Autoportret al noului pontif
În continuare vă redăm un interviu cu cardinalul Joseph Ratzinger din noiembrie 2001, realizat de Antonella Palermo, așa cum a fost publicat în buletinul "24 ore nel mondo", anul XLIX, nr. 110, miercuri, 20 aprilie 2005, emis de Radio Vatican.
* Un autoportret
- Este imposibil un autoportret; și este dificil să te judeci pe tine însuți. Eu pot doar să spun că vin dintr-o familie foarte simplă, foarte umilă, și de aceea nu prea mă simt cardinal, mă simt un om simplu. În Germania am trăit într-un sătuc, cu oameni care lucrează în agricultură, în artizanat, și acolo mă simt în mediul meu. În același timp, caut să fiu așa și la biroul meu, dacă reușesc: nu îndrăznesc eu să judec. Îmi amintesc mereu cu mare afecțiune profunda bunătate a tatălui meu și a mamei mele și, firește, pentru mine, bunătate implică și capacitatea de a spune "nu", pentru că o bunătate care lasă să se întâmple totul nu face bine celuilalt. Uneori, forma bunătății poate să fie și a spune "nu" și a risca astfel o contradicție. Dar și aceasta trebuie să vină nu de dorința de putere, de revendicare, ci trebuie să provină dintr-o bunătate ultimă, din dorința de a face bine altuia. Acestea sunt criteriile mele, aceasta este originea mea, altceva ar trebui să spună alții.
* Vă este teamă de Dumnezeu?
- Nu îmi este teamă de Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este bun. Firește, sunt conștient de slăbiciunea mea, de păcatele mele. În acest sens, este o teamă de Dumnezeu care este altceva decât teama înțeleasă în sens uman. Sfântul Ilarie a spus: "Toată teama noastră este în iubire". Deci iubirea implică nu teamă, ci, ca să spunem așa, preocuparea de a nu contrapune darul iubirii, de a nu face ceva care ar putea distruge iubirea. În acest sens, este altceva, care nu este teamă: este reverență, multă, astfel încât te simți obligat cu adevărat să răspunzi bine la această iubire și să nu faci ceva care ar putea să o distrugă.
* Atâția ani în Congregația pentru Doctrina Credinței, în strâns contact cu Ioan Paul al II-lea: amintirile dvs. cele mai puternice....
- Amintirile cele mai puternice sunt legate de întâlnirile cu papa în marile călătorii; apoi, marea dramă a teologiei eliberării, unde am căutat calea cea dreaptă; și apoi toată implicarea ecumenică a Sfântului Părinte, această căutare a unei mari deschideri a Bisericii în care, în același timp, [Biserica - n.tr.] să nu-și piardă identitatea. Întâlnirile normale cu papa sunt poate experiența cea mai frumoasă pentru că aici se vorbește de la inimă la inimă și vedem intenția comună de a-l sluji pe Domnul și vedem cum Domnul ne ajută să găsim tovărășia în drumul nostru: pentru că nimic nu va fi făcut numai de mine, iată aceasta este foarte important, să nu iei numai decizii personale, ci într-o mare colaborare. Aceasta întotdeauna într-un drum de comuniune cu papa, care are o mare viziune despre viitor. El mă confirmă și mă călăuzește pe drumul meu.
* Dar cum este papa, un adjectiv care să ni-l facă și mai familiar...
- Papa este îndeosebi foarte bun. Este un om care are o inimă deschisă și este un om glumeț, cu care poți vorbi cu veselie și în mod degajat. Nu trăim pe nori, ci trăim în această viață... Această bunătate personală a papei mă convinge mereu, fără să uităm marea sa cultură, normalitatea sa și faptul că stă cu ambele picioare pe pământ.
* Afirmați că Biserica "încă nu a efectuat saltul în prezent": mai precis?
- Mai este încă mult de făcut pentru a traduce în fapte marile daruri ale credinței în limbajul de astăzi, în gândirea de astăzi. Marile adevăruri sunt aceleași: păcatul originar, creația, mântuirea, viața veșnică... dar multe dintre acestea sunt încă exprimate cu o gândire care nu mai este a noastră și este nevoie să le adaptăm la gândirea din timpurile noastre și să le facem accesibile pentru om, ca să vadă cu adevărat logica credinței. Mai este încă mult de făcut.
* Ce spuneți astăzi noilor generații?
- Că trebuie să aibă încredere, că Biserica este mereu tânără și viitorul aparține Bisericii. Toate celelalte regimuri care păreau mult mai puternice au căzut, nu mai există, dar Biserica supraviețuiește. Încredere, aceasta este cu adevărat corabia care conduce în port.
Traducere de Ovidiu Bișog
lecturi: 123.