|
Editura "Sapientia": Patru noi apariții editoriale Recent, la Editura "Sapientia, au apărut patru noi cărți: Liturgia orelor: Timpul de peste an, Săptămânile XVIII-XXXIV; Pătimirea lui Isus. Ceea ce s-a întâmplat cu adevărat; Un bărbat, o femeie și dragostea. Curs complet pentru logodnici; Vincențiu de Paul, părintele săracilor. * * * Liturgia orelor: Timpul de peste an, Săptămânile XVIII-XXXIV Editura "Sapientia" anunță apariția volumului al IV-lea din Liturgia orelor: Timpul de peste an, Săptămânile XVIII-XXXIV, volum cu care se încheie publicarea integrală a Liturgiei orelor în limba română. Volumul al IV-lea din Liturgia orelor apare în formatul 11x17 cm, cuprinde 1958 de pagini, este tipărit pe hârtie "carta india" fină, în două culori: negru și roșu, și poate fi procurat de la centrele decanale ale Diecezei de Iași și ale Arhidiecezei de București, de la librăriile catolice din țară, precum și direct de la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, la prețul de 700.000 lei. Volumul al IV-lea al Liturgiei orelor apare, ca și celelalte volume, în condiții grafice deosebite și a fost tradus după Officium Divinum, ex decreto sacrosancti oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate Pauli pp. VI Promulgatum, Liturgia Horarum iuxta ritum romanum, Editio typica altera, IV, Tempus per Annum, Hebdomadae XVIII-XXXIV, Libreria Editrice Vaticana, 1986. Această ediție a fost completată cu adaosurile făcute de Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, adaosuri publicate în diferitele numere ale revistei Notitiae, organul oficial al acestui dicaster. Comisia liturgică din cadrul Diecezei Romano-Catolice de Iași care a lucrat la traducerea Liturgiei orelor este formată din pr. Alois Bulai (profesor de exegeză biblică și limbi clasice), pr. Claudiu Dumea (profesor de liturgie și limbă latină), pr. dr. Ștefan Lupu (profesor de teologie dogmatică), pr. Iosif Răchiteanu (profesor de religie și metodologie), pr. dr. Mihai Patrașcu (profesor de drept canonic), pr. Florin Spătariu (profesor de muzică sacră), pr. Cornel Cadar (redactor), dl. Fabian Tiba (tehnoredactor), dl. Ionel Palade (corector) și dl. Albert Gheorghe (corector). Mulțumim Domnului care ne-a dat putere să ducem la capăt această acțiune de traducere și publicare în limba română a Liturgiei orelor. Mulțumim, de asemenea, părinților franciscani de la Mesagerul sfântului Anton care ne-au ajutat cu tipărirea Liturgiei orelor la Padova (Italia). Sperăm ca munca noastră să aducă roade bogate în Biserica noastră locală și în sufletele acelora care se vor ruga din Liturgia orelor. Pr. dr. Ștefan Lupu * * * Pătimirea lui Isus. Ceea ce s-a întâmplat cu adevărat Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Pătimirea lui Isus. Ceea ce s-a întâmplat cu adevărat, publicată în colecția "Studii biblice" cu nr. 4. Acest studiu asupra pătimirii lui Isus a fost realizat de Jean Delumeau și Gérard Billon și tradus în limba română de Dan Burcea. Cartea apare în format 14x20, conține 146 de pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 80.000 lei. Figura lui Isus continuă, din fericire, să atragă mulțimile și chiar simpatia unor oameni care nu sunt creștini. Succesul Bibliei rămâne nedezmințit. Or, pentru creștini, punctul culminant al Bibliei îl reprezintă pătimirea urmată de învierea lui Cristos. Așa stând lucrurile, este firesc ca pătimirea să focalizeze întreaga atenție. Pătimirea lui Cristos nu reprezintă, cu toate acestea, un lucru simplu! Bineînțeles, există aspectul istoric, aș spune aproape aspectul evenimentului. Și nu trebuie să-l neglijăm. Pătimirea, e adevărat, nu ne este cunoscută decât prin intermediul celor patru Evanghelii. Textele lor concordă cu toate acestea în mare parte și nu ne putem îndoi de verosimilitatea condamnării și a supliciului pe care Isus l-a suferit. A vorbi despre acestea este, așadar, un lucru cât se poate de legitim, că suntem sau nu credincioși. Evangheliile sunt documente de care istoricii trebuie să țină seama. Mai mult, faptul că Evangheliile și descrierea pătimirii reprezintă elemente fundamentale ale credinței creștine, ale convingerii și pietății creștinilor constituie și ele un fapt istoric și nu există nici un motiv ca istoricii să refuze a lua în seamă această sursă. Ea există. Cu toate acestea, pentru un creștin, pătimirea depășește cadrul unui simplu eveniment. Pentru a o înțelege, trebuie să reluăm cuvintele sfântului Paul legate de "nebunia crucii". Este cât se poate de evident că, din acest motiv, moartea lui Cristos pe cruce ridică numeroase întrebări. Astfel, în religia islamică, există credința că Isus nu a murit pe cruce. "Evreii spun: «L-am ucis pe Mesia, Isus, fiul Mariei, trimis de Allah», pe când ei nici nu l-au omorât, nici nu l-au răstignit" [IV, 156]. Coranul nu dă o explicație la această afirmație, pe care o putem găsi însă în diferite comentarii ce schițează anumite ipoteze, ca, de exemplu, ideea că Isus ar fi fost înlocuit cu altcineva sau că el ar fi supraviețuit supliciilor sale. Oricum ar fi, părea indecent, aproape anormal, ca un profet privilegiat, fără să mai vorbim că era Dumnezeu, să fi avut un sfârșit atât de lamentabil. Crucea pune, de asemenea, probleme, în afara creștinismului, adepților religiilor din Asia. Căci acestea vor, în esență, să aducă seninătatea. Or, nu se poate spune că pătimirea aduce această seninătate, mai ales dacă privilegiem violența și suferința, aspect asupra căruia vom reveni. Această moarte nu numai că a șocat lumea necreștină, dar chiar în cadrul acesteia, ea a întâlnit o puternică rezistență, în așa măsură încât, fără să vorbim de tendințele gnostice, ea a provocat întrunirea primelor concilii ecumenice, de la cel de la Niceea, din secolul al IV- lea, și până la cel din Calcedon, din secolul al V-lea, chemate să proclame dubla natură, umană și divină, în unicitatea persoanei lui Cristos, oferind astfel un conținut deplin formulei lui Ciril de Alexandria (380-444): "O persoană din Sfânta Treime a suferit prin trup". "Nebunie a crucii", așadar. Cu ea, pătrundem în inima misterului creștin și al enigmei Dumnezeului făcut om. Pentru mine, centrul creștinismului se află în următorul punct: Dumnezeu făcut om care suferă pe cruce, fără să înceteze însă să fie Dumnezeu și care învie. Paradoxul creștinismului este acela că, pentru a relua expresia disprețuitoare a lui Machiavelli, tocmai un "profet dezarmat" este cel care, prin înviere, deschide porțile raiului întregii omeniri. Acest paradox și această "nebunie" constituie bogăția și originalitatea creștinismului. Rămâne însă problema locului violenței și a suferinței în cadrul pătimirii. Primii creștini, care trăiau cu bucuria învierii lui Isus și care au păstrat această bucurie mai multe secole, nu resimțeau nevoia să înfățișeze pătimirea. Pentru ei, existase, desigur, un martiriu foarte dureros, dar acest martiriu deschisese calea speranței, grație învierii, și, pentru mine, pătimirea lui Cristos nu are sens decât prin înviere. Actualmente, civilizația occidentală operează o focalizare către violență și către rău. În așa măsură încât disperarea contaminează întreaga filozofie, iar sadismul, toată mass-media. Trăim sub jugul unui pesimism care ne întunecă orizontul și în fața căruia noi, creștinii, trebuie să reacționăm afirmând și arătând că, la rândul său, și binele există. Acest pesimism are o lungă istorie în civilizația noastră occidentală. O dată cu Conciliul al II-lea din Vatican, se putea trage nădejde, cel puțin în sânul Bisericii Romane, că o ruptură se produsese față de acest destin și că venise momentul unei eliberări de acest "blestem". E adevărat că generația care a făcut conciliul era o generație optimistă atât în privința viitorului omenirii, cât și al Bisericii. Generația noastră, dimpotrivă, traversează vremuri de neliniște. Cu toate acestea, orice drum înapoi, orice întoarcere în trecut din punctul de vedere al dolorismului, al supraaprecierii greșelii și al suferinței mi se par îngrijorătoare. Abia ne-am eliberat de spaimă, că ne-am și întors la ea. Cred că supradimensionarea păcatului în raport cu iertarea înseamnă limitarea realității și contrazicerea afirmației sfântului Paul, care spune că "acolo unde s-a înmulțit păcatul, s-a revărsat cu prisosință harul" (Rom 5,20). Mi se pare că trebuie să restabilim primatul iertării, pentru a reda speranța contemporanilor noștri, dacă vrem să ne arătăm fideli adevăratului sens al pătimirii, care este acela al învierii. Pentru a înțelege mai bine ceea ce spuneam mai sus, se cuvine, fără îndoială, să recitim pătimirea așa cum ne este ea prezentată de Evanghelii, să înțelegem cadrul istoric, condițiile reale în care s-a petrecut, înainte de a ne pune întrebarea dacă focalizarea asupra suferinței supliciului lui Cristos înseamnă reabilitarea cu adevărat a evenimentului crucii. Jean Delumeau * * * Un bărbat, o femeie și dragostea. Curs complet pentru logodnici Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Un bărbat, o femeie și dragostea. Curs complet pentru logodnici. Această lucrare dedicată, în special, celor care se pregătesc să încheie legământul sfânt al căsătoriei a fost realizată de un teolog, Manlio Brunetti, de un medic, Giuseppe Caramia, și de un expert în psiho-pedagogia catehetică, Giuseppe Cionchi, și a fost tradusă în limba română de pr. Iosif Martin. Cartea apare în format 14x20, conține 300 de pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 90.000 lei. Această carte a fost redactată cu scopul precis de a oferi un ajutor modern, valid și complet logodnicilor din comunitățile noastre, care se pregătesc să facă din viitoarea lor viață de căsătorie o adevărată mărturie a dragostei creștine în mijlocul poporului lui Dumnezeu. Pentru ca textul să fie folosit în mod valid în întâlnirile catehetice, precizăm că întregul material a fost împărțit în patru centre de interes fundamental. Fiecare parte este dezvoltată în două sau mai multe capitole. Fiecare capitol are o schemă "fixă", astfel alcătuită încât să ofere o autentică revizuire a vieții, unde "a vedea, a judeca și a acționa" formează un tot organic dezvoltat în felul următor:
Manlio Brunetti, Giuseppe Caramia, Giuseppe Cionchi * * * Vincențiu de Paul, părintele săracilor Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Vincențiu de Paul, părintele săracilor, scrisă de Wilhelm Hünermann. Prima traducere din limba germană a acestei cărți a fost efectuată de un autor necunoscut, în perioada 1960-1970, și a circulat în formă dactilografiată, întărind zelul apostolic al multor cititori. Această traducere a fost revizuită, după textul original, de pr. Ștefan Lupu. Vincențiu de Paul, părintele săracilor este a opta biografie a unui sfânt, propusă până acum de Editura "Sapientia" în cadrul colecției "Viețile sfinților". Vincențiu de Paul s-a născut în Aquitania, în anul 1581. După terminarea studiilor, a fost hirotonit preot și i s-a încredințat o parohie din Paris. A întemeiat Congregația Preoților Misiunii (a Lazariștilor) pentru formarea unui cler sfânt și pentru ajutorarea săracilor. În colaborare cu sfânta Luiza (Ludovica) de Marillac, a întemeiat Congregația Fiicelor Carității. A murit la Paris, în anul 1660. Cartea apare în format 14x20, conține 74 de pagini și poate fi procurată de la toate librăriile catolice din țară la prețul de 90.000 lei. Cine i-ar fi putut prezice tânărului păstor gascon Vincențiu de Paul că într-o zi va deveni sfetnicul regilor, renovatorul Bisericii în Franța, unul dintre cei mai mari binefăcători și unul dintre cei mai mari sfinți ai tuturor timpurilor? În tinerețea sa, nimic nu lăsa să se întrevadă un asemenea viitor, dar în viața sa, atât de bogată în evenimente neprevăzute și dureroase, se simte mâna lui Dumnezeu care l-a ales, l-a transformat și l-a condus. Acest umil preot de la "Sfântul Lazăr" ar putea fi supranumit binefăcătorul secolului al XVII-lea. El a distribuit nevoiașilor mai multe milioane decât se găseau în Banca Națională a Franței. A fost părintele săracilor, al copiilor găsiți, al orfanilor, al infirmilor, al prizonierilor, al bătrânilor, al bolnavilor și al ocnașilor. În timpul Războiului de 30 de ani și în timpul sălbaticilor lupte ale Frondei, el a scăpat de foame provincii întregi. Toate mizeriile și-au găsit refugiul în inima lui. În toate regiunile încercate de nenorocirea spirituală și materială, el i-a trimis pe călugării și pe călugărițele ordinelor mănăstirești înființate de el, lazariștii și "Fiicele carității" ("Les Filles de la Charité"). Bunătatea sa nu cunoștea margini. Caritatea l-a făcut să-i viziteze pe sclavii ocnelor din Africa de Nord, pe ciumații din Polonia, pe catolicii persecutați din Irlanda, pe păgânii din Madagascar. El a avut-o ca ajutor nedespărțit pe credincioasa sa colaboratoare, sfânta Luiza de Marillac. Ea a participat la toate actele sale caritative eroice, la toate încercările prin care a trecut, și l-a precedat cu câteva luni, în 1660, în eternitate. Fie ca această lucrare să apropie de inima poporului creștin chipul acestui mare prieten al lui Dumnezeu! Wilhelm Hünermann * * * Liturgia orelor după ritul roman, vol. IV: Timpul de peste an, Săptămânile XVIII-XXXIV, Pătimirea lui Isus. Ceea ce s-a întâmplat cu adevărat, Un bărbat, o femeie și dragostea. Curs complet pentru logodnici, Vincențiu de Paul, părintele săracilor, Wilhelm Hünermann, Ed. "Sapientia", 2004, ISBN 973-8474- 46-9, 14x20 cm, 322 p., 90.000 lei. * * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |