Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 BIBLIOTECA 

ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
Curs introductiv în rugăciune
de Andrea Gasparini
Traducere de pr. Cristinel Fodor

A PATRA SĂPTĂMÂNĂ

Rugăciunea inimii

cuprins cuprins

 

6. MAEȘTRII

"Abba, Tată! Pentru tine totul este posibil.
Îndepărtează de la mine potirul acesta,
însă nu ceea ce vreau eu, dar ceea ce vrei tu".

(Mc 14,36)

Este timpul acum ca să-i facem să vorbească pe marii maeștri ai rugăciunii inimii.

PĂRINȚII ORIENTALI

"Rugăciunea se naște din concentrare mai mult decât din orice alt lucru și de aceea de ea trebuie să ne îngrijim" (Filocalia, II, 24).

"Concentrarea este indispensabilă rugăciunii așa cum fitilul este indispensabil lămpii" (Filocalia, II, 102).

"Mintea să păzească inima în timpul rugăciunii și înăuntrul ei să se învârtă fără ca să se îndepărteze vreodată; iar din profundul inimii să înalțe rugăciuni la Dumnezeu" (Simeon Noul Teolog, Predica 68).

"Practica rugăciunii inimii poate să se facă în două moduri: câteodată mintea acționează prima aderând la Dumnezeu în amintirea neîncetată a prezenței sale; uneori însă acțiunea însăși a rugăciunii este cea care cu flacăra bucuriei atrage mintea în intimitatea inimii și o obligă să-l invoce pe Domnul Isus și să rămână într-o adorație perenă în fața lui (Grigore Sinaitul).

"Folosirea vâslelor este superfluă atunci când vântul umflă vela... Dacă vezi că rugăciunea interioară acționează în tine și nu încetează să izvorască spontan în inima ta, nu o neglija și nu pune mâna pe cartea de rugăciuni..." (Grigore Sinaitul).

"Dacă în timpul nopții sau în timpul zilei Domnul te-ar face să simți o rugăciune pură și reculeasă, lasă deoparte regulile tale de rugăciune și cu toate forțele tale caută să aderi la Domnul Dumnezeu și el va lumina inima ta în această lucrare a Duhului Sfânt" (Abba Filemon).

"Primul lucru care trebuie făcut pentru a învăța să te rogi este să înțelegi că suntem foarte ignoranți în rugăciune" (Abba Filemon).

"Trebuie să coborâm de la creier în inimă" (Teofan Zăvorâtul).

"În inimă stă viața și tocmai acolo trebuie să căutăm să trăim" (Teofan Zăvorâtul).

"Dacă vrei să dobândești rugăciunea adevărată, perseverează cu tărie în rugăciune iar Dumnezeu, văzând bunăvoința ta, își va da darul rugăciunii adevărate" (Sfântul Macarie).

"Lucrul principal este să stai cu mintea în inimă în fața lui Dumnezeu" (Teofan Zăvorâtul).

"Cu inteligența ta vei cunoaște multe lucruri despre Dumnezeu, dar cu inima ta vei ajunge la Dumnezeu" (Teofan Zăvorâtul).

SFÂNTA TEREZA DE AVILA (1515-1582)

"Rugăciunea nu este decât un fapt de iubire" (Autobiografia, VII, 12).

"Este inexact să ne gândim că nu este rugăciune decât atunci când dispunem de timp și de singurătate" (Autobiografia, VII, 12).

"Rugăciunea nu este pentru mine decât o intimă relație de prietenie, o întreținere frecventă cu cel de care ne știm iubiți..." (Autobiografia, VIII, 5).

"Rugăciunea inimii este ca o scânteie de adevărată iubire față de Dumnezeu pe care Domnul începe să o aprindă în suflet" (Autobiografia, XV, 5).

În timpul rugăciunii inimii ("rugăciunea de liniște") "sufletul trebuie să se comporte cu blândețe și fără zgomot. Numesc zgomot a căuta multe cuvinte cu intelectul" (Autobiografia, XV, 5).

"...raționamentele sunt ca niște bucăți mari de lemn puse fără discreție pe focușor, în felul acesta îl sufocă..." (Autobiografia, XV, 6).

"Scopul rugăciunii stă mai mult în iubire și în efectele practice ale voinței, decât în speculații intelectuale" (Castelul interior, III, 4).

"Esențialul nu stă în a gândi mult, ci în a iubi mult" (Castelul interior, I, 7).

"Este foarte util să rămânem în cea mai mare solitudine pentru a ușura mai bine acțiunea lui Dumnezeu, permițându-i să lucreze în noi ca în casa proprie.

Maximul care se poate face, după mine, este să adăugăm din când în când câte un cuvânt ca un fel de suflare ușoară care să învioreze flacăra fără s-o stingă." (Calea perfecțiunii, XXXI, 8)

"Sunt persoane - și eu am fost una dintre acelea - pe care Dumnezeu continuă să le inspire rugăciunea de liniște (rugăciunea inimii). Dar ele se prefac că nu aud. Sunt atât de atașate de rugăciunea vocală, și fac atâtea rugăciuni și atât de repede încât par că trebuie să credem că sunt obligate la o normă de cantitate în fiecare zi, o normă ce trebuie lichidată cât mai rapid posibil...

Voi păziți-vă să faceți așa. Dimpotrivă, fiți foarte atenți dacă Dumnezeu vă cheamă la rugăciunea de liniște... pentru că pierdeți o mare comoară." (Calea perfecțiunii, XXXI, 13).

"Credeți că interesează prea puțin un suflet supus distracțiilor să înțeleagă acest adevăr și să cunoască faptul că pentru a vorbi cu Tatăl său ceresc și să se bucure de compania sa nu are nevoie să se urce la cer nici să ridice vocea? Oricât de încet ar vorbi, el care îi este aproape îl ascultă întotdeauna.

Și pentru ca să-l caute nu are nevoie de aripi, pentru că este destul să se retragă în solitudine și să-l contemple în sine însuși." (Calea perfecțiunii, XXVIII, 2)

"Acelea dintre voi care știu să se închidă în felul acesta în micul cer al sufletului lor unde locuiește acela care l-a creat și a creat și toată lumea, și se obișnuiesc să-și ia privirea și să fugă de ceea ce le distrage simțurile lor, merg pe calea cea bună."

"Reculegerea are diferite grade, totuși în principiu, nefiind încă atât de perfect, efectele sale nu sunt foarte sensibile. Sufletul însă să caute să se obișnuiască cu ea, să nu evalueze efortul pe care trebuie să-l facă pentru a se reculege, și să se învingă trupul care-și va cere drepturile sale" (Calea perfecțiunii, XXVIII, 7).

SFÂNTUL IOAN AL CRUCII (1542-1591)

"Dumnezeu se dăruiește mai mult sufletului care este mai înaintat în iubire" (Urcarea muntelui Carmel, II, 5,4).

În rugăciune "este necesar ca toate simțurile, atât interne cât și externe, să fie în odihnă, să fie calme, deoarece cu cât se agită mai mult cu atât creează mai mult deranj rugăciunii" (Cânt spiritual B, 16,11).

În rugăciunea inimii "sufletul nu face altceva decât să rămână într-un exercițiu armonios cu Dumnezeu" (Cânt spiritual B, 16,11).

Rugăciunea inimii înseamnă a fi "în comunicare de iubire iubind" (Cânt spiritual B, 16,11). "Duhul Sfânt trezește iubirea" (Cânt spiritual B, 17,4).

Un semn pentru a ști momentul de trecere de la rugăciunea vocală la rugăciunea inimii este "dacă sufletul găsește satisfacție în a sta cu atenție iubitoare în Dumnezeu, în pace interioară ... chiar și în liniștea gândurilor" (Cânt spiritual, 13,4).

Să înveți "să stai cu atenție iubitoare în Dumnezeu, odihnindu-te cu intelectul, chiar dacă ai impresia că nu închei nimic... și să nu smulgi sufletul din bucuria sa și din pacea sa cu imaginația ori căutând reflecții și raționamente" (Cânt spiritual B, 16,5).

Dacă ai impresia că nu concluzi nimic, "amintește-ți că este deja mult să construiești pacea în suflet" (Cânt spiritual B, 16,5).

Rugăciunea inimii este ca o "dăruire lui Dumnezeu: sufletul ca pe un lucru propriu îi oferă lui Dumnezeu pe Duhul Sfânt ca el să-l iubească atât cât merită" (Flacăra B, 3,79).

"... sufletul îi dă lui Dumnezeu tot ceea ce Dumnezeu i-a împărtășit (pe Duhul Sfânt), pentru a răsplăti iubirea: ceea ce echivalează cu a dărui cât îi este dat" (Flacăra B, 3,79).

"Dumnezeu se mulțumește cu acel dar al sufletului și nu s-ar mulțumi cu mai puțin; îl primește cu plăcere ca pe un lucru propriu pe care sufletul îi oferă dintr-al său" (Flacăra B, 3,79).

"În acest dar el îl iubește din nou, și în această dăruire a sufletului din nou lui Dumnezeu, și acesta îl iubește din nou" (Flacăra B, 3,79).

"Ce vrei mai mult, o, suflete? De ce mai cauți încă în afara ta, din moment ce ai înăuntrul tău bogățiile tale, satisfacția ta, belșugul tău, împărăția ta, adică pe Iubit?

Totuși îmi vei spune: dacă Iubitul sufletului meu este înăuntrul meu, de ce nu-l găsesc și nu-l simt?

Cine vrea să găsească un lucru ascuns trebuie să intre până la ascunzișul unde acel lucru se găsește.

Va fi necesar ca tu, pentru ca să-l găsești, uitând toate lucrurile și îndepărtându-te de toate creaturile, să te refugiezi în ascunzătoarea interioară a spiritului tău... Atunci rămânând ascuns în el îl vei iubi...

Însă nu te opri niciodată în iubire... Dumnezeu fiind inaccesibil și ascuns chiar dacă ți se pare că-l găsești, că-l simți și că-l înțelegi, trebuie să-l consideri întotdeauna ascuns și să-l cauți în obscuritate..." (Cânt spiritual B, 6).

"Apropiindu-te de el, soare strălucitor, ochiul tău trebuie în mod necesar să fie lovit de întuneric" (Cânt spiritual B, 6).

SFÂNTA TEREZA DE LISIEUX (1873-1897)

"Vocația mea e iubirea! Acolo mi-am găsit locul în sânul Bisericii" (Istoria unui suflet, XI).

"Cel mai mic act de iubire pură este mai util de toate faptele luate la un loc" (Istoria unui suflet, XI).

"Numai abandonarea în mâinile Domnului meu mă conduce, nu cunosc altă busolă. Nu mai știu să cer nimic cu ardoare în afară de îndeplinirea perfectă a voinței lui Dumnezeu în mine" (Istoria unui suflet, VIII).

"Bineînțeles să se poate cădea, că se poate comite infidelități, dar iubirea care știe să tragă profit din toate, consumă imediat ceea ce îi displace Domnului" (Istoria unui suflet, XI).

"Am înțeles că toate faptele, chiar și cele mai splendide, fără iubire nu sunt nimic" (Istoria unui suflet, XI).

PĂRINTELE DE FOUCAULD (1858-1916)

"A mă ruga înseamnă în primul rând să mă gândesc la mine iubindu-mă" (Comentariu la Luca, XII, 48).

"Cu cât mă iubesc mai mult, cu atât mă rog mai bine" (Comentariu la Luca, XII, 48).

"Rugăciunea este atenția sufletului fixat cu iubire asupra mea: cu cât atenția este mai plină de iubire, cu atât mai bună este rugăciunea mea" (Comentariu la Luca, XII, 48).

"Ceea ce trebuie să domine întotdeauna în rugăciune este iubirea" (Comentariu la Luca, XII, 48).

"Rugăciunea cu atât valorează mai mult, cu cât este mai bogată în iubire" (Comentariu la Luca, XI, 13).

"... solitudine în compania lui Isus, în continuu împreună cu el, să nu ne ocupăm decât de el, ținându-ne duios la picioarele sale, acum privindu-l fără să spunem nimic, acum întrebându-l, acum bucurându-ne de el, așa cum făceau apostolii" (Comentariu la Matei, VI, 30).

"Când iubim o ființă, o privim fără a obosi, nu avem ochi decât pentru ea, nu ne gândim decât la ea... este iubirea" (Meditație asupra Sfintelor Evanghelii).

"Tu mă înveți să mă rog, o Dumnezeul meu, să mă rog fără discursuri studiate, fără fraze, fără rafinament, un simplu strigăt al inimii..." (Comentariu la Marcu, XIV, 39).

"Sunt două moduri de a ne ruga: lăsând să strige inima proprie, cerându-i lui Dumnezeu cu simplitate de copil ceea ce ea dorește... și a spune numai: facă-se voia ta."

"Să ne folosim ori de una ori de cealaltă manieră de a ne ruga atunci când Duhul Sfânt ne-o va inspira" (Comentariu la Marcu, XIV, 39).

"Eu nu-ți cer să te gândești mult, ci să iubești mult; adoră-mă și iubește-mă, privește-mă și repetă-mi neîncetat că tu mă iubești, că mi te dăruiești mie" (Scrieri Spirituale).

"Te agiți pentru mine în loc să mă contempli iubitor, ceea ce este singurul lucru necesar, este ceea ce eu iubesc cel mai mult... Dacă tu ai înțelege fericirea care există în a sta la picioarele mele și în a mă privi, nu ai petrece atâta timp gândindu-te la lucruri de nimic" (Opere spirituale, Paoline, Milano 1964, 529).

"Să iubim, să iubim, toată ocupația noastră stă în iubire, în a-l contempla pe Iubit" (Opere spirituale, 779).

"Îl privim, îi spunem iubirea noastră, ne bucurăm să stăm la picioarele sale, îi spunem că la picioarele sale vrem să trăim și să murim" (Opere spirituale, 315).

"Iubirea constă nu în a simți că iubim, ci în a voi să iubim: când vrem să iubim mai mult decât orice alt lucru, iubim mai mult decât orice alt lucru" (Opere spirituale, 315).

"Temelia iubirii, al adorației, stă în a ne pierde, în a ne scufunda în cel pe care-l iubim și în a considera drept nimic tot restul" (Opere spirituale, 41).

"Pentru a mă ruga ție este suficient să stau cu iubire la picioarele tale contemplându-te" (Opere spirituale, 164).

"Când iubim suntem așa de mici, ne vedem așa de mizerabili și așa de săraci..." (Opere spirituale, 164).

ELISABETA A SFINTEI TREIMI (1880-1901)

"Iubirea nu se plătește decât cu iubire. El locuiește în centrul cel mai intim al sufletului ca într-un sanctuar unde vrea să fie iubit fără întrerupere până la adorație" (Scrisori, 213).

"Rugăciunea înseamnă a merge cu toată simplitatea la Acela pe care-l iubim, înseamnă a sta alături de el ca un copil în brațele mamei, înseamnă o abandonare a inimii" (Scrisori, 179).

"Din momentul ce el este întotdeauna cu mine, rugăciunea, «inima la inimă» nu poate înceta niciodată!

Îl simt atât de viu în sufletul meu, nu trebuie decât să mă reculeg pentru a-l întâlni în mine, și aici stă toată fericirea mea" (Scrisori, 141).

"Mângâierea mea este aceea de a mă reculege ca să mă bucur de prezența ta, pentru că atunci te simt înăuntrul meu, o, iubirea mea supremă". (Jurnal, 23 ianuarie 1900).

EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE

- Acum Duhul Sfânt te va face să guști puțin câte puțin frumusețea rugăciunii inimii. Vei ajunge la această hotărâre: cu cât faci mai mult rugăciunea inimii, cu atât mai mult simți că ai pus o piatră la temelia vieții tale. Roagă-te așa:

"Duhule Sfânt, ajută-mă să duc multe persoane la rugăciunea inimii!"

"Duhule Sfânt, fă ca eu să învăț să mă rog în timp ce îi învăț pe alții să se roage!"

- Adresează-te lui Cristos și ia în mână o pagină din Evanghelie pe care ai gustat-o mai mult și acolo întreabă-l pe Cristos cui trebuie să-i anunți mai întâi rugăciunea.

Este darul cel mai mare pe care îl poți face unei persoane. Dacă înveți pe cineva rugăciunea pui persoana în contact direct cu Dumnezeu. Poate că aceasta este prima din toate evanghelizările.

- Fă rugăciunea inimii reculegându-te ca să te bucuri de prezența Tatălui, iubirea ta infinită. Dar ai grijă să o faci azi luând pe cineva cu tine, lângă tine; iubește-l pe Tatăl unit cu persoana pe care o iubești mai mult: "Tată, fă să te iubim cu fapta! Din toate puterile!"

- Confruntă-te cu ultima pagină: "Dacă vrei să te rogi bine".

RUGĂCIUNEA ZILEI

Repetă cu statornicie: "Tată, numai în tine este bucuria mea."

Psalmul 36 este un psalm sapiențial, conține multe chemări la rugăciunea inimii.

Psalmul 36

Caută-ți bucuria în Domnul
și el va asculta cererile inimii tale.
Încredințează-i Domnului calea ta
și încrede-te în el,
și el va duce la îndeplinire;
el va face să strălucească dreptatea ta ca lumina
și judecata ta ca soarele la amiază.
Stai în tăcere înaintea Domnului și așteaptă-l;
nu-l invidia pe cel care are reușită în drumul său,
pe omul care urzește viclenie.
Ferește-te de mânie, depărtează de la tine furia,
nu te aprinde, ca să nu faci răul,
fiindcă cei ce fac rele vor fi nimiciți,
iar cei ce nădăjduiesc în Domnul
vor moșteni pământul.
Încă puțin și cel rău nu va mai fi;
vei căuta locul lui și nu-l vei mai găsi.
Dar cei sărmani vor moșteni pământul
și se vor bucura de multă pace.
Cel rău uneltește împotriva celui drept
și scrâșnește din dinți împotriva lui.
Domnul însă râde de el,
căci vede cum i-a venit ziua.
Cei răi scot sabia, își încordează arcul,
ca să-l doboare pe cel smerit și sărac,
ca să-i ucidă pe cei care urmează căi drepte.
Dar sabia lor le va intra în inimă
și arcurile lor se vor frânge.
Mai bun e puținul celui drept
decât bogăția multă a celor nelegiuiți,
căci brațele celor nelegiuiți vor fi zdrobite,
dar sprijinul celor drepți este Domnul.
Domnul cunoaște zilele celor neprihăniți,
moștenirea lor este veșnică.
Ei nu rămân de rușine în timpul nenorocirii
și în zilele de foamete sunt îndestulați.
Fiindcă cei răi vor fi nimiciți
și vrăjmașii Domnului
ca podoaba câmpului vor trece,
ca fumul se vor risipi.
Cel nelegiuit împrumută și nu dă înapoi,
dar cel drept se îndură și dăruiește.
Căci cei binecuvântați de el vor moșteni pământul,
iar cei blestemați de el vor fi nimiciți.
Pașii omului sunt întăriți de Domnul
și-l însoțește cu iubire pe cărarea vieții.
Când omul se clatină, nu cade,
căci Domnul îl ține de mână.
Am fost tânăr și am îmbătrânit,
dar n-am văzut să fie părăsit cel drept,
nici urmașii lui să cerșească pâine.
Ziua întreagă, el se milostivește și dă cu împrumut
și neamul lui va fi binecuvântat.
Îndepărtează-te de rău și fă binele
și vei avea o casă pentru totdeauna.
Căci Domnul iubește dreptatea
și nu părăsește pe credincioșii săi.
Cei răi vor pieri pentru totdeauna
și neamul celor fără de lege va fi nimicit.
Cei drepți vor moșteni pământul
și-l vor locui în vecii vecilor.
Gura celui drept exprimă înțelepciunea
și limba lui rostește dreptatea.
Legea Dumnezeului său este în inima lui
și pașii lui nu șovăie.
Nelegiuitul pândește pe cel drept,
căutând să-l omoare;
dar Domnul nu-l lasă în mâinile lui
și nu-l va condamna când va fi judecat.
Așteaptă-l pe Domnul și păzește calea lui
și el te va înălța ca să moștenești pământul,
și tu vei vedea când vor fi nimiciți păcătoșii.
L-am văzut pe cel nelegiuit triumfând
și ridicându-se ca un cedru înverzit;
a trecut și nu mai este,
l-am căutat și nu l-am mai aflat.
Privește la cel desăvârșit, caută la cel drept,
căci omul păcii are parte de urmași.
Cei nelegiuiți însă vor dispărea cu toții,
urmașii celor fără de lege vor fi nimiciți.
Mântuirea celor drepți vine de la Domnul,
el este ocrotitorul lor în timpul încercării.

 



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat