|
Editura "Presa Bună": A apărut Dilexit nos, a patra enciclică a Papei Francisc A patra enciclică a Papei Francisc, Dilexit nos, despre iubirea umană și divină a Inimii lui Isus Cristos, semnată la Roma, în data de 24 octombrie 2024, a văzut lumina tiparului la Editura "Presa Bună", în traducerea realizată de pr. Mihai Pătrașcu. În anul începerii pontificatului său, 2013, Papa Francisc a oferit Bisericii enciclica Lumen fidei, ("Lumina credinței"). Doi ani mai târziu, a apărut enciclica Laudato sì ("Lăudat să fii"). În Fratelli tutti, a treia enciclică, pontiful a vorbit despre fraternitate și prietenie socială în contextul pandemiei din anul 2020. Această a patra enciclică este considerată de unii testamentul spiritual al Papei Francisc. Pe parcursul a 220 de numere, Sfântul Părinte vrea să îndrepte ochii fiecărui credincios spre locul central al iubirii divino-umane nemăsurate a lui Dumnezeu față de oameni: Inima lui Isus. Titlul Dilexit nos se inspiră dintr-un verset pe care îl găsim în Scrisoarea Sfântului Paul către Romani: "Dar în toate acestea suntem mai mult decât învingători prin cel care ne-a iubit" (Rom 8,37), cuvintele "ne-a iubit" dând astfel titlul latin al acestui document papal. Dilexit nos este alcătuit din cinci mari capitole, a căror lectură este bine să fie făcută în ordinea prezentată de enciclică. De ce acest lucru? Fiind e nevoie să te convingi mai întâi de importanța indispensabilă a inimii în viața oricărui om, a lumii, ca să realizezi că Dumnezeu a ales să iubească fiecare om și deci și pe tine cu o inimă umană, exact aceea care a pulsat în pieptul Isus Cristos. Papa semnalează o criză, o stare de anti-inimă a societății actuale, marcată de autoreferențialitate și narcisism. Omul are nevoi și întrebări la care inteligența singură (chiar și cea artificială!) nu are niciun răspuns. De aceea, acest prim capitol este intitulat "Importanța inimii." Al doilea capitol se numește "Gesturi și cuvinte de iubire" și se referă la felul concret, palpabil, vizibil de a iubi pe care l-a arătat Isus în evanghelii. Departe de a ne iubi în abstract, Isus a săvârșit gesturi simple, a atins cu mâna, a ridicat, a binecuvântat, a privit fix îndrăgind. Tot el a folosit cuvinte care exprimă afecțiune, compasiune, duioșie față de mulțimi de oameni sau persoane singulare, bolnavi sau suferinzi. "Aceasta este inima care a iubit atât de mult" - este al treilea capitol din acest amplu document, unde atenția papei se focusează pe Inima lui Isus Cristos, pe reprezentarea iconică a acesteia și venerarea ei. La numărul 60, cititorul ajunge în fața unui gând sublim, în stare să-l răscolească, punându-l în fața unui adevăr copleșitor: "Fiul veșnic al lui Dumnezeu, care mă transcende fără limite, a voit să mă iubească cu o inimă umană". Așadar, nu un oarecare e cel care are sentimente profunde, afecțiune sinceră, compasiune nemăsurată față de mine, de toți, prin intermediul inimii sale, ci chiar Fiul lui Dumnezeu. El oferă o triplă iubire: iubire divină, iubire umană și iubire sensibilă, proprie inimii, cu tot ansamblul de trăiri afective. Al patrulea capitol este redat în cuvinte, la prima vedere, capabile să trezească oarece perplexitate: "Iubirea care dă de băut". Papa lămurește sensul acestei exprimări, vorbind despre Inima lui Isus ca despre inima unui străpuns. Mai exact, despre inima străpunsă a lui Isus. Din ea a curs sânge și apă. Ele sunt băutura spirituală pe care o sorb sufletele însetate de iubire. Sângele și apă sunt cele care au dat naștere Bisericii, despre care Sfântul Augustin a spus că s-a născut din coasta lui Isus. Din această inimă s-au hrănit sfinții, iar papa dă exemplul mai multor sfinți: Margareta Maria Alacoque, Francisc de Sales, Tereza a Pruncului Isus etc., toți deveniți confidenții Preasfintei Inimi. Al cincilea capitol vorbește despre "Iubire prin iubire". Ce înseamnă aceasta? Nimic altceva decât adevărul că Isus vrea să se transmită cu tot tezaurul inimii sale tuturor oamenilor prin... oameni. Iubirea primită de la el nu poate fi reținută, ci este oferită celorlalți prin acte de reparație, iertare, căință, atitudini de reconciliere etc., pe care credincioșii le fac în numele său. Ea este difuzivă prin toți cei care au descoperit-o și o împărtășesc. Adevărul mărturisit Sfintei Margareta Maria Alacoque de Isus într-o viziune este cutremurător: el își exprima durerea că iubirea sa față de oameni "nu primea în schimb decât nerecunoștință și indiferență", "răceli și repulsii" (nr. 165). La iubirea Preasfintei Inimi se răspunde cu iubire, iar iubirea ei este comunicată celorlalți. Dacă e adevărat că "în Inima străpunsă a lui Cristos se concentrează, scrise în carne, toate expresiile de iubire din Scripturi" (nr. 101), înseamnă că nu trebuie să căutăm multe motive ca să începem să citim această enciclică, mulțumindu-i Papei Francisc pentru acest dar spiritual, Dilexit nos. Pr. Cristian Diac * * * Dilexit nos
* * * Această carte, în limita stocului disponibil, poate fi procurată prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |