Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Editura "Sapientia": Dialog teologic, VII/13 (2004)

Editura "Sapientia" anunță apariția nr. 13 al revistei "Dialog teologic", publicație bianuală a Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, care are ca temă: Perspectivele evanghelizării în lumea de azi. Numărul 13 al revistei "Dialog teologic" apare în format 17x24, are 260 de pagini și poate fi achiziționat de la toate librăriile catolice din țară, la prețul de 80.000 lei.

Numărul 13 al revistei Institutului Teologic Romano-Catolic Iași își propune să expună, în mod nuanțat, perspectivele care trebuie să stimuleze opera evanghelizării în contextul actual. Conținutul revistei însumează conferințele, dialogurile și întrebările ce s-au purtat în cadrul colocviului internațional organizat de Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași, în perioada 8-9 martie 2004.

Redăm în continuare sumarul revistei:

  • EDITORIAL

    • W. Dancă, Evanghelizarea și îndreptarea privirii spre Cristos
      Editorialul explică geneza numărului treisprezece al revistei "Dialog teologic", care preia lucrările colocviului internațional organizat de Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași în zilele de 8 și 9 martie 2004. Numărul mare al participanților și diversitatea lor confesională și profesională - catolici și ortodocși, studenți și profesori, laici și clerici -, dar și calitatea deosebită a conferințelor și a discuțiilor aplicate la temele prezentate sunt dovada empirică a faptului că, în ciuda pronosticurilor și a statisticilor negative cu privire la soarta creștinismului în postmodernitate, lumea de azi este dispusă să asculte evanghelia. În cazul acesta, misiunea evanghelizatorilor constă în reorientarea privirii și existenței omului postcomunist, postmodernist sau secularizat spre misterul lui Cristos.

  • COMUNICĂRI

    • A. Carpinschi, Nevoia de filozofie politică în lumea de astăzi
      Nevoia de filozofie politică s-a încadrat dintotdeauna în orizontul ființării sociale a omului. De altfel, articolul de față ne și face o scurtă prezentare a efortului depus de om în gestionarea binelui comun, cu precădere în perioada modernă și contemporană.
      Dorind să analizeze însă în ce măsură filozofia politică de astăzi mai reflectă nevoile umane și realitățile sociale, autorul constată că aceasta a devenit mai degrabă speculativă și reactivă, decât comprehensivă și prospectivă. În consecință, dat fiind faptul că noile deschideri și perspective ale cunoașterii politice depind în mare măsură de modul cum se raportează diversele tipuri de teorii politice la moștenirea modernității și la provocările postmodernității, demersul autorului este unul metodologic. Se propune astfel distanțarea de scientism, de eticism și de istoricism și reabilitarea filozofiei practice, strâns legată de conștiința filozofică a deschiderii, a pluralității și a complementarității și de exercițiul permanent al reflexivității umane în aspirația spre înțelepciune în gestionarea binelui comun.

    • A. Gherguț, Cuvântul sacru și era consumismului. O abordare psiho-sociologică
      O autentică repropunere a mesajului sacru într-o eră a consumismului nu poate să facă abstracție de multiplele transformări socio-culturale suferite de omul contemporan. Într-o cheie vădit psiho-sociologică, autorul distinge prezența unui anumit dezechilibru între aspirațiile și comportamentul omului contemporan, stare ce se traduce concret prin apariția unor noi forme de aservire socială și psihică - mecanisme de influențare a credințelor umane -, printr-o goană disperată după câștig, ce pune de multe ori sub semnul întrebării valorile moștenite de-a lungul generațiilor și, nu în ultimul rând, printr-o atitudine de indiferență față de valorile religioase sau printr-o percepere superficială și emoțională a mesajului evanghelic. Noua evanghelizare trebuie, așadar, să identifice și să ofere un nou cadru de referință în perceperea și înțelegerea divinității, pe care să-l facă cunoscut și trăit potrivit condițiilor socio-culturale ale societății contemporane. Doar în acest mod, mintea și inima multor persoane vor putea fi îndreptate spre o credință creștină autentică.

    • W. Dancă, Omul recent și noua evanghelizare
      Pornind de la două sintagme - nou și recent - față de care spiritul contemporan manifestă o oarecare predilecție, studiul dezvoltă discursul misiologic al Bisericii, situându-se într-o perspectivă antropologică. Intenția autorului, după cum el însuși o mărturisește, e aceea de a arăta că omul crescut în orizontul raționalității moderne, care prin știință și tehnică a devenit universal, nu poate și nu trebuie să rămână doar recent, după cum și evanghelizarea, care-și propune să-l scoată pe omul contemporan din actuala fundătură culturală și religioasă, nu poate și nu trebuie să rămână doar nouă. În definitiv, noua evanghelizare nu e o chestiune ce se rezumă la o metodă sau la niște cuvinte. Această luptă pentru sufletul lumii privește însăși viața omului. Este reînnoirea întâlnirii cu omul generațiilor ce s-a îndepărtat de Cristos și de Biserică; e atât scoaterea acestuia din nonsens, din frustrare, din plictiseală și din disperare, cât și comunicarea evangheliei, vestea cea bună despre Isus, în care Dumnezeu își manifestă iubirea sa totală și adevărată față de fiecare om. Recuperat integral, omul se va putea debarasa astfel de vârtejul nihilismului, în care totul este relativ, fragmentar și trecător, și va putea scoate din uitare lucrurile substanțiale, fie că e vorba aici de mesajul creștin, fie că e vorba de elementele constitutive ale ființei umane.

    • Gh. Petraru, Evanghelizare și mărturie creștină prin cult
      Studiul are ca temă funcția de evanghelizare a cultului liturgic, expresia vie a trăirii credinței creștine. O eventuală disociere a dimensiunii liturgice de acțiunea misionară a Bisericii ar face din evanghelizare o acțiune pur umană sau o simplă ideologie religioasă.
      Autorul își structurează discursul în două părți. Astfel, dacă în prima parte este acordată o atenție deosebită funcției evanghelizatoare a limbajului sacru, textul sacru, actualizat și parafrazat în creația poetico-liturgică a Bisericii, fiind considerat ca premisă a relației de comuniune cu Dumnezeu, în cea de-a doua parte, autorul are în vedere dimensiunea sacramentală a cultului liturgic, mai ales sfânta Liturghie și sfintele taine, participare în timp, prin harul Duhului Sfânt, la realitatea escatologică a împărăției lui Dumnezeu.

    • V. Petercă, Noțiunea de sărăcie în Biblie și în lumea de astăzi
      Biserica a avut mereu conștiința universalității misiunii sale de predicare a evangheliei lui Cristos, de vestire a împărăției lui Dumnezeu tuturor oamenilor de bunăvoință, indiferent de statutul lor social sau de bunăstarea lor materială. Dată fiind problematica socială ce macină viața omului contemporan, autorul își propune să surprindă impactul și finalitățile pe care trebuie să le aibă noua evanghelizare asupra categoriilor defavorizate ale societății, în special asupra celor săraci și nevoiași.
      În primă instanță, studiul se concentrează asupra dezvoltării conceptului biblic de sărăcie. Urmând desfășurarea istoriei mântuirii, autorul prezintă mai întâi sărăcia materială, mai ales în perioada Vechiului Testament, în care, de multe ori, revendicările profeților au fost adevărate proteste sociale (Am 8,4-6; Mih 3,2-7; Is 3,13-15). Ulterior, accentul expunerii se deplasează asupra dimensiunii spirituale a sărăciei, mai ales în perioada Noului Testament, autorul analizând mai îndeaproape predica de pe munte (Mt 5,3) și parabola bogatului nesăbuit (Lc 12,16-21). Sărăcia devine dispoziția fundamentală cerută tuturor acelora ca doresc să intre în împărăția cerurilor.
      În cea de-a doua parte a articolului, autorul urmărește conceptul de sărăcie în învățătura recentă a Bisericii, mai ales în exortația apostolică Ecclesia în Europa a papei Ioan Paul al II-lea și în documentul emis de Conferința Episcopală din SE Europei, intitulat Sărăcia: o provocare pentru Biserică. Astfel, a-i primi și a-i sluji pe cei săraci înseamnă a-l primi și a-l sluji pe Cristos însuși, înseamnă a vesti evanghelia speranței, aducând mărturie că toți sunt iubiți în mod egal de Dumnezeu.

    • E. Ferenț, Noua evanghelizare a Bisericii Romano-Catolice de Iași de-a lungul Sinodului Diecezan de la Iași (08.12.2001 - 08.12.2004)
      Autorul subliniază că, încă de la deschidere, Sinodul Diecezan al Bisericii Romano-Catolice de Iași și-a propus să asimileze doctrina sacră a Conciliului al II-lea din Vatican și învățătura Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea, așa cum a fost formulată în cele douăsprezece discursuri pronunțate de Sanctitatea sa cu ocazia vizitei apostolice și pastorale pe care a efectuat-o în România între 7 și 9 mai 1999. Studiul analizează din punct de vedere dogmatic îndemnul "Duc in altum" și constată că, de fapt, motoul Sinodului coincide cu noua evanghelizare a Bisericii locale de Iași, lucrare cerută și de papa în documentele amintite. Potrivit autorului, evanghelizarea înseamnă proclamarea că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu și Mântuitorul omului, care să ducă la îmbogățirea omului în Cristos.
      După ce analizează misiunea de evanghelizare în patru paragrafe - contextul eclezial local al noii evanghelizări; cine este Biserica locală de Iași; Biserica locală evanghelizată și evanghelizatoare; Maria, steaua mistică a evanghelizării -, autorul formulează o concluzie în care afirmă că, în anii Sinodului, Biserica locală de Iași a devenit mai conștientă de faptul că dăruirea de sine a lui Cristos prin cuvânt și în Euharistie face în mod real Biserica. Răspunsul la această dăruire de sine a Fiului lui Dumnezeu este recunoștința față de Biserica locală, căci, prin sacramentele inițierii administrate de această Biserică, numeroși oameni ce au trăit pe meleagurile moldovenești au fost introduși în tainele mântuirii și transformați în misionari într-o lume mereu tânără.

  • Dialoguri, comentarii, întrebări (I)

    • Masă rotundă (I): A. Bulai, V. Petercă, Gh. Popa, L. Farcaș, Cum să vestim evanghelia la un popor creștin măcinat de fenomenul emigrației, sărăciei și corupției?

    • V. Possenti, Cambiare la natura umana? Biotecnologie e questione antropologica
      Articolul analizează teza potrivit căreia tehnologiile moderne de îmbunătățire a vieții fizice postulează o cunoaștere adecvată a ființei umane și a necesităților ei primordiale. După cum se poate constata din cele întâmplate recent în acest domeniu, acest element greu de pătruns a devenit mai problematic.
      În consecință, autorul dorește să aprofundeze semnificația conceptului de natură umană, prezentând diferite modalități de înțelegere ale conceptului în discuție, dar nu din punct de vedere religios, ci filozofic sau laic. În acest sens, referința la J. Habermas și F. Fukuyama pare inevitabilă. Astfel, cu ajutorul lui Habermas se urmărește identificarea naturii umane în viitor, cercetarea având un pronunțat caracter etic; cu ajutorul lui Fukuyama se încearcă o refacere a conceptului de natură umană într-o cheie ce poate fi numită "neoaristotelică".
      Autorul este de părere că natura umană nu poate fi schimbată, chiar dacă, prin aplicarea tehnologiilor moderne în domeniul vieții, se pot modifica multe elemente "accidentale" din ființa umană sau pot fi influențate relațiile umane și sociale: persoana umană nu poate fi modificată niciodată în structura ei de bază. Fiind o natură umană individualizată într-o entitate singulară, persoana este garanția unității omului. Articolul conține câteva justificări ale acestei teze, deoarece analizează pe scurt conceptele de boală și de terapie și se întârzie ceva mai mult asupra riscurilor pe care le prezintă înțelegerea reducționistă a conținutului unei realități.
      În final, autorul arată cât de importantă este înțelegerea corectă a conceptului de natură umană în domenii precum antropologia filozofică, bioetica, științele politice, morale, educaționale.

    • F. Pajer, L'educazione cristiana e il nuovo umanesimo
      Autorul pornește de la observația că civilizația occidentală cunoaște o progresivă diminuare a valorilor etice și valorice, simbolice și religioase pentru că este departe de om și de nevoile lui reale.
      În prima parte, autorul prezintă diferite perspective umaniste din secolul al XX-lea și evidențiază caracterul lor parțial și, uneori, contradictoriu. Acest caracter este moștenit și de umanismul postmodern, care reprezintă o adevărată provocare pentru educația de tip creștin. Provocarea postmodernității comportă mai multe elemente: prezența împreună a mai multor viziuni despre lume; pierderea semnificației unui anumit model de antropologie și educație creștină; unitatea persoanei este amenințată de un bogat evantai de rupturi structurale și culturale (ruptura dintre progres și valorile spiritului, distincția radicală uneori între sfera publică și cea privată); lipsa de consistență culturală a faptului creștin.
      În partea a doua, articolul pune în lumină condițiile necesare pentru a putea răspunde la provocarea formării omului în postmodernitate. Iată câteva dintre ele: asumarea criteriului complexității, identificarea unei strategii a "creșterii în înțelepciune", un răspuns la imperativul etic al responsabilității personale.
      În final, autorul preia îndemnul Sfântului Părinte Ioan Paul al II-lea din enciclica Fides et ratio (nr. 107) și pledează pentru o privire în adâncurile ființei umane, acolo unde se formulează dorința de adevăr și de sens.

    • W. Müller, Provocările evanghelizării în Asia: cazul Chinei
      Evanghelizarea Asiei e privită de autor ca o provocare între misiunea solemnă încredințată de Isus ucenicilor săi, investirea de energii enorme în realizarea acestei misiuni și rezultatul prezenței Bisericii pe continentul asiatic.
      După expunerea principalelor momente istorice ale evanghelizării Asiei, în general, și a Chinei, în special (evanghelizarea apostolică prin sfântul Bartolomeu și sfântul Toma, caldeeană, franciscană și iezuită, prin sfântul Francisc Xaveriu și prin Matteo Ricci), și prezentarea controversei riturilor, autorul face o incursiune în problematica actuală a activității misionare a Bisericii în China, subliniind atât aspectele pozitive ce impulsionează comunitatea pe drumul credinței creștine (biserici și sanctuare, seminare și mănăstiri, mijloace de comunicare), cât și aspectele istorice dureroase ce marchează viața acestei comunități (persecuția ce continuă și în ziua de astăzi, criza de autoritate a Bisericii și divizarea acesteia în interpretarea jurisdicției petrine, relațiile diplomatice încordate cu Sfântul Scaun etc.). În altă ordine de idei, evanghelizarea nu întâmpină probleme din partea altor religii, ci mai degrabă dificultățile sunt generate de materialism, de dorința de putere cu orice preț și de decăderea conștiinței morale. Astfel, provocarea evanghelizării din China de astăzi are o strânsă legătură cu situația credinței creștinilor din lumea întreagă, fiind o provocare pentru viața de credință a întregii Biserici.

    • G. Njen, A fi creștin și a fi african
      Relatarea Mons. Njen prezintă într-un stil atractiv și vivace istoria și situația evanghelizării în Africa. Nu lipsesc din această relatare exponenții de seamă ai culturii creștine africane moderne, precum cardinalul Arinze sau părintele Jean Marc Elá, cum, de altfel, nu lipsesc nici referirile la experiența sa personală.
      Ideea ce transpare din această relatare este aceea că a fi creștin în societatea africană de astăzi presupune, înainte de toate, a te recunoaște ca atare, înseamnă să-ți iubești spațiul socio-cultural căruia îi aparții, să-i apreciezi părțile bune și rele, primind moștenirea creștină, salvând-o și transmițând-o mai departe.

  • Dialoguri, comentarii, întrebări (II)

    • Masă rotundă (II): W. Dancă, V. Possenti, F. Pajer, W. Müller, G. Njen, J. McCann, Puncte fierbinți și perspective ale evanghelizării Bisericii Catolice în Europa, Asia, Africa și America

  • FILE DE ARHIVĂ

  • RECENSIONES

  • INDICATIONES

* * *

Perspectivele evanghelizării în lumea de azi,
Dialog teologic, VII/13 (2004), 17x24, 260 p., 80.000 lei

* * *

Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă:

  • prin poștă: Librăria Presa Bună, Bd. Ștefan cel Mare, 26; 700064 - Iași;
  • prin fax: 0232/211527;
  • prin telefon: 0232/212003, interior 67:
    luni, marți, orele 12.00-13.00 și 14.00-18.00;
    miercuri, joi, vineri, orele 8.00-13.00;
  • prin e-mail: editor@ercis.ro;
  • prin Internet: www.ercis.ro; www.catholica.ro.

 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat