 4 Fericiți cei blânzi, căci ei vor moșteni pământul. 5 Fericiți cei ce plâng, căci ei vor fi mângâiați. 6 Fericiți cei flămânzi și însetați de dreptate, căci ei se vor sătura. 7 Fericiți cei milostivi, căci ei vor afla milă. 8 Fericiți cei curați cu inima, căci ei îl vor vedea pe Dumnezeu. 9 Fericiți făcătorii de pace, căci ei se vor chema fiii lui Dumnezeu. 10 Fericiți cei prigoniți pentru dreptate, căci a lor este împărăția cerurilor. 11 Fericiți veți fi când vă vor batjocori, vă vor prigoni și, mințind, vor spune tot ce-i rău împotriva voastră din pricina mea. 12a Bucurați-vă și veseliți-vă căci mare va fi în ceruri răsplata voastră". (Mt 5,3-12)
Meditație:
Fericirile pun în discuție viața noastră. Ne întrebăm: e oare adevărat că sunt fericiți făuritorii de pace și cei persecutați, cei drepți și oprimați? Isus care se prăbușește sub povara păcatului oamenilor nu le promite celor suferinzi și oprimați raiul pe pământ ci fericirea Împărăției lui Dumnezeu, care astăzi este deja prezentă în mijlocul nostru și a cărei împlinire o așteptăm.
- Tăcere -
Stațiunea a VIII-a: Isus le întâlnește pe femeile din Ierusalim care plâng
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
3 Isus se afla în Betania în casa lui Simon leprosul. În timp ce stătea la masă a venit o femeie cu un vas de alabastru plin cu parfum de nard fin, foarte scump. A spart vasul și a turnat parfumul pe capul lui. 4 Atunci, unii s-au indignat în sine și au zis: "Pentru ce s-a făcut risipa aceasta de parfum? 5 Căci s-ar fi putut vinde parfumul acesta cu mai mult de trei sute de dinari, pentru a fi dat săracilor". Și o criticau. 6 Dar Isus a spus: "Dați-i pace! Pentru ce o supărați? A făcut o faptă bună pentru mine. 7 Pe săraci îi aveți totdeauna printre voi și, când veți vrea, veți putea să-i ajutați, dar pe mine nu mă veți avea totdeauna. 8 Ea a făcut tot ce putea face; mi-a uns trupul de mai înainte spre îngropare. 9 Vă spun adevărul: oriunde se va predica evanghelia aceasta, în toată lumea se va povesti în amintirea ei și ceea ce a făcut ea". I-au făgăduit lui Iuda Iscarioteanul, că-i vor da bani. (Mc 14,3-9)
Invocații:
Atunci când suferim ne este greu să vedem suferința altora. Isus care s-a coborât la nivelul celor săraci și suferinzi își deschide inima, prin propria suferință, în fața suferinței femeilor pioase care plâng și a durerilor atâtor oameni. Să ne adresăm lui cerându-i: Răbdare și mărinimie pentru toți aceia care sunt în slujba celor bolnavi și săraci. Pentru noi, o inimă deschisă ca să ne interesăm de grijile altora chiar și atunci când noi înșine suferim.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care vedem numai problemele și preocupările noastre.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a IX-a: Isus cade pentru a treia oară sub povara crucii
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
În acel timp, 1 Isus a fost condus de Duhul Sfânt în pustiu, ca să fie ispitit de către diavol. 2 După ce a postit patruzeci de zile și patruzeci de nopți, i s-a făcut foame. 3 Atunci, apropiindu-se, ispititorul i-a zis: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, spune ca pietrele acestea să se prefacă în pâini". 4 Dar Isus i-a răspuns, zicând: "Scris este: Nu numai cu pâine trăiește omul, ci și cu tot cuvântul care vine din gura lui Dumnezeu". 5 Apoi diavolul l-a dus în orașul sfânt, l-a așezat pe aripa templului și i-a zis: 6 "Dacă tu ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos, căci este scris: El va porunci îngerilor săi să vegheze asupra ta și ei te vor lua pe mâini, ca nu cumva să-ți lovești de vreo piatră piciorul tău". 7 Isus i-a răspuns: "Iarăși este scris: Să nu ispitești pe Domnul Dumnezeul tău". 8 După aceasta diavolul l-a dus pe un munte foarte înalt, i-a arătat toate împărățiile lumii și strălucirea lor și i-a zis: 9 "Toate acestea ți le voi da ție, dacă vei cădea înaintea mea și mi te vei închina". 10 Atunci Isus i-a răspuns: "Pleacă din fața mea, Satană, căci scris este: Domnului Dumnezeului tău să te închini și numai lui să-i slujești". 11 Atunci diavolul l-a lăsat. Și iată, au venit la Isus îngerii și îl slujeau. (Mt 4,1-11)
Meditație:
A fi asemenea lui Dumnezeu: iată care este ispita oamenilor din toate timpurile. Ne alipim în mod continuu de "închipuirile de atotputernicie" și credem că suntem mai buni și mai puternici decât alții. Oamenii își arogă dreptul de a-i stăpâni pe ceilalți. În timpul vieții sale, Isus a rezistat în fața ispitelor puterii. Nu s-a prăbușit sub povara mândriei sale ci sub povara aroganței oamenilor.
- Tăcere -
Stațiunea a X-a: Isus este despuiat de hainele sale
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
1 În zilele acelea s-a dat un decret din partea împăratului August, care poruncea să se înscrie toată lumea. 2 Această înscriere s-a făcut întâia oară pe când Quirinus era guvernator al Siriei. Și toți se duceau să se înscrie, fiecare în cetatea de origine. 4 Și Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, s-a dus în Iudeea, în cetatea lui David, care se numește Betleem, pentru că el era din casa și din neamul lui David. 5 El venea să se înscrie împreună cu Maria, soția lui, care era însărcinată. 6 Și pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca să nască. 7 Și a născut pe fiul său întâiul născut, l-a înfășat și l-a culcat în iesle, căci nu se mai găsise loc pentru ei în casa de oaspeți. 8 În ținutul acela erau pe câmp păstori care făceau de strajă noaptea păzindu-și turma. 9 Și iată, le-a apărut un înger al Domnului, și slava Domnului i-a învăluit în lumină, iar ei au fost cuprinși de mare frică. 10 Îngerul le-a zis: "Nu vă temeți, căci, iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul: 11 astăzi, în cetatea lui David vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul. 12 Iată semnul după care îl veți cunoaște: veți găsi un prunc înfășat în scutece și culcat în iesle". 13 Și deodată, împreună cu îngerul s-a auzit mulțime de oaste cerească, lăudând pe Dumnezeu și zicând: "Mărire întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace oamenilor de bunăvoință!" (Lc 2,1-14)
Invocații:
Copiii și persoanele slabe sunt aceia care depind în mod deosebit de bunăvoința altora. Nu trebuie prea mult pentru a-i pune într-o situație proastă: pentru a-i despuia de tot. Să-l invocăm pe Isus care s-a dat pe sine și a suportat despuierea la care l-au supus oamenii: Ocrotește cu iubirea ta pe toți copiii și toate persoanele slabe. Dăruiește-ne curajul de a-i ocroti pe ceilalți și de a ne implica în favoarea celor care riscă să fie despuiați.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care i-am exploatat pe alții sau i-am pus într-o situație proastă.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a XI-a: Isus este pironit pe cruce
Cântec: "Crucem tuam"
Imagine, cu cca. 30 de secunde de muzică (imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii)
Text biblic:
Iar la ora trei Isus a strigat cu glas puternic: "Eloi, Eloi, lema sabactani!" Ceea ce înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit". (Mc 15,34)
Invocații:
Și astăzi există oameni care sunt oprimați, privați de libertatea lor și țintuiți. Isus luptă pentru libertatea și mântuirea oamenilor. Împreună cu noi el se adresează lui Dumnezeu strigând durerea tuturor oamenilor care se îndoiesc de prezența lui Dumnezeu. Pentru noi, El luptă cu Dumnezeu. Să ne adresăm Lui: Dăruiește-ne credința în iubirea ta față de toți oamenii care sunt oprimați și care nu pot să creadă în Prezența lui Dumnezeu. Dăruiește-ne libertatea interioară ca să putem mărturisi în fața oamenilor că tu ne-ai eliberat și ne-ai mântuit.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care oprimăm alte persoane sau nu ne implicăm în favoarea libertății lor.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a XII-a: Isus moare pe cruce
Imagine și cântec: "Crucem tuam"
Imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii, cca. 30 de secunde de muzică.
Text biblic:
44 Era cam pe la ora a șasea și s-a făcut întuneric peste tot pământul 45 până la ceasul al nouălea, căci soarele s-a întunecat. Catapeteasma templului s-a rupt în două. 46 Isus a strigat cu glas puternic: "Tată, în mâinile tale îmi încredințez sufletul". Și spunând aceasta și-a dat duhul. (Lc 23,44-46)
Invocații:
Când Isus a murit s-a făcut întuneric. Să ne adresăm lui care și-a dat viața pentru ca după moartea noastră să răsară o nouă zi: Dăruiește-le viața veșnică tuturor celor răposați. Sădește în noi recunoștința pentru că ți-ai dat viața pentru noi.
O Lord, hear my pray'r...
Cerere de iertare:
Îți cerem Duhul convertirii și al iertării pentru toate momentele în care ne îndoim că tu, Isuse Cristoase, ești Mântuitorul tuturor oamenilor.
Kyrie (Taizé)
Stațiunea a XIII-a: Isus este dat jos de pe cruce și așezat în brațele mamei sale
Imagine și cântec: "Crucem tuam"
Imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii, cca. 30 de secunde de muzică.
Text biblic:
23 Isus le-a zis: "A sosit ceasul ca să fie preamărit Fiul Omului. 24 Adevăr, adevăr vă spun că, dacă bobul de grâu căzut în pământ nu moare, rămâne singur, iar dacă moare, aduce mult rod. 25 Cine-și iubește viața o va pierde, iar cine-și urăște viața în lumea aceasta o va păstra pentru viața veșnică. 26 Dacă îmi slujește cineva, să mă urmeze pe mine, și unde sunt eu, acolo va fi și slujitorul meu. Dacă îmi slujește cineva, Tatăl meu îl va cinsti. (In 12,23-26)
Meditație:
Isus spune despre sine că acesta este ceasul prin excelență. Pentru a explica moartea sa se servește de o imagine din natură: bobul de grâu trebuie să moară ca să poată încolți. Nu poate încolți și crește decât dacă mai înainte a fost aruncat în pământ. Cine știe dacă Maria intuia că fiul ei mort avea să fie bobul de grâu pentru viața cea nouă? Privim împreună cu toți creștinii spre crucifixul care spune despre sine că vrea să dăruiască tuturor oamenilor viața adevărată. Astfel, împreună cu Maria, ne aflăm la picioarele crucii: ca bărbați și femei pentru care crucea lui Isus a devenit arborele vieții. Acest mesaj nu este valabil doar pentru situațiile deosebit de dureroase: precum calamitățile naturale, războaiele și bolile. Acest mesaj este valabil mereu și oriunde.
Toți:
Ave, María, grátia plena,
Dóminus tecum;
benedícta tu in muliéribus,
et benedíctus fructus ventris tui, Iesus.
Sancta María, Mater Dei,
ora pro nobis peccatóribus
nunc et in hora mortis nostrae.
Amen.
Stațiunea a XIV-a: Isus este așezat în mormânt
Imagine și cântec: "Crucem tuam"
Imaginea rămâne proiectată în timpul stațiunii, cca. 30 de secunde de muzică
Text biblic:
1 Eu, Ioan, am văzut un cer nou și un pământ nou. Căci cerul cel dintâi și pământul cel dintâi au dispărut, iar marea nu mai este. 2 Și am văzut, coborându-se din cer, de la Dumnezeu, noul Ierusalim, cetatea sfântă, împodobită ca o mireasă pentru mirele ei. 3 Și am auzit dinspre tronul divin un glas puternic ce zicea: "Iată, locuința lui Dumnezeu este între oameni. El va locui cu ei și ei vor fi poporul lui; și însuși Dumnezeu va fi cu ei. 4 El va șterge orice lacrimă din ochii lor: nu va mai fi moarte, nici plâns, nici strigăt, nici durere, căci lumea cea dintâi a dispărut". (Ap 21,1-4)
Invocații:
Ultima stațiune a Căii crucii ne îndreaptă privirea din nou spre prezent și viitor. Isus vrea să ne ofere perspective pozitive. Nu trebuie să ne temem de partea grea și dureroasă a vieții noastre deoarece el trăiește printre noi. Suferințele nu trec pe lângă noi. Dar nu sunt ultima stațiune a Căii crucii, ci drumul spre eliberare și mântuire, spre învierea vieții. Și cu această credință ne rugăm: Dăruiește tuturor creștinilor forța de a mărturisi prin cuvânt și faptă prezența Ta și în situațiile dificile ale vieții. Fă ca oamenii de toate religiile să se implice în favoarea unei vieți trăite în pace și dreptate. Dăruiește tuturor celor răposați plinătatea vieții.
O Lord, hear my pray'r...
Toți:
Pater noster, qui es in caelis:
sanctificétur nomen tuum;
advéniat regnum tuum;
fiat volúntas tua,
sicut in caelo, et in terra.
Panem nostrum cotidiánum da nobis hódie;
et dimítte nobis débita nostra,
sicut et nos dimíttimus debitóribus nostris;
et ne nos indúcas in tentatiónem;
sed líbera nos a malo.
Quia tuum est regnum,
et potéstas, et glória in saecula.
Amen.
Celebrantul Căii crucii împarte binecuvântarea:
Dacă este episcop cel care prezidează Calea crucii:
Episcopul:
Dóminus vobíscum.
Toți:
Et cum spíritu tuo.
Episcopul:
Sit nomen Dómini benedíctum.
Toți:
Ex hoc nunc et usque in saéculum.
Episcopul:
Adiutórium nostrum in nómine Dómini.
Toți:
Qui fecit caelum et terram.
Episcopul:
Benedícat vos omnípotens Deus
Pater, et Filius et Spíritus Sanctus.
Dacă este preot cel care prezidează Calea crucii:
Preotul:
Dóminus vobíscum.
Toți:
Et cum spíritu tuo.
Preotul:
Benedícat vos omnípotens Deus Pater, et Filius et Spíritus Sanctus.
* * *
În timpul Zilei Mondiale a Tineretului
Programul Comunității "Sant'Egidio"
Köln, 16-21 august 2005
În biserica "Sfânta Ursula"... cu «noii martiri»
În cadrul programului Zilei Mondiale a Tineretului de la Köln, Comunitatea "Sant'Egidio" propune o serie de întâlniri: momente de rugăciune și de întâlnire cu persoane provenind din diferite părți ale lumii, ce dau mărturie pentru a menține vie amintirea mărturisitorilor credinței și a noilor martiri ai sec. XX.
Biserica Sankt Ursula
St. Ursula-Platz, Köln
(5 minute de la gara centrală)
Marți 16 august
Miercuri 17 august
ora 15.00: Mărturii privind martirii din Africa și din America Latină
ora 18.00: Rugăciunea comunității
ora 20.30: Rugăciunea comunității
Joi 18 august
Vineri 19 august
ora 15.00: Mărturii privind martirii din Europa
Cateheză cu persoanele cu dizabilități mentale, cu participarea episcopului auxiliar de München, dr. Franz Dietl.
Biserica este în permanență deschisă și găzduiește un stand al Comunității "Sant'Egidio", oferind posibilitatea unor momente de întâlnire și de rugăciune personală.
În Germania, zi după zi, crește așteptarea pentru următoarea Zi Mondială a Tineretului care va avea loc la Köln. Și pentru că aceasta va fi prima întâlnire a papei Benedict al XVI-lea cu oamenii din țara sa de origine. Sfântul Părinte este așteptat de tineri din întreaga lume, și în mod special de conaționalii săi, pentru a continua aceste întâlniri care au dat impulsuri importante renașterii vieții lor spirituale.
Intuiția lui Ioan Paul al II-lea este mai actuală ca niciodată și exercită o puternică atracție în rândul tinerilor în căutarea unor modele pentru o viață de credință care să fie puternică în mărturisirea evangheliei. S-a văzut acest lucru în rândul tinerilor care au venit la Roma pentru a fi alături de Ioan Paul al II-lea în timpul bolii sale.
De la ei s-a ridicat acel "mulțumesc" adresat iubitului părinte care i-a încurajat întotdeauna. Ioan Paul al II-lea a scris în Mesajul său pentru Ziua Mondială a Tineretului din acest an: "Dragi tineri, Biserica are nevoie de martori autentici pentru noua evanghelizare: bărbați și femei a căror viață să fi fost transformată de întâlnirea cu Isus; bărbați și femei capabili să comunice această experiență altora".
Pentru a fi martori este nevoie de modele din care să ne inspirăm. Atunci s-a născut ideea de a crea un loc de întâlnire dedicat mărturisitorilor credinței și noilor martiri ai secolului XX, într-o biserică din Köln, cea a Sfintei Ursula, care va fi unul dintre centrele spirituale ale Zilei Mondiale a Tineretului. Patroana bisericii este o fată care a suferit martiriul probabil în timpul lui Dioclețian, după cum amintește o inscripție care vorbește despre martiriul câtorva fecioare.
Tradiția amintește că Ursula a rămas fidelă vieții evanghelice trăite împreună cu alte tovarășe. Pentru acest motiv a refuzat să abandoneze comunitatea de fecioare în fața propunerii de a se uni în căsătorie cu regele hunilor, Atila.
Cultul sfintei s-a bucurat de o mare răspândire la Köln și pentru că Ursula fascinase numeroase tinere și le atrăsese pe calea Evangheliei.
Tocmai în biserica dedicată sfintei a fost creat un loc de amintire a noilor martiri, care va avea o poziție centrală în timpul ZMT. Este o amintire dragă lui Ioan Paul al II-lea care a dorit ca noii martiri să fie amintiți în timpul Marelui Jubileu al anului 2000, într-o sugestivă întâlnire ecumenică la Colosseum.
În continuare, papa a dorit ca o biserică din Roma, și anume San Bartolomeo de pe Insula Tiberină, să devină locul memorial al "noilor martiri". Și a încredințat responsabilitatea conservării memoriei "noilor martiri" Comunității "Sant'Egidio".
Astfel, la Köln vor fi prezenți numeroși tineri din Comunitatea "Sant'Egidio" pentru a menține vie amintirea martirilor în timpul ZMT în biserica Sfânta Ursula.
Tema "noilor martiri" trezește interes printre tineri? Nu este împotriva curentului o astfel de temă, într-o perioadă în care sunt exacerbate distracția, satisfacția, cultul propriului trup, plăcerea? Cu siguranță este astfel. Totuși, chestiunea martiriului este o chestiune centrală pentru viața creștină după cum a fost pentru sfânta Ursula care, de tânără, a dat mărturie despre evanghelie până la vărsarea de sânge.
Invocarea acestei memorii nu este doar o istorie trecută. De acest lucru este convinsă Comunitatea "Sant'Egidio" care face să trăiască mărturia noilor martiri în Biserica de astăzi. La Köln, spre exemplu, va fi prezent un tânăr din Ruanda care a supraviețuit teribilului genocid ce a avut loc în țara sa cu peste zece ani în urmă.
Mărturia sa la "Sfânta Ursula" va fi un apel către tineri să nu accepte diviziunile etnice și cu atât mai mult să nu facă din acestea motiv de respingere și de dispreț; evanghelia îi transformă pe toți în frați, dincolo de diferențele de etnie, națiune, grup, trib, cultură, popor.
Din biserica "Sfânta Ursula" va ieși la lumină cu evidență și cu claritate apelul la o viață implicată și puternică în evanghelie, care își găsește forța nu în ea însăși ci în întâlnirea cu Isus. La "Sfânta Ursula" se dorește să se aducă mărturie despre ceea ce a spus un părinte al Bisericii, Ioan Gură de Aur: "Nu se poate adora Trupul lui Cristos în Euharistie cu țesături de mătase și ignora complet în afara bisericii unde se află gol și sărac".
Comunitatea "Sant'Egidio" trăiește această legătură de rugăciune, de prietenie spirituală cu Isus în ascultarea evangheliei și prin slujirea și prietenia concretă cu săracii, cu cei marginalizați, cu condamnații la moarte, precum și prin implicarea în favoarea păcii și a dialogului ecumenic.
Tinerii din întreaga lume, în comemorarea noilor martiri, vor putea întâlni o istorie ce traversează numeroase țări ale lumii și diverse anotimpuri ale tumultuosului secol XX.
O istorie de suferință, dar și de bucurie regăsită în evanghelie. Acesta este mesajul transmis de la Sfânta Ursula: o viață cheltuită pentru evanghelie nu este o viață tristă, ci bucuroasă, plină de iubire și de sens.
Matthias Leineweber, Comunitatea "Sant'Egidio"
* * *
Logoul oficial al ZMT 2005 de la Köln
Mons. dr. Heiner Koch, secretar general al Zilei Mondiale a Tineretului de la Köln, a prezentat, în cadrul unei conferințe de presă din 12 iunie 2003, logoul oficial al ZMT care, prin concepția sa dinamică și prin elementele sale clare, simbolizează natura și caracterul Zilei Mondiale de la Köln din 2005.
Pentru stabilirea logoului au fost consultate mai multe agenții și diferiți specialiști în arta grafică. Cele 35 de proiecte adunate au fost prezentate unui juriu profesionist constituit din reprezentanți ai tuturor asociațiilor de tineret. Alegerea juriului a fost confirmată de comitetul executiv episcopal al Zilei Mondiale a Tineretului din Germania și de Consiliul Pontifical pentru Laici.
"Centrul ZMT - după cum explică Mons. Koch - îl constituie întâlnirea cu Cristos. De aceea, crucea a fost plasată în centru și domină logoul. Prezența lui Cristos marchează acest eveniment. Culoarea roșie simbolizează iubirea, patima și de asemenea suferința. În același timp, acest lucru ne trimite la iubirea lui Dumnezeu și la moartea lui Isus pe cruce, ne amintește și diferitele suferințe din viețile noastre și din lume. Crucea este simbolul creștin al speranței și al mântuirii în Isus Cristos, care este mai mare decât toate suferințele".
Steaua simbolizează venirea divină, reprezintă un semn venit din Orient, și strălucește ca un semn divin deasupra locului unde s-a născut Isus. Conform tradiției biblice, ea le-a arătat celor trei magi, drumul spre Cristos. Acum steaua stă deasupra casei lui Dumnezeu la Köln, și-i îndrumă pe tinerii din lume spre Köln. Curba reprezintă traiectoria stelei care vine din înălțime, de la Dumnezeu și străbate orizontul limitat al lumii noastre pământești. Culoarea aurie amintește lumina cerească a lui Dumnezeu, care luminează întunericul lumii.
Locul manifestării ZMT este reprezentat de catedrala din Köln, unde se păstrează de secole relicvele celor trei regi magi. Culoarea roșie a catedralei leagă Biserica de cruce, deoarece Cristos și Biserica se află într-o strânsă legătură. Prin Biserică, Cristos răstignit și înviat este prezent în lumea contemporană. Arcul eliptic, "litera C", poate însemna Cristos, dar și comuniune - spun organizatorii ZMT.
Mișcarea arcului este transmisă crucii, se deschide automat spre cruce. Partea inferioară din interiorul arcului evocă Rinul și o barcă, după cum au explicat în continuare organizatorii ZMT. Biserica este simbolul bărcii, dar și evocarea arcei lui Noe. În plus, culoarea albastră a arcului simbolizează apa, și este o evocare a apei botezului.
www.catholica.ro
lecturi: 10.