Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Participare catolică la zilele legate de comemorarea lui Ștefan cel Mare

În perioada 30 iunie-4 iulie au avut loc mai multe manifestări cultural-religioase dedicate comemorării a 500 de ani de la trecerea la cele veșnice a voievodului Ștefan cel Mare. La Borzești, Onești, Suceava, Putna, Vaslui, București, Galați... precum și în bisericile și mănăstirile Patriarhiei Bisericii Ortodoxe Romane s-au oficiat Liturghii comemorative și a fost evocată personalitatea marelui domnitor. La manifestările spirituale, culturale și naționale au participat personalități bisericești și de stat. La unele dintre aceste manifestări au fost prezenți și ierarhi catolici. Astfel, la invitația ÎPS Daniel Ciubotea, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, la Borzești și la Putna au participat PS Petru Gherghel, episcop de Iași, și ÎPS Antonio Mattiazzo, arhiepiscop de Padova.

La 2 iulie s-au împlinit 500 de ani de la trecerea la cele veșnice a voievodului Ștefan cel Mare.

În aula Academiei Române a fost anunțată, miercuri, 30 iunie, cu prilejul sesiunii solemne închinate comemorării a 500 de ani de la moartea lui Ștefan cel Mare, ieșirea de sub tipar a volumului "Artă și civilizație în timpul lui Ștefan cel Mare".

În ziua de 1 iulie, la biserica "Adormirea Maicii Domnului" din Borzești (1494; locul nașterii și copilăriei voievodului), a avut loc slujba de sfințire a picturii bisericii. Slujba a fost oficiată de ÎPS Daniel, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, înconjurat de peste 20 de ierarhi. Au participat personalități de stat, preoți și numeroși credincioși.

"Suntem deosebit de onorați de prezența aici, la Borzești - a spus ÎPS Daniel -, a numeroși ierarhi care, în drum spre Putna..., s-au oprit la rugămintea PS Eftimie, episcopul Romanului, și a PS Ioachim Băcăoanul, arhiereu vicar al Episcopiei Romanului, pentru a aduce mulțumire lui Dumnezeu. Suntem onorați, de asemenea, de prezența ÎPS Antonie, arhiepiscop de Padova, și a PS Petru Gherghel de Iași, episcop romano-catolic de Iași, care are jurisdicție pastorală peste toate comunitățile romano-catolice din Moldova. ÎPS arhiepiscop Antonie de Padova a venit ca invitat al PF părinte Teoctist, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, și al nostru, personal, pentru a reprezenta localitatea Padova din Italia de unde au venit doi medici de-ai sfântului voievod Ștefan cel Mare, pentru că Padova a avut și are până astăzi una dintre cele mai renumite, prestigioase și competente Facultăți de Medicină, precum și o policlinică bine dotată și care este înzestrată cu mari talente în ceea ce privește chirurgia...".

La Suceava în ziua de 1 iulie seara, cu participarea și a președintelui României, au avut loc o lansare de album, dezvelirea unei plăci comemorative, o prezentare de film și un spectacol literar-artistic.

La Mănăstirea Putna, unde este înmormântat voievodul, s-au organizat, în ziua de 2 iulie, manifestări comemorative, cu participarea oficialităților Bisericii Ortodoxe Romane și a oficialităților politice ale României (Ion Iliescu, președintele României; Adrian Năstase, primul ministru al României; Răzvan Theodorescu, ministrul Culturii și Cultelor; Laurențiu Tănase, ministrul secretar de stat în Secretariatul de Stat pentru Culte etc.). Au fost invitați reprezentanți ai Bisericilor din țările cu care, în mod deosebit, domnitorul Moldovei a avut legături culturale, spirituale și de întrajutorare (PF Sava, primat al Bisericii Ortodoxe din Polonia, ÎPS Ghenadios, mitropolit de Sasima și reprezentant al Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol, ÎPS Antonio, arhiepiscop Romano-Catolic de Padova, PS Petru Gherghel, episcop romano-catolic al Diecezei de Iași). De asemenea, au fost prezenți oaspeți din Germania, Polonia, Franța, Ucraina etc.

ÎPS Antonio, arhiepiscop romano-catolic de Padova, a evidențiat în cuvântul său importanța politicii voievodului moldovean pentru Europa. S-a declarat impresionat de smerenia pe care o arăta Ștefan după fiecare înfrângere: "Invitația de a participa la această comemorare mi-a dat posibilitatea de a cunoaște mai bine lucrările făcute de domnitorul Moldovei, Ștefan cel Mare. Aprofundarea cunoștințelor despre sfântul voievod Ștefan cel Mare m-au făcut să înțeleg că nu aparține numai României, în general, sau Moldovei, în special, ci aparține întregii creștinătăți. Binecredinciosul voievod Ștefan cel Mare și Sfânt a dat o splendoare deosebită nu numai țării Moldovei, ci a încercat ca să aibă relații de frățietate cu toți suveranii din Europa și cu reprezentanții Bisericilor creștine. În luptele pe care le-a purtat cu turcii și tătarii, sfântul voievod Ștefan cel Mare a scos în evidență creștinătatea Moldovei și a întregii țări, fiind idealul său de apărare al creștinătății. O altă calitate a sa a fost aceea că a apărat poarta creștinătății de intrare în Europa, fără de care Europa ar fi avut de suferit de pricina Imperiului Otoman. Un alt aspect care m-a frapat de la binecredinciosul voievod Ștefan cel Mare și Sfânt a fost acela că, atunci când era învins, el recunoștea faptul că a fost învins pentru păcatele sale...".

Copia sabiei de luptă a lui Ștefan cel Mare a fost oferită de statul turc premierului României, Adrian Năstase, care a donat-o Mănăstirii Putna.

După celebrarea sfintei Liturghii de către un sobor de arhierei, preoți și diaconi în frunte cu PF Teoctist, clopotele au sunat în toate bisericile României, timp de cinci minute, în memoria lui Ștefan. Apoi s-au depus coroane de flori la mormântul domnitorului.

După-amiază au avut loc alte manifestări: un spectacol-concert de muzică populară, o vizită la Muzeul Mănăstirii Putna, un spectacol cu făclii aprinse și rugăciuni pe Dealul Crucii, organizat de tineri, cuvântări, pământul adus de tineri din toate colțurile țării a fost depus într-o urnă specială...

În ziua de 3 iulie, la Mănăstirea Putna s-a ținut Congresul Românilor de Pretutindeni, o manifestare la care au luat parte personalități marcante ale vieții culturale românești.

În ziua de 4 iulie la Galați a avut loc sfințirea pânzarului moldovenesc reconstituit după datele culese din timpul lui Ștefan. Corabia are o lungime de 17,6 m, o lățime de 4 m, pescajul de 1,8 m, deplasamentul navei fiind de 60 tone. Tot în ziua de 4 iulie, la Vaslui a avut loc un simpozion "Ștefan cel Mare și Sfânt - 500". Au fost susținute referate și comunicări despre imaginea și personalitatea voievodului; a avut loc un spectacol folcloric.

* * *

Dar cine a fost Ștefan cel Mare?

Domn al Moldovei aproape jumătate de secol (14 aprilie 1457 - 2 iulie 1504), nepot al lui Alexandru cel Bun, fiu al lui Bogdan al II-lea și al Mariei Oltea (+ noiembrie 1465, înmormântată la Probota, Iași), s-a născut și a copilărit, după câte se pare, la Borzești. După ce l-a învins la Doljești pe Petru Aron (cel care i-a ucis tatăl la Răușeni), a luat scaunul Moldovei cu ajutorul lui Vlad Țepeș și a trecut la consolidarea statului. Avea, se crede, 20 de ani.

În prima parte a domniei a cooperat cu Polonia, în lupta pentru redobândirea Chiliei, reanexată Moldovei în 1465. Respinge încercarea lui Matei Corvin de a supune Moldova controlului Ungariei prin victoria de la Baia (1467); înfrânge armata tătară la Lipnic, în apropierea Nistrului (20 august 1470).

A doua etapă se caracterizează prin declanșarea luptei politice, diplomatice și militare pentru stăvilirea expansiunii turcești. Își impune proprii săi favoriți la tron în Țara Românească; încheie tratate cu Ungaria, Veneția și statul turcoman al lui Uzun Hasan; câștigă la Vaslui (ianuarie 1475) împotriva oștilor otomane. În 1476 (26 iulie), oastea moldovenească este înfrântă la Valea Albă-Războieni de către Mehmet al II-lea.

Înfrânge oastea regelui polon Ioan Albert în bătălia de la Codrii Cosminului (1497). În total a purtat 36 de bătălii din care a pierdut două.

Dintre cele 44 de mănăstiri și biserici ctitorite amintim: Mănăstirea Putna (1466-1470), Mănăstirea Voroneț (1488), Mănăstirea Tazlău (1496-1497), Mănăstirea "Sfântul Ilie" (azi biserică în Suceava, 1488), bisericile din Bădeuți (1487, lângă Rădăuți), Pătrăuți (1487, lângă Suceava), "Sfântul Ilie" din Suceava (1488), "Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul" din Vaslui (1490), "Sfântul Nicolae" din Iași (1491-1492), "Precista" din Bacău (1491), "Sfântul Gheorghe" din Hârlău (1492), "Sfântul Nicolae" din Dorohoi (1495), "Porgorârea Duhului Sfânt" din Doborvăț (1503-1504)...

Moare la 2 iulie 1504 la Suceava ("într-o zi de marți, ceasul al patrulea din zi - ora 10.00") în urma rănii pe care a primit-o la picior încă din 1465 în lupta de la Chilia. A fost înmormântat la Mănăstirea Putna.

* * *

Este apreciat pentru faptul că atribuia lui Dumnezeu toate victoriile sale. Postea și se ruga, mulțumind lui Dumnezeu pentru biruințe, iar nereușitele le punea pe seama păcatelor și avea conștiința că Dumnezeu îl pedepsește pentru acestea. A ridicat 44 de mănăstiri și biserici pe care le-a înzestrat cu odoare și moșii. A trimis ajutoare creștinilor din Balcani și Asia Mică (Rila, Athos, Zugravu, Vatoped, Hilindar etc.). A avut ca părinte duhovnicesc pe Daniil Sihastrul. O cruce și o icoană triptic care sunt păstrate la Putna le purta permanent în bătălii și călătorii.

Papa Sixt al IV-lea l-a numit "atlet al lui Cristos" și "apărător al întregii creștinătăți, învingând armate pe care numai oștile îngerești le-ar fi putut înfrânge". Înmormântat fără sicriu, înveșmântat doar într-o mantie domnească, având o cruce de aur pe piept, cu trupul așezat pe 13 bare de fier, cu capul așezat pe un căpătâi de cărămizi - îi fac pe cei mai mulți să creadă că s-a călugărit înainte de moarte. Mormântul a fost deschis în februarie 1758 și în noiembrie 1856.

Sinodul Bisericii Ortodoxe Române l-a canonizat în ziua de 20 iunie 1992 cu numele "Dreptcredinciosul voievod Ștefan cel Mare și Sfânt". Motivele care au stat la baza canonizării sunt legate de faptul că "a cârmuit Țara Moldovei timp de 47 de ani, înarmat cu platoșa credinței în Dumnezeu, cu cea a postului și a rugăciunii și cu multe fapte ale dragostei creștine". Sunt amintite apoi numărul mare de biserici și mănăstiri zidite, luptele duse pentru apărarea hotarelor și a credinței, fiind numit "apărător al creștinătății".

Gândindu-se la cele știute și relatate de Grigore Ureche, unii au contestat canonizarea. Într-adevăr cronicarul notează: "Fost-au acest Ștefan vodă om nu mare de stat, mânios și de grabă a vărsa sânge nevinovat; de multe ori la ospețe omorâa fără giudeț. Amintrilea, era om întreg la fire, neleneșu, și lucrul său îl știa a-l acoperi, și unde nu gândeai, acolo îl aflai. La lucruri de războaie meșter; unde era nevoie, însuși se vâră, ca văzându-l ai săi, să nu îndărăpteze, și pentru aceia raru război de nu biruia. Și unde-l biruia alții, nu pierdea nădejdea, că știindu-se căzut gios, să ridica de-asupra biruitorilor..." Grigore Ureche, Letopisețul Țării Moldovei, București, Editura Științifică, 1967, p. 41.

În timpul vieți i-au murit patru copii și două soții. Căsătorit cu Evdochia, apoi cu Maria de Mangop, înrudită cu Paleologii și Comnenii; documentele vorbesc de a treia soție, Maria Vochița, precum și de Maria Marușca și Maria Rareș. Unii istorici vorbesc de peste 50 de copii din flori. "Degrabă vărsătoriu de sânge", cronicile mai spun că-i plăceau ospețele și vinul.

Rămâne totuși sublinierea și aprecierea făcută de același cronicar: "Iară pre Ștefan vodă l-au îngropat țara cu multă jale și plângere în mănăstire în Putna, care era zidită de dânsul. Atâta jale era, de plângea toți, ca după un părinte al său, că cunoștiia toți că s-au scăpatu de mult bine și de multă apărătură. Ce după moartea lui, pănă astăzi, îi zicu sveti (sfântul) Ștefan vodă, nu pentru sufletu, ce ieste în mâna lui Dumnezeu, că el încă au fostu om cu păcate, ci pentru lucrurile lui cele vitejești, carile niminea din domni, nici mai nainte, nici după aceia, l-au ajunsu. Fost-au, mai nainte de moartea lui Ștefan vodă, într-același anu, iarnă grea și geroasă, câtu n-au fostu așa nici odinioară, și decii preste vară au fostu ploi grele și povoaie de ape și multă înecare de apă s-au făcut. Au domnitu Ștefan vodă 47 de ani și 2 luni și trei săptămâni și au făcut 44 de mănăstiri și însuși țiitoriu preste toată țara. Iară cându au fostu aproape de sfârșitul său, chiemat-au vlădicii și toți sfetnicii săi, boierii cei mari și alți toți câți s-au prilej itu, arătându-le cum nu vor putea ținea țara, cum o au ținut-o el, ci socotindu din toți mai puternicu pre turcu și mai înțeleptu, au datu învățătură să să închine turcilor. Și decii au stătut la domnie fiiu-său, Bogdan vodă cel Grozav și Orbu [...]" (s.n.).

Pr. Cornel Cadar

*

Resurse

  • Cronica Romanului, anul IV, nr. 7, iulie 2004. Revistă de teologie, cultură și spiritualitate a Eparhiei Romanului;

  • Lumea credinței, anul II, nr. 7(12), iulie 2004. Magazin ilustrat;

  • Ștefan cel Mare și Sfânt - 500. Evocări băcăuane, Ed. "Conexiuni", Bacău, 2004;

  • Situl www.mmb.ro;

  • Dicționar enciclopedic ilustrat, Editura "Cartier", Chișinău, 1999;

  • Eugen Drăgoi, Istoria creștinismului în date, Ed. Episcopiei Dunării de Jos, Galați, 2004.


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat