|
ÎNVĂȚĂTORULE, ÎNVAȚĂ-NE SĂ NE RUGĂM!
A PATRA SĂPTĂMÂNĂ Rugăciunea inimii
7. LITURGHIA - ȘCOALA IUBIRII Credincioșii să învețe să se ofere pe ei înșiși.
A învăța să oferi lui Cristos La Sfânta Liturghie avem spectatorul și este actorul. Spectatorul este acela care plătește un bilet, dar nu suferă o dramă. Biserica nu vrea spectatori la liturghie, vrea actori. Auziți cum vorbește Conciliul Vatican al II-lea în Constituția despre Sfânta Liturgie: "Biserica veghează cu grijă ca fiii săi să nu asiste ca străini sau spectatori muți la acest mister al credinței, ci înțelegându-l bine, cu ajutorul ceremoniilor și rugăciunilor, să participe la acțiunea sacră în mod conștient, cu pietate și activ; să fie instruiți prin Cuvântul lui Dumnezeu, să se hrănească la masa Trupului Domnului, să aducă mulțumire lui Dumnezeu; oferind Ostia nepătată, nu numai prin mâinile preotului, ci împreună cu el, să învețe a se oferi pe ei înșiși și, prin Cristos Mijlocitorul, să se desăvârșească din zi în zi în unirea cu Dumnezeu și în unirea dintre ei, pentru ca în cele din urmă Dumnezeu să fie totul în toți". (SC, 48). Biserica nu ne vrea la Liturghie ca "spectatori muți" pentru simplul motiv că Euharistia nu este un spectacol de văzut, ci este o dramă de trăit. La Liturghie noi suntem personajele în acțiune, protagoniști împreună cu Cristos, toți, de la preot până la ultimul credincios. Credinciosul își are partea sa, dar nu partea principală: Cristos este cel care face partea principală; preotul îi împrumută mișcările, cuvântul, se apleacă asupra pâinii așa cum a făcut el la ultima cină, îi împrumută gesturile, vocea pentru a repeta tot ceea ce a făcut el, toate cuvintele pe care le-a spus. Biserica - spune Conciliul - se îngrijește ca credinciosul să sesizeze toate acestea, să fie coresponsabil cu preotul la ceea ce se întâmplă pe altar. De ce se îngrijește? Dar dacă Liturghia este numai spectacol, dacă credinciosul este numai spectator și nu actor, este aproape inutil ca să existe Liturghie. Cristos nu ne-a dat Liturghia ca spectacol, ne-a dat-o pentru a mișca viața noastră spre el. Deci, nu mărginiți preotul în spatele altarului ca un personaj care acționează pe contul său. Nu, preotul nu oferă în contul său și nici numai din delegarea voastră, preotul este la altar pentru a oferi cu voi iar voi sunteți dincoace de altar nu pentru ca să-l delegați pe el, ci pentru a vă oferi cu el; voi sunteți parte vie a jertfei Euharistice! Biserica vrea ca la Liturghie creștinul să învețe să se ofere pe sine însuși. Dar... nu este de ajuns Cristos care se oferă pentru noi? Nu este de ajuns preotul care ne reprezintă într-un oarecare mod înaintea lui Cristos și a Tatălui? Nu, spune Conciliul: tu creștinule trebuie și să oferi. Ce valoare va trebui să dăm la aceste cuvinte: creștinul "să învețe să se ofere pe sine însuși"? - Mai întâi de toate creștinul trebuie să înțeleagă că nu ajunge prezența fizică pentru Euharistie. Nu interesează Biserica, este prea puțin! - Este nevoie de o prezență motivată și convinsă: nu pot să fiu la Liturghie din sentimentalism religios, din tradiție, din curiozitate, din comoditate, atras de motive insuficiente. Creștinul trebuie să-și dea seama că este la Liturghie pentru a se oferi lui Dumnezeu. A se oferi lui Dumnezeu! Este grozav. Sunt, deci, la Liturghie mai mult pentru a da decât pentru a lua. Liturghia nu este un self service unde iau ceea ce îmi place; nu, sunt aici pentru a da. A mă oferi lui Dumnezeu îmi subliniază dimensiunea "dinamică" a Liturghiei. A mă oferi lui Dumnezeu ar vrea deci să spună a-l asculta; trebuie să sesizez mesajul lui Dumnezeu cu privire la mine, trebuie cel puțin să mă pun în fața acestei probleme: "Doamne, ce vrei de la mine?" și să găsesc răspunsul. Trebuie să-i las timp lui pentru a vorbi, iar mie pentru a recepta; dacă nu am făcut aceasta, ce Liturghie mai este asta? Ce am oferit dacă nici măcar nu am știut ce anume voia de la mine? A mă oferi lui Dumnezeu va însemna să fiu așa cum mă vrea el, sau cel puțin să vreau să fiu, ori cel puțin să doresc să fiu cum mă vrea el. A mă oferi lui Dumnezeu poate este explicat de însuși textul conciliar acolo unde spune: "Și din zi în zi creștinii să se perfecționeze în unitatea cu Dumnezeu și cu frații". Este frumoasă această "creștere în unitate" cu Dumnezeu în primul rând, pentru că sunt întotdeauna separat de el și trebuie să învăț să trăiesc alături de el, trebuie să mă maturizez în rugăciune, în a sta cu el; el îmi este aproape 24 de ore din 24, eu cât timp îi sunt aproape într-o zi? A crește în unitatea cu frații, pentru că egoismul meu mă pune întotdeauna în lipsa unității. O văd în intimitatea familiei, acasă, înafara casei, la școală, la muncă, la stadion, la bar, la cinema. Sunt mereu în ruptură cu cineva. Liturghia îmi este dată pentru a învăța să trăiesc cu ceilalți, să ascult, să mă deschid, să înțeleg, să împărtășesc. Liturghia îmi este dată pentru ca eu să intru în interesele celorlalți, în cele ale săracilor, pentru ca să-mi deschidă ochii la problemele tuturor. Îmi este dată pentru a mă maturiza în bunătate. De ce Conciliul îmi spune că trebuie să învăț să mă ofer? Pentru că este extrem de greu și dificil să ne oferim lui Dumnezeu. Este vorba despre înfrângerea egoismului omenesc. Nu este destul o dinamită ca să arunc în aer un munte; este nevoie de multe încărcături de dinamită! De aceea, este nevoie de o muncă răbdătoare și graduală. Biserica nu face poezie. Acesta este motivul pentru care în fiecare săptămână am nevoie de Liturghie. Am nevoie în fiecare zi pentru că în fiecare zi o iau de la capăt cu egoismul meu. Munca nu se termină niciodată. Suntem ca zidarii care construiesc o casă: o cărămidă după alta, dacă sunt statornic, casa se ridică, dacă arunc mistria și cărămizile și mă așez pe schele cu brațele încrucișate, lucrul se oprește. Construim cu cărămizi, cu răbdare infinită, nu construim cu bucăți prefabricate, cu viteza luminii. Suntem ca alpiniștii care au asaltat un perete de stâncă: o mișcare după alta, o palmă de perete după alta și alpinistul urcă, urcă până când pare ca un păianjen legat de firul frânghiei sale. Este riscant, mai ales este o muncă de mare rezistență și tenacitate. Suntem alpiniști care cuceresc palmă cu palmă muntele egoismului omenesc, nu suntem zburători cu elicopterul. Construim omul nou, de aceea avem atât de mare nevoie de Liturghie; orice Liturghie este o cărămidă și zidul se înalță; orice Liturghie este un pas înainte și urcușul înaintează. Înfrângerea egoismului omenesc este o muncă mai grea decât cucerirea Everestului. Când vom ajunge la țel? Cred că nu trebuie nici măcar să ne întrebăm, pentru că ținta precisă la care vrem să ajungem este așa de grea și înaltă că ne-ar putea descuraja. Conciliul fixează ținta în șase cuvinte care sunt "șocante": ca Dumnezeu să fie totul în toți. Suntem într-adevăr în fața Himalaiei! Dar Cristos urcă cu noi! El este începutul corzii, el este cel care ne ține, el ne întărește, el ne conduce. De aceea fiecare Liturghie trebuie să se termine cu fuziunea mea în el, cu împărtășania. Să venim la concret Dacă noi am înțelege până în profunzime acest principiu de viață pe care Biserica ni-l sugerează pentru a intra într-adevăr în Liturghie, totul s-ar schimba în noi. Am începe într-adevăr să înțelegem puterea cutremurătoare care poate ieși din Euharistie. Nu v-ați întrebat niciodată: dar la câte Liturghii am participat deja în viața mea? O mie? Zece mii? Dar ce au lucrat în mine? Dacă vă gândiți bine, vă apucă febra! Dar înțelegeți? Cel care o singură dată în viață l-a întâlnit pe Cristos și i-a vorbit, l-a auzit, a mâncat cu el... credeți că a mai putut să trăiască la fel ca mai înainte? Când mă gândesc la acea femeie speriată care i-a atins franjurile mantiei cu o credință care i-a obținut minunea, eu care îl calc pe picioare pe Cristos ori de câte ori vin la Liturghie fără ca să se verifice în mine măcar o umbră de minune, îmi spun, îl întâlnesc pe Cristos ori nu-l întâlnesc? Nu trebuie să suspectez că acest stil de comportament, al meu precum și al lui Cristos, are la rădăcină vreo disfuncționalitate? Un lucru este sigur: atâta timp cât Euharistia este pentru mine cum aș bea un pahar cu apă, bineînțeles că minunile nu vor avea loc niciodată, pentru că întâlnirea între mine și Cristos de acolo trebuie să vină! Iată, atunci, devine extrem de important ca eu să dau o mare atenție sfaturilor pe care Biserica mi le dă pentru ca Liturghia să fie pentru mine un fapt vital. Sfatul de a "învăța să mă ofer" lui Cristos este de o importanță excepțională. Cu cât venim mai mult la practic, cu atât îi înțelegem mai mult importanța. La Liturghie trebuie să mă ofer! Spune bine Biserica: trebuie să învăț să mă ofer pentru că nu este un lucru simplu. Nu voi ajunge niciodată s-o fac bine, s-o fac până în profunzime, s-o fac cu o absolută autenticitate. Și va trebui să examinez mereu ceea ce am făcut, pentru că am blestemata manie congenitală de a-i da lui Dumnezeu cu o mână și de a lua imediat înapoi cu cealaltă. Este o artă dificilă a te oferi lui Dumnezeu, dar trebuie să bat pista dacă vreau să ajung în port și să mă fac coerent cu credința. Mai întâi voi oferi fizicul meu. Credeți că este puțin? Și credeți că este posibil? Da, Cristoase, îți dau fizicul meu, adică vreau să-ți spun din toate puterile că fizicul meu vrea să fie un instrument al tău de acțiune. Vreau să acționez, să mă mișc, să lucrez pentru tine. Muncitorul va spune: "Vreau să-ți dau fizicul meu pentru ca tu să intri în fabrica mea: ce mare nevoie este de tine în sectorul meu! Aproape toți te ignoră, cine te numește, o face numai pentru ca să te blesteme! Nimeni nu știe că tu iubești pe fiecare dintre tovarășii mei, pe cel alb și cea negru, pe cel bun și pe cel egoist, nimeni nu te cunoaște. Cristoase, eu îți cedez ție persoana mea pentru ca tu, prin mine, să poți intra în lumea mea, acolo unde Biserica nu există." Studentul va spune: "Cristoase, eu te voi duce prin viața mea în lumea școlii, plină de oameni care au nevoie de tine, de la elevi până la profesori. Este atâta orgoliu în lumea mea, este atâta nevoie de evanghelie." A ne oferi fizicul nostru lui Cristos este grandios! Cristoase, îți dau ochii mei, da, ochii mei. Adică vreau azi să văd lucrurile prin tine, să văd evenimentele în lumina ta, să le consider din unghiul tău, nu din al meu. Îți ofer ochii mei, pentru că vreau să-i deschid bine asupra mea, asupra realității mele, asupra mizeriei mele, asupra egoismului meu. Vreau să-i deschid asupra altora, să văd nevoile fraților, să văd ce vrea mama mea, tatăl meu, sora mea. Vreau să deschid ochii, nu să-i închid, asupra săracilor, asupra a ceea ce-mi revine să fac pentru ei, săracii de aproape sau de departe. Vreau să deschid ochii, nu să-i închid, asupra săracilor din casa mea. Da, între cei patru pereți ai casei mele poate să fie un sărac căruia eu nu-i dau atenție de multă vreme, va fi o persoană în vârstă, ori este un frate greoi ori plicticos care mă calcă mereu pe nervi când deschide gura; nu pot să suport pretențiile sale, egoismul său, nu i-am mai adresat un cuvânt de pace de mult timp; este săracul meu, săracul din casa mea, săracul din casa mea, chiar dacă în casa mea nu lipsește chiar nimic; săracul "de rând" toți îl au în casă. Doamne, îți ofer trupul meu, simțurile mele, toate. Mi le-ai dat pentru ca să comunic cu tine și pentru ca să comunic cu frații; eu până acum întotdeauna i-am instrumentalizat pentru mine. Vreau să le plantez acolo, Doamne, le consacru ție, le purific, consacrându-le ție! Doamne îți ofer limba mea! Câtă nevoie are să fie a ta, să fie creștină și botezată, pentru că se contaminează de păcat cu atâta ușurință. Îmi folosește la rău. Spune minciuni, îi calcă în picioare pe frați, este un instrument de nedreptate care distruge în loc să construiască. Cât rău am făcut cu limba mea, am ruinat chiar și persoane, am trădat prieteni. Am murdărit-o de necurăție, am instrumentalizat-o la rău. Acum ți-o dăruiesc, Doamne, vreau să fie instrument de bine, nu de ruină. Vreau să fie a ta. Vreau să învăț să semăn pace și niciodată discordie, să dau curaj, să dau forță, să aduc bucurie; vreau să duc cuvântul meu bun acolo unde pot, încontinuu. Și vreau s-o folosesc pentru rugăciune pentru ca să vorbesc cu tine! Doamne, eu îți ofer limba mea pentru ca azi să nu iasă de pe buzele mele nimic care să nu-ți placă ție. Limba! Un preot muncitor mi-a povestit alaltăieri: "La atelier au angajat un ucenic, un tânăr de vreo 16 ani, isteț, inteligent, îmi părea și bun. Au trecut opt zile. Acum îmi produce multă durere acel tânăr; au trecut opt zile, încă nu a învățat să distingă cheile de fiarele atelierului, dar a învățat tot limbajul obscen din mediul nostru, știe deja pe de rost toate înjurăturile care circulă între noi și se ia la întrecere s-o facă pe maimuțoiul după muncitorii cei mai libertini." Săracul ucenic își are cu siguranță vina lui, pentru că la șaisprezece ani poți avea o personalitate fără să trebuiască s-o facă pe-a maimuțoiul în toate prostiile altora, dar vina cea mai mare este a mecanicilor, oameni care nu au înțeles niciodată că nu este permis să-și vândă limba instinctului vulgarității. Cât este de frumos dacă învățați, la Liturghie, să vă consacrați limba lui Dumnezeu pentru bine, interzicându-vă cu tărie orice instrumentalizare pentru rău. După fizic trebuie oferită lui Dumnezeu inteligența, lumea gândurilor voastre! Ce dar spectaculos pe care putem să-l facem lui Dumnezeu! Doamne, fă ca gândul meu să fie al tău, o grădină privilegiată pentru tine, unde tu poți să lucrezi, să semeni și să recoltezi. Să fie un teren fără mărăcini și pietre. Să fie un teren rodnic, nu o mlaștină. Doamne, dă-mi bunăvoință să-mi cultiv bine inteligența. Îți cer să nu se contamineze din cauza orgoliului, să nu se închidă, să se deschidă ascultării, să știe să accepte adevărul indiferent de unde ar proveni el, eu să știu să învăț de la cel care mă contrazice, de la cel care se opune vederilor mele. Pentru mine, muncitor creștin, îți cer să știu să învăț de la fratele marxist tot ceea ce Duhul Sfânt vrea ca să învăț stând bine ancorat de Biserică, pentru că fără Biserică sunt sărman vierme! Ferește inteligența mea de orgoliu, ți-o ofer ție! Trimite îngrășămintele tale pentru inteligența mea: mărturia atâtor oameni care trăiesc alături de mine și au atâtea lucruri să-mi spună, dacă eu știu să primesc mesajul lor. Dă acestei grădini care îți aparține, dă gândului meu îngrășământul Cuvântului tău, îngrășământul reflecției. Fă ca eu să gândesc, Doamne! Să gândesc cu capul meu nu cu capul altora! Să gândesc și să lupt împotriva prejudecăților! Să gândesc și împotriva a tot și a tuturor, pentru că gândesc împreună cu tine, Doamne. Apoi oferiți voința. Este darul cel mai dur, deci cel mai frumos. Doamne, vreau să voiesc numai ceea ce voiești tu! Apără-mă de orice îmburghezire, de orice instrumentalizare, fă-mă un om liber, liber chiar și de mine însumi. Doamne, vreau să mă întreb astăzi despre tot ceea ce vrei de la mine, să vin după tine pas cu pas, să te întreb, să te ascult, să te aud în mine, în ceilalți, în săraci, în Biserică. Să te aud și să-ți răspund! Marie, tu care ești femeia care a știut să spună da lui Dumnezeu, da-ul cel mai important din istoria omenirii, dă-mi azi capacitatea, prin mijlocirea ta, să fac voința lui Dumnezeu în toate! Oferiți iubirea! Da, iubirea, floarea cea mai frumoasă pe care Dumnezeu v-a pus-o în inimă! Voi logodnicilor, voi tineri căsătoriți, oferiți-vă iubirea lui Dumnezeu la Liturghie, ca să nu fie niciodată contaminată de vreo josnicie. Oferiți prietenia voastră. Oferiți capacitatea de a iubi pe care Dumnezeu v-a pus-o în inimă, dându-vi-l pe Duhul Sfânt. Oferiți-i viața voastră lui Dumnezeu. Această rugăciune ar trebui s-o spuneți cu toții la Liturghie: Doamne, viața mea nu-mi mai aparține, este a ta. Trebuie s-o spună preotul, trebuie s-o spună soțul, trebuie s-o spună toți. Nu pot să trăiesc cum îmi place mie, trebuie să trăiesc cum îți place ție. Doamne, accept luptele, contradicțiile, frustrările, pe care vei voi să le trimiți voinței mele pentru a o purifica și a o face nouă și frumoasă. Iată, a învăța să te oferi pe tine însuți înseamnă toate acestea! Acum vreți să acceptați o provocare? Aceasta: încercați să ascultați de acest sfat înțelept al Bisericii când mergeți la Liturghie, încercați să-l luați în serios chiar și numai o singură dată! Încercați o zi, mai multe zile, să vă oferiți în mod serios lui Cristos în Euharistie, apoi va fi imposibil ca în ziua aceea, în săptămâna aceea să trăiți o viață goală, netedă, banală, fără viață! EXERCIȚIU PRACTIC DE RUGĂCIUNE - Încredințează-te cu fervoare Duhului Sfânt pentru ca să te pregătească pentru Liturghie. Nimic nu este atât de mare ca o Liturghie. Conștiința multora doarme liniștită, gerul euharistic este răspândit, de asemenea inconștiența euharistică. Antrenamentul tău la rugăciune puțin câte puțin trebuie îndreptat să te pregătească serios pentru Euharistie ori să completeze participarea ta la Misterul Euharistic. Imploră-l pe Duhul Sfânt făcând să treacă prin fața ta cele cinci părți ale Liturghiei: actul penitențial, liturgia cuvântului, ofertoriul, consacrarea, împărtășania. Imploră-l pe Duhul Sfânt să-ți ducă într-adevăr inima la Euharistia ta. - Adresează-te lui Cristos și ascultă-l: trece din nou prin cele cinci părți și întreabă ce anume lipsește în mod obișnuit Liturghiei tale. - Fă rugăciunea inimii, cufundându-te în Tatăl, unit cu toate Liturghiile de pe pământ care se vor celebra azi. Încearcă să faci rugăciunea cu marea implorare euharistică: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos,
RUGĂCIUNEA ZILEI Repetă această invocație foarte frumoasă care te pregătește pentru Euharistie:
Este un psalm potrivit pentru pregătirea la Euharistie; este Psalmul 41. Psalmul 41
Cum dorește cerbul izvoarele de apă,
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |