Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Au apărut două noi cărți

La Editura "Sapientia" au apărut două noi cărți: Aurel Iștoc, Ziua pe care a făcut-o Domnul. Sabatul ebraic și duminica creștină și Alois Bișoc, Criza și identitatea familiei în magisteriul papei Paul al VI-lea.

* * *

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Ziua pe care a făcut-o Domnul. Sabatul ebraic și duminica creștină, scrisă de pr. Aurel Iștoc, paroh al comunității romano-catolice din Adjudeni-Neamț. Cartea apare în format 14x20, conține 196 pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 80.000 lei.

Parcurgând cu viu interes aceste pagini pe care pr. Aurel Iștoc, paroh la Parohia "Coborârea Duhului Sfânt" - Adjudeni, le-a scris cu deosebită grijă într-o formă sistematică și clară, am descoperit încă o dată darul prețios pe care Dumnezeu l-a oferit poporului său atunci când a stabilit o zi specială cu caracter sacru, pe care a binecuvântat-o și a sfințit-o spre binele omului ca moment de repaus festiv destinat comemorării faptelor sale minunate și descoperirii progresive a sensului și a valorii adevărate a vieții noastre.

Ziua Domnului, adică sabatul din Vechiul Testament, care a fost asimilat de duminica Noului Testament, este o realitate sacră de inspirație divină care are o motivație ce depășește cadrul vieții pământești și ne orientează spre viața viitoare pe care o prefigurează, arătându-ne care este raportul dintre Creator și creatura sa și, mai ales, care trebuie să fie raportul dintre creatură și Creatorul său.

Prin învățătura și comportamentul său, Isus a restituit sabatului sensul său genuin, subliniind că Dumnezeu nu a rânduit această zi pentru a fi în dezavantajul omului, ci în favoarea lui: "N-am venit să desființez Legea sau Profeții, ci să le împlinesc" (cf. Mt 5,17); "Sabatul a fost făcut pentru om, nu omul pentru sabat" (Mc 2,27). Prin astfel de cuvinte, Isus vrea să arate că omul este măsura legii. Legea în ea însăși nu valorează nimic. Ea valorează numai atunci când protejează omul și-l ajută să crească și să se realizeze pe deplin. De aceea, nu se sfiește să vindece în ziua sabatului suferințele și infirmitățile celor bolnavi.

Dar Isus a mers mult mai departe, afirmând că este "stăpânul sabatului" (cf. Mc 2,28), cel care dă sens timpului și istoriei și le duce la desăvârșire, făcându-le să intre în unica și nemărginita zi a vieții veșnice. Prin misterul vieții și operei sale, Isus a inaugurat timpul cel nou, adevăratul timp festiv, în care omul este chemat să trăiască marea poruncă a iubirii în libertatea fiilor lui Dumnezeu.

Învierea lui Isus în prima zi a săptămânii (In 20,1) a răspândit o nouă lumină asupra zilei Domnului și ne-a făcut să trecem de la sabat, ultima zi a creației, la duminică, prima zi a noii creații, care umple de semnificație toate celelalte zile ale săptămânii.

Trecerea de la sabatul ebraic la duminica creștină este prezentată și argumentată temeinic de către autorul acestei cărți, iar legătura dintre ele este explicată convingător, ajutându-ne să înțelegem că, în planul lui Dumnezeu, stăpânul timpului și al istoriei, nimic nu este întâmplător, astfel încât duminica preia și duce la împlinire semnificația și conținutul sabatului din Legea veche.

La sfârșitul lecturii acestor pagini, rămânem cu bucuria că ziua Domnului a fost și este un dar și o binecuvântare pentru oameni.

Dar mai trebuie să tragem o concluzie: lucrarea preotului Aurel Iștoc, cu multitudinea sa de date, referințe și analize, este un dar și o binecuvântare și pentru noi, cei chemați să-i aducem necontenit lui Dumnezeu cinstea și preamărirea ce i se cuvine prin respectarea și observarea duminicii, participând regulat la Liturghia comunitară, primind sfintele taine și practicând caritatea fraternă. Respectarea duminicii este un act public de mărturisire și trăire a credinței și, totodată, un act de cinstire a lui Dumnezeu și a omului.

Petru Gherghel, episcop de Iași

* * *

Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Criza și identitatea familiei în magisteriul papei Paul al VI-lea, scrisă de pr. Alois Bișoc, profesor de teologie pastorală la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași. Această carte este traducerea în limba română a tezei de doctorat pe care autorul a susținut-o la Roma, la Universitatea Pontificală "Sfântul Ioan" din Lateran, în anul 1984. Cartea apare în format 14x20, conține 216 pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 80.000 lei.

Criza valorilor care frământă societatea noastră nu cruță nici măcar familia, ba chiar multe dintre certitudinile pe care ea se baza au fost profund distruse sau puse în discuție. Se discută despre structura ei, despre funcțiile sale, despre multiplele sale valori de natură socială, culturală, morală, teologică și spirituală, se pun întrebări referitoare la înfățișarea și rolul ei în societatea de azi, la identitatea sa umană și creștină. Familia este, de aceea, una dintre principalele teme de cercetare și de dezbatere publică, aflându-se în centrul atenției, preocupărilor și așteptărilor tuturor, în orice sector și la orice nivel. Desigur, această cercetare este pozitivă, întrucât familia este fundamentul pe care se sprijină atât viața individului, cât și cea a comunității. Într-adevăr, așa cum afirmă foarte clar Conciliul al II-lea din Vatican, "mântuirea persoanei și a societății umane și creștine este strâns legată de o acceptabilă prosperitate a comunității conjugale și familiale" (GS 47). Familia este deci locul unde se află în joc destinul omului, al omenirii și al Bisericii.

Este clar că problemele referitoare la familie interpelează în mod direct Biserica. Ea nu poate renunța la lumina principiilor creștine și la acțiunea sa pastorală pentru a proteja și promova familia. Mai mult, este de competența ei, este un drept și datorie a ei de a interveni, în virtutea poruncii primite de la Domnul de a predica evanghelia la toată făptura (cf. Mc 16,15) și deci de a anunța vestea cea bună a realității matrimoniale și familiale întregii lumi. Fiind conștientă de această misiune, Biserica întotdeauna, în decursul secolelor, a aprofundat problemele familiale, căutând să le rezolve la lumina revelației.

În secolul nostru, forul cel mai important care a promovat cu insistență reflecția teologică și pastorală asupra acestei teme a fost, fără îndoială, Conciliul al II-lea din Vatican. Considerând familia între problemele cele mai importante și urgente ale timpului nostru, care merită "mențiune specială", părinții conciliari, cu magisteriul lor foarte clar și incontestabil, au voit să recheme familia la adevărul ei și să-i restituie demnitatea și măreția (cf. GS 46). După punerea în temă și clarificarea doctrinei despre familie în forul suprem al Conciliului, rămânea datoria și angajamentul pastoral de a interpreta această doctrină, de a o răspândi, de a o învăța și de a o duce mai departe în timp.

Cel care s-a făcut ecoul Conciliului, a fost, fără îndoială, supremul păstor al Bisericii, papa Paul al VI-lea, care, deja colaborator principal și promotor al bunei sale reușite, a fost apoi mesagerul și executorul luminat al programului conciliar. Într-adevăr, el, papa, în foarte multe documente și discursuri, evocă în mod permanent textele Conciliului, menținând, cu toate acestea, o originalitate proprie. Toate învățăturile prea rodnicului său magisteriu sunt de acum înainte o mare comoară pentru Biserică și pentru lume.

Într-adevăr, Paul al VI-lea a urmărit cu deosebit interes și a participat cu părintească înțelegere și solidaritate la problemele de familie, neomițând totuși să proclame principiile creștine referitoare la instituția familială. Pe urmele Conciliului, el a dus mai departe, a dezvoltat și a aprofundat învățătura despre familie, a explicat de mai multe ori, atât în documente, cât și în discursuri, semnificația iubirii conjugale, a căsătoriei și a familiei din punct de vedere social, cultural, moral, teologic și spiritual. Împotriva tuturor ideologiilor false și a multor primejdii care amenințau familia în greaua perioadă conciliară și postconciliară, el, cu înțelepciune, răbdare și încredere, nu a cedat, ci a rămas întotdeauna ferm în adevărul evangheliei lui Cristos și al magisteriului Bisericii. El a fost unul dintre pontifii care, cu un foarte mare curaj, a apărat valorile perene ale iubirii, ale căsătoriei și ale familiei. Este de-ajuns să ne gândim numai la enciclica Humanae vitae, atât de contestată în întreaga lume, și la intervențiile sale privind divorțul și avortul. Pe plan pastoral, nu contenea să sprijine toate măsurile și inițiativele care tindeau la îmbunătățirea situației, nu înceta să ceară tuturor creștinilor și oamenilor de bunăvoință o angajare deschisă și constantă în acest domeniu.

În paginile acestei lucrări, ne-am oprit asupra învățăturii lui Paul al VI-lea, asupra luărilor sale de poziție privind problemele și identitatea umană și creștină a familiei. Nu am urmat în mod cronologic gândirea lui Paul al VI-lea asupra familiei, ci am căutat să facem o prezentare sistematică, să surprindem în mod omogen și organic liniile fundamentale și particulare ale magisteriului său asupra acestui subiect: familia.

În primul capitol, am tratat despre criza socială și culturală a familiei, am analizat cum a ajuns ea în criză din cauza vertiginoaselor transformări contemporane, acordând atenție specială fenomenelor industrializării, secularizării și dezvoltării preponderente a mijloacelor de comunicare socială. În al doilea capitol, consacrat crizei morale a familiei, am dezbătut problemele ei cele mai grave, acelea care l-au angajat mult pe Paul al VI-lea: reglementarea nașterilor, avortul și divorțul. În ultimul capitol, ne-am ocupat de identitatea teologică și spirituală a familiei, considerând-o ca fiind inserată în planul lui Dumnezeu, sub aspectul legiferării și sfințirii ei de către Cristos, cu vocația ei de Biserică familială, încheind cu unele directive particulare vizând deplina ei recuperare.

Prin lecturarea atentă a intervențiilor lui Paul al VI-lea asupra familiei, sperăm să-i redescoperim importanța, ajungând astfel să înțelegem motivul pentru care Biserica, azi, mai mult ca oricând, își dă seama că de sfințenia și de plinătatea vieții spirituale a familiei depinde viața fizică și morală a umanității; mai mult, dilatarea reală a împărăției lui Dumnezeu.

Alois Bișoc

* * *

Ziua pe care a făcut-o Domnul. Sabatul ebraic și duminica creștină,
Aurel Iștoc, Ed. "Sapientia", 2005, ISBN 973-8474-57-4, 14x20 cm, 196 p., 80.000 lei

Criza și identitatea familiei în magisteriul papei Paul al VI-lea,
Alois Bișoc, Ed. "Sapientia", 2005, ISBN 973-8474-59-0, 14x20 cm, 216 p., 80.000 lei

* * *

Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii):

Din Librăria "Presa Bună":

  • prin poștă: Librăria "Presa Bună", Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26; 700064-Iași
  • prin telefon și WhatsApp: 0770.477.565: de luni până vineri, între orele 9.00 și 19.00; duminica, între orele 10.00 și 18.00
  • prin e-mail: libraria@ercis.ro
  • prin Internet: www.ercis.ro/libraria

* * *

Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat